Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sfânta Noapte de Crăciun - 2015

A venit Crăciunul să ne mângâie surghiunul.

Este noaptea binecuvântată de Crăciun când Tatăl ceresc, prin nașterea Fiului său din Fecioara Maria și conlucrarea Duhului Sfânt, a deschis omenirii pierdute în păcat porțile prieteniei și ale mântuirii sale, de aceea, dacă ne spun colindele: "Deschide ușa creștine!", Biserica ne spune: "Deschide-ți inima, creștine", căci este "Noapte de vis". De aceea, vă întâmpinăm cu salutul specific Crăciunului, spunând: "Cristos este în mijlocul nostru!", iar dumneavoastră răspundeți: "Este și va fi mereu!"

Dacă, odinioară, la glasul lui Dumnezeu, Adam și Eva s-au ascuns îngroziți (cf. Gen 3,10), iar Cain s-a depărtat de Dumnezeu (cf. Gen 4,16), dacă dreptul Iob prefera mai degrabă să-l înghită pământul decât să audă glasul Domnului (cf. Iov 3,18); în prima noapte de Crăciun, glasul de tunet al lui Dumnezeu de odinioară s-a transformat în gângurit de copil, acompaniat de cânt de îngeri (cf. Lc 2,13-14). De la primul Crăciun încoace, oricât de sărmani și plini de păcate am fi, putem să ne apropiem cu toată încrederea și fără frică de Dumnezeu, căci el l-a trimis pe Fiul său Isus, așa cum spune și cântul creștin, "să se nască, și să crească, să ne mântuiască" (cf. Tit 2,13-14).

Evanghelia și celelalte lecturi biblice din această noapte preasfintă tocmai acest mesaj salvific ni-l aduc, că pruncul Isus este pentru toți oamenii care se recunosc păcătoși și îl așteaptă, se pregătesc și îl primesc în inima lor ca să se nască, să crească și să-i mântuiască (cf. Tit 2,13-14): un loc de poposire într-o lume aglomerată (cf. Lc 2,7); o mână întinsă într-un moment de criză (cf. Lc 2,5-6); o veste bună în întunericul dezamăgirilor (cf. Lc 2,8); un cer senin într-o lume întunecată (cf. Is 9,1-2); un prieten bun într-o lume potrivnică (cf. Lc 2,16); un mântuitor sigur într-o lume pierdută (cf. Lc 2,11).

În lucrarea sa de mântuire a noastră, Dumnezeu a depășit orice logică umană, prin aceea că el: cel care ține universul s-a lăsat refuzat și culcat într-o iesle, cel ce este hrana îngerilor s-a lăsat hrănit de o femeie (cf. Lc 2,7.11), cel care are paradisul s-a lăsat adăpostit într-un grajd, cel atotputernic s-a arătat în slăbiciune, pentru ca slăbiciunea lui să devină puterea noastră (cf. 1Cor 1,25), cel care este medicul divin a luat asupra sa bolile și slăbiciunile noastre (cf. Is 53,4; Mt 8,17), cel bogat s-a făcut sărac pentru ca noi să ne îmbogățim (cf. 2Cor 8,9); cel care este viața însăși a venit să moară pentru ca noi să trăim (cf. In 15,13). Toate acestea le rememorăm spre mântuire de sfântul Crăciun.

Ca să înțelegem logica lui Dumnezeu în opera mântuirii oamenilor, am să vă istorisesc un basm care m-a impresionat mult în anii copilăriei mele. Este vorba de basmul "Frumoasa și Bestia", scris de Jeanne-Marie Leprince de Beaumont (1711-1780), un educator, jurnalist și scriitor francez.

A fost odată un tânăr frumos care locuia într-un palat minunat, era nemuritor și fericit. Dar a venit o ziua nefastă, când, din cauza unui singur păcat, a pierdut tot ce avea: tinerețe, frumusețe, bogăție, palat, sănătate și nemurire și a devenit Bestie. Acum Bestie arăta: urât, bătrân, bolnav, respingător la chip, fără palat, fără bogății, izgonit de pe domeniile sale, rob și destinat morții veșnice.

Ați intuit deja că basmul este o variantă profană a omului fericit din paradis care printr-un singur păcat a pierdut tot ce avea de la Dumnezeu și a fost izgonit din rai, căci în paradis, lângă Dumnezeu, nu poate sta nimic întinat (cf. Ap 21,27), de aceea, a fost trimis pe pământ, acolo unde mai înainte fusese aruncat și satana cu îngerii lui (cf. Ap 12,9). După păcatul originar, omul a ajuns ca un tablou distrus, ca o casă ruinată, ca un vas sfărâmat, ca o bestie respingătoare. O lume întreagă aștepta mântuirea Trecuseră milenii de când rasa umană, în Eden, reprezentată de Adam și Eva a ales calea neascultării de Dumnezeu. Au urmat apoi consecințele păcatului, adică au urmat truda, suferința, lacrimile, moartea, dar mai ales înstrăinarea de Dumnezeu și robia la diavol. Generații după generații au încercat fără succes să restabilească pacea cu Dumnezeu, dar în zadar. Nici standardele morale ale legii, nici ceremoniile religioase de la templu și nici filozofiile lumii, nici nenumăratele jertfe de animale, nu au putut aduce salvarea. Toate acestea spuneau că omul are nevoie de un salvator.

Dar șansa Bestiei a fost că a apărut Frumoasa, care, știind ce este în el, l-a îndrăgit și l-a sărutat. Și în acel moment vraja păcatului s-a rupt, iar el a redevenit acel prinț frumos și bogat de altădată. Pentru noi, oamenii păcătoși și pierduți, Frumoasa este Cristos, cel care a fost promis de Dumnezeu chiar de la început (cf. Gen 3,15) și care, la împlinirea timpului (cf. Gal 4,4), a venit pe pământ (cf. In 1,12), pentru a ne mântui și a ne reda strălucirea și frumusețea de la început.

Este o vorbă de duh care zice: "Viața bate filmul", adică realitatea bate basmul. În basm, Frumoasa ajunge să sărute Bestia. La Betleem și la cruce, Frumoasa, Isus, dă Bestiei păcatului mult mai mult decât un sărut. Isus devine el însăși Bestie, pentru ca Bestia să poată deveni fiul lui Dumnezeu. Iar astăzi, de Crăciun, trăim tocmai această dragoste nemărginită a lui Isus, care îmbracă trupul păcatului, pentru a ne da frumusețea și mântuirea lui. Isus este Salvatorul de care avea nevoie omenirea, iar el s-a născut în ieslea Betleemului. Aceasta este povestea Crăciunului pe înțelesul tuturor.

Un imn bizantin redă astfel Nașterea Domnului: "Arborii plângeau când Adam și Eva ieșeau din paradisul bucuriei plecând spre pământul durerii. Dar arborii au înflorit și fremătau de fericire când Isus s-a născut la Betleem și le-a redeschis paradisul pierdut". Biblia spune și mai frumos: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că l-a dat pe singurul lui Fiu, pentru ca oricine crede în el, să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16).

Deci, răspunsul lui Dumnezeu la păcatul oamenilor, la depărtarea lor de el, a fost Isus, Fiul său preaiubit dat pentru mântuirea noastră. Pe el care nu a cunoscut păcatul, Dumnezeu l-a făcut una cu păcatul nostru (cf. 2Cor 5,21), pentru ca prin jertfa lui să dobândim mântuirea. De aceea, sărbătoarea Crăciunului este așteptată de tineri și copii, maturi și vârstnici, bogați și săraci, negrii și albi.

Solemnitatea Crăciunului ne spune că la Isus întrupat din Fecioara Maria, prin puterea Duhului Sfânt, poate veni orice om și oricând voiește: chiar acum și în orice clipă din zi și noapte, dar și atunci când este păcătos; când este părăsit; când este trist; când este ispitit; când este rătăcit; când este singur; când este nesigur; când este învins; când este la răscruce; când Dumnezeu tace; când se îndoiește; când este disperat; când nu are timp; când este în suferință; când este binecuvântat; când este bogat; când este sărac, când este fericit; când îi merge rău. De aceea, sfântul Francisc de Assisi (1181-1226) alerga pe ulițe strigând: "Să-l iubim pe pruncul ceresc. El ne oferă viață, împreună cu toate binecuvântările prezente și cele viitoare!"

Întrebarea pe care și-au pus-o toți oamenii conștienți de păcătoșenia lor, la vestea venirii lui Isus și mântuirii sale de la leagăn până la cruce, a fost și este: "Noi ce trebuie să facem?" (cf. Lc 3,10.12.14; Fap 2,37). Răspunsul este: să credem, să ne convertim"! (cf. Lc 3,11.13.14; Fap 2,38), să devenim misionari, să fim martori ale dragostei lui Dumnezeu în lume, așa cum a fost însuși Isus, Maica Domnului, apostolii și toți sfinții.

Un păgân idolatru, fiind martorul unei minuni săvârșite de sfântul Grigore Taumaturgul (213-270), a rămas atât de mișcat sufletește, încât l-a rugat pe sfânt să-l ajute ca să se convertească la creștinism.

Așa cum leproșii veniți la Isus s-au vindecat în timp ce vesteau ce a făcut Isus pentru (cf. Lc 17,14), tot astfel și noi ne vom converti și vindeca în timp ce vom vesti ceea ce a făcut Dumnezeu, mergând pe drumul care duce la templul unde slujesc preoții.

Când păstorii au venit la ieslea lui Isus, erau delăsători religios, dar, mergând spre casele lor, mărturisindu-l pe Isus tuturor celor pe care îi întâlneau, au crescut în credință, astfel că astăzi vorbim de sfinții păstori. Asta vrea să ne spună că și noi, mărturisindu-l pe Isus, așa cum am fost chemați la botez, vom crește în credință și vom ajunge în cer lângă Isus, Maria, Iosif, sfinții păstori și toți sfinții.

Ernest Psihari (1883-1914), nepotul apostatului Joseph Ernest Renan (1823-1892), un expert francez în limbile și civilizațiile ale Orientului Mijlociu, filozof și scriitor, lucra ca ofițer francez în Sahara. Aici vedea cerul cu stelele mari strălucind aproape. Odată, călătorind cu un arab, acesta l-a întrebat: "Pentru voi, creștinii, Isus Cristos este un profet, cum este pentru noi Mahomed?" "Nu, i-a răspuns ofițerul, la noi Isus nu este un profet, ci este Dumnezeu, cum este la voi Allah". Dar, îndată și-a zis: "De ce îl mărturisesc eu pe Cristos ca Dumnezeu, când eu sunt necredincios?" Însă, pentru această mărturisire, Isus i-a dat un mare har, harul convertirii. A scris apoi o carte, "Întoarcerea centurionului, care este întoarcerea lui, convertirea lui. Și noi dacă îl vom mărturisi oamenilor pe Isus și tot ceea ce a făcut el pentru noi de la leagăn la cruce, vom primi harul convertirii depline și al mântuirii lui Isus.

Îmi vine în minte și un alt caz, cel al actorului antic Genesius (+ 286), de la curtea lui Dioclețian (244-311). Acest actor păgân, Genesius, prin anul 286, sub împăratul Dioclețian, a tot primit roluri în care trebuia să-l ironizeze pe Isus și învățătura lui, iar, ca să-l poată ironiza pe Isus și învățătura lui, a trebuit să citească Scripturile. În urma studiului Bibliei și în urma unei viziuni a lui Isus, primește harul convertirii și darul Botezului. Apoi, mărturisește că este creștin. Cu toate torturile la care este supus, nu renunță la Isus. Plin de credință și de curaj, afirmă: "Nu este un rege în afară de cel pe care l-am văzut. Eu pe el îl venerez și îl ador. Și dacă pentru cultul adus lui de m-ați ucide de o mie de ori, eu tot lui îi voi aparține mereu. Isus Cristos este pe buzele mele. Isus Cristos este în inima mea, iar torturile nu mă vor separa de el". A fost decapitat.

Fericita Tereza de Calcutta (1910-1997) a împărțit celor din jur dragostea pe care ea a primit-o de la Dumnezeu și a adus zâmbetul și fericirea în inimile multor bolnavi, părăsiți, abandonați, respinși. Și noi, din recunoștință pentru darul mântuirii și pentru toate celelalte daruri primite de la Dumnezeu, să ne deschidem inima și mâna către cei săraci, goi, flămânzi și fără adăpost, a căror imagine s-a făcut Isus chiar de la întruparea sa și atunci mulți din ei vor îmbrățișa mântuirea lui Dumnezeu.

Sfântul Irineu din Lyon (130-202), întrebat fiind de către păgânii timpului său care este noutatea lui Isus față de zeii lor, răspundea: "Cristos a adus toată noutatea aducându-se pe sine însuși". Cu acest Isus trebuie să ne conformăm viața, dacă voim să intrăm în odihna lui.

Noutatea lui Cristos, începând cu viața cea veșnică, o vedem simbolizată în bradul mereu verde; bogățiile paradisului le vedem simbolizate în bunătățile puse în Pomul de Crăciun; luminile vieții veșnice le vedem simbolizate în luminile din pom și de la iesle; iubirea divină o vedem în pruncușorul Isus; prețuirea lui Dumnezeu față de toți, începând cu cei mici și simpli, o vedem ascunsă în Maria și Iosif, în păstorașii și viețuitoarele prezente la iesle, și chiar în paiele din iesle pe care Isus le-a ales pentru a se naște.

Apropo de paiele de la iesle, o istorioară pioasă ne spune că unul dintre păstorașii care au fost în vizită la ieslea lui Isus, la plecare a luat câteva paie pe care le-a purtat cu el toată viața. Când oamenii îl întrebau de ce poartă mereu paiele, el răspundea: "Dacă Dumnezeu a avut nevoie de firele de paie de mică valoare ca să se nască Isus în lume, atunci el are nevoie de cei mici, de cei considerați ca lipsiți de valoare ca mine, pentru a-și face lucrarea sa". Da, suntem importanți, Dumnezeu are nevoie de toți oamenii, începând cu cei mai mici pentru a face lucruri minunate, cum a făcut cu micuții Samuel și David, cu firavele Estera și Iuditha, cu simplii Iosif și Maria, cu simplii păstori și pescari..

În noaptea aceasta "de vis" a Crăciunului, când am reprimit "minunea minunilor", întruparea Fiului lui Dumnezeu, nu am primit numai "darul darurilor divine", iertarea, mântuirea, paradisul și viața veșnic fericită. Da, în noaptea aceasta "de vis" a Crăciunului, când am cunoscut încă de pe pământ tainele mântuirii lui Isus, să-l rugăm pe Dumnezeu să ne ajute ca să îmbrăcăm chipul divin al aceluia care s-a unit firea noastră omenească și apoi printr-o viață sfântă să ne învrednicim de a fi părtași de gloria lui. Amin.

Tuturor vizitatorilor site-ului www.ercis.ro vă urez: Crăciun binecuvântat și fericire de la pruncul Isus!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat