Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cazul "Rouhani": un "decalog" pentru a dialoga cu islamul

De M. Chiara Biagioni

Ospitalitate, bun simț, profundă cunoaștere a interlocutorului, respect și stimă reciprocă dar și acel pic de "creativitate" și "fantezie" care pot ajuta uneori la rezolvarea problemelor de relații mai încâlcite. Cu privire la statuile capitoline acoperite în cutii de carton pentru a nu fi văzute de președintele Rouhani iau cuvântul "experții" dialogului cu islamul cărora le-am cerut să întocmească un soi de "decalog" de bune maniere în dialogul mai ales cu reprezentanții lumii musulmane. O acțiune "imposibilă", țin să precizeze imediat interlocutorii. Pentru că nuanțele fiecărui caz sunt prea multe. Dar au participat la joc și au reieșit câteva idei și sunt rod al anilor trăiți față în față cu lumi diferite de lumea noastră.

"Cuvântul ospitalitate are o valoare enormă mai ales în lumea islamică". Stefano Allievi a fost probabil unui dintre primii studioși italieni care s-a ocupat de islam și astăzi este director al Masterului despre Islam în Europa de la Universitatea din Padova. "Ospitalitatea întemeiază mare parte din dialogul creștin-islamic. Și prin ospitalitate se pot adapta cu unele lucruri". Primul dintre toate este acela de "a renunța la un anumit imperialism cultural care ne face convinși că civilizația noastră este cea mai bună".

"Limita este în bunul simț". A renunța la sentimentul ascuns de superioritate culturală nu înseamnă în mod absolut a capitula în fața culturii celuilalt. "Lucrul care s-a întâmplat la Roma - precizează profesorul Allievi - a fost o eroare uriașă. Era suficient să se schimbe sale. Era mult mai simplu, în loc de a șterge ceva ce este al tău".

A fi creativi și a rezolva problema cu un pic de fantezie. "Depinde mereu de context - explică Allievi - și pentru a face asta trebuie să se pună în perspectiva interlocutorului musulman. Am intervievat femei convertite la islam și musulmane de origine care decid să nu strângă mâna unui bărbat. Alegerea lor, problema lor. E sigur că în fața bărbatului care în mod tandru întinde mâna ca un gest de primire, uneori decid să răspundă, uneori o țin la spate, explicând pentru ce. Însă acest discurs nu se referă numai la islam. Și cu japonezii și indienii ne adaptăm făcând înclinația".

Regula ospitalității și a bunului simț cer "o cunoaștere a celuilalt la care trebuie adăugată în mod absolut cunoașterea de noi înșine". Ajunge cu "superficialitatea" și "infantilismul colectiv". "Existența celuilalt pune desigur întrebări, dar este o ocazie pentru a reflecta și chiar pentru a învăța că regulile conviețuirii civile sunt artificiale și fără fundament real".

Ospitalitatea are reguli subiective. "Nu că un decalog poate să devină o atitudine valabilă pentru toți", afirmă Allievi. "Contextul este foarte important și persoana pe care o ai în față creează diferența".

"A transmite celuilalt sentimentul că poate sta cu mine în largul său". "Însă această regulă - explică Paolo Branca, profesor de limbă și literatură arabă și de islamistică la Universitatea Catolică din Milano - este valabilă în toate relațiile umane. În relație este foarte important a-i spune celuilalt: «te respect și te consider la același nivel al meu», mai ales când există sensibilități diferite. O relație se stabilește mereu între egali, evitând orice derivă de superioritate".

"Regula de aur: a face altora ceea ce ai vrea ca alții să-ți facă ție". Profesorul face referință la episodul evanghelic al centurionului care se pune în locul lui Isus și nu vrea să-l pună în dificultate. "Această delicatețe este un pic un model de urmat. Ceea ce nu înseamnă a face renegări, ci a se pune în locul celorlalți. În cazul lui Rouhani, era suficient a face un alt parcurs și n-ar fi fost nicio problemă pentru noi și pentru el".

A fi noi înșine, a fi sinceri. "Dacă există ocazie de a vorbi despre anumite teme, trebuie spus ceea ce se gândește. A spune liniștit, dar a nu renunța la propria părere, a nu spune: «da, ai dreptate» numai pentru a evita discuțiile".

Nu dialogului "zâmbetelor formale". "Dacă am pus bazele de respect reciproc, stimă, considerație și încredere - conclude Branca - atunci voi putea face și pasul următor care este acela de a fi sincer și de a spune tot. Dacă în schimb pornesc manifestând toată diversitatea mea, atunci raportul este destinat să rămână în formalitatea zâmbetelor și a bunei educații, dar nu se face acel act profund de comunicare și împărtășire pe care în schimb îl cere adevăratul dialog".

(După agenția SIR, 29 ianuarie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat