Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Conferință de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte Francisc pentru Postul Mare 2016

Marți, 26 ianuarie 2016, în Aula Ioan Paul al II-lea a Sălii de Presă a Sfântului Scaun, a avut loc conferința de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte pentru Postul Mare 2016 despre tema "Milă vreau și nu jertfe" (Mt 9,13). Faptele de milostivire în drumul jubiliar. Au intervenit: cardinalul Francesco Montenegro, arhiepiscop de Agrigento și membru al Consiliului Pontifical "Cor Unum"; Mons. Giampietro Dal Toso, Secretar al Consiliului Pontifical "Cor Unum" și Mons. Segundo Tejado Muñoz, subsecretar al aceluiași Consiliu Pontifical. Publicăm în continuare intervențiile cardinalului Montenegro și a Mons. Dal Toso.

* * *

Intervenția cardinalului Francesco Montenegro

Ca în fiecare an ne pregătim să primim Mesajul pe care Sfântul Părinte l-a pregătit pentru timpul Postului Mare, cu care oferă tuturor creștinilor câteva idei utile pentru a trăi în cel mai bun mod acest timp forte ca pregătire pentru Paște.

Titlul mesajului se inspiră din evanghelistul Matei (9,13). În contextul chemării apostolului, în fața criticii fariseilor datorită faptului că Isus stătea la masă cu vameși și păcătoși, Învățătorul răspunde spunând: "Nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci bolnavii. Așadar, mergeți și învățați ce înseamnă: Milă vreau și nu jertfă, căci nu am venit să-i chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși". De aici titlul mesajului "Milă vreau și nu jertfe. Faptele de milostivire în drumul jubiliar".

Deja din această formulare putem scoate trei considerații asupra cărora aș vrea să mă opresc pe scurt:

a. reflecția despre milostivire în lumina Cuvântului lui Dumnezeu;

b. insistența asupra faptelor de milostenie;

c. raportul dintre Postul Mare și drumul jubiliar.

1. Prima este legată strâns de anul jubiliar și constă într-o reluare sintetică a temei milostivirii în Sfânta Scriptură. Prima parte a mesajului ne ajută să recuperăm semnificațiile fundamentale ale acestui termen pe care deja în Misericordiae vultus Papa Francisc l-a definit "arhitrava" atât a misterului trinitar cât și a vieții Bisericii. Îndeosebi, Postul Mare fiind îndreptat spre Misterul Pascal, se oprește asupra faptului că Crucea lui Cristos constituie apogeul revelării milostivirii infinite a Tatălui. Isus este fața acestei milostiviri și coasta sa deschisă devine, în mod ideal, un sertar care se deschide pentru ca toți să ia cu mâinile pline iubirea care iartă, regenerează și răscumpără. În timpul Postului Mare, Biserica a sugerat mereu o hrănire mai mare din Cuvântul lui Dumnezeu și Papa în cadrul acestei note caracteristice îi invită pe toți creștinii să aprofundeze tema milostivirii prin paginile Bibliei și cele ale profeților, îndeosebi, pentru că în ele nu se limitează pur și simplu să reafirme că Dumnezeu este milostiv ci se arată cu claritate că fiii săi trebuie să fie milostivi străduindu-se să trăiască o iubire mai mare mai ales îngrijindu-se de cei mici, de cei săraci și de cei fără apărare. Aici merită să reascultăm câteva pasaje din Misericordiae vultus în cadrul căreia câteva numere sunt dedicate chiar timpului Postului Mare.

Citez textual nr. 17 din acea scrisoare: "Postul Mare din acest An Jubiliar să fie trăit mai intens ca moment forte pentru a celebra și a experimenta milostivirea lui Dumnezeu. Câte pagini ale Sfintei Scripturi pot să fie meditate în săptămânile din Postul Mare pentru a redescoperi fața milostivă a Tatălui! Cu cuvintele profetului Mihea putem repeta și noi: Tu, Doamne, ești un Dumnezeu care elimină fărădelegea și iartă păcatul, care nu păstrezi pentru totdeauna mânia ta, ci te complaci să folosești milostivire. Tu, Doamne, te vei întoarce la noi și vei avea milă de poporul tăul. Vei călca în picioare greșelile noastre și vei arunca în fundul mării toate păcatele noastre (cf. 7,18-19). Paginile din profetul Isaia vor putea să fie meditate mai concret în acest timp de rugăciune, post și caritate: «Oare nu acesta este postul pe care l-am ales? Dezleagă lanțurile nelegiuirii, desfă legăturile jugului, trimite-i liberi pe cei zdrobiți: înlăturați orice jug! Împarte pâinea ta cu cel flămând, adu-i în casa ta pe săracii fără adăpost, când vezi un om gol, îmbracă-l și nu-i lăsa deoparte pe cei din neamul tău. Atunci lumina ta va răsări ca zorile și vindecarea ta se va arăta repede; dreptatea ta va merge înaintea ta și gloria Domnului te va păzi din spate. Atunci îl vei chema pe Domnul și el îți va răspunde, vei striga și el va zice: 'Iată-mă!', dacă vei îndepărta din mijlocul tău jugul, arătatul cu degetul și vorbirea păcătoasă. Dacă îți vei da sufletul pentru cel înfometat și vei sătura inimile umilite, atunci lumina ta va răsări în întuneric în bezna ta va fi ca ziua în amiaza mare. Domnul te va călăuzi mereu și îți va sătura sufletul în ținuturi uscate, ți se vor întări oasele și vei fi ca o grădină udată și ca un izvor de apă ale cărui ape nu seacă» (58,6-11)".

Acest citat ne ajută să înțelegem cum milostivirea, ba chiar, faptul de a fi milostivi precum Tatăl, nu se poate traduce cu simple gesturi rituale ci are nevoie să fie trăită cu gesturi concrete care se nasc din faptul de a fi "atins cu mâna" milostivirea divină. La nr. 3 din mesaj Papa scrie astfel: "Milostivirea lui Dumnezeu transformă inima omului și-l face să experimenteze o iubire fidelă și astfel îl face la rândul său capabil de milostivire".

2. De aici a doua considerație care reiese din documentul pe care-l prezentăm: faptele de milostenie. Știm bine că aceste fapte care fac parte din tezaurul tradiției creștine au fost evidențiate deja în Misericordiae vultus și oferite atenției credincioșilor drept căi pentru a traduce în gesturi concrete milostivirea. Acest principiu este reluat și ulterior remarcat. În timp ce, în Postul Mare, ne îndreptăm privirea spre Cristos răstignit și retrăim în liturgie tot ceea ce El a suferit din iubire față de noi, nu putem desigur să credem că acea Față, oricât ar fi de unică, a încetat să devină prezentă în istorie.

Spune Papa în mesaj preluând în parte ceea ce deja a exprimat în Misericordiae vultus: "în cel sărac carnea lui Cristos devine din nou vizibilă ca trup martirizat, rănit, biciuit, malnutrit, alungat... pentru a fi recunoscut, atins și asistat cu grijă de noi". Faptele de milostenie pornesc de la această afirmație fundamentală: în cel sărac este carnea lui Cristos și săracii sunt privilegiații milostivirii divine. Creștinul care a experimentat milostivirea divină și care prin ea este renăscut la viață nouă, învață zilnic să se aplece asupra rănilor săracului pentru a-l face și pe el să experimenteze că Dumnezeu este milostiv. În mesaj se insistă asupra faptului că faptele de milostenie trupești sunt profund unite cu cele sufletești. De fapt, scrie Papa: "Dacă prin cele trupești atingem carnea lui Cristos în frații și surorile care au nevoie să fie hrăniți, îmbrăcați, găzduiți, vizitați, cele sufletești - a sfătui, a învăța, a ierta, a avertiza, a se ruga - ating mai direct faptul că suntem păcătoși. De aceea, faptele de milostenie trupești și cele sufletești nu trebuie niciodată despărțite. De fapt, tocmai atingând în cel lipsit carnea lui Isus răstignit, păcătosul poate să primească în dar conștiința că el însuși este un sărac cerșetor". Papa dorește ca în timpul Postului Mare fiecare creștin să simtă nevoia de a se hrăni în mod foarte puternic din Cuvântul lui Dumnezeu și în același timp să-și deschidă inima spre cel care suferă străduindu-se să trăiască faptele de milostenie. Mi se pare că acest punct merită mult atenție și aici, și ca Păstor al unei Biserici care trăiește câteva forme de sărăcie și câteva provocări de însemnătate mare ca aceea a imigrației, aș vrea să spun ceva. Uneori se tinde să se creadă că se poate trăi credința numai participând la sacramente sau rugându-se în cele mai variate forme, excluzând din viața spirituală necesitățile omului și mai ales ale celor mai săraci. Rezultatul este că acel tip de credință mai devreme sau mai târziu devine sterilă și insipidă. În schimb, atunci când ne deschidem unei dimensiuni mai complete care, dacă ne gândim bine, este cea evanghelică - aceea care cere ca să se asculte și să se pună în practică - atunci credința devine experiență bucuroasă și contagioasă, îmbogățitoare și stimulantă. Am experimentat asta, de exemplu, la Lampedusa în timpul debarcării miilor de persoane și în atâtea alte comunități care au primit provocarea de a se deschide la diferitele forme de sărăcie din teritoriu. Experimentăm asta cu seminariștii chemați să trăiască experiențe pastorale în realitate marcate de durere și de sărăcie sau cu atâția tineri voluntari care vor să intre în joc pentru a construi parcursuri noi în care vestirea și mărturia să meargă în același pas. Este clar că nu este simplu pentru că uneori trebuie să ne confruntăm cu o mentalitate care este consolidată și care în mod dificil se deschide spre nou; însă în mica mea experiență simt că trebuie să spun că este un drum posibil și, mai ales, este ceea ce ne cere Isus în Evanghelie, dacă ne gândim, de exemplu, la discursul despre judecata finală în capitolul 25 din Matei. La sfârșit vom fi judecați despre faptele milostenie și despre ceea ce am făcut față de cei mai mici. Așadar timpul Postului Mare poate să fie o ocazie importantă pentru a reflecta asupra modului în care trăim credința și invitația de a trăi faptele de milostenie constituie un mod - așa cum spune Papa - "pentru a trezi conștiințele noastre adesea ațipite de păcat sau de indiferență".

3. O ultimă considerație pe care încerc s-o scot din mesajul pentru Postul Mare se referă la drumul jubiliar. Misterul pascal este inima anului liturgic și acest Post Mare se situează chiar în inima jubileului. Timpul forte al jubileului se împletește cu timpul Postului Mare constituind o bogăție extraordinară pentru convertirea și pentru creșterea spirituală a fiecărui creștin și a întregii Biserici. În această perspectivă mesajul pe care-l prezentăm are un substrat foarte stimulant de întrebări cu privire la contextul istoric și cultural actual și despre modul în care creștinul se situează în cadrul său. Pe la sfârșitul mesajului Sfântul Părinte evocă parabola bogatului nemilos și a săracului Lazăr pentru a atrage atenția cu privire la anumite închideri față de Cristos din cauza bogăției materiale și a "idolilor științei, puterii și averii". Riscul din timpul nostru este tocmai acela ca, închizând poarta inimii față de cel sărac și față de orice formă de sărăcie, să se prăbușească într-un abis de nefericire și de nonsens care face totul întunecat. De aici propunerea "profetică" a drumului jubiliar și a timpului Postului Mare ca timp pentru a revedea drumul propriei vieți și pentru a-l auzi în strigătul săracului pe însuși Cristos care bate la ușa inimii noastre în speranța ca noi să ne decidem să deschidem și primindu-l să gustăm adevărata viață. În aceste prime luni ale jubileului mai ales prin semnul "porții" am putut experimenta frumusețea milostivirii făcută accesibilă tuturor. Nu numai poarta bazilicii "Sfântul Petru" și sa bazilicilor majore, ci catedralele din dieceze și, mai ales, câteva locuri simbolice ale câtorva sărăcii; îmi place să amintesc motelul Caritas-ului aici la Roma și celulele deținuților. Prin aceste alegeri puternice, Papa invită cu grijă mai mare toată Biserica să pornească la drum spre fiecare om și spre cei suferinzi și cei săraci, în mod deosebit. În acest mod drumul jubileului nu este numai cel marcat de calendar ci este cel pe care suntem chemați să-l parcurgem împreună, susținuți de milostivirea lui Dumnezeu, pentru a-l recunoaște în cel sărac pentru a sta alături de El în atitudine de ascultare și de slujire.

Cele trei caracteristici - cea a milostivirii și a faptelor sale și cea a drumului - sunt cuprinse în invitația conclusivă a mesajului: "Să nu pierdem acest timp al Postului Mare favorabil convertirii!". Este un timp care trebuie valorizat, un timp pentru a crește în ascultarea Cuvântului, un timp de exercițiu constant pentru a deschide ochii și inima față de cei săraci. Cântarea Magnificat a Fecioarei Mame a milostivirii, inserată în text aproape ca un cadru - la început și la sfârșit - îi ajută pe toți să revadă istoria cu ochii lui Dumnezeu care "dă jos de pe tron pe cei puternici și îi înalță pe cei smeriți".

Suntem siguri că afirmațiile Sfântului Părinte cuprinse în acest mesaj vor constitui un instrument prețios pentru drumul Postului Mare; și în timp ce îi mulțumim pentru ceea ce a voit să adreseze întregii Biserici, îl asigurăm de rugăciunile noastre pentru misiunea delicată pe care i-a încredințat-o.

Mulțumesc.

***

Intervenția monseniorului Giampietro Dal Toso

Stimați domni,

În primul rând vă mulțumesc pentru prezența voastră și îndeosebi îi mulțumesc domnului cardinal Francesco Montenegro, arhiepiscop de Agrigento, președinte al Caritas Italiană și membru al Consiliului nostru Pontifical de câteva luni.

Cor Unum răspândește Mesajul de Postul Mare în fiecare an și în acest Jubileu tema nu putea să fie decât cea legată de milostivire și - mai îndeosebi - de faptele de milostenie, despre care Papa a vorbit deja în bula de convocare a Jubileului. În detaliu sunt: a da de mâncare celor înfometați; a da de băut celor însetați; a îmbrăca pe cei goi; a găzdui pe pelerini; a vizita pe cei bolnavi; a vizita pe cei închiși; a îngropa pe cei morți - a sfătui pe cei aflați în îndoială; a învăța pe neștiutori; a avertiza pe păcătoși; a mângâia pe cei mâhniți; a ierta ofensele; a suporta cu răbdare persoanele deranjante; a-l ruga pe Dumnezeu pentru cei vii și pentru cei morți.

Faptele de milostenie sunt numai expresie a bunului simț uman? Cineva ar putea să spună că deja toți suntem de acord că trebuie să dăm de mâncare celui înfometat și să-l învățăm pe neștiutor. Și totuși: de ce Papa a voit să dea praful la o parte de pe aceste fapte? Fapte care - am impresia - mult timp au fost un pic uitate și banalizate, probabil pentru că s-a crezut că nu mai era la modă să ne gândim la viața nesemnificativă a credinciosului, sau probabil pentru că mai degrabă s-a instituționalizat sau s-a politizat practica noastră eclezială.

Cred că le-a amintit pentru că denotă nu atât o acțiune, ci o relație. Adică nu sunt modul pentru a ne afirma pe noi înșine, ci pentru a spune pentru cine și pentru ce anume trăim. Pentru un creștin faptele de milostenie exprimă o relație, adică modul în care el se pune în fața lui Dumnezeu și a vieții, și nu se epuizează pur și simplu în acțiunile bune. Mesajul vede în milostivire drama de iubire dintre Dumnezeu, Tată și Soț trădat, și poporul său, fiu și soție infideli. Milostivirea "restabilește milostivirea". Și acest lucru nu este valabil numai cu privire la relația cu Dumnezeu, ci și la relația cu fratele. Una este a spune: "Să le dăm tuturor wireless"; alta este a spune: "A-l învăța pe cel neștiutor". În mijloc există persoana. Care este așa de important încât este o faptă de milostenie și a-i îngropa pe cei morți: ce este mai gratuit de a da cinste trupului unui răposat?

Pentru declinarea lor personală, mă simt deosebit de recunoscător față de Papa Francisc care ne amintește faptele de milostenie contextual cu acest Jubileu. El însuși este martor viu al acestui lucru. A readuce la lumină faptele de milostenie înseamnă a reda suflu a ceea ce și Benedict al XVI-lea a anticipat, când în introducerea la enciclica Deus caritas est, la paragraful 1, spunea că credința se califică mai ales printr-o întâlnire personală cu Cristos. Să-mi fie permis să fac referință la prima mea întâlnire cu cardinalul Montenegro, care m-a uimit cu observația că, atunci când se vorbește despre caritatea Bisericii, înainte de servicii trebuie să învățăm să vorbim despre persoane.

Cu privire la faptele de milostenie aș vrea să menționez trei aspecte.

a. Sunt trupești și sufletești. În spatele acestei mici afirmații există o lume: omul este făcut din trup și suflet împreună. Această realitate creștină nu este deloc sigură: Cristos este om adevărat și Dumnezeu adevărat. Cu întruparea trupul uman a fost îndumnezeit și de aceea Biserica a iubit și a apărat mereu trupul împreună cu sufletul. Tentația de a despărți trupul și sufletul este o constantă istorică și se propune din nou și în zilele noastre. De exemplu: libertatea omului are sau nu în trupul său o limită? Sau: acțiunea noastră de dezvoltare poate face sau nu abstracție de realitatea spirituală? Sunt teme foarte serioase și această viziune unitare a persoanei pe care o transmit faptele de milostenie sunt o indicație foarte clară și pentru acțiunea noastră eclezială.

b. Faptele de milostenie sunt o modalitate foarte simplă, concretă, directă, vie, zilnică, măruntă, la îndemâna tuturor pentru a trăi milostivirea Jubileului. Faptele de milostenie descriu ceea ce putem face în fiecare zi ca niște creștini și de aceea le consider fascinante. Creștinismul nu este religia ideilor, a marilor elaborări speculative, ci se naște din experiența vie și se încleiază cu cotidianitatea. Ideile sunt adevărate când sunt trecute prin ciurul experienței. Creștinismul nu este nici religia sentimentelor, iar milostivirea nu este pur și simplu un sentiment de vagă reconciliere universală fără nicio incidență în viața de fiecare zi. Faptele de milostenie spun că milostivirea trebuie să devină trup, deoarece creștinismul este credința în întruparea Fiului care și-a dat trupul său pentru mântuirea lumii.

c. Sfântul Toma (S. Th., II-II, 32, 1) scoate în evidență raportul dintre caritate și faptele de milostenie, deoarece scrie că milostivirea este efectul carității. Este indicator și că sfântul Toma folosește drept concept pentru faptele de milostenie termenul "pomană", care ar fi versiunea greacă a milostivirii. Or, pomană înseamnă altceva. Aceeași soartă i-a revenit termenului caritate. Asta îmi spune că din păcate am restrâns tot acest domeniu la "a da câțiva bănuți", în timp ce viziunea creștină este mult mai amplă. În această perspectivă se înscrie și dorința noastră de a valoriza acești termeni - în primul rând caritatea - pentru a nu pierde o comoară prețioasă și mai ales pentru a menține o viziune a vieții Bisericii întemeiate biblic și teologic.

Aș vrea în încheiere să vă vorbesc despre două inițiative care însoțesc Postul Mare ale Consiliului Pontifical Cor Unum și profit de ocazie pentru a vi le anunța. Prima se referă la ziua de reculegere pentru cei care lucrează în serviciul de caritate al Bisericii în perioada Postului Mare. Este o inițiativă pe care Papa Francisc ne-a cerut s-o realizăm în contextul Jubileului și mereu în optica unui Jubileu aderent la realitatea în care trăim. Pentru acest motiv am stabilit pentru această zi de reculegere o zi precisă, egală pentru toți, dar fiecare grup, sau instituție, sau operă poate s-o aleagă în funcție de propriile necesități locale. Multele organisme de caritate sunt într-un fel și o cristalizare a faptelor de milostenie. Dar nu putem oferi milostivire fără ca s-o fi primit mai înainte. De aceea, această zi de reculegere folosește pentru mulții lucrători din domeniul carității pentru a avea experiența milostivirii lui Dumnezeu, pentru a o putea da apoi celorlalți în faptele concrete. Vreau să subliniez că ideea este de a desfășura această inițiativă la nivel local în fiecare grup parohial Caritas de exemplu, ori a Sfântului Vincențiu, ori ale Îndurărilor. Toate acestea sunt lăsate la libertatea fiecăruia, în timp ce Cor Unum, în afară de sensibilizarea și promovarea inițiativei, a furnizat un material pentru animarea acestei zile, material care se găsește în diferite limbi pe situl nostru web: www.corunumjubilaeum.va.

A doua inițiativă se referă la un mare congres internațional la 10 ani de la prima enciclică a lui Benedict al XVI-lea Deus caritas est, publicată exact la 25.1.2006. Papa Francisc a susținut și a încurajat acest proiect, care se situează bine în contextul Jubileului. Răspunsul la această inițiativă, care se va desfășura în Aula nouă a Sinodului la 25 și 26 februarie 2016, a fost surprinzătoare și de aceea îmi doresc ca să poată avea aceeași rezonanță și în mass-media. Trebuie să spun și că acea enciclică a avut un impact foarte puternic în lumea carității Bisericii și a deschis un drum care se extinde ulterior. Aproape mi se pare că - n-aș vrea să fiu prea temerar - Papa Francisc astă dă concretețe cu exemplul său de viață la ceea ce Papa Benedict a exprimat magistral prin cuvânt. Totuși, intenția noastră nu este aceea de a privi înapoi, ci înainte. Acea enciclică încă vorbește și rămâne o orientare fundamentală pentru cel care acționează în serviciul de caritate a Bisericii și pentru fiecare creștin. Programul este pregătit și va fi disponibil în curând. Întâlnirea va fi transmisă și în streaming în direct. Alte detalii vă vor fi furnizate în timp util, dar încă de acum vă pot anunța prezența cardinalului Müller, prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, și a cardinalului Tagle, președinte al Caritas Internationalis, care se vor ocupa mai mult de partea teologică, în timp ce am invitat trei mari intelectuali, rabinul David Shlomo Rosen (evreu), prof. Saeed Ahmed Khan (musulman) și prof. Fabrice Hadjadj (catolic), pentru a interveni asupra temei din respectivul lor punct de vedere.

Vă mulțumesc încă de acum pentru atenția cu care veți voi să urmăriți aceste inițiative.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat