Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Botezul Domnului - anul C - 2016

Veniți să-l adorăm pe Cristos, Fiul preaiubit, în care Tatăl își află desfătarea.

Avem astăzi sărbătoarea Botezului Domnului nostru Isus Cristos, zi în care Biserica ne chemă să ne bucurăm și să-i mulțumim lui Dumnezeu, pentru că Isus cel născut la Betleem, Isus cel adorat de păstori și de magi, în ziua Botezului său a luat asupra sa povara păcatelor noastre și a pornit cu ele spre cruce, unde le va spăla și se va arăta adevăratul nostru "miel ispășitor" (cf. Lev 16,7-10.20-26).

Înainte de nașterea mântuitorului, Dumnezeu l-a făcut cunoscut pe Isus poporului ales prin profeți și drepți; de sărbătoarea Crăciunului, Dumnezeu l-a făcut cunoscut pe Isus păstorilor prin cântare de îngeri; de sărbătoarea Epifaniei, Dumnezeu l-a descoperit magilor printr-o stea strălucitoare, iată că astăzi, de Botezul Domnului, Dumnezeu însuși, în prezența Duhului Sfânt, îl descoperă pe Isus lumii și întregii creații, ca pe Fiul său preaiubit, ca pe Fiul său care a fost trimis să-și asume păcatele lumii, ca pe Fiul său care se va boteza cu păcatele noastre, ca pe Fiul său care va muri pe cruce ca să ni le spele, ca pe Fiul său care a venit să mântuiască lumea și să o conducă în slava cerească.

Un misionar din Guineea, Africa, povestește: "Într-o zi, niște copii au venit în fugă și mi-au spus că pe malul apei este un om care trage de moarte. Am alergat, l-am luat și l-am adus la misiune. Era în Vinerea Mare. Vorbind despre misterul acestei zile, bolnavul mă asculta atent și apoi mi-a zis: "Isus Cristos a murit și pentru negri?". Da, i-am răspuns, pentru negri și pentru toți oamenii. Dar m-a întrebat din nou: "Dar a murit și pentru marii păcătoși ca mine?". Desigur, i-am răspuns eu, mai întâi a murit pentru ei. "Ah!" a zis el. "Dacă Isus a murit și pentru mine, atunci și eu vreau să mor pentru el! Dă-mi Botezul, părinte, ca să mor și eu în aceeași zi în care a murit el". Într-adevăr, l-am botezat și îndată a murit". Când știm că Isus a murit pentru toți oamenii și pentru toți păcătoșii, nu ne mai temem de moarte.

Domnul Isus a venit la botez și a voit ca trupul său sfânt să fie spălat de apa Iordanului, ca să se împlinească toată dreptatea divină (cf. Mt 3,15). Poate cineva va întreba: Isus, care este sfânt și curat, de ce a voit să fie botezat? În primul rând, Isus nu s-a botezat cu păcatele proprii, ci cu păcatele noastre pe care le-a luat asupra sa (cf. In 1,29). În al doilea rând, Cristos nu s-a botezat ca să fie sfințit de ape, ci s-a botezat ca să sfințească apele și prin curăția sa să le dea puterea de a-i sfinți pe oamenii păcătoși. Prin moartea lui, Isus a plătit pentru toate păcatele lumii (cf. Rom 5,8; 2Cor 5,21). Această plată devine activă pentru orice om odată cu Botezul (cf. In 3,16; Fap 16,31; Ef 2,8-9).

O fetiță care l-a cunoscut pe Isus ca mântuitor al lumii și-a exprimat dorința de a fi botezată în biserică. La un timp după ce a fost botezată, a fost întrebată de bătrânul preot: "Înainte să-l primești pe Isus în viața ta, spune-mi, ai fost o păcătoasă?" "Da, domnule!" "Dar, în prezent, mai ești păcătoasă?" "Drept să vă spun, mă simt mai păcătoasă ca oricând". "Atunci cu ce poți spune că te-ai schimbat?" "Înainte eram un păcătos care alerga după păcat, acum sunt un păcătos care fuge de păcat". Asta face Botezul din om.

Astăzi, la Iordan, când a fost botezat Domnul, s-au deschis cerurile închise de păcatul lui Adam și Duhul a coborât asupra lui ca un porumbel anunțând sfârșitul potopului de păcate. Cine coboară cu credință în această baie a nașterii din nou renunță la diavol și se unește cu Cristos, se eliberează de dușman, se dezbracă de sclavie și îmbracă noua haină a înfierii, iese din baia Botezului strălucitor ca soarele și răspândind razele dreptății; și, ceea ce este și mai mult, revine ca fiu al lui Dumnezeu și moștenitor împreună cu Cristos.

Cristos a venit în lume și a săvârșit minuni mari. Să privim numai acest nou potop, superior aceluia care a fost pe timpul lui Noe. Atunci apa potopului a făcut să moară neamul omenesc; acum apa Botezului, prin puterea aceluia care a fost botezat, îi cheamă la viață pe cei morți. Atunci porumbelul care ducea în cioc o crenguță de măslin a prefigurat buna mireasmă a Domnului Cristos; acum, în schimb, Duhul Sfânt, care coboară sub chip de porumbel, ni-l arată pe Domnul Isus plin de milostivire.

Astăzi Tatăl ceresc spune despre Isus: "Acesta este Fiul meu cel prea iubit în care îmi găsesc toată bucuria". Isus era și este Fiul lui Dumnezeu din veșnicie. Dar, spunându-i aceste cuvinte lui Isus care purta trupul nostru, Tatăl ceresc, ni le spune și nouă. Astăzi fiecare credincios în Isus a primit titlul de fiu al lui Dumnezeu. Astfel se împlinesc profețiile care spun: "Eu voi fi Dumnezeul lor și ei vor fi poporul meu" (Ez 37,27). "Tu ești fiul meu, eu astăzi te-am născut" (Ps 2,7). Isus din veșnicie era plin de Duhul Sfânt, dar la Botezul său în trup omenesc, Duhul Sfânt a coborât și a rămas asupra lui (cf. In 1,32), ca semn că ne-a umplut și pe noi, împlinind astfel profeția care zice: "În zilele acelea voi revărsa Duhul meu peste toată făptura" (Il 3,1). Dar, la Botezul său în Iordan cu păcatele noastre (cf. In 1,29), Isus s-a arătat ca și fratele nostru, care nu ne-a lăsat la greu (cf. 1In 3,17). Pentru toate aceste, astăzi îi spunem lui Isus mântuitorul, un pios mulțumesc.

Așadar, Botezul ne descoperă astăzi cum prin har am devenit copiii Tatălui ceresc, frații lui Isus Cristos și templele Duhului Sfânt. Despre un preot se spune că atunci când mergea în localitatea natală, ca și sfântul Ludovic IX, regele Franței (1214-1270), primul lucru pe care îl făcea era să meargă în biserica unde a fost botezat, unde rămânea timp îndelungat în rugăciune pentru a mulțumi pentru harul botezului care l-a făcut "casnicul" lui Dumnezeu și i-a deschis paradisul (cf. Ef 2,19). Așa cum căsătoria îl introduce pe "străin" în rândul membrilor familiei, în același fel, Botezul îl introduce pe om în familia lui Dumnezeu.

Botezul Domnului ne descoperă că nașterea lui Isus nu s-a încheiat cu ziua în care Maria l-a adus pe lume, l-a înfășat în scutece și culcat în ieslea din Betleem, căci nașterea lui Isus continuă și va continua până la cea de-a doua lui venire, până ce Isus se va naște în toate sufletele oamenilor prin credință și botez, până ce va lua chip desăvârșit în orice botezat (cf. Gal 4,19). De aceea, astăzi, pentru ca oamenii să se grăbească spre Isus, Tatăl ceresc, în prezența Duhului Sfânt, spune foarte clar fiecărui om: "Acesta este Fiul meu preaiubit în care îmi găsesc toată bucuria" (Lc 3,22).

Știind acest lucru, Thomas, un copil negru de vreo 10 ani a venit la biroul parohial și i-a cerut preotului să-l boteze. "Thomas, dar tu de ce vrei tu să te botezi? Doar pentru că toți ceilalți au făcut-o?" Băiatul l-a fixat cu ochișorii săi și i-a spus: "Vreau să mă botez pentru că acela care se botează îi aparține lui Dumnezeu cel întreit și unic, spre bucuria lui și spre bucuria mea".

Minunățiile Botezului continuă. Evanghelia de astăzi ne spune că, Isus, fiul lemnarului din Nazaret, pe când avea 30 de ani, a venit la Iordan pentru o nouă "coborâre". Dacă la Crăciun "s-a coborât" din cer pentru a lua asupra sa natura noastră umană, la botezul său în Iordan, Isus "s-a coborât" luând asupra sa păcatele noastre. Dar coborârea de la Iordan a fost urmată și de "alte coborâri": coborârea de la Cină unde a spălat picioarele ucenicilor ca prefigurare a spălării de păcat de la cruce și unde s-a coborât și în gura sacrilegă a lui Iuda. A fost apoi coborârea de la îngropare unde ne-a găsit zăcând în întuneric și în umbra morții. Prin toate aceste "coborâri", Isus, ne-a ridicat din toate abisurile căderilor noastre. Și, scoțându-ne afară, ne-a pregătit câte un loc, nu pe pământ, de teamă să nu cădem iarăși, ci în împărăția cerurilor cea fără de păcat (cf. In 14,2).

Astfel se împlinește profeția lui Isaia: "O, dacă ai rupe cerurile și te-ai coborî" (Is 63,19). Cerul se sfâșie cu adevărat, așa cum se va întâmpla cu vălul templului în momentul morții sale (cf. Mt 27,51). Duhul Sfânt coboară sub forma unui porumbel, pentru a arăta că vechiul naufragiu al lumii a luat sfârșit (cf. Gen 8,11). Într-adevăr, odată cu Botezul lui Isus începe o nouă primăvară a istoriei omenirii.

Cineva întrebase: Ce diferențiază creștinismul de toate celelalte religii? Răspunsul este: gratuitatea și iubirea. Eram cu toții cufundați într-o stare de mizerie și de întuneric, dar s-a arătat harul mântuitor al lui Dumnezeu pentru toți, bunătatea și iubirea lui de oameni (cf. Tit 2,11; 3,4); deasupra noastră a strălucit lumina unui Dumnezeu care ne iubește, a unui Dumnezeu care "nu zdrobește trestia frântă și nu stinge fitilul care fumegă" (cf. Is 42,3), a unui Dumnezeu care ne mântuiește prin apă și sânge (cf. 1In 5,6), a unui Dumnezeu care ne iubește și ne spălă de păcatele noastre în sângele său și ne face împărăție și preoți ai săi (cf. Ap 1,5-6).

Altcineva întrebase, ce diferențiază un creștin de un necreștin? Un catehet, a verificat în ce măsură candidații săi sunt pregătiți pentru sfântul Botez. De aceea, i-a întrebat: "După care semn putem cunoaște dintr-un grup de oameni, un om botezat de altul nebotezat? Un candidat s-a ridicat și a spus: "Putem cunoaște un botezat de un nebotezat, după iubirea lui față de Dumnezeu și față de semeni".

Multe lucruri bune am fi pierdut dacă Domnul nu ar fi primit Botezul. Înainte de Botezul lui Isus, porțile cerului erau închise și locurile de sus erau inaccesibile. Puteam să mergem mai în jos, dar nu puteam să urcăm mai în sus. În momentul Botezului său în Iordan, cerurile s-au deschis, rănile străvechi au fost vindecate, iar noi oamenii ne-am putut înălța iarăși la cer. De aceea, fiecare zi trebuie să fie pentru noi cei botezați o zi de convertire, o zi de moarte și înviere cu Cristos, o zi de apropiere de împărăția cerurilor.

Un tânăr din India crescuse într-o familie hindusă, una chiar foarte strictă. Și datorită unui concurs de împrejurări, tânărul a ajuns în relație cu niște creștini și s-a botezat. În ziua botezului, părinții, frații și surorile care i-au fost potrivnici, au ținut un serviciu funerar pentru el. El a spus: "Oricare ar fi costul, oricare ar fi durerea, merita să fii de partea lui Isus".

Trebuie să-i aparținem lui Dumnezeu în mod real, ca sfânta Margareta din Antiohia Pisidiei (275-290). Era fiica unui preot păgân. Convertindu-se la creștinism, a fost alungată din casa părintească și silită să păzească o turmă de oi. Văzând-o un prefect, a fost impresionat de frumusețea ei și s-a hotărât s-o ia în căsătorie. Aflând că este creștină, a chemat-o în fața judecății. Ar fi o prostie să mă lepăd de un astfel de Stăpân divin și să-mi plec fruntea în fața idolilor fără viață. Ucide-mă, dacă vrei, sfâșie-mă, arde-mă de vie, omoară-mă, dar niciodată nu mă vei despărți de iubirea lui Isus (cf. Rom 8,35). Tiranul a poruncit să fie sfâșiată cu un clește de fier, apoi să fie arsă cu torțe aprinse și, în cele din urmă, a fost aruncată într-un cazan cu apă clocotită. Și-a dat viața, a dat tot ceea ce a avut, și și-a luat cerul în primire.

La polul opus avem convertirea lui Ivan cel Mare al Rusiei (1440-1505). Acesta s-a botezat împreună cu 500 dintre ofițerii săi, cu sabia în mână și cu mâna afară din vasul botezului. Ei au fost creștini cu mâinile nebotezate, erau creștini care alergau după păcate, erau creștini care au ucis și prădat ca și mai înainte când erau păgâni. Câte mădulare nebotezate, păgâne, sunt și între creștinii de astăzi. Câte talente nebotezate. Câte activități nebotezate. Biblia spune: "Nu vă înșelați, Dumnezeu nu se lasă să fie batjocorit. Ceea ce seamănă omul, aceea va și secera" (Gal 6,7).

Astăzi Domnul spune fiecărui botezat: "Este puțin lucru să fii slujitorul meu ca să ridici semințiile lui Iacob și să aduci înapoi rămășița lui Israel. Te voi rândui lumina neamurilor, ca să ajungă mântuirea mea până la marginile pământului. Iată-l pe slujitorul meu, pe care îl sprijin, alesul meu, în care sufletul meu își găsește bucuria. Am pus peste el duhul meu; el va face cunoscută popoarelor judecata" (Is 42,1).

Profetul Elizeu, i-a spus lui Ilie: "Te rog să vină peste mine o îndoită măsură din duhul tău" (2Rg 2,9). Dumnezeu l-a testat pe Elizeu prin mai multe drumuri lungi. Elizeu nu a cedat ispitei comodității și a primit harul cerut. Când a venit la răul Iordan, a lovit apa și a umblat ca pe uscat. Dumnezeu ne testează și pe noi cu lucrarea apostolatului, înainte de a ne încredința bunurile veșnice.

Într-o noapte, un om, pe când dormea pe malul râului, a fost trezit de glasul unui copil, care i-a spus: "Forus, du-mă, te rog, pe partea cealaltă a râului". L-a luat pe umeri și a intrat în apă. Povara devenea din ce în ce mai grea; iar apa din ce în ce mai adâncă. L-a cuprins teama că se va îneca. Copilul de pe umeri i-a zis: "Acum duci pe umerii tăi pe Domnul, pe creatorul lumii. Eu sunt Isus Cristos, căruia îi slujești în oamenii pe care îi treci apa de la un mal la altul". Copilul l-a apăsat în apă și l-a botezat cu numele de Cristofor (+250), adică "Purtătorul lui Cristos". Orice botezat trebuie să fie un purtător de Cristos în lume.

Botezul ne face apostoli, ne face vestitori ai evangheliei. La Botez am primit pe lângă multe ale demnități și demnitatea de a fi "slujitorii ai omenirii". La Botezul nostru i-am primit pe toți oamenii ca să le purtăm mântuirea. Plăcerea sau neplăcerea acestei slujiri nu au nici o legătură cu misiunea primită. Avem ordin să mergem și noi vom merge. Dragostea ne silește (cf. 2Cor 5,14).

Lecturile de astăzi ne spun că sfântul Ioan Botezătorul, a mărturisi despre Isus cu vorba și viața; că sfântul Luca a mărturisit și el despre Cristos cu vorba, cu scrisul și cu viața; că sfântul Paul a mărturisit și el despre Cristos cu vorba, cu scrisul și cu viața. Noi, botezații de astăzi, cum mărturisim?

Astăzi se spune că soldatul îl botează pe rege, slujitorul pe stăpân, adică, Ioan îl botează pe Mântuitorul său. Sfântul Remigiu (437-533), apostolul francilor, îl botează pe Clovis (466-511), primul rege al francilor, și-i spune că poarta de intrare în împărăția lui Dumnezeu este botezul. În ziua aceea, odată cu regele lor s-au botezat aproximativ 3.000 de franci, care devenind creștini, au dus credința și în Germania pe care o cuceriseră și pentru Cristos. Scoateți apă cu bucurie din izvoarele Mântuitorului (cf. Is 12,3).

Se povestește că, în seara zilei de 9 iunie 1957, sărbătoarea Rusaliilor, patriarhul de Veneția, cardinalul Angelo Roncalli, viitorul sfânt papă, Ioan al XXIII-lea (1881-1963), înmâna "crucea misionară" celor nouă capucini, care aveau să plece în misiuni. Cardinalul le-a spus că chemarea misionară este opera Duhului Sfânt, care a făcut din apostoli pe primii misionari, care au pecetluit cu sângele lor mărturia despre Cristos. Dacă providența va cere de la acești nouă noi misionari aceeași mărturie, vor avea un mare privilegiu de a amesteca sângele lor cu cel al lui Isus și al apostolilor săi, devenind sămânța credinței și a sfințeniei. Cuvintele au fost profetice, căci toți cei nouă misionari au murit martiri ai Evangheliei lui Isus.

Un misionar a ajuns pentru prima dată la un trib al pieilor roșii și le-a vorbit o zi întreagă despre iubirea lui Dumnezeu față de oameni, cum l-a trimis în lume pe Fiul său care s-a făcut om și a murit pe cruce. I-a emoționat pe ascultători până la lacrimi, dar nu s-au botezat căci nu știau ce lucruri mari și grele le cere Dumnezeu. Apoi, misionarul le-a spus că Dumnezeu cere un singur lucru de la ei: să-l iubească pe el din toată inima, din toată puterea și pe aproapele lor ca pe ei înșiși. (cf. Mc 12,30-31).

La sfârșitul vieții vom regreta că nu l-am cunoscut pe Cristos așa cum este și că nu am făcut ce ne cere. Așa a regretat sfântul Augustin (354-430), rostind acel celebru cuvânt: "Târziu te-am cunoscut!" Un indian bătrân botezat de curând, așa vorbea cu Răstignitul din fața sa: "Isuse, cât îmi pare de rău că te-am cunoscut atât de târziu. Ah, dacă te-aș fi cunoscut mai înainte, te-aș fi purtat mereu cu mine, pe calul meu, pe întinsul preriei, te-aș fi arătat tuturor prietenilor mei, ca și ei să te iubească și să vină la tine, te aș fi iubit mult, mult tot!" Să facem asta acum, ca la judecată să nu ne pară rău veșnic.

În viața sfântului Gherman, episcop de Auxerre (378-448), se povestește despre o mare biruință armată câștigată doar prin cântul de bucurie "Aleluia!", care este cântul de biruință a lui Isus asupra tuturor dușmanilor și morții. Dacă nu putem face altceva, să cântăm Aleluia cu viața. Mare putere are acest cânt. Atunci vor cădea toate zidurile, ca cele ale Ierihonului la cântul trâmbițelor (cf. Ios 6,20).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 76.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat