Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Epifania Domnului - 2016

La steaua care-a răsărit, e-o cale-atât de lungă, că mii de ani i-au trebuit luminii să ne-ajungă.

Trei evenimente amintim în această zi sfântă: steaua care i-a condus pe magi la Isus; apa schimbată în vin la nunta din Cana; și botezul lui Isus în râul Iordan pentru ridicarea păcatelor și mântuirea lumii. Mai înainte de vreme toate aceste trei evenimente mântuitoare erau celebrate împreună în aceeași zi. Cu timpul, spre o mai bună înțelegere a lor, au început să fie celebrate separat.

Sfântul Grigore episcop de Nissa (335-395), spunea: "Firea noastră bolnavă cerea să fie vindecată; firea noastră moartă cerea să fie înviată. Pierdusem stăpânirea binelui, trebuia să o primim înapoi. Închiși în întuneric, trebuia să fim scoși la lumină. Pierduți fiind așteptam un mântuitor. Robi fiind așteptam un eliberator".

Toate aceste nevoi ale oamenilor au fost împlinite de Dumnezeu în sărbătoarea sfântă a Crăciunului. Iar, primii cărora le-a fost împărtășită această bucurie a mântuirii au fost păstorii, reprezentanții poporului ales al lui Dumnezeu. Lor li s-a vestit că s-a născut Isus: viața pentru toți cei care locuiau în umbra morții; lumina și viața pentru toți cei care locuiau în întuneric; libertatea pentru cei ce erau sclavii păcatului și ai satanei; mântuirea și bucuria pentru cei pierduți și triști; pacea și liniștea pentru cei aflați în conflicte și zbucium. Însă numai celor de bunăvoință, căci Dumnezeu nu forțează pe nimeni ca să-i primească darurile.

În Vechiul Testament, evreii credeau că sunt singurul popor al lui Dumnezeu. De aceea, împărțeau lumea în două: evreii, care erau poporul lui Dumnezeu, și neamurile, care nu erau ale lui Dumnezeu.

Dar, Dumnezeu nu a avut numai un singur popor ales, el a avut și popoarele păgâne. Și ele erau copii săi iubiți care așteptau mântuirea. Cele trei lecturi ale acestei duminici de Epifanie ne fac să înțelegem că mântuirea lui Dumnezeu este pentru toți oamenii, fără excepție: "Vor umbla neamuri la lumina ta și regi, în strălucirea zorilor tale" (Is 60,3), căci, "Dumnezeu nu este părtinitor, ci în orice națiune, cel care se teme de el și face dreptate îi este plăcut" (Fap 10,34-35). De aceea, sărbătoarea Epifaniei reprezintă pentru toți creștinii o invitație la depășirea oricărei forme de închidere și egoism spiritual. Sărbătoarea de astăzi vrea să ne ajute să înțelegem că Dumnezeu vrea să fie Dumnezeul tuturor: al celor credincioși, dar și al celor necredincioși. A doua lectură de astăzi ne spune că acest adevăr este o taină divină (Ef 3,3) pe care a descoperit-o numai acum la plinirea vremii (cf. Gal 4,4).

Mai marii popoarelor păgâne, amăgite orbite de duhul cel rău, l-au reprezentau pe Dumnezeu sub forme teribile și inacesibile: șerpi veninoși, lei feroce, bivoli cu coarne, sau sub chipuri umane dușmănoase și vicioase, pentru ca nimeni să nu-l caute. Cum să stai la pieptul unui șarpe sau a unui om crud? În schimb, profeții poporului ales, luminați de Dumnezeu, l-au prezentat oamenilor pe Dumnezeu sub chipuri blânde și iubitoare: un copilaș plăpând, un tată iubitor care-și ridică odorul la obraz (cf. Os 11,1-4), a unui tată care primește cu dragoste pe fiul căit și pe toți păcătoși care se căiesc (cf. Lc 15,2), o mamă care nu uită de copilul ei (cf. Is 49,15-16), un mire care se jertfește pentru mireasa sa (cf. Ef 5,25-27), un "cuvânt" lumină care luminează orice om (cfr. In 1,9).

Deci, păgânii, simțeau și ei nevoia unui altfel de Dumnezeu, un Dumnezeu blând și iubitor, diferit de zeii lor inabordabili. De aceea, Dumnezeu le-a descoperit și lor prin oracolele lor păgâne, venirea unui mântuitor al lumii. Astfel, Sibila Delfica a prezis că se va naște un prunc divin și că magii închinători la stele i se vor închina și îi vor aduce daruri. Profetul păgân Balaam, chiar l-a văzut de departe pe acest mântuitor iubitor de oameni și a profețit: "Îl văd dar nu acum, îl privesc, dar nu de aproape: O stea răsare din Iacob și un sceptru se ridică din Israel" (Num 24,17). Eu pomenesc Egiptul și Babilonul printre cei ce mă cunosc; iată, țara filistenilor, Tirul cu Etiopia, în Sion s-au născut" (Ps 87,4).

În străvechiul Babilon, locuitorii s-au adunat și au pus la cale construirea unui turn înalt, să atingă cerul, ca să urce și să ajungă până la Dumnezeu (cf. Gen 11,4). Apoi, la împlinirea timpului, dorul lor după mântuitorul promis încă din paradis (cf. Gen 3,15), li s-a împlinit și li s-a fost anunțată bucuria sosirii lui în lume, printr-o stea. Iar, evanghelia de astăzi (cf. Mt 2,11) ne redă bucuria întâlnirii magilor păgâni cu Dumnezeu făcut om, cu Dumnezeu iubire și îndurare, prin căderea în genunchi în fața lui și prin oferirea darurile lor de: aur, tămâie și smirnă, prin care îl recunoșteau pe Isus ca pe Dumnezeul și mântuitorul lor.

Tocmai această bucurie și mântuire mult așteptată și arătată acum popoarelor păgâne, popoare păgâne din rândul cărora facem parte și noi, o sărbătorim și noi astăzi, în solemnitatea Epifaniei Domnului. Căci cuvântul grec "epifaneo", tocmai asta înseamnă: arătare, manifestare, descoperire a lui Dumnezeu poporului ales, dar și popoarelor păgâne. De aceea sfântul Paul ne spune astăzi: "Este revelat că, păgânii sunt împreună-moștenitori cu noi, formează un singur trup cu noi și sunt cu noi împreună părtași ai promisiunii, în Cristos Isus, prin evanghelie" (Ef 3,5-6).

Epifania, arătarea lui Isus evreilor și păgânilor, nu s-a încheiat cu evenimentele așteptării, pregătirii, nașterii și arătării lui Isus ca Mesia, căci ea continuă în mod diversificat și astăzi și va continua până la cea de-a doua lui venire .

Dacă, în Vechiul Testament, Dumnezeu, s-a descoperit și i-a chemat pe oameni la mântuirea sa: pe Balaam prin glasul unui asin (cf Nm 22, 21-30); pe Ghedeon printr-un înger (cf. Jud 6, 11-24); pe Moise printr-un rug aprins (cf. Ex 3,2-4); pe regele Manase a lui Iuda, printr-o boală (cf. 2Rg 20,1-5).

Dacă în Noul Testament, Dumnezeu, s-a descoperit și i-a chemat pe oameni la mântuirea sa, în Cristos și Duhul Sfânt: pe păstori printr-o cântare frumoasă de îngeri (cf. Lc 2, 13); pe magi printr-o stea strălucitoare (cf. Mt 2, 2); pe Petru prin fratele lui (cf. In 1, 41); pe Natanael prin glasul unui prieten (cf In 1, 45) pe Paul printr-un accident și prin glasul unui creștin (cf Fap 9,3-5; 11,25-26).

Dacă în timpul Bisericii, Dumnezeu, i-a chemat pe sfinți ca: Augustin, Paul Pustnicul și Antonie cel Mare, prin cuvintele Scripturii; pe Francisc din Assisi l-a chemat prin glasul unui Răstignit care i-a vorbit; pe Maria Egepțianca prin glasul Maicii Domnului; pe Ludovic IX și Maximilian Kolbe, prin glasul mamelor sfinte; pe Ignațiu de Loyola printr-o lumină în închisoare; pe sfintele Margareta de Cortona și pe sfânta Angela din Foligno, prin moartea partenerilor de viață; pe Paul Claudel printr-o cântare de Crăciun; pe Alfons Ratisbon printr-o icoană frumoasă; pe Pierre Teilhard de Chardin prin glasul unui copil, pe Edith Stein prin glasul unei văduve, pe Denis Diderot, prin aripa unui fluture.

În zilele noastre, în timpul de acum, manifestările lui Dumnezeu și chemările oamenilor la mântuire sunt la fel de diverse ca și până acum și chiar mult mai diversificate ca până acum; numai că noi trebuie să sesizăm în ele glasul lui Dumnezeu cel întreit și unic care ne cheamă la mântuirea sa.

Epifania este sărbătoarea darurilor, mai ales a darurilor, nu atât a celor aduse de magi la Isus, cât mai ales a celor pe care Dumnezeu le-a făcut lumii întregi, prin nașterea, viața, patima, moartea și învierea Fiul său, Isus Cristos și prin puterea Duhului Sfânt. Iar aceste daruri care sunt: lumina vieții, iertarea păcatelor, mântuirea de diavol, scăparea din moarte, păcat și osândă, au fost oferite de Dumnezeu mai întâi lui Israel, iar acum sunt oferite și popoarelor păgâne, reprezentate prin magi, popoare care continuă și astăzi să vină la mântuirea lui Dumnezeu.

Pedagogii cei vechi obișnuiau să îmbrace adevăruri de credință în mici povestiri ușor de reținut și care să circule din gură în gură spre aprofundare. Astfel au apărut mai multe povestiri despre Magi și despre Epifanie. Iată una dintre ele: Se spune că magii erau trei oameni simpli și înțelepți, simbol al ucenicilor lui Isus, înțelepți și simpli (cf. Mt 10,16); că se numeau Gaspar, Balthasar și Melchior; că erau de vârste diferite. Gaspar era tânăr, Balthasar adult iar Melchior bătrân, simbol al ucenicilor săi de toate vîrstele. Se mai spune că unul era negru, altul era alb și altul din rasa galbenă, ca simbol al ucenicilor săi veniți din toate limbile, popoarele și rasele (cf. Ap 7,9); că au adus daruri aur, tămâie și smirnă și că prin darurile lor au profețit că Isus va fi om Dumnezeu și că va mântui lumea prin moartea și învierea sa.

Se spune că a mai fost un al patrulea mag care a ajuns și mai târziu și cu mâinile goale căci dăduse totul la săraci și când Isus era pe cruce. Toate aceste mențiuni vor să ne spună că, la Isus se poate veni oricând și că tot ce am dăruit altora, prin credință și iubire, i-am oferit lui însuși (cf. Mt 25,40).

Se mai spune că și alți regi ai lumii, auzind de mântuirea magilor care au adus daruri lui Isus, au dorit să intre în rai cu daruri materiale; dar, au fost refuzați pentru că în viața lor au uitat de copilul Isus. Nimeni dintre cei care în viața lor vor uita de copilul Isus, de umilința lui, de slujirea lui și de jertfa lui de la cruce, nu vor putea intra în cer. "Nu oricine îmi va zice: "Doamne, Doamne!" va intra în Împărăția cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui meu care este în ceruri" (Mt 7,21).

Multe sunt învățăturile pe care le putem scoate di lecturile biblica ale solemnității de astăzi. Iată, doar câteva dintre ele:

Dumnezeu îi iubește pe toți oameni, indiferent cine sunt ei, cum arată ei, ce religie au, ce vârstă au și indiferent că sunt bărbați, femei sau copii. Nimeni nu este copil al lui Dumnezeu mai mult decât altul.

Ba mai mult Dumnezeu își revarsă dragostea și mântuirea începând cu cei mai din urmă. Scriptura spune: Oricine crede în el nu va fi făcut de rușine. Într-adevăr, nu este nici o deosebire între iudeu și grec, căci el este Domnul tuturor, darnic față de toți cei care îl invocă. Într-adevăr, oricine va invoca numele Domnului va fi mântuit (cf. Rom 10,11-13).

Solemnitatea Epifaniei și lecturile ei biblice, ne vorbesc de niște paradoxuri: magi păgâni bucuroși și evrei tulburați; magi cătători și evrei indiferenți; un staul plin de lume și templu gol. Astăzi, Isus a adus viața în valea morții; lumina în valea întunericului; slava în valea gunoaielor lumii; harul în neputința Legii; binele suprem, mântuirea, în lumea păcatelor. În fața acestor minunății de har, putem avea două atitudini: Cea a lui Irod, a marilor preoți și a poporului iudeu blocat în tradiții. Și cea a magilor căutători de Dumnezeu. Întrebare: Noi de care parte a baricadei suntem?

Credința, speranța și dragostea de Dumnezeu, dar și dragostea față de oameni au făcut diferența între unii și alții, între tabăra lui Irod și tabăra magilor. "El era în lume, și lumea a fost făcută prin el, dar lumea nu l-a cunoscut. A venit la ai săi, și ai săi nu l-au primit. Dar tuturor celor ce l-au primit, adică celor ce cred în numele lui, le-a dat dreptul să se facă copii ai lui Dumnezeu" (In 1,10-12).

Magii au venit din mari depărtări, cu mari eforturi și cu mari costuri ca să se închine mântuitorului Isus. Irod, marii preoți și poporul amăgit, au fost foarte aproape, au știut unde s-a născut Mesia, au fost în măsură să dea indicații precise altora, dar nu s-au mișcat din loc, nu au pornit spre Betleem, au rămas comozi în casele lor. S-au comportat precum indicatoarele stradale, au arătat altora drumul de urmat, dar ei nu s-au mișcat din loc. Ba mai mult, au pus la cale uciderea lui Isus, uciderea pruncilor nevinovați și chiar uciderea magilor. Dar, Dumnezeu este de partea adevărului. Iosif,Maria și Pruncul au înștiințați să fugă în Egipt. Magii au fost înștiințați de Dumnezeu ca pe un alt drum să se întoarcă în țara lor. Și noi trebuie să fugim din calea prigonitorilor. Dacă, Dumnezeu, va rândui martiriul nostru, va face ca dușmanii să ne găsească. Isus a spus: "Când vă vor prigoni într-o cetate, să fugiți într-alta. Adevărat vă spun că nu veți isprăvi de străbătut cetățile lui Israel până va veni Fiul omului" (Mt 10,23).

Datorită întrupării lui Isus și a mântuirii lui de la cruce, numele noastre au fost scrise în ceruri (cf. Lc 10,20). Sfânta Tereza a Pruncului Isus (1873-1897), conștientă de acest adevăr, îi spunea tatălui său: "Privește, tăticule, cât de bun este Dumnezeu! El mi-a scris numele meu cu stele pe bolta cerului"! Francisc de Assisi (1181-1226), cânta: Să te laude, Stăpâne, sora lună și voi stele, ce sunteți podoaba nopții, credincioase santinele"!

Creștinul trebuie să cânte și să-i mulțumească lui Dumnezeu pentru darul mântuirii, fiind în lume: sare și lumină; picătura de ulei care umple candela luminii; fulgul de nea care mai lipsește pentru a rupe ramul păcatului; cărămida care mai lipsește le edificarea unui templu a lui Dumnezeu; treapta care mai lipsește la scara pe care un suflet să ajungă la mântuire; năframa pufoasă care șterge orice lacrimă; picătura de apă care umple vasul unei inimi uscate; zâna cea bună care ajută din umbră. Cu un cuvânt creștinul trebuie să fi în lume: aurul credinței; tămâia iubirii și smirna speranței.

Magii ne învață și cum să trăim calitatea noastră de creștini și cum trebuie să participăm la viața Bisericii. Ne învață colaborarea la realizarea planurilor lui Dumnezeu: să mergem împreună spre Cristos, creștini și necreștini. Ne învață să-l arătăm pe Cristos lumii, așa cum a făcut Maria: ea l-a arătat pe Isus păstorilor și magilor. Și noi, după ce l-am întâlnit pe Domnul, suntem chemați să-l vestim și fraților noștri, mai ales celor care l-au pierdut din vedere și celor care nu-l cunosc încă.

După un vechi obicei, în sărbătoarea Epifaniei, Biserica, înmânează la Roma, multor creștini "Crucea misionarului" și îi trimite ca pe magi misionari în via și secerișul său, în staulul și turma sa. Patroana misionarilor este sfânta Tereza Pruncului Isus (1873-1897) , care nu a ieșit niciodată din mănăstire, dar care a convertit multe suflete rătăcite. Iar, un al doilea patron al misiunilor și misionarilor este și sfântul Francisc Xaveriu (1506-1552) , care a făcut mii de kilometrii, care a botezat cu mâna lui peste un milion de păgâni și care i-a cerat de doctoranzii de la Sorbona că pierd timpul nelucrând în via, secerișul și turma Domnului. Prin acești doi patroni, Biserica vrea să ne spună că poți fi misionar și din casa ta, din munca ta și chiar din patul tău de suferință, oferind rugăciunea și jertfa ta pentru răspândirea credinței printre păgâni și pentru convertirea păcătoșilor.

Mulți au ajuns la lumina credinței prin mărturia păstorilor, a magilor, a apostolilor și a tuturor creștinilor buni. Dar să nu uităm că, Balaam a pierdut lumina credinței prin coruperea unui rege rău. Oamenii din Ierusalim au pierdut lumina credinței prin minciuna marilor preoți. Karl Marx a pierdut lumina credinței ideile rele ale unui pastor protestant. Noi ce facem, câștigăm sau pierdem suflete?

Magii darnici și generoși ne învață astăzi că nu trebuie să trăim să trăim în lume acaparați de lucrurile pe care le avem, ci, să ne lăsăm călăuziți de cuvântul lui Dumnezeu ca de o stea, în drum spre Ierusalimul ceresc, patria și mama noastră (cf. Gal 4,26).

Magii îl adoră și-i oferă daruri prețioase și simbolice pe care le-au adus cu sine: aur, tămâie și smirnă. Cu aurul cinstesc regalitatea lui Isus; cu tămâia adoră divinitatea sa iar cu smirna recunosc umanitatea sa și prevestesc darul pe care îl va face pe cruce. Și noi suntem invitați să aducem lui Isus daruri prețioase. Noi, cu bunurile noastre pe cine îl arătăm, pe Isus adorat de magi, sau pe duhul rău care a cuprins inima lui Irod și a preoților de seamă?

La steaua care-a răsărit, e-o cale-atât de lungă, că mii de ani i-au trebuit luminii să ne-ajungă.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat