Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Nașterea Domnului (Crăciunul) - 2015

Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi! (cf. In 1,14).

"Cuvântul lui Dumnezeu s-a făcut trup și a locuit între noi" (cf. In 1,14). Aceste cuvinte ne spun că oricât de departe am privi în timp, Cuvântul lui Dumnezeu era prezent, căci este veșnic. Era ca Dumnezeu, fiind însă o persoană distinctă, dar, mai mult decât atât, el era Dumnezeu. Aceste cuvinte arată, pe deoparte măreția infinită a lui Isus, iar pe de altă parte dragostea lui nemărginită față de noi. Cuvântul lui Dumnezeu care s-a făcut trup și-a făcut locuință în mijlocul nostru, fără totuși a înceta vreodată să fie "în sânul Tatălui" (In 1,18). Tot ceea ce este Dumnezeu prin însăși natura sa: dragoste și lumină, har și adevăr, pace și îndurare, el ni le dăruiește necontenit, începând cu primul Crăciun.

Dacă în vremea profetului Ezechiel, din cauza păcatelor oamenilor, gloria lui Dumnezeu se depărtase de la templul și poporul ales, mergând în direcția Răsăritului (cf. Ez 11,22-23). De la primul Crăciun, această glorie divină revine pentru a cerceta poporul neputincios și sărman. "Ne-a cercetat Răsăritul cel de sus", avea să spună preotul Zaharia (cf. Lc 1,78-79). "Am văzut steaua la Răsărit și am venit să ne închinăm lui" (cf. Mt 2,2), aveau să spună magii. Dar de data aceasta, "slava lui Dumnezeu", nu a mai revine sub forma unui nor care inspiră teamă, ci sub înfățișarea unui copilaș plăpând care își întinde mâinile spre noi, nu ca să fie ajutat, ci ca el să ne ajute și să ne mântuiască.

Sfântul Grigore de Nissa (335-395), episcop, filozof și mistic, spunea referitor la Crăciun: "Firea noastră bolnavă cerea să fie vindecată; firea noastră moartă cerea să fie înviată. Pierdusem stăpânirea binelui, trebuia să o primim înapoi. Închiși în întuneric, trebuia să ni se aducă lumina, pierduți fiind așteptam un mântuitor, robi fiind așteptam un eliberator".

Cuvântul Crăciun își are rădăcina în latinescul "creatio", cu sensul de "dies creationis Christi", ziua creației în Cristos. Într-adevăr, cu primul Crăciun a început noua creație a omului căzut în păcat, în sclavie și moarte, o nouă creație după chipul lui Isus.

Aceasta este esența Crăciunului, Fiul lui Dumnezeu egal cu Tatăl din veșnicie, și-a asumat condiția noastră degradată de păcat și a venit să locuiască între noi, pentru a fi "înțelepciunea, dreptatea, sfințenia și mântuirea noastră" (1Cor 1,30). Toate acestea ni le spune nouă Biserica astăzi și în timpul sfânt al Crăciunului; și pe toate acestea noi trebuie să le primim cu mare credință, spre mântuirea noastră.

Apoi trebuie să știm că nașterea mântuitorului Isus a împlinit întocmai și la timp toate profețiile Vechiului Testament referitoare la el, așa cum accentuează și lectura a doua de astăzi (cf. Evr 1,1-6). A împlinit profețiile cu privire la timp: "La 70 de săptămâni de ani, după hotărârea regelui Cirus, pentru reconstruirea Ierusalimului dărâmat de Nabucodonosor" (Dan 9,24). A împlinit profețiile cu privire la loc: "Și tu, Betleem Efrata, din tine va ieși stăpânitor peste Israel, iar obârșia lui este din început, din zilele veșniciei" (Mih 5,1). A împlinit profețiile cu privire la mama aleasă: "Iată, fecioara va zămisli și va naște un fiu și îi vor pune numele lui Emanuel, Dumnezeu este cu noi" (Is 7,14). A împlinit profețiile cu privire la climat, adică, când a fost o pace generală în lume (cf. Ps 122,7; Is 66,12). Toate acestea ne arată că Dumnezeu s-a preocupat mereu de noi, că ne-a păstrat iubirea sa chiar dacă noi am greșit și că a pregătit cu veacuri înainte mântuirea noastră.

Referitor la climatul de pace, prima lectură ne spune: "Ce frumoase sunt pe munți picioarele celui ce aduce vești bune, care vestește pacea, picioarele celui ce aduce vești bune, care vestește mântuirea" (Is 52,7). Oare cum ar fi putut merge apostolii în lumea întreagă cu evanghelia împărăției, dacă n-ar fi fost creat climatul de pace dintre oameni și popoare? Cum ar fi putut famenul etiopian să facă un pelerinaj la Ierusalim, unde să audă Cuvântul mântuitor de la Filip (cf. Fap 8,35) și apoi să se întoarcă liniștit acasă, dacă n-ar fi fost climatul de pace? Cum ar fi putut sfântul apostol Andrei să ajungă cu evanghelia până la noi, dacă n-ar fi fost climatul de pace? Cum ar fi putut sfântul Paul să ajungă până în Spania, dacă n-ar fi fost climatul de pace? Deci, totul s-a făcut după un plan bine gândit, armonizat și preanunțat.

Se spune că atunci când niște misionarii creștini au ajuns la un trib păgân din centrul Africii, au auzit de la ei un cântec, pe care îl repetau deseori, și al cărui refren suna așa: "Tatăl nostru, trimite-ne Cuvântul tău". Când un misionar i-a întrebat ce înțeleg ei prin "Cuvântul" pe care îl cereau, ei i-au răspuns: "Noi cerem Dumnezeului Mare, ca să ne trimită «un om ceresc», care să ne conducă pe calea cea bună, care să-i ajute pe cei săraci, care să-i privească cu bunătate pe copii, care să-i iubească pe cei nenorociți, care să-i vindece pe cei bolnavi, care să le dea hrană celor flămânzi, care să le dea îmbrăcăminte celor goi, care să-i apere de dușmani și care să le dăruiască pacea și mântuirea". Atunci misionarii le-au spus acelor oameni aflați în așteptare și pregătire: "Tocmai pe acest Mesia pe care voi îl așteptați de atâta vreme, am venit noi să vi-l aducem și să vi-l dăm". Și toți l-au primit pe Isus ca Domn și mântuitor, prin credință. Tocmai pe acest Cuvânt făcut trup, ni-l vestește și nouă Biserica astăzi și totdeauna, și ni-l vestim și noi unii altora prin colinde, pentru ca și noi să-l primim pe pruncul Isus, ca Domn și mântuitor al nostru.

Mulți oameni, crezând că nevoia de căpătâi a vieții lor este informația, au inventat agențiile de știri. Alții, crezând că nevoia vieții lor este tehnologia, au inventat aparatura modernă în orice domeniu. Alții, crezând că nevoia lor este banul, au inventat mașini care să lucreze mai eficient și să poată câștiga bani mai mulți. Alții, crezând că nevoia vieții lor sunt bunurile de consum, au inventat mașini care să le producă. Dar nevoia cea mai mare a omenirii este iertarea păcatelor, de aceea, Dumnezeu cel mult iubitor de oameni ne-a trimis un mântuitor. Asta trebuie să vestim și noi lumii înșelate de diavol, pentru a dobândi mântuirea (cf. Rom 10,9). De aceea și porunca generală: "Mergeți în lumea întreagă și predicați evanghelia la toată făptura. Cine va crede și se va boteza va fi mântuit; dar cine nu va crede va fi osândit" (Mc 16,15-16).

Isus însuși a fost nu numai mântuitorul nostru, ci și predicatorul nostru, căci toată viața lui a fost o predică. Astfel: Isus s-a născut gol pentru ca noi să ne golim de orice egoism. Isus s-a născut sărac pentru ca noi să lăsăm bogățiile trecătoare și să alergăm după bogățiile veșnice. Isus s-a născut într-o iesle pentru ca noi să sfințim orice loc. Isus s-a născut mic și gingaș pentru ca noi să trăim în smerenie. Isus s-a născut simplu pentru ca noi să nu fim complicați. Isus s-a născut iubire pentru ca noi să nu ne îndoim de el. Isus s-a născut în noapte pentru a lumina întunericul nostru. Isus s-a născut fiu al omului, pentru a ne face pe noi copiii lui Dumnezeu. Isus a fost numit mielul lui Dumnezeu pentru că avea să ridice și să spele păcatele lumii în sângele său. Oare viața noastră este o predică bună? Să nu uităm că spre noi privesc nu numai oamenii, ci și îngerii (1Cor 4,9).

Referitor la pruncul Isus, ca miel de jertfă, cineva povestea cum o fetiță avea un cojocel de blană de miel, la care ținea mult că o încălzea în nopțile geroase de iarnă. Ca să o încălzească pe copilă, un mielul a trebuit să fie sacrificat. Fetița însă nu putea încă pricepe aceasta. Asemeni mielului, Domnul Isus a venit pe pământ, s-a dezbrăcat de straiele sale divine ca să îmbrace cu cele ale omenirii zdrențuite de păcat și să se jertfească pe sine însuși la cruce. A venit la ai săi ca să-i mântuiască, dar mulți oamenii nu au înțeles jertfa lui de dragoste, de aceea, nu l-au primit, nu i-au găsit nici un loc de cazare ca să se nască (cf. In 1,11) și nici nu i-au oferit un locușor unde să-și plece capul (cf. Mt 8,20) Vai, cât de mulți oameni zdrențuiți de păcat nu știu nici astăzi să aprecieze și să primească jertfa lui Isus de la nașterea sa și de la cruce și de aceea îl lasă afară de sufletul lor! Acestor fel de oameni le trebuie anunțată bucuria mântuirii de la cruce care începe cu Crăciunul.

Și iarăși, bradul, ieslea, grajdul, luminile și colindele, aceste simboluri de Crăciun sunt și ele mesaje și predici voalate despre Isus și mântuirea lui. Bradul verde spune că Isus, viața cea veșnică, a sosit la noi. Bunătățile din brad și din casele noastre vorbesc despre bunătățile paradisului aduse ne nașterea lui Isus. Bucuriile specifice Crăciunului vorbesc despre bucuriile regăsite ale paradisului pierdut. Luminile din brad, din case și de pe străzi, vorbesc despre luminile veșnice ale paradisului aduse nouă de Isus. Ieslea, spune că Isus, "s-a făcut trup și a locuit între noi". Colindele vorbesc despre datoria noastră de a vesti tuturor oamenilor bucuria Nașterii Domnului, spre mântuire, după exemplul îngerilor. Și grajdul cu mizeria lui ne vorbesc de mizeria păcatului din care ne-a scos Isus la Crăciun.

Apropo de predica grajdului din Betleem, Geoffrey Taylor Bull (1921-1999), un scoțian, un misionar și scriitor creștin, ne spune de un Crăciun s-a cazat într-un han din Tibet. El descrie astfel momentul când a intrat în staul ca să-și hrănească caii și catârii: "Cizmele mi s-au înfundat în paiele murdare de balegă. Mirosul era așa de oribil încât deveniseră insuportabil. Atunci, m-am gândit la Isus care, de Crăciun, a lăsat splendorile cerului și s-a născut într-un grajd de vite, pentru a ne scoate din murdăria păcatului și pentru a ne da bucuriile cerului. Asta a făcut Isus pentru fiecare, de Crăciun".

Noi încercăm să împodobim frumos grajdul lui Isus, dar în grajd nu se poate locui, trebuie să ieșim repede din el. Dacă luăm cea mai selectă încăpere din cel mai frumos palat din lume și punem în ea niște animale, vom vedea că în scurt timp camera va deveni ca un grajd. Așa este și cu inima noastră, oricât de curată ar fi, dacă intră în ea patimile rele, fiarele sufletului, vor face din ea un grajd. Ce animale purtăm în noi? Multe! Sunt multe: porcii simțurilor noastre, oile rătăcirilor noastre, catârii încăpăținărilor noastre, leii răutăților noastre. Noi și lumea în care a venit Isus se aseamănă cu un grajd. Dar, dacă Isus nu s-ar fi născut într-un grajd, am fi rămas fără o speranță tare. Așa știm că dragostea nașterii lui Isus nu ne ocolește nici în mizeriile noastre. Sfântul Atanasie (295-373) ne dă motivul speranței noastre: "Dumnezeu s-a făcut om pentru ca omul să devină Dumnezeu". Isus este cel care a venit în lume pentru a transforma grajdurile sufletelor noastre în palate cerești curate.

Și încă o învățătură foarte importantă de Crăciun: recunoștința și mulțumirea. Se spune că, pe când Isus avea câțiva anișori, venea mereu la ușa căsuței părinților săi un copil care cerșea o bucățică de pâine și o primea regulat. Într-o zi, pe când Fecioara-Mamă era ocupată până peste cap cu treburile casei, copilașul Isus vine și-i spune: "Mamă, a venit iar copilul flămând și vrea să-i dai o bucățică de pâine". "Lasă-l, ar fi zis Mama-Fecioară, că este un copil urâcios. Nu vezi că niciodată nu mulțumește pentru ceea ce primește?" "Da, văd, răspunde Isus, dar te rog să-i dai, fiindcă pare tare flămând și îți mulțumesc eu în numele lui". Anii au trecut și într-o zi la ușa căsuței din Nazaret s-a oprit un tânăr, pe când Isus era plecat în misiune cu câțiva ucenici, și-i adresează Fecioarei Maria cererea, ca să intervină pe lângă Isus să-l primească și pe el de ucenic. Când Isus a trecut prin Nazaret, mama l-a rugat: "Primește-l pe tânărul Iuda din Iscariot ca ucenic al tău!" "Lasă-l, mamă, că este un urâcios! De peste douăzeci de ani mănâncă din pâinea pe care i-ai dat-o și i-am dat-o și eu și niciodată nu a mulțumit". "Lasă, fiul meu, a zis Maria, că îți mulțumesc eu în locul lui". Și Isus l-a primit pe Iuda hoțul și trădătorul în rândul ucenicilor săi; l-a înzestrat cu darul misiunii apostolice, cu darul minunilor, i-a încredințat tot avutul, punga cu banii necesari existenței, l-a numit chiar și prieten, iar el, drept răsplată pentru toate aceste, l-a trădat și l-a dat la moarte printr-o sărutare.

Această istorioară ne învață că trebuie să fim generoși totdeauna cu semenii noștri lipsiți, fie ei chiar dușmani ai noștri. Apoi ne învață să fim recunoscători și mulțumitori, în primul rând cu Dumnezeu care ne-a dăruit mântuirea prin Cristos și Duhul Sfânt și în al doilea rând cu cei care ne fac bine pentru numele lui Dumnezeu.

Astăzi, de Crăciun, când am primit culmea tuturor darurilor lui Dumnezeu, când l-am primit pe însuși Mântuitorul Isus prin puterea Duhului Sfânt, când am primit dragostea sfintei Fecioare Maria și a sfântului Iosif, când am primit rodul muncilor și jertfelor tuturor profeților și drepților pentru mântuirea noastră, astăzi când am primit toate acestea, să nu uităm să fim și noi generoși, mai întâi cu Dumnezeu autorul mântuirii noastre, să-l primim în inima noastră împreună cu mântuirea lui și să ne rânduim viața după poruncile lui. Apoi, ca fii ai lui Dumnezeu, care și-a trimis "soarele său, Isus" și "ploaia sa de haruri ale mântuirii", peste cei drepți și nedrepți, să fim generoși și cu toți semenii noștri nevoiași, lăsând judecata lui Dumnezeu. Și, nu în ultimul rând, ca să nu ajungem trădători și pierduți ca Iuda, să fim mulțumitori pentru toate darurile primite de la Dumnezeu și de la oameni, asemenea lui Iosif și Maria, lui Zaharia și Elisabeta, lui Simeon și Ana, și asemenea tuturor sfinților și sfintelor lui Dumnezeu, ca altfel să ajungem veșnic fericiți alături cu ei, în cerul deschis de Isus la Crăciun. Amin.

Tuturor vizitatorilor site-lui www.ercis.ro, vă urez:

Crăciun binecuvântat și fericire de la pruncul Isus!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat