Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Jubileul milostivirii și îngrijirea creației într-un interviu luat cardinalului Stella

Preoți între cer și pământ

De Nicola Gori

Preotul nu se poate lipsi de confesional, "locul sfânt" în care milostivirea lui Dumnezeu se întâlnește cu fragilitatea umană. Cu atât mai mult în anul jubiliar, preotul este chemat să redescopere acest aspect al slujirii sale și să-l trăiască cu disponibilitate deplină. Asta subliniază în acest interviu acordat ziarului nostru cardinalul Beniamino Stella, prefect al Congregației pentru Cler.

"Un preot care nu este milostiv face atât de mult rău în confesional", a avertizat recent Papa. Credeți că preoții sunt suficient de formați pentru această slujire?

Ar fi suficient de amintit ceea ce același Francisc a scris în Evangelii gaudium: credincioșii nu încetează niciodată să fie discipoli pe drum și, de aceea, "preotul, ca și Biserica, trebuie să crească în conștiința nevoii sale permanente de a fi evanghelizat". Niciun preot nu se poate simți scutit de obligația unei formări permanente, care să reînnoiască acel "iată-mă" al său și să-l umple cu nou elan. Și cu privire la milostivire, toți cam avem nevoie să fim încontinuu evanghelizați. În anul sfânt extraordinar, asta înseamnă a învăța din nou de la Inima lui Cristos, față a milostivirii Tatălui. Noi nu suntem niciodată gata pentru asta, deoarece în păstor revine mereu ispita de a trebui "să aranjeze" lucrurile, de a trebui să legifereze și să stabilească norme. Uneori neliniștea controlului sau a gestionării lucrurilor îl conduce pe preot să devină un "om al regulilor", asigurat comod de propriile scheme, în loc să fie disponibil cu bucurie Duhului. Astfel, chiar fără să vrea, el poate să devină înclinat să judece, să-i fie greu să fie animator al diferitelor sensibilități, să nu reușească să admită diversitatea de opinii și, la sfârșit, să acționeze după criterii de dreptate umană, devenind astfel un rigid "controlor al harului divin", în loc să fie un instrument al iubirii lui Dumnezeu. Însă milostivirea lui Dumnezeu excede criteriile inimii umane și aceasta trebuie să fie școala permanentă a slujirii sacerdotale.

Cum poate un preot să exprime concret milostivirea lui Dumnezeu?

Preotul, prin darul primit și desigur nu prin meritele sale, este un slujitor al milostivirii divine. El o manifestă lumii înainte de toate trăind, în propriul trup, frumusețea și în același timp "drama" acestui paradox: este un păcătos chemat să împartă milostivirea lui Dumnezeu altora, un om rănit care, odată vindecat de untdelemnul harului lui Dumnezeu, face să coboare această ungere asupra poporului care i-a fost încredințat. Așadar, în primul rând, preotul trebuie să trăiască în propria experiență personală harul iertării, altminteri cu greu va reuși să comunice dorința lui Dumnezeu de a ridica din nou viața noastră din noroiul păcatului. Experimentând personal duioșia lui Dumnezeu, milostivirea poate să devină trăsătură distinctivă a slujirii sale. Acest lucru se poate exprima în moduri diferite. Aș vrea să subliniez trei: confesionalul, efectele sociale, raporturile personale.

Să începem de la primul. Astăzi preoții dedică timp adecvat slujirii confesionalului?

Aș spune că este necesar, pentru preoți, să se îndrăgostească din nou de slujirea reconcilierii, dedicând timp, spații și inimă penitenților care doresc să se întoarcă la Dumnezeu. Nu va fi niciodată irosit timpul pe care un preot îl petrece în confesional, punându-se la dispoziție pentru ascultare, dacă e posibil și cu orare și modalități precise. În acest loc sfânt este posibilă întâlnirea dintre fragilitățile umane și milostivirea lui Dumnezeu care atinge, vindecă și ridică. Pentru a media frumusețea acestei întâlniri, preotul este chemat să-l primească pe penitent cu blândețe, să aibă delicatețe în tratare și în cuvinte, să încurajeze și să ridice persoanele. Deși arată cu fermitate calea care trebuie urmată, niciodată nu trebuie să descurajeze sau să umilească ci, mai degrabă, să permită ca să ajungă la persoane duioșia lui Dumnezeu care însănătoșește și vindecă. Papa Francisc, cu o imagine foarte eficace, a afirmat că "scaunul de spovadă nu trebuie să fie o sală de tortură ci locul milostivirii Domnului". În acest jubileu să ținem așadar bisericile deschise și să dedicăm timp în confesional. Să-i invităm pe credincioși să se reconcilieze cu Dumnezeu, cu ei înșiși și cu frații; să-i așteptăm cu brațele deschise și să le permitem să experimenteze frumusețea îmbrățișării lui Dumnezeu. Să ne amintim că "fiecare duhovnic va trebui să-i primească pe credincioși precum tatăl din parabola fiului risipitor" și să fie "mereu, pretutindeni, în orice situație și în pofida a toate, semnul primatului milostivirii". Acesta este primul mod pentru a manifesta milostivirea lui Dumnezeu lumii. Dar există un alt mod care se referă la efectele sociale ale acestei exercitări a milostivirii.

Cum se manifestă în viața unei comunități?

Un preot care spovedește, chiar fără să știe, regenerează locul în care persoanele trăiesc pentru că, prin harul sacramental, le redă un curaj nou, o disponibilitate mai generoasă spre bine, o dorință reînnoită de caritate față de frați. Probabil că adesea se subevaluează valența socială și publică a acestui sacrament și efectele reale și concrete pe care le poate avea pentru ecologia umană a comunității. De fapt, viața nouă primită în sacrament se transmite și se reflectă în orice situație a vieții zilnice. Caracterul secret al spovezii nu împiedică să fie această realitate și "publică" și "socială", cu repercusiuni care intervin pozitiv în însănătoșirea conflictelor și ajung până la periferiile existențiale ale sărăciei, durerii, preocupărilor umane și singurătății. Este impresionant binele pe care societatea poate să-l scoată din sacramentul reconcilierii; de fapt, persoanele reconciliate duc această pace regăsită în locurile în care trăiesc, în case, în cartiere și în locurile de muncă.

Care este stilul care trebuie să caracterizeze atitudinea preotului față de alții?

Un preot manifestă milostivirea lui Dumnezeu când asumă un stil senin și generos în relațiile personale. Când știe să iasă din el însuși pentru a merge în întâmpinarea vieții reale a persoanelor, știe să perceapă oboseala sau singurătatea în inima celuilalt, știe să se dedice pentru a împărtăși marginalizarea și suferința, știe să ajute persoanele să depășească ura și indiferența. Atunci preotul devine semn al apropierii lui Dumnezeu față de poporul său. În acest sens preotul este chemat să depășească închideri și egoisme, narcisisme și pretenții de dominare. Și când este senin în relații și disponibil la iertare, are inima liberă de interese personale și este capabil de mediere între diferențe, devine un exemplu luminos al milostivirii lui Dumnezeu.

Anul 2015 a fost anul lui "Laudato si'". Există o sensibilitate ecologică din partea clerului?

De la preoți se cere tot mai mult o slujire capabilă să îmbrățișeze toate dimensiunile vieții personale, sociale și spirituale. De atâtea ori papa Francisc ne-a amintit că preoții "aseptici" nu fac o slujire bună Evangheliei. Dacă creștinii cred că Dumnezeu este creator și ne-a pus în grădină pentru a o păzi, a o face să crească și să înflorească pentru binele comun, atunci preotul trebuie să aibă o sensibilitate ecologică. Mai înainte de a o avea în acțiunea ministerială, aceasta trebuie să devină o aptitudine trăită personal. Preotul evanghelizează asumând un stil de viață înrădăcinat într-o disciplină solidă și într-o austeritate fermă față de el însuși; concret, înseamnă a învăța să fie sobri, să aibă un raport liber cu lucrurile, să nu irosească, să nu abuzeze de bunurile publice - chiar parohiale sau oferite - și să nu exagereze în comoditățile personale sau ale propriei case, mai ales când se află în contexte marcate de sărăcie. Laudato si' ne amintește că sunt suficiente mici gesturi zilnice. În viața preotului asta înseamnă să vegheze pentru ca necesitățile personale să nu devină conforturi exagerate sau luxuri disproporționate.

Ce rol au preoții în "convertirea ecologică" invocată de papa?

Un aspect fundamental al enciclicei se referă la apropierea integrală de tema ecologiei. Francisc vorbește despre ecologie umană și a vieții zilnice, înțelegând calitatea vieții, în spațiile în care se desfășoară existența persoanelor. Chiar dacă am trăi fără poluare atmosferică - lucru desigur important - dar ritmurile de viață ar fi inumane, activitățile marcate de dezordine și de haos, spațiile publice lipsite de frumusețe, alegerile personale și comune dictate de consumism și, mai ales, dacă relațiile noastre ar fi rănite de dezbinare, de egoism și de ură, atunci am fi oricum în prezența unei "poluări" nu mai puțin periculoase pentru persoane și pentru orașele noastre. Pentru a favoriza procese de transformare și de însănătoșire a mediului vital, preotul poate într-adevăr să facă mult. Poate anima comunitatea pentru ca să devină sămânță de înțelegere și de frumusețe în spațiul în care trăiește, poate educa și forma conștiințele, poate însănătoși rănile adânci ale sufletului care se generează din cauza relațiilor frânte, a nedreptăților îndurate, a demnităților încălcate. Mă gândesc, de asemenea, la posibilitatea pe care el o are de a cunoaște în profunzime teritoriul și fragilitățile sale, știind să-i poarte poverile și trudele. Îmi imaginez contribuția pe care o poate oferi întregii comunități, cunoscând istoria fiecăruia și a familiilor îndeaproape, și împărtășind momentele lor mai dificile și trecerile marcate de boală sau de alte problematici. Mă gândesc la modul în care poate susține - educând, îndemnând și avertizând - bătălia comunității civile pentru a depăși situațiile de degradare fizică sau morală. Preotul poate contribui la crearea unui climat de seninătate, de fraternitate și de speranță, ajutând persoanele să depășească conflicte și egoisme care adesea generează ură și dezbinare, și însănătoșind, astfel, toate rănile care poluează mediul în care trăim și îl fac tulbure și mai puțin ospitalier.

(După L'Osservatore Romano, 10 ianuarie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat