Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Nu era copilul vostru" - Considerații omiletice pentru Duminica a doua după Crăciunului

Era odată un trib pașnic care trăia la șes, la poalele Anzilor. Într-o zi, satul a fost atacat de o bandă de tâlhari care-și aveau ascunzătoarea printre crestele abrupte ale munților.

În prada pe care o luaseră se găsea și un copil, băiatul unei familii a tribului din vale, pe care l-au dus cu ei în munți. Oamenii de la șes nu știau cum să escaladeze muntele. Nu cunoșteau niciunul din drumurile folosite de oamenii de la munte, nu știau nici cum să-i găsească pe acei oameni sau cum să le ia urma pe acel teren care se surpa mereu.

Cu toate acestea, trimiseseră un grup de bărbați, cei mai buni războinici ai lor, să escaladeze muntele, pentru a aduce copilul acasă. Bărbații începură escaladarea întâi într-un fel, apoi în alt fel; încercară să meargă pe un drum, apoi pe un altul, dar după mai multe zile de grele și obositoare încercări, nu reușiseră să urce decât o sută de metri. Simțindu-se cu totul neputincioși, oamenii de șes se dădură bătuți și se pregăteau să se întoarcă în sat.

Pe când făceau cale întoarsă, o văzură pe mama copilului îndreptându-se spre ei. Își dădură seama că tocmai cobora de pe muntele pe care ei nu au putut să-l escaladeze și că în spate, într-o desagă, își ducea copilul. Cum de biruise?

Unul dintre bărbați o salută și-i spuse: "Noi nu am reușit să escaladăm acest munte. Cum de-ai izbutit tu când noi, care suntem bărbații cei mai puternici din sat, nu am fost în stare? Femeia ridică din umeri și spuse: "Nu era copilul vostru".

Dumnezeu ne-a spus fiecăruia dintre noi: Tu ești fiul pe care îl iubesc. Tu ești copilul meu. Și nimeni și nimic nu l-a oprit să ne readucă acasă. Celor care se cred nedemni sau li se pare departe un asemenea lucru, Dumnezeu vine înaintea lor și le spune cu glas puternic: Tu ești fiul meu! Iar nouă, miniștrilor cuvântului ne poruncește să vorbim inimii acestui frate și să strigăm cu putere: Ascultă! E Dumnezeu care iți vorbește și îți spune: sclavia ta a luat sfârșit. Mulți dintre noi am auzit zilele acestea cuvintele lui Cristos rostite de preot în scaunul de spovadă: Curaj fiule, fiico, păcatele ți-au fost iertate! De fapt, Cristos era cel care ne încuraja să continuăm călătoria vieții.

Ne adunăm în jurul altarului pentru a celebra sfânta Liturghie. Prin jertfa euharistică se exprimă unitatea și unicitatea noastră ca Biserică. Noi ne unim în jurul lui Cristos și recunoaștem că doar așa împlinim voința sa. Mereu trebuie să trăim bine acele momente în compania lui Cristos euharisticul, conștienți fiind că el a experimentat viața noastră. De aceea putem spune că avem un Dumnezeu care ne înțelege viața. Să ne prezentăm în fața lui în sinceritatea inimii pentru a putea trăi bine viața noastră pe acest pământ.

Citind pasajul evanghelic am reținut trei idei principale: la început era Cuvântul, termen echivalent pentru Isus, care s-a întrupat pentru a ni-l descoperi pe Dumnezeu. Rezumând putem spune că Isus a venit din cer pentru a ne arăta drumul către cer.

Să le luăm pe rând. La început era cuvântul. Termenul folosit de Ioan a fost "Logos". Ioan scrie la finalul primului secol pentru o comunitate de creștini formată în cea mai mare parte de cunoscători ai limbii și culturii grecești. Pentru a putea înțelege sensul Sfintei Scrispturi, Conciliul Vatican II ne spune că trebuie să ținem cont de intenția autorului, de modul de a simți, de a exprima sau a povesti din mediul și timpul autorului sacru, precum și grija față de conținutul și unitatea întregii Sfintei Scripturi. Ținând cont de ce ne învață Conciliul Vatican II putem traduce mesajul evanghelistului Ioan astfel: Isus era cu Tatăl înainte de crearea lumii. "La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu". Atunci când Dumnezeu spunea să se creeze ceva, toate se creau prin el, căci el era Cuvântul. Totodată fiind Dumnezeu el era viața și lumina, care nu a putut fi cuprinsă de întuneric. Pe scurt, Isus este Dumnezeu din veșnicie, iar Ioan se exprimă astfel pentru a-i face pe cunoscătorii filosofiilor grecești să înțeleagă că Isus este acel principiu prin care ei credeau că au fost create toate. Ioan traduce în cultura greacă adevărul despre Isus Cristos.

Apoi ni se spune: "Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi". În lumea antică zeii erau undeva sus, de unde priveau la oameni de departe și luau decizii pentru ei în funcție de jertfa pe care o primeau. Ioan le propune o altfel de divinitate contemporanilor săi. El le vorbește despre adevăratul Dumnezeu care s-a făcut om. O noutate absolută pentru cultura greacă. Dumnezeul creștinilor nu este un Dumnezeu departe de om, ci un Dumnezeu aproape de om. Logosul, Cuvântul, despre care Ioan vorbește a luat trup și a trăit în mijlocul nostru pentru a ni-l descoperi pe Dumnezeu. Dacă în religiile antice oamenii urcau spre Dumnezeu, în sensul că își imaginau cum este el și îl reprezentau în diferite moduri, în creștinism Dumnezeu este cel care coboară spre om și se descoperă așa cum este. Prin venirea lui Isus în mijlocul nostru, Dumnezeu vrea să ne arate că ne iubește și că ar face orice pentru a ne aduce acasă, așa cum a făcut mama din povestioara de la începutul meditației. Un părinte bun face orice pentru a-și aduce copilul acasă. Prin venirea lui Isus, Dumnezeu nu vrea să îl condamne pe om, ci vrea să-i ofere viața veșnică și să-l lumineze pentru a înțelege de ce are nevoie: "În el era viața și viața era lumina oamenilor, iar lumina în întuneric luminează, dar întunericul nu a cuprins-o".

Cel de-al treilea punct al evangheliei este misiunea lui Isus de a-l descoperi pe Dumnezeu. Isus în viața lui pământească nu a făcut rău nimănui. A transformat apa în vin la nunta din Cana Galileei, a înmulțit cele cinci pâini și doi pești, a vindecat, a înviat morți. Peste tot pe unde a trecut Isus a făcut binele, indiferent că a fost înțeles sau nu, el a fost preocupat să facă binele. Și astăzi sunt oameni care promovează ideea că trebuie să fim optimiști și că trebuie să fim buni cu cei din jurul nostru, dar o fac fără a avea un fundament. Isus a făcut binele pentru a descoperi cum este Dumnezeu. Misiunea lui Isus pe pământ nu era să condamne lumea, ci să îi arate cum este Dumnezeu și cum trăiește un fiu al lui Dumnezeu. De aceea putem spune că Isus a venit din cer pentru a ne arăta drumul către cer. Cel ce era la Dumnezeu și era Dumnezeu vine la noi pentru ca și noi să ajungem la el. Pare ceva inimaginabil, dar dacă vedem cât de mult am progresat de-a lungul istorie și cât de mult s-a schimbat comportamentul oamenilor datorită exemplului lui Isus, atunci putem spera că suntem capabili de mai mult. Sfinții sunt dovada că putem mai mult.

Trăgând firul roșu din cele trei puncte analizate putem spune că Isus, Fiul lui Dumnezeu, a venit în lume pentru a fi aproape de noi și pentru a ne arăta cum trăiește un copil al lui Dumnezeu în mijlocul acestei lumi care ne pune în fața multor experiențe plăcute sau neplăcute. Isus nu a fost un supraom, ci a fost cel care a arătat ce așteaptă Dumnezeu de la noi: să iubim, să facem binele și să ne punem mereu încrederea în el.

Suntem încă în Timpul Crăciunului, timp al fericirii și al magiei, ar spune unii. Atunci să facem o magie în familia noastră și să depășim momentele neplăcute, să le uităm, să le iertăm și să trecem peste. După o vreme furtunoasă mereu apare curcubeul ce înseninează frunțile oamenilor. După momentele de tensiune din familie, din grupul nostru de prieteni și colegi să fim noi cei care înseninăm frunțile celor din jurul nostru. Poate altcineva a fost de vină, poate noi am fost de vină. Ce contează? Începem o nouă zi, de ce să purtăm povara celei de ieri. Isus ne învață cum să trăim ca adevărați fii a-i lui Dumnezeu: făcând binele!

Magia Crăciunului se traduce pentru creștini prin a face binele celor din jurul lor, dăruindu-le astfel iubirea lor. Mereu vom putea face un bine, dacă avem iubire în noi. Dumnezeu ni l-a dăruit pe Fiul său din iubire. Isus a făcut binele din iubire. Noi facem binele? De ce?

Pr. Claudiu Bulai


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat