Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Coloana Conciliului Vatican II

La 18 noiembrie era publicată constituția dogmatică despre revelația divină

De Riccardo Burigana

Constituția dogmatică despre revelația divină Dei Verbum este o coloană a Conciliului al II-lea din Vatican, prin conținutul său și prin itinerarul care a dus la promulgarea sa la 18 noiembrie 1965, în urmă cu cincizeci de ani, cu puține săptămâni înainte de încheierea adunării. A parcurge din nou procesul lung și articulat de redactare a documentului înseamnă a intra în inima Conciliului, atingând câteva noduri teologice fundamentale: centralitatea lui Cristos în revelație, raportul dintre magisteriu și tradiție, prezența Scripturii în viața zilnică a comunităților locale, dimensiunea ecumenică a vestirii Evangheliei.

Despre aceste teme, părinții conciliari s-au interogat îndelung, oferind răspunsuri care nu sunt univoce. A parcurge din nou redactarea constituției Dei Verbum este deci importantă și pentru a înțelege orientări și alegeri ale receptării Conciliului. De fapt, multe teme tratate în timpul redactării textului au un rol care nu este secundar în procesul de reînnoire a Bisericii.

Despre un document care să trateze tema revelației în perspectiva unei regândiri a prezenței Bibliei în viața Bisericii s-a început să se vorbească imediat după convocarea Conciliului ecumenic din partea lui Ioan al XXIII-lea. În diferite circumstanțe, Pontiful a pus accentul importanței Scripturii în mărturia creștină. Nu era desigur o temă nouă pentru magisteriul pontifical, dar cu Papa Ioan asuma o valoare cu totul deosebită în lumina nu numai a convocării conciliului, ci mai ales a contextului mai general al creștinismului, unde era în desfășurare o amplă dezbatere despre natura revelației și despre autoritatea Scripturii în formularea doctrinei.

Despre toată această dezbatere - la care Biserica catolică lua parte cu o pluralitate de poziții deja reieșite în ultimii ani ai pontificatului lui Pius al XII-lea - a trebuit să se țină cont în faza pregătitoare a Conciliului al II-lea din Vatican, în timpul căreia schemele despre revelație și despre Scriptură păreau să răspundă la două tipuri de instanțe. Pe de o parte reieșea preocuparea față de valența ecumenică a acestei dezbateri, așa încât să se reafirme cele mai recente formulări dogmatice ca și cum ar fi limite de netrecut, peste care era numai eroarea. Pe de altă parte se simțea voința de a expune în formă pozitivă și biblică tradiția pluriseculară a Bisericii catolice, în așa fel încât să se iasă dintr-o perioadă apologetică dar fără ca asta să însemne eliminarea identității Bisericii însăși.

Aceste poziții - care între 1960 și 1962 au inspirat redactarea unei pluralități de texte de la De fontibus revelationis și de la De deposito fidei pure custodiendo a Comisiei Teologice până la De verbo Dei a Secretariatului pentru Unitatea Creștinilor, numai pentru a le cita pe cele mai organice - făceau trimitere la o dezbatere mult mai amplă care implica medii catolice, precum și pe cele din multe alte Biserici și comunități creștine, într-o confruntare din care reieșeau soluții care păreau alternative și inconciliabile.

În acest climat, la 11 octombrie 1962, s-a deschis Conciliul al II-lea din Vatican, și încă de la primele dezbateri ale lucrărilor a fost discutat De fontibus revelationis: dezbaterea a adus la lumină multe poziții deschizând, după deciziile lui Ioan al XXIII-lea cu privire la schemă, perspective precum recuperarea Scripturilor și a recitirilor de-a lungul secolelor printre izvoarele privilegiate pentru redactarea textului, care au devenit centrale în continuarea lucrărilor conciliare. Pentru aceasta, evenimentele care au dus la promulgarea lui Dei Verbum - în care a fost fundamental rolul lui Paul al VI-lea pentru a ajunge la aprobarea documentului - sunt importante pentru înțelegerea Conciliului al II-lea din Vatican, dincolo de înseși formulările finale, care tratau totuși în termeni inovatori câteva chestiuni; între acestea, cel puțin două trebuie amintite, mai ales datorită impactului pe care l-au avut în receptarea Conciliului.

Prima se referă la recomandarea la recurgerea la Scriptură în viața zilnică a Bisericii, de la reflecția teologică la cateheză și până la omiletică. Cu această formulare - de altfel deja pe larg împărtășită în Conciliu cu mult înainte de promulgarea constituției, până acolo încât să ducă la imaginarea unui proces de receptare a documentului încă în fază de elaborare - se deschideau noi orizonturi.

Timp de secole venerată dar mai puțin frecventată, Biblia devenea din nou însoțitoare fidelă în viața creștină. Așadar, Scriptura nu era pur și simplu "cârja" de care să ne sprijinim în formulările dogmatice, ci devenea din nou izvorul din care să se primească "apa vie" pentru vestirea și pentru misiunea Bisericii, așa cum s-a repetat în atâtea ocazii, cu accente diferite, de Paul al VI-lea și de succesorii săi. Desigur fără a auita adunarea sinodală din 2008 despre Cuvântul lui Dumnezeu în viața și în misiunea Bisericii și exortația apostolică Verbum Domini a lui Benedict al XVI-lea publicată în 2011.

A doua chestiune se referă la definirea noilor forme de participare a Bisericii catolice la mișcarea ecumenică. De fapt, alături de decretul Unitatis redintegratio despre principiile catolice cu privire la ecumenism, constituția despre revelația divină se prezenta ca un text în măsură să dea de înțeles particularitățile învățăturii catolice, solicitând o traducere interconfesională a Scripturii în limba maternă. Această invitație din Dei Verbuma fost reluată în primii ani ai receptării Conciliului al II-lea din Vatican, ducând, după decenii de incomunicabilitate, la semnarea câtorva linii călăuzitoare pentru traducerea interconfesională dintre Biserica catolică și Alianța biblică universală. A traduce împreună Biblia în limba maternă a devenit astfel un timp privilegiat pentru a înțelege ceea ce deja a unit creștinii pornind de la patrimoniul spiritual comun, așa de profund înrădăcinat în Scriptură. Tocmai în lumina receptării ecumenice documentul Conciliului al II-lea din Vatican constituie poarta prin care tradițiile pluriseculare ale Bisericii au fost luminate de Conciliu.

(După L'Osservatore Romano, 18 noiembrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat