Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXXIV-a de peste an, Cristos Regele Universului - B (2015)

Regele Isus ne iubește, ne-a eliberat de păcatele noastre în sângele său și ne-a făcut o împărăție și preoți pentru Dumnezeu, Tatăl său (cf. Ap 1,5-6).

După terminarea celui de-al Doilea Război Mondial, papa Pius al XII-lea (1866-1958) a trimis lumii creștine acest mesaj de încurajare: "Nu vă temeți, regatul lui Cristos va rămâne veșnic. El este un regat fără arme, fără bogății pământești, fără putere economică și fără capital. Cristos este rege al cărui regat nu este din lumea aceasta (cf. In 18,36). Cristos este un rege al inimilor, este un rege care iubește și mântuiește, este un rege blând și pașnic, este un rege care ne-a pregătit și nouă o împărăție ca să domnim împreună cu el".

După ce zi de zi, sărbătoare după sărbătoare și duminică de duminică am celebrat și am descoperit progresiv lucrarea mântuitoare a lui Dumnezeu Tatăl, prin Cristos și Duhul Sfânt, spre folosul nostru, astăzi am ajuns la ultima duminică a anului liturgic, duminică în care celebrăm domnia lui Cristos asupra întregului univers și facem adorație publică în onoarea lui. Pentru fidelitatea sa față de Tatăl și față de lucrarea mântuirii noastre de la cruce, Isus a fost făcut Rege al Universului (cf. Dan 7,14).

Sfântul Fulgențiu de Ruspe (468-533), vizitând Roma, l-a văzut în piața publică pe Teodoric, conducător al Italiei (493-526), înălțat pe un tron strălucitor, înconjurat de senatori și de un fast extraordinar. Atunci a exclamat: "Dacă Roma pământească e așa de frumoasă, cum va fi atunci Ierusalimul ceresc, unde domnește Regele Cristos"? Fă-ne, te rugăm, Doamne, să vedem Ierusalimul ceresc și pe Isus, regele măririi veșnice!

Se zice că într-o zi regele Persiei, Xerxe cel Mare (519-466 îC), se plângea că marea nu vrea să-l asculte, de aceea a dispus ca să fie biciuită. Iar împăratul grecilor, Alexandru cel Mare (356-323 îC) se plângea apropiaților săi că stelele nu vor să-l asculte. Scriitorul antic Tertulian (160-220) scrie că împăratul Dioclețian (244-311), cel mai cumplit dușman al creștinismului antic, după ce a dus o lungă persecuție a creștinilor, a bătut o moneda de aur cu inscripția "Nomen cristianorum deleto", adică "numele de creștin a fost șters". Noi știm că cezarul Dioclețian a fost sugrumat de miniștrii săi, iar creștinismul trăiește și astăzi. Pe o altă moneda mai scumpă decât cea a lui Diocletian, pe inimile creștinilor de ieri și de astăzi, este tipărită o altă inscripție: "Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat"!

Pe Isus Regele strălucitor care domnește în cer, pe pământ și în tot universul; pe Isus, Regele de care ascultă întreg universul: aștri, marea, vânturile, oamenii, îngerii și diavolii (cf. Mt 8,27; Mc 1,27); pe Isus Regele care învinge, care domnește și care poruncește la toată făptura îl celebrăm noi astăzi.

Într-o zi Isus le-a spus ucenicilor săi: "Împărăția lui Dumnezeu este înăuntru vostru" (Lc 17,21). În fiecare dintre oameni Dumnezeu a pus câte un tron. Înlăuntru nostru este un tron gol care așteaptă mereu să fie ocupat de cineva. Sfântul Augustin (354-430) ne spune că "Dumnezeu astfel a plămădit inima noastră încât nimeni și nimic să n-o poată umple, decât el însuși". Pentru că "Plăcerea lui Dumnezeu dintotdeauna a fost să locuiască cu fiii oamenilor" (Prov 8,31), la plinirea timpului "Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi, plin de har și de adevăr" (In 1,14). De atunci el bate mereu la ușa inimii noastre și cere să fie primit pentru a ne împărtăși bunurile sale veșnice (cf. Ap 3,20).

Cristos a venit să domnească în sufletul nostru. Isus ne întreabă astăzi pe unul fiecare dintre noi: Mă lași să domnesc în tine? Dacă îl lăsăm pe Cristos să domnească în sufletul nostru, nu vom fi niciodată dominatori, ci servitori ai tuturor oamenilor, care au fost răscumpărați cu sângele său.

Dacă întregului univers slujirea regalității lui Isus i se impune, pentru îngeri și pentru oameni slujirea regalității lui Isus este o chemare și o alegere liberă. Din istoria biblică vedem că unii îngeri au primit slujirea regalității divine, iar alții au respins-o spre nefericirea lor (cf. Ap 12,7). Tot așa și oamenii, unii primesc slujirea regalității divine, iar alții o resping spre nefericirea lor (cf. Gen 6,12-13).

Deci, la ușa inimii noastre se aud două bătăi, una dulce a lui Isus și una stridentă a lui satan. Isus ne spune că ne oferă lucruri care de aici nu se pot vedea (cf. 1Cor 2,9). Satana spune că ne oferă tot ceea ce aici se poate vedea (cf. Mt 4,8). Depinde de noi cui deschidem ușa. Atunci când pe tronul inimii noastre șade Cristos atunci împărăția lui Dumnezeu este înlăuntrul nostru, atunci biruința binelui este asigurată, atunci noi suntem copiii și templul lui Dumnezeu (cf. 1Cor 6,19-20; 2Cor 6,16), atunci suntem fericiți. Însă atunci când pe tronul inimii noastre șade satana, atunci ființa noastră este neliniștită, suferindă și nefericită.

Regalitatea lui Isus nu se aseamănă cu vreo altă regalitate din lumea aceasta. Isus nu și-a afirmat domnia nici prin dreptul de a lua (cf. 1Sam 8,11-17), nici prin forța a 12 legiuni de îngeri (cf. Mt 26,53), nici prin puterea de a constrânge (cf. Mt 19,21), nici prin puterea de a săvârși minuni (cf. In 18,6), nici prefăcând pietrele în pâini (cf. Mt 4,3-4), nici salvându-se pe sine însuși coborând jos de pe cruce (cf. Mt 27,42). Dar Isus și-a afirmat domnia făcându-se slujitorul și robul tuturor (cf. Mc 10,43-45), încărcându-se cu păcatele și poverile noastre (cf. Is 53,4), făcând bine pe oriunde a trecut (cf. Fap 10,38) și murind pentru mântuirea noastră (cf. Rom 5,6-8).

Isus, Regele iubirii veșnice, a venit, vine și va veni lângă orice om și-i spune: "Dă-mi necazul tău, dă-mi slăbiciunile tale, dă-mi boala ta, dă-mi durerea ta, dă-mi eșecurile tale, dă-mi poverile tale!" Dar, mai ales, Isus ne spune fiecăruia dintre noi: "Dă-mi păcatele tale, dă-mi sufletul tău rănit, dă-mi viața ta pierdută!". "De ce, Isuse?" "Pentru că eu sunt Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii (cf. In 1,29). Pentru că am venit să vindec și să mântuiesc ceea ce era pierdut. (cf. Mt 18,11; Lc 19,10). Pentru că nu pierd pe nici unul (cf. In 18,9)".

În urma păcatului, noi trebuia să fim judecați. Iar Isus, după cum vedem în evanghelia de astăzi, s-a lăsat judecat în locul nostru. În urma păcatului, noi trebuia să fim condamnați, iar Isus s-a lăsat condamnat în locul nostru. În urma păcatului, noi trebuia să murim, dar Isus s-a lăsat ucis pentru noi pe lemnul de ocară al crucii. Isus a fost acuzat pentru ca noi care credem în el să nu mai fim acuzați. Isus a fost condamnat pentru ca noi care credem în el să nu mai fim condamnați. Isus a murit pentru care credem în el să nu mai murim moartea de-a doua.

Următorul exemplu ne va lămuri și mai bine cine este Isus, Regele nostru. Un vânător de cerbi și căprioare povestea că odată, pe când era la vânătoare și luase la ochi o căprioară, dintr-o dată un cerb a apărut în bătaia puștii. Acesta a observat pușca îndreptată spre căprioara iubită și a sărit în bătaia puștii pentru a o salva, pentru ca zgomotul armei de la moartea sa să îndepărteze căprioara de pericolul morții. Cerbul a căzut sub gloanțe, dar și-a salvat căprioara iubită. Iar, căzut fiind, nu a privit înspre locul de unde s-au tras gloanțele, ci a privit înspre căprioara iubită care se salva.

Acest cerb poate fi o imagine pală a lui Isus care, atunci când mânia lui Dumnezeu în urma păcatelor era gata să se reverse asupra noastră, el singur, din iubire față de noi, s-a așezat între mânia lui Dumnezeu contra păcatului și pierzarea noastră, lăsându-se, așa cum ne spune evanghelia de astăzi, judecat, condamnat și ucis în locul nostru. De aceea, el singur a putut spune: "Nu este dragoste mai mare ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi. Voi sunteți prietenii mei" (In 15,13-14). Am fost robi ai păcatului, însă Cristos ne-a plătit prețul iertării și ne-a pus în libertate (cf. Rom 6,17).

Pe Isus, pentru fidelitatea sa, pentru dragostea sa, pentru și jertfa sa răscumpărătoare pentru toți oamenii, Duhul Tatălui l-a înviat din morți (cf. Rom 8,11), făcând din el primul născut dintre cei morți și principele principilor (cf. Ap 1,5). Mai mult, lui i s-au dat stăpânirea, gloria și domnia și toate popoarele, neamurile și limbile îl slujesc. Stăpânirea lui este o stăpânire veșnică, ce nu va trece, și domnia lui nu va fi distrusă (cf. Dan 7,14). Astfel, cel care astfel ne iubește ne-a eliberat de păcatele noastre în sângele său și ne-a făcut o împărăție, preoți pentru Dumnezeu, Tatăl său (cf. Ap 1,5-6), pentru a domni veșnic împreună cu el (cf. In 17,24).

Toate acestea a voit să ne ni le spună și Sfântul Părinte papa Pius al XI-lea (1857-1939) când, la 11 decembrie 1925, prin enciclica Quas Primas, a instituit sărbătoarea Cristos, Regele Universului: Isus este Regele iubirii, al ajutorului, al jertfei și al păcii. Împărăția lui este o împărăție de iubire, de ajutor și de pace. Împărăția lui este o împărăție veșnică care nu va cădea așa cum cad împărățiile oamenilor, dar este o împărăție care se întărește cu fiecare zi.

La un moment dat, Pilat îl întreabă pe Isus dacă este rege. Iar Isus îi răspunde: "Da, eu sunt Rege. Eu pentru aceasta m-am născut și pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr. Oricine este din adevăr ascultă glasul meu" (In 18,18,33-35).

Oricine trăiește în adevăr, oricine duce o viață onestă, corectă, în sinceritate, oricine ascultă glasul său, dovedește că face parte din împărăția sa. Împărăția lui Dumnezeu nu este o problemă care ține de granițe, căci nu este din lumea aceasta; împărăția lui Dumnezeu ține de domeniul inimii. Toți cei care au o inimă curată și plină de iubire și o dovedesc trăind în adevăr, fac parte din împărăția sa.

Isus, Regele iubirii, nu numai că ne-a luat păcatele și ne-a dăruit iertarea, nu numai că ne-a luat moartea și ne-a dăruit viața, nu numai că ne-a schimbat pământul cu paradisul, dar, până la venirea lui cu slavă, a rămas cu noi tainic în Biblie și în Euharistie, ca hrană și purificare a inimilor noastre.

Un om a aflat că Dumnezeu voia să vină la el în vizită. "La mine? În casa mea? Imposibil. În acest grajd nu se poate primi nici o vizită. Totul este mizerabil, plin de gunoaie, iar aerul este irespirabil. Ce să fac?" A deschis ferestrele și a strigat după ajutor la vecini și trecători. Fiecare își vedea de treburile lui. "Vă rog, a strigat el, să vină măcar unul să mă ajute la curățenie. Vine Dumnezeu la mine și nu reușesc să mă descurc de unul singur". Tot strigând, a venit cineva să-l ajute. S-au apucat de treabă. Erau multe de făcut. Au cărat gunoiul, au spălat scările, au scuturat covoarele. "Nu vom reuși să terminăm", oftă omul. "Ba vom reuși", l-a încurajat cel venit să-l ajute. Când s-a făcut seară, au mers în bucătărie și au așternut masa pe care au așezat toate de ale mâncării. Fericit, omul nostru a spus celui ce l-a ajutat: "Ei bine, acum poate să vină Domnul. Oare unde s-o fi oprit?" "Dar sunt aici", a răspuns musafirul. L-a recunoscut pe Isus la frângerea pâinii.

Poetul persan Jalal ad-Din Muhammad Rummy (1207-1723), în lucrarea sa "Masnavi", relatează povestea unui om foarte urât care străbătea pe jos deșertul. Deodată a zărit în nisip ceva strălucitor. Era un ciob de oglindă. Omul s-a aplecat, l-a luat și s-a uitat cu atenție la el. Nu mai văzuse niciodată până atunci o oglindă. Privind cu atenție în acea oglindă își descoperi în ea chipul hidos. Surprins exclamă, "Ce urâțenie! Nu e de mirare că ai fost aruncată departe de privirile oamenilor". A aruncat ciobul de oglindă și și-a văzut de drum. Nu-i suficient să-ți privești fața în oglindă. Dacă faci doar atât n-ai decât să constați urâțenia păcatului. În plus, vrăjmașul șterge această imagine și în curând uiți cum arăți (cf. Iac 1,23-24). Este necesar să ne "adâncim privirea" în Isus (cf. Iac 1,25), care este "oglindirea Tatălui" (cf. Evr 1,3), ca să fim "schimbați în același chip ca al lui" (2Cor 3,18).

Isus, prin Cuvântul său, ne luminează; la sfânta spovadă ne face curați în suflete; la sfânta împărtășanie ne reface chipul după chipul său; iar prin rugăciune ne dă puterea sa.

Astăzi suntem chemați la adorație publică. Guido Negri (1888-1916), un căpitan sfânt de lângă Padova, Italia, căzut în Primul Război Mondial (1914-1918), atât de mult ținea la demnitatea lui de soldat al lui Cristos încât, îndată ce intra într o biserică, se ducea direct la altar și rămânea acolo nemișcat cu ochii fixați spre tabernacol într o atitudine de profund respect. Odată, fiind întrebat de un coleg, care îl surprinsese într o astfel de poziție, el răspunse cu franchețe: "Fac planton regelui meu". Astăzi să facem și noi planton, adorație și bucurie Regelui nostru, Isus.

Astăzi suntem chemați la ispășire publică a păcatelor, oferind sfânta Liturghie și primind sfânta împărtășanie. Celor trei păstorași de la Fatima (1917), pe când se rugau Rozariul, le-a apărut un înger pe care îl văzuseră de mai multe ori, dar care de data aceasta ținea într-o mână un potir și deasupra era o ostie din care picura sânge. Lăsând potirul și ostia în aer, îngerul s-a prosternat cu fața la pământ și a repetat de trei ori: "Preasfântă Treime, Tată, Fiu și Duh Sfânt, vă ador profund și vă ofer preaprețiosul trup și sânge, sufletul și dumnezeirea lui Isus Cristos, prezente în toate tabernacolele din lume, ca reparație pentru fărădelegile și sacrilegiile prin care el este ofensat. Și, pentru meritele Preasfintei sale Inimi și ale Inimii Neprihănite a Mariei, vă rog pentru convertirea păcătoșilor". Apoi îngerul s-a ridicat, a luat potirul și ostia; i-a dat Luciei să mănânce ostia, iar din potir le-a dat să bea Iacintei și lui Francisc, spunând: "Luați și beți trupul și sângele lui Isus Cristos oribil insultat de oamenii nelegiuiți. Reparți fărădelegile lor și mângâiați-l pe Dumnezeul vostru". Apoi s-a prosternat din nou cu fața la pământ și a repetat de mai multe ori aceeași rugăciune. Și a dispărut.

Dar mai ales astăzi Isus ne cheamă la domnia sa veșnică. Leon Bloy (1846-1917), un scriitor francez, își termina romanul intitulat "Femeia săracă" (1897) descriind următoarea scenă: "Clotilda stătea în biserică și se ruga în fața sfântului sacrament expus. Intrând un preot și văzând-o, s-a apropiat de ea și i-a spus: «Trebuie să fiți foarte nefericită, dacă plângeți, doamnă!» «Ba nu, sunt pe deplin fericită», răspunse ea. Nu se intră în paradis mâine sau poimâine, nici după zece ani, ci se intră azi, când ești sărac și suferind, după cuvântul lui Isus, adresate tâlharului care s-a căit de greșelile sale: "Astăzi vei fi cu mine în paradis" (Lc 23,43). Romanul se încheie cu această celebră cugetare: "Nu este decât o singură tristețe, aceea de a nu fi sfânt".

Ia-ne, Doamne, această tristețe și dă-ne bucuria sfințeniei tale! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 32.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat