Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a III-a din Advent - C (2015)

Cântați cu bucurie și veselie, căci mare și sfânt este Domnul (cf. Is 12,6).

În cartea Deuteronomului ni se arată modul cum lucrează Dumnezeu cu omul de mântuit, cu fiul său, prin exemplul vulturului care își deprinde puiul să zboare. Vulturii își fac de obicei cuibul pe stânci înalte. Apoi, trebuie să mai spunem că își face cuibul din mărăcini și spini foarte ascuțiți, pe care, în vederea venirii puiului pe lume, îi îmbracă cu mușchi și frunze. Când puiul de vultur a crescut suficient de mare, dar stă leneș și răzvrătit în cuib fără a face nimic și fără a începe să zboare, riscând ca toată viața să se târască pe pământ fără să zboare și să moară fără a mai deveni vreodată vultur, mama lui mai întâi smulge protecția de pe spini ca să-l înțepe. Când și după asta refuză să zboare, mama vultur pur și simplu îi scutură cuibul întorcându-l cu susul în jos. Atunci, puiul cade în gol, și tot căzând în prăpastie, puiul din instinct începe să dea din aripi. La început este stângaci și inconștient, dar mișcările lui încep să aibă efect, conștientizează că poate zbura și începe să dea din aripi. Unde este mama lui în tot timpul acesta? Biblia spune: deasupra lui. Deci, când puiul învață să zboare, mama nu este departe, ea este foarte aproape și controlează totul. Când însă se apropie solul, chiar dacă puiul începe să dea din aripi, mama lui intră sub el, îl ia pe aripi și îl duce la loc în cuib (cf. Dt 32,11). De aici și expresia biblică adresată poporului ales care în momentele grele a fost purtat "ca pe aripi de vultur" (cf. Ex 19,4).

Da, acesta este Dumnezeu pe care lecturile acestei duminici ni-l prezintă spre înțelegere și mântuire.

Aceasta este istoria relației lui Dumnezeu cu omul, care asemenea vechiului popor ales, deși îngrășat de bunurile sale, este totuși răzvrătit împotriva lui (cf. Dt 32,15-29).

Vorbind despre iubire, sfântul Paul ne spune: "Iubirea este îndelung răbdătoare, iubirea este binevoitoare, nu este invidioasă, iubirea nu se laudă, nu se mândrește. Ea nu se poartă necuviincios, nu caută ale sale, nu se mânie, nu ține cont de răul primit. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. Toate le suportă, toate le crede, toate le speră, toate le îndură. Iubirea nu încetează niciodată" (1Cor 13,4-8). Această iubire desăvârșită o are în primul rând Dumnezeu față de noi oamenii, o iubire necondiționată și permanentă, dar și o iubire responsabilă, o iubire care are în vedere în primul rând binele cel mai mare și veșnic, mântuirea și împărăția sa veșnică pentru care ne-a creat.

De prea de multe ori lumea vorbește despre dragostea lui Dumnezeu față de noi ca despre dragostea bunicului de poezia "Bunicul", scrisă de Barbu Ștefănescu Delavrancea (1858-1918), unde nepoții pot face ce vor fără să le spună nimeni nimic, și de prea puține ori despre dragostea responsabilă a lui Dumnezeu care are în vedere în primul rând binele lor suprem, mântuirea veșnică. Dumnezeu este dragoste (cf. 1In 4,8), dar nu o dragoste dulceagă și fără țintă, ci o dragoste responsabilă care urmărește în primul rând destinul nostru veșnic și pentru care adesea ne trece prin mari eforturi, operații dureroase care cer suferință și răbdare, prin clipe de întuneric care cer să umblăm mai mult prin lumina credinței.

Deci, dragostea lui Dumnezeu pune pe primul plan siguranța și binele veșnic al persoanei iubite, dincolo de binele și confortul de pe acest pământ, pe care adesea le sacrifică. Este exact ceea ce, la o scară mai mică, a făcut și sfânta Blanca de Castilia (1188-1252), cu fiul ei, sfântul Ludovic al IX-lea (1215-1270), regele Franței, căruia i-a declarat deschis: "Aș vrea mai bine să te văd mort, decât să știu că ai săvârșit chiar și numai un singur pierzător păcat de moarte". Blanca de Castilia iubea mântuirea veșnică a fiului ei, înaintea vieții lui de glorie pământească ca rege.

Dar următorul exemplu pe care l-am găsit într-o carte electronică ne va ajuta să înțelegem și mai bine logica iubirii lui Dumnezeu față de noi, oamenii, logică cuprinsă în lecturile de astăzi. Un băiețel se zvârcolea în pat acuzând niște dureri mari în abdomen. Mama îl luase în brațe. Ca și când asta nu ar fi fost de ajuns, la un moment dat, în camera băiețelului, intră un om mascat, îl privește, apoi merge la telefon vorbește cu un complice să vină cu o mașină, smulge copilul din brațele mamei, iese din casă, urcă copilul în mașina complicelui, pornesc în trombă, se opresc la o clădire mare, îl duc într-o cameră, unde un alt complice îl înțeapă cu un ac, iar un altul cu un cuțit bine ascuțit îi taie burta copilului lăsându-l ca mort. Parcă ne vine să strigăm: "Asasinilor! Să vină poliția!" Dar nu este ceea ce pare, o răpire urmată de o crimă oribilă. Este un act de mare iubire. Copilul era grav bolnav și aproape de moarte. Tatăl său, văzând gravitatea bolii, se maschează pentru a nu deziluziona copilul, vorbește cu medicii de la spital, vorbește cu șoferul de pe salvare, duce copilul la spital, îl anesteziază, îl operează și îl salvează. Dincolo de orice răutate care așa pare la prima vedere, fiecare mișcare a tatălui a fost plină de dragoste, grijă și înțelepciune. Tatăl și-a iubit copilul și când l-a dus la spital pentru operație și când după câteva zile i-a adus bomboane și flori.

Dumnezeu ne iubește, Dumnezeu ne vrea binele veșnic înaintea binelui pământesc, ba chiar ne ia binele pământesc când acesta degenerează, pentru a ne salva binele veșnic. Ei bine, în această logică ne cheamă Biserica astăzi ca să citim și să interpretăm lecturile biblice din această duminică.

În prima lectură din cartea profetului Sofonia (cf. Sof 3,14-18) vedem că Dumnezeu care își iubește mult poporul și îl așază în țara Canaanului, țară în care curge lapte și miere (cf. Ex 3,17). Dar când Dumnezeu vede că belșugul îl îndepărtează de el și îl apropie de idoli; când vede că belșugul îl îndepărtează de scopul final, de viața veșnică din împărăția sa și caută numai pământul cu cele trecătoare, el îi ia tot confortul pământesc și îl lasă rob în Babilon, spre convertire. Și când convertirea poporului s-a realizat, Domnul însuși îl eliberează, chemându-l la bucurie prin profetul Sofonia: "Bucură-te, fiică a Sionului! Strigă de veselie, Israel! Veselește-te și jubilează din toată inima, fiică a Ierusalimului! Domnul a îndepărtat judecățile tale, l-a îndepărtat pe dușmanul tău. Regele lui Israel, Domnul, este în mijlocul tău și nu te vei mai teme de rău" (Sof 3,14-15). Dumnezeu și-a iubit poporul la fel de mult și atunci când l-a lăsat să plece în exil ca și atunci când l-a întors din robie în strigăte de bucurie. Când poporul a înțeles dragostea lui Dumnezeu, a cântat: "Iată, Dumnezeu este mântuirea mea: sunt încrezător și nu mă voi mai teme de nimic. Căci puterea și cântarea mea este Domnul, el este mântuirea mea" (cf. Is 12,2).

În evanghelie (cf. Lc 3,10-18), vedem că Dumnezeu îi iubește pe oameni și le dă libertatea fiilor săi. Dar, când Dumnezeu vede că oameni își folosesc libertatea primită de la el pentru a lucra împotriva lui și a planului său de mântuire, pentru a căuta numai pământul și a-i asupri pe semenii lor, Dumnezeu, prin sfântul Ioan Botezătorul, îi amenință cu "securea" și cu "focul veșnic al iadului" și îi cheamă la convertire. Înnoiți-vă spiritul minții voastre și îmbrăcați-vă cu omul cel nou și fiecare să se lese de relele săvârșite (cf. Lc 3,17-18). Iar, atunci când convertirea este gata, Dumnezeu li-l trimite pe însuși Fiul său care să-i boteze cu Duhul Sfânt și cu foc, adică să le ridice păcatele, să le ia focul judecății lui Dumnezeu asupra lui și să moară la cruce pentru mântuirea lor și astfel să le dea curăția de suflet pierdută. Dumnezeu și-a iubit poporul la fel de mult și atunci când i-a amenințat cu "securea dreptății sale" și cu "focul cel veșnic al iadului, ca și atunci când convertiți l-a trimis și "l-a dat" (cf. In 3,16) pe Fiul său ca să i-a asupra lui focul dreptății lui Dumnezeu pentru păcatele comise, să sufere și să moară în locul lor la cruce.

În lectura a doua de astăzi (cf. Fil 4,4-7), sfântul Paul ne spune și el că Dumnezeu ne iubește la fel de mult și atunci când ne lasă în îngrijorări ca și atunci când ne scoate din ele, căci lipsa necazurilor ne ține adormiți în păcat și străini de relația cu el prin rugăciune și mulțumire, dar, mai ales, ne ține străini de mântuirea lui.

Dumnezeu procedează cu noi, oamenii, cum procedează pescarii, atunci când transportă peștii prinși din ocean spre destinație; aceștia dau drumul în vasul cu pești la o "pisică de mare", o vietate de apă, care are un "ac" mortal. Prezența "pisicii de mare" în vasul cu pești îi ține pe aceștia mereu vigilenți, în mișcare și vioi. Și pe noi, creștinii, necazurile îngăduite de Dumnezeu ne țin mereu într-o stare veghere și într-o bună trăire duhovnicească. Totdeauna în timpul necazurilor, creștinii au fost într-o formă spirituală mai bună decât în perioadele fără greutăți.

Dumnezeu este totdeauna aproape de noi cu o iubire responsabilă. Problema necazurilor nu este la Dumnezeu, ci este la noi, care în timpuri de prosperitate ne alipim de tot felul de idoli, uităm de Dumnezeu și de paradisul pregătit, care l-a costat moartea Fiului său și trimiterea Duhului Sfânt, și unde el ne așteaptă.

Chiar și în timpul corecției sale, Dumnezeu este foarte aproape de noi, cum este vulturul care scutură cuibul, alături de puișorii lui. De exemplu, când prin foamete în țară, Dumnezeu a dus casa lui Israel în Egipt ca să crească numeric, Dumnezeu a coborât cu ei în Egipt, le-a dat locul cel mai bun pentru a crește în număr; când timpul s-a împlinit a trimis prigoana pentru a-i forța să plece; au fost scoși din Egipt cu semne și minuni peste fire; când traversa pustiul cu toate greutățile lui, Dumnezeu i-a purtat pe brațele sale, așa cum tatăl și mama își poartă copilul și îl ridică la obraz (cf. Os 11,4), l-a purtat în Canaan, țară în care curge lapte și miere, ca pe aripi de vultur (cf. Ex 19,4); hainele și sandalele nu li s-au deteriorat (cf. Dt 29,5); apa din stâncă n-a încetat (cf. Ex 17,6); au mâncat nu numai mana, ci și pâinea îngerilor (cf. Ps 78,25).

Și am încă o povestire, tot reală. Este istoria unui tânăr care era plecat de acasă la școala militară, pentru a-și face un viitor bun. Față de acasă, situația de școala militară era destul de diferită. De aceea, i-a scris tatălui său o scrisoare: "Tată, îmi este foarte greu aici cu învățătura și exercițiile fizice; îndatoririle pe care le am sunt multe și grele, iar regulile pe care trebuie să le respect sunt foarte stricte. Mi-e tare greu și vreau să mă întorc acasă". Tatăl i-a răspuns la scrisoare, spunându-i: "Stai acolo și învață cât de bine poți. Fă bine ce ți se cere ca să-ți faci un viitor bun". Când băiatul a primit scrisoarea de la tatăl său, s-a gândit: "Nu cred că tata mă mai iubește". Anii au trecut, băiatul a continuat școala militară și a ajuns un ofițer bun și om de nădejde. Oare tatăl său nu-l iubea ori el nu înțelegea dragostea tatălui său? Ajuns om de nădejde, mereu vorbea de recunoștința pe care i-o poartă tatălui său, pentru fermitatea lui. Acesta este un caz fericit.

Dar sunt și cazuri nefericite, când copiii, ajunși maturi, tot nu înțeleg că austeritățile la care i-au supus părinții în copilărie pentru a scoate din ei oameni de nădejde au fost acte de curată iubire. Citeam undeva despre un bărbat matur care mereu îi reproșa și îl adresa cuvinte dure tatălui său bătrân și bolnav, pentru că în copilărie l-a pus la învățat, l-a pus la treabă, nu l-a lăsat să umble pe unde voia și cu cine voia, că i-a stricat copilăria etc. Tatăl său a murit de durere pentru că fiul său nu i-a înțeles și nu i-a apreciată iubirea.

Am spus acestea pentru că este mare pericol ca noi să nu înțelegem nu numai dragostea părinților, ci și dragostea lui Dumnezeu care pentru a ne scoate din păcate și dintr-un stil de viață greșit, care pentru a ne spune că viața veșnică din paradis este mai presus de orice alt lucru, spre înțelepciune, veghe și unire cu el, din mare dragoste, ne supune la munci, eforturi, necazuri și suferințe de tot felul.

Așa cum casa lui Israel trebuia să treacă prin greutățile exilului egiptean pentru a crește, așa cum evreii trebuiau să treacă prin robia babilonică pentru a scăpa de robia satanei, a idolilor și a patimilor rele, așa cum contemporanii lui Ioan Botezătorul trebuiau să lase dulceața otrăvită a păcatului, prin amenințarea cu securea și cu focul, pentru a ajunge în bucuriile aduse de Mesia lui Dumnezeu. Tot astfel și noi, toți creștinii, trebuie să trecem prin încercări și îngrijorări pentru a adormi în păcat, pentru a nu uita de Dumnezeu, pentru a nu uita rugăciunea și mulțumirea, pentru a nu uita că Dumnezeu ne este aproape și pentru a nu uita că suntem din neamul lui (cf. Fap 17,28).

De curând am primit un mesaj prin email cu acest conținut: "Nu te teme de ziua de mâine, căci Dumnezeu cu iubirea sa este deja acolo!" Asta ne-o spun și lecturile biblice ale acestei duminici, numite "Duminica Gaudete", și tot la asta ne îndeamnă Biserica, prin îndemnul ei de astăzi: "Bucurați-vă mereu în Domnul, căci Domnul este mereu aproape" (cf. Fil 4,4-5).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat