Sărbătoarea Botezului Domnului
În apele Iordanului
De Maurizio Gronchi
Ceea ce împiedică învățătura lui Isus ca să se lase redusă la înțelepciune a vieții, model etic sau ideologie este însăși existența sa, care vorbește mai mult decât cuvintele sale. Dacă Isus n-ar fi împlinit drumul său pământesc cu moartea și învierea probabil că nici măcar n-ar fi fost amintit. Așadar, spre acest apogeu este îndreptată toată viața sa, care se inaugurează public cu un gest atestat de toată tradiția evanghelică: botezul primit de la Ioan Botezătorul în râul Iordan (Mc 1,9-11; Mt 3,13-17; Lc 3,21-22; In 1,31-34). Pentru comunitățile creștine desigur că nu a fost simplu să apere acest episod, dată fiind impresia pe care putea s-o provoace: oare Isus a avut nevoie să se purifice de păcate? În realitate, motivele gestului și ale relatării sale sunt variate.
În primul rând, este vorba despre prima mare decizie a lui Isus, care trece de la stabilitate la itineranță, de la ascunderea din Nazaret la cufundarea în destinul comun al poporului său, care așteaptă noua intervenție a lui Dumnezeu. Totuși, împărtășirea inițială a perspectivei penitențiale a Botezătorului recunoscut ca profet escatologic, din care trebuie luată vestirea (Mt 3,15), sigilată de ritul baptismal, lasă spațiu unei schimbări de tendință din partea lui Isus - mielul care ia asupra sa păcatele lumii (In 1,29).
Din ceea ce relatează evangheliile cu privire la predica și la activitatea lui Isus se evidențiază imaginea diferită a lui Dumnezeu față de aceea a lui Ioan. Apare cu claritate că Dumnezeul lui Isus nu suspendă judecata sa drastică, nici nu condiționează iertarea sa în virtutea respectării Torei sau a cultului lui Israel. Dumnezeu este dispus la o nouă intervenție de mântuire, care încă de acum este disponibilă în însăși persoana lui Isus - Fiul trimis de Stăpânul viei, după toți mesagerii săi (Mc 12,1-12).
În afară de asta, pentru evangheliști este esențial să relateze investitura mesianică pe care Isus o primește de la Tatăl și de la Duhul Sfânt în apele Iordanului. De fapt, în evenimentul de la Iordan se împletesc trei acțiuni fundamentale: aceea a lui Isus, care în umilință se prezintă solidar cu Israelul; aceea a Botezătorului, care-l primește, îl recunoaște și îl arată ca acela care este mai mare; aceea a Tatălui și a Duhului, care cu glas puternic și coborâre ușoară de sus, îl consacră "Mesia" trimis la Israel.
(După L'Osservatore Romano, 10 ianuarie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.