Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a II-a din Advent - C (2015)

"Orice făptură va vedea mântuirea lui Dumnezeu" (Lc 3,6)

Primul Război Mondial (1914-1918) încă nu se sfârșise, dar trupele germane au fost silite să se retragă de pe teritoriul Belgiei. Regele Albert I (1875-1934) voia să se întoarcă din exil pentru a-și relua domnia. Dar pe unde să se întoarcă, deoarece toate drumurile erau stricate, toate podurile erau rupte, toate căile de acces erau blocate din cauza exploziilor. Locuitorii Belgiei, auzind că regele lor cel bun vrea să se întoarcă pentru a-și relua domnia, toți de la mic la mare s-au pus pe treabă pentru a reface căile de acces pentru sosirea regelui lor. Și când în munca lor apărea oboseala sau descurajarea, era suficient ca cineva să strige: "Vine regele!", că imediat dispăreau orice urmă de oboseală și de descurajare. Și, terminând ei de reparat drumurile, podurile și căile ferate, regele s-a întors. Pentru toți locuitorii țării regele a avut un cuvânt bun. Astfel: celor cu locuințele stricate le spunea: vă voi face altele mai frumoase; celor răniți în lupte le spunea: vă voi sprijini ca să nu duceți lipsă de nimic; celor întristați de cele pierdute în război le spunea: voi lucra pentru bucuria voastră.

Una dintre cele mai încântătoare făgăduințe făcute de Dumnezeu omului păcătos și pierdut este cea cuprinsă în pericopa evanghelică de astăzi: "Orice făptură va vedea mântuirea lui Dumnezeu" (Lc 3,6). Iar mulți bibliști interpretează expresia "orice făptură" ca "orice element al creației", adică viețuitoare, plante și întreg universul afectat de primul păcat. Și putem crede aceasta, de vreme ce sfântul Paul ne spune: "Creația așteaptă cu nerăbdare revelarea fiilor lui Dumnezeu. Căci creația a fost supusă zădărniciei" (Rom 8,19-20).

Sfântul Luca vorbește astăzi despre mai multe nume de regi și cârmuitori străini ai Israelului: împăratul roman, Tiberiu, guvernatorul Ponțiu Pilat, Irod, tetrarh al Galileii, Filip, fratele său, tetrarh al ținutului Itureii și Trahonitidei, iar Lisania, tetrarh al Abileneii; vorbește apoi de doi mari preoți în loc de unul care era ales pe viață, Anna un destituit și Caiafa un numit al lui Irod, un hașmoneu uzurpator din gruparea lui Irod, care alături de familia "marilor preoți" au format o grupare paralelă, numită "a preoților de seamă". Despre Pilat din Pont, Filon din Alexandria (25 îC-50dC), un filozof mistic evreu, spune: "Pilat era crud și nu se dădea înapoi de la nimic. Sub guvernarea lui nimic nu se putea obține în Iudeea fără corupție; peste tot domnea orgoliul, aroganța și insolența; țara era jefuită oprimată și insultată în tot felul; oamenii erau trimiși la moarte fără a fi judecați mai înainte; cruzimea implacabilă a tiranului nu ceda niciodată". Luca, prezentându-ne toate aceste personaje sumbre, a voit să arate că poporul ales din acea vreme era într-o grea robie atât trupească cât și sufletească și că era la discreția unor impostori străini și a unor uzurpatori fără teamă de Dumnezeu.

Apoi, Luca a voit să ne mai spună că într-un moment precis al istoriei lumii, în anul al cincisprezecelea al domniei lui Tiberiu Cezar (42 î.Cr-37d.C), în Palestina subjugată de impostori și uzurpatori corupți, când nimeni nu se mai aștepta la ceva bun, iată tocmai atunci Dumnezeu și-a întors fața către poporul său și către lumea întreagă robită de păcat, anunțând prin gura și viața lui Ioan Botezătorul, un fiu fidel al său și un preot legitim al poporului ales, apropiata sosire a mântuitorului promis de veacuri și pornind pregătirile în vederea sosirii și primirii mântuirii lui.

Spunem aici că tocmai fidelitatea și legitimitatea au fost motivele pentru care Cuvântul lui Dumnezeu i-a fost adresat lui Ioan și nu regelui, nu guvernatorilor și nu preoților vremii. Acestea au fost și motivele alegerii divine a lui Iosif și a Mariei pentru a-l trimite pe Isus în lumea de mântuit. Acestea vor fi și motivele alegerii noastre pentru fericirea cerului. Acum a început dreptatea împărăției lui Dumnezeu.

Prima lectură luată din cartea profetului Baruh (cf. Bar 5,1-9) ne vorbește despre robia grea și amară a unei alte robii a evreilor, cea din Babilon; dar lectura ne vorbește și de eliberarea lor miraculoasă și nebănuită adusă lor de Dumnezeu prin regele persan, Cirus. Biserica a văzut mereu în această robie din Babilon, ca și în robia faraonică, ca și în cotropirea romană dinaintea venirii lui Isus, o imagine a unei alte robii într-un alt Babilon, într-un alt Egipt și a unei alte cotropiri, cele ale puterilor întunericului, ale păcatului și ale morții. Dar în eliberarea miraculoasă a evreilor din Babilon prin regele Cirus, ca și în eliberarea din egipteană prin Moise, Biserica a văzut eliberarea spirituală a fiilor ei și a întregii lumi de sub toate robiile, jugurile și cotropirile trupești și sufletești, prin regele veacurilor, Isus Cristos, a cărei revenire o pregătim și o așteptăm și noi acum.

Ioan Botezătorul, care a fost prezis ca un nou Ilie (cf. Mal 4,5), asemenea lui Ilie a venit și el lângă Iordan (cf. 1Rg 2,1-13) și îi chema pe oameni la primirea mântuirii lui Dumnezeu, prin Isus Mesia, Isus care era deja venit și urma să se arate pentru a mântui orice făptură și întreg universul (cf. Lc 3,6).

Misiunea lui Ioan Botezătorul a fost și o împlinire a profeției lui Isaia (cf. Is 40,3-5), căci Ioan era glasul celui ce strigă în pustiu. Din punct de vedere spiritual, Israelul acelor timpuri era ca un pustiu, ca un pământ ars de soare și ca un teren împietrit, refuzând orice rod lui Dumnezeu. Pentru a se putea pregăti la venirea Domnului, Israelul trebuia să treacă printr-o schimbare spirituală profundă.

Pe vremea aceea, când un rege venea acasă sau vizita un ținut se netezeau drumurile și se curățeau localitățile, ca să i se ușureze deplasarea și ca să-i încânte inima. Tocmai la această îndreptare și curățire sufletească i-a chemat Ioan pe oamenii acelor timpuri. Tocmai la această îndreptare și curățire sufletească ne cheamă și pe noi astăzi Biserica, prin toți crainicii ei, ca să o facem, și să-i pregătim cale și loc lui în inima noastră și a tuturor fraților noștri. Isus, Domnul și mântuitorul nostru, este deja pornit spre noi de peste două milenii, numai că noi, asemenea celor de pe timpul lui Ioan Botezătorul, nu-l cunoaștem bine și nu-l primim (cf. In 1,11.26), deși el bate la ușile noastre (cf. Ap 3,20). De aceea, anonimul dintr-o cântare creștină se tânguie: "Isuse, veșnic călător prin lumea de păcate, tu bați încet și iubitor la ușile încuiate".

Actualul Papă, Francisc (născut 17 decembrie 1936 și fiind cel de-al 266 lea papă), ne spune că Dumnezeu de la primul păcat și până acum aleargă și bate mereu la ușile inimilor și nu obosește să facă asta, pentru că el nu obosește iertând și mântuind (cf. Is 55,7). Da, Dumnezeu a alergat după Adam și Eva care au păcătuit și apoi s-au ascuns (cf. Gen 3,8-10). Dumnezeu a alergat după poporul său care a părăsit Canaanul și s-a dus după pâine, dar a ajuns rob (cf. Gen 42,1-2); a alergat după poporul său care din cauza profanării zilelor de sărbătoare a ajuns rob în Babilon (cf. 2Cr 36,21). Dumnezeu a alegat după poporul său care din cauza închinării la idoli a ajuns rob în propria-i țară (cf. Lc 3,1-6). Dar Dumnezeu aleargă după fiecare om de mântuit, chiar dacă omul fuge, și chiar după ce omul a primit botezul, căci vrea să ducă la bun sfârșit lucrarea mântuirii începută în el (cf. Fil 1,6).

Se spune că odată un bun creștin, asemenea psalmistului de astăzi, se lăuda cu ceea ce a făcut Dumnezeu pentru el de când s-a convertit: cum i-au fost ridicate păcatele, cum a fost spălat și mântuit la cruce, cum a fost scos din robia diavolului și a morții, cum a fost umplut de Duhul Sfânt, cum i s-a dat o viață nouă de vis, cum adună acum snopii bucuriei (cf. Ps 125/125,1-6). Atunci, cineva, auzindu-l cum se lăuda cu lucrarea lui Dumnezeu în el, l-a întrebat: dar care a fost partea ta în procesul convertirii? Atunci omul, rușinat, i-a răspuns că partea lui a fost "fuga". Eu, amăgit de diavol și lume, fugeam de Dumnezeu și de mântuirea lui prin Cristos și Duhul Sfânt. Dar Dumnezeu a alergat mai repede decât mine și m-a prins, mântuindu-mă. Tare mulți oameni mai fug și astăzi de Dumnezeu și de mântuirea lui prin Cristos și Duhul Sfânt, deși Biblia spune: "Opriți-vă pe drum, priviți și întrebați care este calea cea bună. Mergeți pe ea și veți găsi odihnă pentru sufletele voastre" (Ier 6,16).

În urma convertirii noastre autentice, orice vale săpată de păcat este umplută, orice munte și deal ridicat de mândrie sunt coborâți, orice loc strâmbat de prezența răului este îndreptat, orice drum accidentat de abuzuri este nivelat (cf. Lc 3,4-6; Is 40,3-5). De către cine? De Isus care trăiește în noi. De aceea Paul, un păcătos iertat care l-a primit pe Isus, spunea că Isus trăiește în el și că toate le poate prin Cristos (cf. Gal 2,20; Fil 4,13). Recunoaștem în aceste metafore - văi, munți, dealuri, denivelări - pe desfrânatele și păcătoșii publici, pe fariseii și cărturarii mândri, pe vameșii lacomi și necinstiți și pe soldații perfizi și corupți, pe toate categoriile de păcătoși, de atunci și din toate timpurile, care au venit și vin la Isus pentru lumină, călăuzire, convertire, pocăință, îndreptarea vieții și mântuire.

Spre mântuirea noastră, "glasul" din pustiu strigă și astăzi: "Pregătiți calea Domnului, faceți drepte cărările lui! Orice vale va fi umplută și orice munte sau deal va fi nivelat; drumurile strâmbe vor fi îndreptate, iar cele cu gropi vor fi netezite" (Lc 3,4-5). Dacă cineva primește chemarea, însuși Dumnezeu îl ajută în această lucrare mântuitoare. Iar dacă omul refuză chemarea, Domnul însuși va coborî și va face dreptatea, căci Dumnezeu a hotărât să coboare orice munte înalt și să umple orice vale cu dreptatea lui (cf. Bar 5,7).

Drepții din Vechiul și din Noul Testament au primit chemare și l-au primit și pe Domnul în viața lor și, cu ajutorul lui, au îndreptat căile strâmbe din viața lor, au umplut orice vale, au nivelat orice munte și deal, au netezit orice asperitate din viața și sufletul lor și, astfel au scăpat de judecată și au primit mântuirea.

David, care ne vorbește în psalmul responsorial de astăzi (Ps 125/126,1-6), la început a fost un om după inima lui Dumnezeu (cf. Fap 13,22). Dar, amăgit de satana și de patimile lui, a ajuns leneș, desfrânat și ucigaș. La chemarea lui Dumnezeu, prin profetul Natan, se trezește, își recunoaște vina, face pocăință, își îndreaptă viața și niciodată de atunci nu a m-ai lenevit, nu a mai curvit și nu a mai ucis (cf. 2Sam 12,7); astfel că astăzi nu mai vorbim de leneșul, păcătosul și ucigașul David, ci vorbim numai de sfântul rege și profet, David.

Paul, care ne vorbește în cea de-a doua lectură de astăzi și care ne îndeamnă să fim curați și neprihăniți pentru ziua lui Cristos și care ne asigură că Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, își va duce la bun sfârșit lucrarea cea bună a mântuirii pe care a început-o în noi (cf. Fil 1,6.10), a avut un timp cât a fost rău și prigonitor de creștini (cf. Fap 9,1-2). Dar s-a trezit la mărturia lui Ștefan, s-a convins la apariția lui Isus, s-a botezat la chemarea Domnului, s-a lăsat dus la apostoli, și-a recunoscut și mărturisit vina și păcatul, a făcut mereu pocăință, a plecat misionar până la marginile lumii și a murit mărturisindu-l pe Isus ca unic mântuitor și ca mijlocitor al nostru la Tatăl ceresc. Și astăzi nu mai vorbim de prigonitorul Saul, ci vorbim numai de sfântul apostol Paul. Ce frumos!

Cei răi amintiți astăzi de sfântul Luca, în pericopa evanghelică, pentru că nu s-au judecat singuri, pentru că nu l-au primit pe Dumnezeu în viața lor, pentru că au refuzat convertirea și pocăința, au fost smeriți și judecați de dreptatea lui Dumnezeu. Tiberiu Cezar a murit sugrumat de un general al lui, Caligula. Irod tetrarhul a murit exilat în Galii. Pilat din Pont s-a sinucis. Toți au ieșit din lume lăsând în urmă un nume de ocară.

Vai, cât de mulți urmași au în lumea acești impostori și uzurpatori fără teamă de Dumnezeu și asupritori. Vai, și cât de mulți oameni au uzurpat și astăzi numele de creștin, de fiu al lui Dumnezeu, de frate al lui Isus Cristos, de templu al Duhului Sfânt, făcând tocmai contrarul acestor nume și deturnând pe mulți de pe calea mântuirii. Cine nu-l primește pe Isus ca mântuitor, cine nu netezește calea dintre om și Dumnezeu, nu este creștin adevărat, nu este născut din nou, nu este încă mântuit.

"Ioan a venit în toate împrejurimile Iordanului predicând convertirea spre iertarea păcatelor" (Lc 3,4).

La lucrarea de vestire a mântuirii, Dumnezeu nu l-a chemat numai pe Ioan Botezătorul, dar a chemat toată creația, începând de la îngeri și până la ultimul fir de iarbă. De aceea, nici noi nu putem lipsi din această lucrare. Biblia ne spune că Dumnezeu a chemat la slujire a mântuirii întinderea cerurilor, mulțimea de ape și înălțimile munților (cf. Ps 19,1-4); a chemat la slujire măgărița lui Balaam (cf. Num 22,28-31); a chemat la slujire niște corbi (cf. 1Rg 17,4); a chemat la slujirea mântuirii peștii mării și viermii pământului (cf. Iona 1,17; 4,7). Dar Domnul ne-a chemat la slujirea mântuirii și pe noi.

Pentru profetul Iona necazurile și suferințele au început când a refuzat misiunea vestirii pocăinței și a mântuirii, când a refuzat să meargă la Ninive și să vestească acolo convertirea și mântuirea lui Dumnezeu. Multe din necazurile și durerile noastre au la origine lipsa noastră de implicare în lucrarea divină de vestire a convertirii, pocăinței și a mântuirii. Apoi, pentru Iona, necazurile și suferințele au încetat după ce a început să predice convertirea. Dacă voim să scăpăm de multe dureri și necazuri, să vestim mântuirea lui Dumnezeu, ca Iona, ca Ioan Botezătorul, ca Luca, ca Paul. Cuvântul cel viu și plin de putere, cel ascuțit ca o sabie cu două tăișuri, este al lui Dumnezeu (cf. Evr 4,12), dar glasul acestui cuvânt puternic trebuie să fim noi, așa cum au fost Isaia, Ioan, Luca (cf. Is 40,3; Lc 3,4) și toți creștinii cei buni. Și cât timp noi nu vom deveni trâmbițele cuvântului lui Dumnezeu, necazurile noastre nu vor înceta, dar vor crește; pocăința lumii nu va începe; păcatele nu vor fi spălate și iertate; mântuirea va fi întârziată, iar tristețea lumii va fi prelungită. Uneori ajunge un simplu cuvânt bun.

Mi-amintesc acum de vestitul Charles de Foucauld (1850-1916), un francez, un indiferent religios, unul care de la prima sfântă împărtășanie nu și-a mai bătut capul cu împărăția cerurilor, un aventurier în Maroc, unul care se mândrea cu lucrurile rele. Acesta odată, pe când s-a întors în țară și a început să se laude cu "bravurile" sale din Africa, a fost întrerupt brusc de o nepoțică, care l-a întrebat direct: "Dar pentru Dumnezeu, pentru sufletul tău și pentru binele oamenilor ce ai făcut până acum"? A rămas mut. Pentru toate acestea nu făcuse nimic și, toate acestea erau cele mai importante. Aceste cuvinte l-au făcut să se analizeze, să se convertească, să se facă călugăr și preot, să plece misionar în Africa, și să suporte martiriul pentru mărturisirea mântuirii prin Cristos. Așa că astăzi nu mai vorbim de aventurierul Charles de Foucauld, ci de Fericitul Charles de Foucauld. Și când ne gândim că totul a început de la cuvântul mântuitor al unei copile.

Tot o copilă l-a convertit și pe necredinciosul scriitor american de origine franceză Thomas Merton (1915-1968). Aceasta se ruga pios într-o biserică. Rugăciunea și mărturia de credință a acelei copile l-a convertit. Acest necredincios se face catolic, intră la călugării trapiști cu viață austeră, se face preot, face pocăință, predică convertirea și mila lui Dumnezeu și moare cu viață sfântă. Astăzi nimeni nu mai vorbește de necredinciosul Thomas Merton, ci de bunul părinte Thomas Merton.

Fraților, pregătiți calea Domnului, faceți drepte cărările lui; fiți curați și neprihăniți, semănați Cuvântul cu lacrimi și atunci Dumnezeu își va arăta strălucirea în voi, și orice făptură va vedea mântuirea lui.

Pr. Ioan Lungu
 


lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat