Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Parolin se povestește pe sine: Viața mea este în mâinile lui Dumnezeu

Este cel mai apropiat colaborator al papei Francisc: cardinalul secretar de stat Pietro Parolin, din Veneto, 61 de ani la 17 ianuarie, se povestește pe sine la microfoanele Radioului Vatican. Vorbește despre vocația sa, despre munca sa alături de papa, despre evenimentele din Biserică. Părintele Vito Magnogli l-a întrebat înainte de toate dacă se poate fi și diplomați și preoți:

R. - Cred că da, altminteri n-aș fi aici și n-aș fi acceptat să-mi angajez viața în acest domeniu așa de "deosebit" din viața Bisericii. În anii de formare sacerdotală aveam cu totul alte idei cu privire la viitoarea mea slujire. Gândeam că, odată devenit preot, voi lucra în parohie sau în Seminar. De fapt, am fost, câțiva ani, vice-paroh; apoi dintr-o dată și chiar spre surprinderea mea lucrurile s-au schimbat. I s-a cerut episcopului meu să mă pună la dispoziția Sfântului Scaun pentru serviciul diplomatic. Niciodată nu am găsit acest serviciu incompatibil cu slujirea sacerdotală. Înainte de toate, am căutat mereu să exercit slujirea și în perioadele în care munca îmi lua mai mult timp. Și apoi mi-am propus mereu să trăiesc diplomația ca preot și în rolul de preot. De exemplu, în diferite ocazii am observat că, în acest rol, puteam spune un cuvânt unde alții nu aveau glas să facă asta; un cuvânt care probabil că nu a schimbat lucrurile, dar care era important să fie spus în acel moment. Desigur, manierele de a-i ajuta pe alții sunt multiple, dar și prin serviciul diplomatic al Sfântului Scaun se poate vesti evanghelia și se poate impregna societatea cu valorile sale.

Î. - De altfel unui preot din diplomație nu-i lipsesc ocaziile de a exercita slujirea pastorală acolo unde trăiește!

R. - Da, desigur! Aceasta a fost mereu linia pe care, așa cum am spus, am încercat s-o urmez și cred că este linia pe care o urmează cea mai mare parte dintre cei care desfășoară serviciul diplomatic în Sfântul Scaun. Reprezentanții pontificali, în limita posibilului, conjugă activitățile legate de funcția lor cu acelea mai specific pastorale. A întâlni comunitățile creștine, a celebra pentru ele Euharistia, a administra sacramentele etc. au fost momentele cele mai frumoase din activitatea mea ca nunțiu apostolic în Venezuela. Îmi amintesc de ele cu atâta emoție și bucurie și un pic le regret!

Î. - Și astăzi este o linie pastorală pe care dumneavoastră o urmați, în pofida angajării principale, colaborator al papei în conducerea Bisericii. Apropo, cum trăiți această misiune cu totul deosebită?

R. - O trăiesc ca un har, pentru că este cu adevărat un dar mare al Domnului a fi aproape de succesorul lui Petru în misiunea de a-i întări pe frați în credință și a-i ține uniți în comuniunea Bisericii, dar o trăiesc și ca o mare responsabilitate, pentru a fi în măsură să-i ofer o contribuție care să fie cea mai competentă și eficace posibil, în momentul așa de dificil și complex pe care-l trăiește întreaga omenire. În afară de asta, deoarece papa Francisc insistă mult asupra dimensiunii misionare a Bisericii și asupra necesității de a-i reforma structurile, in primis Curia Romană, pentru a deveni transparență a lui Isus, misiunea secretarului de stat răsună pentru mine ca un apel special și urgent de a fi un martor credibil și de a mă pune în atitudine de convertire constantă și sinceră. În afară de asta, aș vrea mult să fiu capabil, după exemplul papei, să arăt mereu, și în chestiunile mai birocratice, fața primitoare și milostivă a Bisericii ierarhice.

Î. - O misiune pe care fiecare preot, în locul acordat lui de Biserică, trebuie s-o desfășoare! Amintește asta papa Francisc în Mesajul pentru următoarea Zi Mondială de Rugăciune pentru Vocații, atrăgând atenția la darul mare este preoția. Pentru acest dar dumneavoastră cui simțiți că trebuie să-i mulțumiți, desigur după "Stăpânul secerișului"?

R. - În viața mea am întâlnit persoane foarte numeroase cărora le datorez recunoștință, pentru că m-au ajutat să descopăr și să trăiesc vocația mea la preoție, cu cuvântul și mai ales cu exemplul bun. Cât de mult avem nevoie de exemplul bun! De mai puține cuvinte și de mai mult exemplu bun! Dacă pot să indic pe cineva, aș spune că trebuie să mulțumesc înainte de toate familiei mele. Acolo, cu tata, mama și frații, am experimentat o credință profundă, o viață creștină autentică, un cotidian impregnat de valori evanghelice. În pofida limitelor comune pentru orice experiență umană și a multelor încercări care au însoțit-o, Domnul mi-a dat cu adevărat o familie frumoasă! În al doilea rând îi spun mulțumesc parohului meu, un preot care m-a făcut să doresc să fiu ca el. Dar aș putea și ar trebui să continui lista citând pe episcopul care m-a hirotonit preot, Mons. Onisto, pe superiorii din Seminar, pe colegii mei etc. Îmi amintesc că un preot venezuelean, prieten de-al meu, îmi spunea adesea, amintindu-i pe părinții săi și pe formatorii săi: "Nunca he encontrado un malo ejemplo", niciodată nu am văzut în ei un exemplu rău. Simt că pot repeta și eu astăzi aceste cuvinte!

Î. - O vocație dezvăluită de semne deosebite?

R. - Nu, n-a fost niciun semn deosebit. Mă simt foarte normal sub acest aspect. Istoria mea a fost una a unui tânăr pe care Domnul l-a chemat în circumstanțele obișnuite și curente ale vieții și care a avut harul de a găsi pe cel care, în jurul lui, a știut să-l ajute să cultive sămânța vocației și s-o facă să aducă rod.

Î. - De atunci au trecut 36 de ani. Între timp ce anume s-a schimbat din rolul preotului în Biserică și în societate?

R. - Sociologic s-au schimbat multe lucruri. Societatea de astăzi nu este aceeași de ieri și este logic deci ca și din partea noastră să nu lipsească un efort de adaptare la noile condiții de viață. Deja papa Ioan al XXIII-lea, în urmă cu cincizeci de ani, vorbea despre "aggiornamento" (actualizare). Însă eu cred că vocația și misiunea unui preot rămân mereu aceleași: să-l ducă pe Dumnezeu la oameni și să-i ducă pe oameni la Dumnezeu. Și nu la un Dumnezeu oarecare, ci la Dumnezeul lui Isus Cristos, la Dumnezeul evangheliei. O misiune care nu se schimbă în schimbările situațiilor sau contingențelor istorice; o misiune care astăzi devine cu atât mai urgentă cu cât pare mai mult să se întunece orizontul credinței și lumea noastră pare să devină tot mai secularizată. Preotul trebuie să fie un om al lui Dumnezeu, un semn credibil și cel mai luminos posibil al prezenței sale de iubire și de mântuire în lume, o punte care permite și favorizează întâlnirea cu acela care singur este capabil să dea sens și semnificație depline vieții, să răspundă la întrebările cele mai profunde, să învețe să iubească și să se dăruiască pentru toți și, în special, pentru cei mai săraci și abandonați.

Î. - Face bine, deci, papa Francisc să-i invite pe preoți să se îndrepte spre periferiile geografice și existențiale! Însă asta ar trebui să ceară o formare adecvată!

R. - Papa Francisc ne trimite spre periferiile geografice și existențiale! Nu face altceva decât să ne amintească, simplu, că preotul, asemenea lui Cristos, în a cărui persoană el acționează, este trimis să-i evanghelizeze pe cei săraci. Mă gândesc, așadar, că și formarea în Seminarii trebuie să acorde atenție deosebită acestei dimensiuni, adică trebuie să fie în măsură să pregătească viitorii preoți ca să-i evanghelizeze pe cei săraci (și să se lase evanghelizați de cei săraci). Și nu se poate face asta dacă nu se țin ochii deschiși asupra condițiilor lor de viață și dacă aceste condiții, adesea rod al nedreptăților, nu ne rănesc încontinuu inima... ajungând s-o facă să sângereze, ca inima lui Isus. Mie mi se pare, în această privință, că pericolul cel mai mare este acela pe care Papa îl denunță în mesajul pentru Ziua Mondială de Rugăciune pentru Pace 2016, abia celebrată: indiferența, fiică a obișnuinței. Ca preoți ar trebui în schimb să ne lăsăm interpelați de orice suferință, de orice durere, de orice sărăcie, atât materială cât și spirituală. Dacă Seminarul ajută un candidat la preoție să cultive această sensibilitate, acesta, ca preot, nu va avea dificultate să găsească manierele potrivite pentru a merge în întâmpinarea săracilor. Fac asta deja foarte mulți confrați, în manieră discretă și tăcută, fără publicitate: lor aș vrea să le aduc aici un puternic omagiu, plin de admirație față de ei.

Î. - Un fenomen care nu se poate ignora, dar care nu aparține numai epocii noastre, se referă la scandalurile care îi implică pe preoți. Când apar în ziare se obișnuiește să fie acuzată legea canonică a celibatului. Dumneavoastră ce părere aveți?

R. - După părerea mea a trăi celibatul în societatea actuală, datorită caracteristicilor pe care toți le cunoaștem, este mai puțin ușor față de odinioară. Înainte existau mult mai multe ajutoare ca să spunem așa "externe". Astăzi totul a devenit mai complex. Însă celibatul este și rămâne un mare dar pe care Domnul l-a oferit Bisericii, pentru care trebuie să fim profund recunoscători, și desigur nu este el, ca atare, cauza scandalurilor care-i implică pe preoți. Cauze sunt imaturitatea și fragilitatea persoanelor, răutatea lor, formarea scăzută, discernământul insuficient, etc. Unul dintre principalele eforturi care trebuie pus în aplicare este de aceea acela al unei serioase și eficace educații afective, care trebuie începută în familie, însoțită de școală, și să continue apoi în timpul Seminarului, care să tindă la maturizarea iubirii până la maturitatea sa, care este dăruirea de sine și care se poate trăi în plinătate atât în forma căsătoriei cât și în forma celibatului.

Î. - Și în această dispoziție intră fără îndoială slujirea spovezii. În această privință papa Francisc indică drept modele doi preoți: părintele Pius de Pietrelcina și părintele Leopold Mandic, care au trăit în prima jumătate a secolului trecut. Mărturia lor poate să fie tradusă și de un preot de astăzi?

R. - Trebuie să mărturisesc că, în fața acestor figuri, mă aflu un pic în dificultate, pentru că timpul de care dispun nu-mi permite să exercit slujirea spovezii, care este fundamentală în viața preotului. Din slujirea exercitată de părintele Pius de Pietrelcina și de părintele Leopold Mandic îi rămâne preotului de astăzi mesajul fundamental: să aprecieze și să iubească sacramentul Spovezii, să fie disponibil să-l celebreze și să-i dedice timpul necesar. Vorbim despre milostivire, Papa insistă așa de mult, dar milostivirea lui Dumnezeu ajunge la noi în Spovadă, ne atinge și ne transformă. Toți suntem păcătoși, avem atâta nevoie de iertarea Domnului, care ne este dată prin mijlocirea Bisericii. Ce este mai frumos și mai mângâietor decât acest sacrament, atât pentru cel care-l primește cât și pentru cel care-l administrează! Exemplul acestor doi sfinți rămâne fundamental și constituie o chemare de a recupera acest aspect al slujirii sacerdotale, adesea neținut suficient în considerație.

Î. - Ar trebui recuperat și concepția însăși de milostivire, în valența sa de "medicament pentru omenirea rănită"!

R. - Da, desigur. Noi creștinii ar trebui să facem din milostivire un principiu de viață socială. Dacă am reuși să facem asta, probabil am fi capabili să schimbăm un pic fața societății noastre. Mă gândesc, de exemplu, la tema depășirii conflictelor, așa cum o înfruntă papa în Evangelii gaudium: conflictul face parte din realitatea noastră umană, marcată de păcat deci de dezbinare, dar, în același timp - afirmă el - este ocazie, prin recompunere, pentru a merge mai înainte, pentru a crește, pentru a ajunge la ținte mai înalte. Dar nu se depășește conflictul dacă nu există atitudine de milostivire, mai ales în sensul iertării și al unei atitudini de bunăvoință față de celălalt, chiar și în limitele sale și în greșelile sale. Medicament pentru omenirea rănită este și milostivirea în sensul faptelor de milostenie, trupești și sufletești, adică a veni în întâmpinare cu atitudinea samariteanului milostiv la atâtea nevoi și necesități care rănesc trupul și sufletul oamenilor.

Î. - Atitudinea de milostivire n-ar trebui să găsească un țărm și în celelalte religii?

R. - În cursul Jubileului extraordinar va trebui să se dea atenție și acestui aspect, așa cum subliniază papa în bula Misericordiae vultus. Gândul se îndreaptă mai ales spre teribilul fenomen al justificării urii și a violenței în numele lui Dumnezeu. Așadar, există un spațiu, și aș spune mai mult, există o obligație pentru credincioșii din toate religiile să combată această degenerare a religiei, mărturisind concret, singuri și mai ales împreună, că Dumnezeu este milostivire și iubire.

Î. - Permiteți-mi o curiozitate în încheierea acestei conversații. Îmi dau seama că în fotografii dumneavoastră apăreți mereu zâmbitor. Care este secretul care vă face să fiți senin în pofida dificultăților, temerilor și problemelor din timpul nostru precum și ale Bisericii?

R. - În afară un pic de caracterul, care facilitează lucrurile, simt că viața mea este în mâinile Domnului, că el conduce istoria mea și istoria lumii spre tărâmuri de pace și de mântuire, că el mă iubește și că, pentru a spune cu Manzoni, nu ia niciodată o bucurie decât pentru a pregăti una și mai mare. Și apoi percep sprijinul rugăciunii atâtor persoane. Așa mi-ar plăcea să merg înainte, în anii care-mi rămân, până la întâlnirea "față în față".

(După Radio Vaticana, 9 ianuarie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat