Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a IV-a din Advent - C (2015)

Voi ceruri vă-ndurați, pe cel promis ni-l dați (cf. Is 45,8).

Timpul sfânt al Adventului, în care trăim încă, este un timp de pregătire și de așteptare a lui Isus, Mântuitorul și regele nostru, care zilnic vine la noi în multe chipuri, care va veni ca prunc divin la Crăciun, dar care va veni și ca rege judecător în ziua de pe urmă.

Astăzi, în duminica a patra din Advent, duminica dinaintea Crăciunului, lecturile biblice ne prezintă niște vechi glasuri profetice care ne vorbesc despre apropiata naștere a lui Isus și despre Fecioara Maria, mama lui după trup.

La vremea desfășurării evenimentelor din evanghelia de astăzi, problema păcatului strămoșesc și personal nu fusese încă rezolvată, căci Mântuitorul promis și așteptat încă nu sosise (cf. Gen 3,15). Când oamenii erau exasperați din cauza păcatelor și a urmărilor lor: trudă, suferință, robie, jug străin și moarte și când de nicăieri parcă nu mai venea nici o speranță, iată că tocmai atunci Dumnezeu face ca niște promisiuni mai vechi să se împlinească prin nașterea în lume a unicului său Fiu, care deja a fost zămislit în sânul neprihănit al Mariei, care deja i-a făcut să tresalte de bucuria sosirii lui pe Maria, Ioan Botezătorul, pe Elisabeta, pe Zaharia și pe toți locuitorii din satul lor (cf. Lc 1,45.58). Iar bucuria acestora este o imagine a bucuriei universale de la nașterea lui Mesia.

În prima lectură (cf. Mih 5,1-5), profetul Miheea ne vorbește despre micul popor ales umilit de un popor mare și păgân, dar căruia Dumnezeu, în marea sa iubire față de el, îi anunță eliberarea. Această eliberare nu-i va veni de la vreo capitală mândră și puternică a lumii, ci îi va veni dintr-un sat mic și uitat, din satul Betleem Efrata (cf. Mih 5,1), satul unde a murit și a fost îngropată Rahela, soția iubită a lui Iacob (cf. Gen 35,19), satul micuțului David pe care Dumnezeu l-a ales ca rege și păstor al poporului său (1Sam 17,20; Ps 23,1-6; 2Sam 24,17). Este în obiceiul lui Dumnezeu să lucreze cu ceea ce este mic și disprețuit și să realizeze lucruri mari cu ei (cf. 1Cor 1,26-28). El nu apelează la cei înțelepți și învățați, ci la cei mici și smeriți (cf. Mt 11,25). Astfel, Dumnezeu înalță pe cei smeriți, așa cum cântă Maria și apostolul Petru (cf. Lc 1,51; 1Pt 5,5).

Între cei smeriți înălțați de Dumnezeu, lecturile de astăzi amintesc: Beleemul, micuțul David, Maria, roaba Domnului, Elisabeta cea sterilă, și nu în ultimul rând Mântuitorul Isus, care n-a ținut la egalitatea sa cu Dumnezeu, care s-a făcut mic și smerit pentru mântuirea noastră (cf. Fil 2,6-8).

"Nu te teme, Marie; căci ai căpătat îndurare înaintea lui Dumnezeu. Iată că vei zămisli și vei naște un Fiu, căruia Îi vei pune numele Isus" (Lc 1,30-31). Această eliberare promisă prin Fiul Mariei, este salutată de Elisabeta: "Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul sânului tău" (Lc 1,42). Expresia aceasta ne amintește de o alta din Vechiul Testament, din salutul poporului Israel către eliberatoarea lor, Iudita: "Binecuvântată ești tu, o, fiică, mai mult decât toate femeile și binecuvântat să fie Dumnezeul nostru care a creat cerul și pământul" (Iudita 13,18). Elisabeta, adresându-i Mariei aceste cuvinte, arată că ea vedea în Maria pe "femeia promisă" (cf. Gen 3,15), care prin "pruncul" purtat în sânul ei, va tăia capul unui alt Holofern mai mare și mai rău decât el, satana, cel care a voit pierzarea nu numai al unui popor, dar a voit pierzarea întregului neam omenesc. Împreună cu Elisabeta o salutăm și noi astăzi pe Maria, spunând aceleași cuvinte: "Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul sânului tău" (Lc 1,42) și așteptăm nașterea "fiului ei", care va zdrobi capul satanei care ne-a robit pe nedrept veacuri de-a rândul.

Apoi, în altă ordine de idei, evanghelia de astăzi face și o paralelă voalată între Chivotul Legământului și Maria. Chivotul Legământului care conținea în el simbolurile așteptatului Mesia: mana, simbolul pâinii vieții; toiagul înverzit a lui Aaron, simbolul învierii și a vieții celei noi; și tablele Legii, simbolul fidelității lui. Fecioara Maria, purta în sânul ei pe Mesia însuși. Așa cum Chivotul a fost conceput cu totul curat și frumos (cf. Ex 25,10-21), la fel și Maria a fost și ea concepută neprihănit zămislită și toată frumoasă. Așa cum Chivotul Legământului a călătorit spre Munții Iudeii (cf. 2Sam 6,1-23), la fel și Maria a călătorit și ea în casa lui Zaharia din Munții Iudeii. Așa cum Chivotului Legământului ajuns în Munții Iudeii a fost primit cu bucurie (cf. 2Sam 6,15), la fel și Maria a fost primită cu bucurie în casa lui Zaharia și a Elisabetei. Așa cum casa lui Obed-Edom și casa lui David, în care a intrat Chivotul au fost umplute de haruri (cf. 2Sam 6,12.19), la fel și casa lui Zaharia, și orice casă unde a intrat Maria, au fost și ele umplute de haruri (cf. Lc 1,26-56). Cuvintele pronunțate de David la intrarea Chivotului Domnului în casa sa - "Cum poate să vină la mine arca Domnului?" (2Sam 6,9) - au fost și cuvintele Elisabetei de la intrarea Mariei în casa sa: "Și de unde mie fericirea aceasta, ca să vină la mine Maica Domnului meu" (cf. Lc 1,43)? (cf. Pr. Ioan Lungu, Reflecție la duminica a IV-a din Advent "C", 2012).

Dar adevăratul înțeles al pregătirii și al așteptări noastre pentru venirea lui Mesia, ni-l dau lectura a doua de astăzi, unde Isus spune că a primit un trup pentru a se jertfi spre iertarea păcatele lumii, căci lui Dumnezeu nu i-au plăcut arderile de tot și jertfele pentru păcat (cf. Evr 10,5-6); și Rugăciunea zilei, unde Biserica se roagă lui Dumnezeu, ca prin patima și crucea lui Isus, să ajungă la slava învierii".

Pentru o înțelegere bună a acestor cuvinte avem nevoie de câteva explicații.

În Vechiul Testament, ritul cel mai important și mai așteptat de popor era oferirea "țapilor ispășitori" (cf. Lev 16,8-10), pentru că era în legătură cu dorința omului de a se elibera de păcat și de urmările lui. Această oferire a "Țapilor ispășitori" avea loc într-o zi anume, ziua de Yom Kippur. Ritul zilei de Yom Kippur este descris în patru locuri din Biblie (cf. Ex 30,10; Lev 23,27-31 și 25,9; Num 29,7-11).

Potrivit legii date de Dumnezeu națiunii lui Israel pentru a fi iertată, o persoană care a păcătuit împotriva lui Dumnezeu sau împotriva unui semen trebuia să îndrepte răul făcut oferindu-i Domnului o jertfă de sânge (cf. Lev 5,5-6,7). Este adevărat că fără vărsare de sânge nu există iertare de păcate" (Evr 9,22), dar tot la fel este de adevărat că nu orice fel de sânge spală păcatele, ci numai sângele lui Isus Cristos ne curăță de orice vină (cf. 1In 1,7; 1Cor 6,11; Ef 1,7; Evr 9,14; 1Pt 1,19; 1In 2,2; Ap 1,5), așa cum a fost prezis de profeți (cf. Ier 31,33). De aceea, Scriptura spune: "Sângele animalelor de jertfă nu putea să înlăture păcatele și nici să-i dea celui ce a păcătuit o conștiință curată (Evr 10,4; 9,9, 13,14). Conform acestor cuvinte, izraeliții nu s-au bucurat niciodată de conștiința eliberării depline, de vinovăția păcatului. Ei nu au avut niciodată o odihnă totală a conștiinței. Nu poți spune că ești vindecat dacă încă mai trebuie să iei medicamente pentru a mai rămâne în viață.

Vărsarea sângelui lui Isus a fost indiciul ca plata păcatului a fost făcută. De aceea, referitor la sângele lui Isus, Dumnezeu ne spune și nouă celor de astăzi, ca și celor din vechime: "Viața trupului este în sânge. Vi l-am dat ca să-l puneți pe altar, ca să slujească de ispășire pentru sufletele voastre, căci prin viața din el sângele face ispășire" (Lev 17,11). O viață a fost sacrificată pentru viețile tuturor celor care au păcătuit: "Căci, după cum prin neascultarea unui singur om, cei mulți au fost făcuți păcătoși, tot așa, prin ascultarea unui singur om, cei mulți vor fi făcuți neprihăniți" (Rom 5,19).

În fiecare an, de Yom Kipur, Ziua ispășirii, marele preot trecea de camera numită "Sfânta" unde preoții intrau zilnic pentru rugăciune și jertfe obișnuite și ajungea în "Sfânta Sfintelor", unde turna sângele mielului jertfit pe capacul Chivotului lui Dumnezeu, ca să-l îmbuneze pe Dumnezeu în privința păcatelor lor. Încăperea numită "Sfânta" și unde se putea intra zilnic, era despărțită de încăperea "Sfânta Sfintelor", unde se manifesta prezența lui Dumnezeu și unde numai marele preot intra o singură odată pe an, printr-o pânză de in subțire, care simboliza așteptarea lui Mesia. În Chivotul Domnului așezat în "Sfânta Sfintelor", erau puse trei lucruri: vasul de aur cu mana, toiagul lui Aaron și cele doua table de piatra pe care Dumnezeu a scris cele zece porunci. Toate ceste lucruri, pe lângă faptul că erau simboluri ale lui Mesia, așa cum am arătat mai sus, ele simbolizau revolta omului împotriva lui Dumnezeu. Vasul de aur cu mana reprezintă refuzul hranei lui Dumnezeu din timpul celor 40 de ani în pustiu. Toiagul lui Aaron reprezintă respingerea autorității lui Dumnezeu. Iar tablele legii reprezintă refuzul standardelor de sfințenie ale lui Dumnezeu. Acest chivot este închis cu un capac, pe care străjuiau doi îngeri, simbolul ochilor lui Dumnezeu. Iar pe capacul care acoperea chivotul cu păcatele oamenilor, care se numește "Capacul ispășirii", anual se turna sânge de jertfă peste el, pentru ca Dumnezeu să nu mai privească la păcatele oamenilor, ci la sângele de jertfă turnat peste el, imagine a sângelui lui Isus (cf. Evr 9,4-5). Sângele animalelor nu spăla păcatele, ci numai le "acoperea" pentru un an de la ochii lui Dumnezeu, dându-le oamenilor o curățenie rituală și provizorie pentru a putea participa la cultul de la templu, până când va veni Mesia care va ridica păcatele lumii. (cf. In 1,29).

Biblia ne spune că, în momentul morții lui Isus pe cruce, perdeaua templului s-a rupt de la sine în două de sus până jos (cf. Mc 15,38), ca semn că jertfa lui Isus a fost acceptată de Dumnezeu, ca semn că păcatele oamenilor a fost spălate în sângele său, ca semn că de acum înainte oamenilor le este permis accesul la Dumnezeu și la împărăția sa veșnic fericită (cf. Evr 6,19).

Iată pentru ce pregătim și așteptăm în Advent întruparea lui Cristos, pentru a ne ridica și a ne șterge păcatele care ne-au închis cerul, care ne-au îngrădit accesul la Dumnezeu, care ne-au răpit frumusețile paradisului, care ne-au împiedicat să fim fericiți pe deplin. Iată, pentru ce cei din vechime strigau cu regele profet, David: "Dumnezeule, fă-ne să ne întoarcem arată-ne fața ta și vom fi mântuiți" (Ps 80,4).

Iar noi ce trebuie să facem? Mai întâi trebuie să ne convertim, să venim cu păcate noastre la Isus, căci nimeni altul nu ni le poate șterge (cf. 1In 1,7) și să primim mântuirea pe care nimeni în afară de el nu ne-o poate da (cf. Fap 4,12). Să ne convertim, făcând voia lui Dumnezeu și nu să căutăm să-l "convertim" pe Dumnezeu ca să facă voia noastră! Să-l lăsăm pe Isus să lucreze și să ia chip în noi (cf. Gal 4,19).

Călugărul și poetul italian Jacoponni da Todi (1236-1306) în tinerețea sa a fost un bogătaș ușuratic din Veneția, Italia. La moartea soției sale, a găsit pe trupul ei un brâu de penitență care-i intrase adânc în carne și pe care l-a purtat pentru convertirea lui. Acest fapt i-a schimbat viață. A vândut tot ce avea, a dat săracilor și a intrat în mănăstire, devenind călugăr. Noi să ne convertim, pentru că pentru noi s-a născut, a suferit și a murit pe cruce însuși Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu.

Fericitul John Henry Newman (1801-1890), teolog britanic convertit la catolicism, cardinal al Bisericii, beatificat la 19 septembrie 2010, la Birmingham, de papa Benedict al XVI-lea, cu ocazia pelerinajului său în Regatul Unit (16-19 septembrie 2010), într-o scrisoare adresată reverendului Pusey, despre Maria și tradiția creștină, redă o tradiție foarte veche pe care a preluat-o de la sfântul episcop Grigore Taumaturgul (213-270), conform căreia Maica Domnului i-ar fi spus sfântului Ioan apostolul să-i descopere "Taina lui Cristos" sfântului Grigore de Nyssa (335-394), care se afla în dispută cu ereticii timpului său.

Astăzi, Preacurata Fecioară Maria s-a dus la verișoara sa Elisabeta pentru a-i descoperi taina lui Isus; mai târziu s-a dus la Cana Galileii, pentru a le descoperi taina lui Cristos celor de acolo. Și timpurile de acum, Maria apare în multe locuri de pe glob tot pentru a le descoperi oamenilor taina lui Cristos, prin care să primească iertarea, mântuirea și fericirea veșnică.

Maria putea zice și "nu" la invitația arhanghelului lui Dumnezeu de a fi Născătoare lui Mesia, dar s-a făcut "roaba Domnului" (Lc 1,38). Iosif putea zice și el "nu" la chemarea de a crede în Isus, dar a ales să creadă incredibilul și să o ia pe Maria cu Isus la el (cf. Mt 1,24). Isus putea zice și el "nu" de a se naște și a merge la cruce, dar a ales să zică: "Iată, vin, Doamne, ca să împlinesc voință ta" (Evr 10,7), să coboare din cer și să ne mântuiască. Mântuirea se face cu oameni disponibili de jertfă și de acțiune. Creștinii leneși care nu duc mai departe mântuirea primită sfârșesc prin a o pierde și ei.

Astăzi, ca și pe sfântul Ioan apostolul, Maica Domnului ne cheamă și pe noi, toți creștinii, să le descoperim taina lui Cristos oamenilor din jurul nostru.

Același călugăr poet, Jacoponni da Todi (1236-1306), despre care am vorbit mai sus, după ce s-a convertit, a intrat într-unul dintre palatele venețiene, unde se distrase și el înainte, și a început să strige la cei ce petreceau acolo: "Isus a fost nebun; Maica Domnului a fost nebună; apostolii au fost nebuni; martirii și sfinții au fost nebuni; ei și-au luat crucea în fiecare zi; ei n-au găsit secretul fericirii pe care l-ați aflat numai voi; mâncând, bând și dansând". Această acțiune a avut un efect răsunător. Mulți de cei care petreceau și se distrau acolo și-au revizuit și schimbat viața.

Apoi ca niște copii ai lui Dumnezeu, ca niște frați ai lui Isus, ca niște mirese ale Duhului Sfânt, ca niște fii adoptivi ai Mariei, ca niște concetățeni ai sfinților, asemenea lor să fim generoși cu semenii noștri mai puțin bogați aici, "cu bordeie fără foc aici", dar cu "palate în ceruri" (cf. Iac 2,5), de care mai târziu ne vom ruga noi să ne primească în lăcașurile veșnice (cf. Lc 16,9). Un tată își învăța astfel copilul: "Când îi privești pe oameni să nu te uiți la ceea ce ei sunt acum, ci la ceea ce ei pot deveni prin generozitatea ta, dar și la ceea ce tu vei primi de la ei mai târziu". Prea mulți dintre noi, oamenii, avem o dragoste selectivă față de semenii noștri, lăsându-i la o parte tocmai pe cei mai vulnerabili și care au mai mare nevoie de ajutor; și ce dureros este. Pe când Dumnezeu nu a uitat pe nici unul (cf. In 18,9).

Și nu în ultimul rând să ne purtăm crucea zilnică pe urmele lui Isus, așa cum ne-a îndemnat fericitul nostru episcop martir, Anton Durcovici (1888-1951): "Duceți crucea Mântuitorului care s-a răstignit pentru păcatele noastre, căci va veni ziua învierii și pentru noi!"

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat