Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Prima predică de Advent a părintelui Raniero Cantalamessa (4 decembrie 2015)

Cristos lumina neamurilor - o recitire cristologică a constituției Lumen gentium

Prima predică de Advent (4 decembrie 2015)

1. O ecleziologie cristologică

Fericita aniversare a celor cincizeci de ani de la încheierea Conciliului Vatican II mi-a sugerat ideea de a dedica cele trei meditații din Advent unei revizitări a evenimentului conciliar, în conținuturile sale principale. În concret, aș vrea să dezvolt câteva reflecții asupra fiecăruia dintre principalele documente care sunt cele patru constituții despre Biserică (Lumen gentium), despre liturgie (Sacrosanctum Concilium), despre cuvântul lui Dumnezeu (Dei Verbum) și despre Biserica în lume (Gaudium et spes).

Ceea ce îmi dă curaj să înfrunt, în așa de puțin timp, teme atât de vaste și dezbătute a fost o constatare. Despre Conciliu s-a scris și s-a vorbit la nesfârșit, dar aproape întotdeauna datorită implicațiilor sale doctrinare și pastorale; de puține ori datorită conținuturilor sale strict spirituale. În schimb eu aș vrea să mă concentrez exclusiv asupra lor, încercând să văd ce anume mai are să ne spună Conciliul ca texte spirituale, utile pentru edificarea credinței.

Vom începe dedicând cele trei meditații de Advent constituției Lumen gentium, rezervând restul pentru Postul Mare viitor, dacă va vrea Dumnezeu. Cele trei teme ale constituției asupra cărora aș vrea să reflectez sunt Biserica trup și mireasă a lui Cristos, chemarea universală la sfințenie și învățătura despre sfânta Fecioară.

Ideea pentru această primă meditație despre Biserică mi-a venit recitind, din întâmplare, începutul constituției în textul latin. El spune: "Lumen gentium cum sit Christus...", "Cristos este lumina neamurilor...". Trebuie să spun, spre încurcătura mea, că nu am dat niciodată importanță implicațiilor enorme conținute în acest început. Faptul de a-l fi luat ca titlu al constituției numai prima parte a frazei m-a făcut să mă gândesc (și cred că nu numai pe mine) că titlul "lumina neamurilor" este legat de Biserică, în timp ce el, după cum se vede, este legat de Cristos. Este titlul cu care bătrânul Simeon l-a salutat pe Mesia prunc adus de Maria și Iosif la templu: "Lumină spre luminarea neamurilor și slava poporului său Israel" (Lc 2,32).

În acea frază inițială este cheia pentru a interpreta toată ecleziologia Conciliului Vatican II. Ea este o ecleziologie care înainte de a fi socială și instituțională este cristologică, și de aceea spirituală și mistică. Este necesar de a pune din nou în prim plan această dimensiune cristologică a ecleziologiei Conciliului și în vederea unei evanghelizări mai eficace. De fapt, nu este acceptat Cristos din iubire față de Biserică, ci este acceptată Biserica din iubire față de Cristos. Și o Biserică desfigurată de păcatul atâtor reprezentanți ai săi.

Trebuie să spun imediat că nu sunt, desigur, eu primul care scoate în evidență dimensiunea esențialmente cristologică a ecleziologiei Conciliului Vatican II. Recitind numeroasele scrieri despre Biserică ale cardinalului de atunci Ratzinger, mi-am dat seama cu ce insistență a încercat el să țină vie această dimensiune a învățăturii despre Biserică din Lumen gentium. Aceeași referință la implicațiile doctrinare ale frazei inițiale: "Lumen gentium cum sit Christus...", "Cristos este lumina neamurilor", se află deja în scrierile sale, urmată de afirmația: "Dacă vrea cineva să înțeleagă corect Conciliul Vatican II, trebuie să înceapă mereu din nou de la această frază inițială" (1).

Trebuie să precizăm imediat, pentru a evita echivocuri: această viziune spirituală și interioară despre Biserică n-a fost negată niciodată de cineva; însă, așa cum se întâmplă mereu în lucrurile umane, noul riscă să pună în umbră vechiul, actualul să facă să se piardă din vedere veșnicul și urgentul să înfrângă importantul. Așa s-a întâmplat că ideile de comuniune eclezială și de popor al lui Dumnezeu au fost dezvoltate uneori numai în sens orizontal și sociologic, adică pe fondul opoziției dintre koinonia și ierarhie, insistând mai mult asupra comuniunii membrilor Bisericii între ei, decât pe comuniunea tuturor mădularelor cu Cristos.

Aceasta era probabil o prioritate a momentului și un câștig; ca atare sfântul Ioan Paul al II-lea îl primește și îl valorizează în scrisoarea sa apostolică Novo millennio ineunte (2). Însă la cincizeci de ani de la încheierea Conciliului, probabil că este util să încercăm să restabilim echilibrul între această viziune despre Biserică mereu condiționată de dezbaterile momentului și viziunea spirituală și misterică a Noului Testament și a părinților Bisericii. Întrebarea fundamentală nu este "ce este Biserica", ci este "cine este Biserica" și aș vrea să mă las condus de această întrebare în meditația aceasta.

2. Biserica trup și mireasă a lui Cristos

Sufletul și conținutul cristologic al constituției Lumen gentium (LG) reies mai ales în capitolul I, acolo unde este prezentată Biserica drept mireasă a lui Cristos și trup al lui Cristos. Să reascultăm câteva fraze: "Biserica este numită, de asemenea, «Ierusalimul ceresc» și «maica noastră» (Gal 4,26; cf. Ap 12,17); este descrisă ca mireasa nepătată a mielului nevinovat (cf. Ap 19,7; 21,2.9; 22,17), pe care Cristos «a iubit-o și s-a dat pe sine pentru ea ca să o sfințească» (Ef 5,25-26), pe care și-a unit-o cu legământ indisolubil și fără încetare «o hrănește și o îngrijește» (Ef 5,29), pe care, purificând-o, a voit-o unită și supusă lui în iubire și fidelitate (cf. Ef 5,24)" (LG, 6). Asta pentru titlul de mireasă; pentru cel de "trup al lui Cristos", se spune: "Fiul lui Dumnezeu, în natura umană pe care și-a asumat-o, învingând moartea prin moartea și învierea sa, l-a răscumpărat pe om și l-a transformat într-o făptură nouă (cf. Gal 6,15; 2Cor 5,17). Căci împărtășindu-le fraților săi, adunați dintre toate neamurile, pe Duhul Sfânt, i-a constituit în mod mistic ca trup al său [...]. În frângerea pâinii euharistice, făcându-ne realmente părtași de trupul Domnului, suntem ridicați la comuniunea cu el și între noi. «Întrucât este o singură pâine, un trup suntem și noi cei mulți, căci toți ne împărtășim dintr-o singură pâine» (1Cor 10,17)" (LG, 7).

Și aici a fost meritul cardinalului de atunci Ratzinger că a scos în evidență raportul intrinsec dintre aceste două imagini ale Bisericii: Biserica este trup al lui Cristos pentru că este mireasă a lui Cristos! Cu alte cuvinte, la originea imaginii pauline a Bisericii ca trup al lui Cristos nu este metafora stoică a înțelegerii dintre părțile trupului uman (chiar dacă el folosește uneori și această aplicație, ca în Rom 12,4 ș.u., în 1Cor 12,12 ș.u.) (3), ci este ideea nupțială a unicului trup pe care bărbatul și femeia îl formează unindu-se în căsătorie (Ef 5,29-32) și mai mult ideea euharistică a unicului trup pe care-l formează cei care mănâncă aceeași pâine: "Pentru că este o singură pâine, noi, cei mulți, suntem un singur trup, căci toți ne împărtășim din aceeași unică pâine" (1Cor 10,17) (4).

Tocmai este cazul de a aminti că aceasta a fost inima concepției augustiniene despre Biserică, până acolo încât a dat uneori impresia de a identifica pur și simplu trupul lui Cristos care este Biserica cu trupul lui Cristos care este Euharistia (5). Este ceea ce atestă evoluția expresiei "trup mistic" al lui Cristos care, de la indicarea Euharistiei, trece lent să semnifice, așa cum se întâmplă astăzi Biserica (6). Asta, se știe, este și viziunea care apropie mai mult ecleziologia catolică de ecleziologia euharistică a Bisericii Ortodoxe. Fără Biserică și fără Euharistie, Biserica n-ar avea "trup" în lume.

3. De la Biserică la suflet

Un principiu adesea repetat și aplicat de părinții Bisericii sună "Ecclesia vel anima", Biserica sau sufletul (7). Sensul este: ceea ce se spune în general despre Biserică, după ce s-au făcut distincțiile corespunzătoare, se aplică în particular la fiecare persoană în Biserică. Sfântului Ambrozie îi este atribuită afirmația: "Biserica este frumoasă în suflete" (8). Voind să ne ținem de cuvânt cu privire la intenția declarată a acestor meditații de a percepe aspectele cele mai direct "edificatoare" ale ecleziologiei conciliare, ne întrebăm: ce poate să însemne pentru viața spirituală a creștinului a trăi și a realiza această idee de Biserică, trup al lui Cristos și mireasă a lui Cristos?

Dacă Biserica în accepțiunea sa cea mai intimă și adevărată este trupul lui Cristos, eu realizez în mine Biserica, sunt o "ființă eclezială" (9), în măsura în care îi permit lui Cristos să facă din mine trupul său, nu numai în teorie, ci și în practică. Ceea ce contează nu este locul pe care eu îl ocup în Biserică, ci locul pe care-l ocupă Cristos în inima mea!

În mod obiectiv asta se realizează prin sacramente, mai ales două dintre ele: Botezul și Euharistia. Botezul l-am primit o singură dată, în schimb Euharistia o primim în fiecare zi. De aici importanța de a o celebra și a o primi în așa fel încât ea să-și poată îndeplini cu adevărat misiunea de a ne face Biserică. Maxima faimoasă lansată de Lubac, "Euharistia face Biserica", nu se aplică numai la nivel comunitar, ci și la nivel personal: Euharistia face din fiecare dintre noi trupul lui Cristos, adică Biserică. Și aici aș vrea să mă folosesc de câteva cuvinte profunde ale cardinalului de atunci Ratzinger: "Comuniune înseamnă că bariera aparent de netrecut a eu-lui meu este dărâmată [...] înseamnă, așadar, fuziune a existențelor. Așa cum în alimentație trupul poate să asimileze o substanță străină și astfel să trăiască, tot așa eu-l meu este «asimilat» lui Isus însuși, făcut asemenea lui într-un schimb care frânge tot mai mult liniile de separare" (10).

Două existențe, a mea și aceea a lui Cristos, devin una singură, "fără încurcătură și fără despărțire", nu în mod ipostatic, ca în întrupare, ci mistic și real. Din cei doi "eu" rezultă unul singur: nu micul meu eu de creatură, ci acela al lui Cristos, până acolo încât fiecare dintre noi, după ce a primit Euharistia, poate îndrăzni să spună, cu Paul: "Nu mai trăiesc eu, Cristos trăiește în mine" (Gal 2,20). În Euharistie, scrie Cabasilas, "Cristos se revarsă în noi și cu noi se amestecă, dar schimbându-ne și transformându-ne în el ca o picătură de apă vărsată într-un ocean infinit de unguent parfumat" (11).

Imaginea Bisericii trup al lui Cristos este legată intrinsec, se spunea, cu aceea a Bisericii mireasă a lui Cristos și poate să ne fie și aceasta de mare ajutor să trăim în profunzime, mistagogic, Euharistia. Scrisoarea către Efeseni spune că o căsătorie umană este un simbol al unirii dintre Cristos și Biserică: "De aceea își va lăsa omul tatăl și mama și se va uni cu soția sa și cei doi vor fi un singur trup. Misterul acesta este mare: eu o spun cu privire la Cristos și la Biserică" (Ef 5,31-33). Or, conform sfântului Paul, consecința imediată a căsătoriei este că trupul soțului devine al soției și, viceversa, trupul soției devine al soțului (cf. 1Cor 7,4).

Aplicat la Euharistie asta înseamnă că trupul incoruptibil și dătător de viață al Cuvântului întrupat devine "al meu", dar și trupul meu, omenitatea mea, devine al lui Cristos, este însușit de el. În Euharistie primim trupul și sângele lui Cristos, dar și Cristos "primește" trupul și sângele nostru! Isus, scrie sfântul Ilarie din Poitiers, asumă trupul celui care îl asumă pe al său (12). El ne spune: "Ia, acesta este trupul meu", dar și noi putem să-i spunem lui: "Ia, acesta este trupul meu".

În culegerea de poezii euharistice intitulată "Cântarea Dumnezeului ascuns", viitorul papă Karol Wojtyła numește acest subiect nou, a cărui viață a fost însușită de Cristos "eu-l euharistic": "Se va întâmpla atunci minunea / transformării: / iată, vei deveni eu-însumi-euharistic" (13).

Nu există nimic din viața mea care să nu aparțină lui Cristos. Nimeni nu trebuie să spună: "Ah, Isus nu știe ce înseamnă să fii căsătorit, să fii femeie, să fi pierdut un copil, să fii bolnav, să fii bătrân, să fii persoană de culoare!" Dacă tu știi asta, o știe și el, grație ție și în tine. Ceea ce Cristos n-a putut să trăiască "după trup", fiind limitată existența sa pământească, asemenea celei a tuturor oamenilor, la câteva experiențe, trăiește și "experimentează acum ca înviat "după Duh", grație comuniunii nupțiale a Liturghiei. Trăiește în femeie faptul de a fi femeie, în bătrân faptul de a fi bătrân, în bolnav condiția de bolnav. Tot ceea ce "lipsea" pentru "întruparea" deplină a Cuvântului se "împlinește" în Euharistie.

A înțeles motivul profund a ceea ce a înțeles fericita Elisabeta a Sfintei Treimi atunci când scria: "Mireasa aparține mirelui. Mirele meu m-a luat. Vrea ca să fiu pentru el o omenitate adăugată" (14). Este ca și cum Isus ne-ar spune: "Mie îmi este foame de tine, vreau să trăiesc din tine, pentru aceasta trebuie să trăiesc în fiecare gând al tău, în fiecare afect al tău, trebuie să trăiesc din carnea ta, din sângele tău, din truda ta zilnică, trebuie să mă hrănesc din tine așa cum tu te hrănești din mine!"

Ce motiv inepuizabil de uimire și de consolare la gândul că omenitatea noastră devine omenitatea lui Cristos! Dar și ce responsabilitate din toate acestea! Dacă ochii mei au devenit ochii lui Cristos, gura mea a devenit gura lui Cristos, ce motiv pentru a nu permite privirii mele să stăruie asupra unor imagini josnice, limbii mele de a nu vorbi împotriva fratelui, trupului meu de a folosi ca instrument al păcatului. "Voi lua atunci mădularele lui Cristos - spune el - și le voi face mădularele unei desfrânate?" (1Cor 6,15). Aceste cuvinte interpelează pe fiecare botezat. Dar ce să spunem despre consacrați, despre slujitorii lui Dumnezeu, care ar trebui să fie "modelele turmei" (1Pt 5,3)? Trebuie să tremurăm la gândul celui simplu care se face trupul lui Cristos care este Biserica.

4. Întâlnirea personală cu Isus

Până aici am vorbit despre aportul obiectiv sau sacramental, la devenirea noastră ca Biserică, adică trup al lui Cristos. Însă există și o dimensiune subiectivă și existențială. Ea constă în ceea ce papa Francisc în Evangelii gaudium definește "întâlnirea personală cu Isus din Nazaret". Să reascultăm cuvintele sale: "Îl invit pe fiecare creștin, în orice loc și situație s-ar afla, chiar astăzi să reînnoiască întâlnirea personală cu Isus Cristos sau măcar să ia decizia de a se lăsa întâlnit de el, de a-l căuta în fiecare zi fără încetare. Nu există motiv pentru care cineva să poată crede că această invitație nu este pentru el" (EG, 3).

Aici trebuie să facem un pas înainte și cu privire la ecleziologia Conciliului. În limbajul catolic, "întâlnirea personală cu Isus" n-a fost niciodată un concept foarte familial. În loc de întâlnire "personală" se prefera ideea unei întâlniri ecleziale, care are loc, adică, prin sacramentele Bisericii. Expresia avea, pentru urechile noastre de catolici, rezonanțe în mod vag protestante. Este clar că ceea ce se propune nu este o întâlnire personală cu Cristos care să o înlocuiască pe cea sacramentală, ci de a face în așa fel încât întâlnirea sacramentală să fie și o întâlnire liber decisă sau ratificată, nu doar nominală, juridică sau obișnuită. Dacă Biserica este trupul lui Cristos, adeziunea personală la Cristos este unicul mod pentru a intra, existențial, să se facă parte din ea.

Pentru a înțelege ce înseamnă a realiza o întâlnire personală cu Isus trebuie îndreptată o privire, oricât de sumară, spre istorie. Cum se devenea membri ai Bisericii în primele trei secole? Cu toate diferențele de la individ la individ și de la loc la loc, asta se întâmpla după o lungă inițiere, catehumenatul, și era rodul unei decizii personale, eventual chiar riscante pentru posibilitatea martiriului.

Lucrurile s-au schimbat când creștinismul a devenit mai întâi religie tolerată și după aceea, în scurt timp, religie favorită, dacă nu chiar impusă. În această situație, accentul nu mai este pus asupra momentului și asupra modului în care se devine creștin, adică asupra venirii la credință, ci asupra exigențelor morale ale credinței înseși, asupra schimbării obiceiurilor; cu alte cuvinte, asupra moralei.

Cu toate acestea, situația era mai puțin gravă decât putea să ne apară nouă astăzi deoarece, cu toate incoerențele pe care le știm, familia, școala, cultura și încet-încet și societatea ajutau, aproape spontan, să se absoarbă credința. Fără a mai spune că, încă de la începutul noii situații, s-au născut forme de viață, ca monahismul și apoi diferitele ordine călugărești, în care Botezul era trăit în toată radicalitatea sa și viața creștină rod al unei decizii personale, adesea eroice.

Această situație numită "de creștinătate" s-a schimbat radical. De aici urgența unei noi evanghelizări care să țină cont de noua situație. Este vorba în practică de a crea pentru oamenii de astăzi ocazii care să le permită să ia, în noul context, acea decizie personală liberă și matură pe care creștinii o luau la început când primeau Botezul și care făceau din ei creștini reali, și nu numai cu numele.

"Ritualul inițierii creștine a adulților" din 1972 propune un fel de drum catehumenal pentru Botezul adulților. În unele țări cu religie mixtă, unde persoanele cer Botezul când sunt adulte, acest instrument s-a dovedit de mare eficacitate. Dar ce-i de făcut pentru masa creștinilor deja botezați care trăiesc drept creștini numai cu numele, și nu în fapte, complet străini de Biserică și de viața sacramentală?

Un răspuns la această problemă sunt nenumăratele mișcări ecleziale, asociații laicale și comunități parohiale reînnoite, apărute după Conciliu. Contribuția comună a tuturor acestor realități, deși în foarte marea varietate de stil și de consistență numerică, este că ele sunt contextul și instrumentul care permite atâtor persoane adulte să facă o alegere personală pentru Cristos, să ia în serios Botezul lor, să devină subiecți activi ai Bisericii.

Dar nu mă opresc asupra acestor aspecte pastorale ale problemei. Ceea ce aș vrea să subliniez, la sfârșitul acestei meditații, este încă o dată aspectul spiritual și existențial care ne privește individual. Ce înseamnă a-l întâlni și a ne lăsa întâlniți personal de Isus? Înseamnă a rosti fraza "Isus este Domnul!" așa cum rosteau Paul și primii creștini, adică hotărând cu ea, pentru totdeauna, despre propria viață.

Isus nu mai este un personaj, ci o persoană; nu mai este cineva despre care se vorbește, ci este cineva căruia și cu care se poate vorbi, pentru că a înviat și este viu; nu mai este numai o amintire, oricât de vie și activă ar fi din punct de vedere liturgic, ci o prezență. Înseamnă și a nu lua nicio hotărâre de vreo importanță fără ca mai înainte să fie supusă lui în rugăciune.

Am spus la început că nu este acceptat Cristos din iubire față de Biserică, ci este acceptată Biserica din iubire față de Cristos. Așadar, să încercăm să-l iubim pe Cristos și să-l facem iubit și vom aduce slujirea cea mai bună Bisericii. Dacă Biserica este mireasa lui Cristos, ca orice mireasă, ea dă naștere la noi copii unindu-se din iubire cu mirele său. Rodnicia Bisericii depinde de iubirea sa față de Cristos. De aceea, slujirea cea mai prețioasă pe care fiecare dintre noi o poate aduce Bisericii este aceea de a-l iubi pe Cristos și de a crește în intimitatea cu el.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

1. J. Ratzinger, L'ecclesiologia del Vaticano II, în: Chiesa, ecumenismo e politica, Ediziono Paolone, Cinisello Balsamo, 1987, pag. 9-16.

2. Cf. Ioan Paul al II-lea, Novo millennio ineunte, 42.45.

3. Cf. H.U. von Balthasar, Sponsa Verbi, Saggi teologici, II, Morcelliana, Brescia, 1972, p. 139 ș.u. (ed. germană Sponsa Verbi, Johannes Verlag, Einsiedeln, 1961).

4. Joseph Ratzinger, Origine e natura della Chiesa, în: La Chiesa. Una comunit? sempre in cammino, Ed. Paoline, Cinisello Balsamo, 1991, p. 9-31).

5. Sf. Augustin, Discursuri, 272 (PL 38, 1247 ș.u.).

6. Cf. H. de Lubac, în: Corpus Mysticum. L'Eucharistie et l'Eglise au Moyen Age, Aubier, Paris, 1949 (trad. ital. Corpus Mysticum. L'eucaristia e la chiesa nel Medioevo, Jaka Book, Milano, 1996).

7. Cf. Origene, In cant. cant. III (GCS 33, p. 185 și 190); Sf. Ambrozie, Exp. Ps. CXVIII, 6,18 (CSEL 62, p. 117).

8. Sf. Ambrozie, Despre mistere, 7, 39, citat de H. de Lubac, Exég?se mediévale, I, 2, Paris, Aubier, 1959, p. 650.

9. Cf. J. Zizioulas, L'?tre ecclésial, Labor et fides, Gen?ve, 1981 (trad. ital. Ed. Qiqajon, Comunit? di Bose, 2007).

10. Joseph Ratzinger, Origine e natura della Chiesa, o.c.

11. N. Cabasilas, Vita in Cristo, IV, 3 (PG 150, 593).

12. Sf. Ilarie de Poitiers, De Trinitate, 8, 16 (PL 10, 248): "Eius tantum in se adsumptam habens carnem, qui suam sumpserit".

13. K. Wojtyła, Tutte le opere letterarie, Bompiani. Milano 2000, p. 75.

14. Fericita Elisabeta a Sfintei Treimi, Scrisoarea 261, adresată mamei (în: Opere, Roma, 1967, p. 457).


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat