Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfântul Scaun bastion împotriva ciocnirii de civilizații

De Francesco Peloso

În ultimul sfert de secol, adică de când căderea Zidului din Berlin a redesenat harta geografică a lumii, Sfântul Scaun a fost de fapt singura instituție globală care s-a opus cu hotărâre și luciditate așa-numitei ciocniri de civilizații; obiectiv, acesta din urmă, urmărit din mai multe părți și pe mai multe fronturi, în Occident ca și în Orientul Mijlociu, din cauza intereselor economice, teritoriale, politice. Magisteriul a trei pontifi - Ioan Paul al II-lea, Benedict al XVI-lea și acum Francisc - a încercat să pună un dig în calea răspândirii conflictelor și mai ales în calea răspândirii neîncrederii, a urii, a ruperii legăturilor dintre popoare și religii, în calea contrapoziției identitare și culturale. Pentru aceasta Biserica din Roma, însăși piața "Sfântul Petru", au devenit în cursul acestor decenii simbol de raționalitate, promotori de dialog și atunci când totul părea pierdut, referință pentru cei care cred și cei care nu cred care nu au voit să cedeze în fața barbariei.

Sfântul Scaun și dialogul cu celelalte credințe

Ioan Paul al II-lea a văzu din timp riscurile spre care se îndrepta lumea și pentru aceasta a promovat întâlnirile interreligioase din Assisi și un dialog care nu e ușor și cu interlocutori îndepărtați. "Să nu se ucidă în numele lui Dumnezeu" au repetat toți cei trei Pontifi, "este o blasfemie a folosi numele său pentru a justifica violența" a spus papa Francisc la Angelus de duminică. Tentativa de a menține viu un dialog între marile tradiții religioase "ale Cărții", călătoriile la Ierusalim, la Istanbul, în Liban, în Iordania, întâlnirile ecumenice și cele cu autoritățile religioase și ebraice și musulmane care aparțin diferitelor curente din lumea islamică, o diplomație atentă la raporturile cu Teheran, Moscova, Washington, Ryad, sunt câteva dintre instrumentele folosite de Sfântul Scaun în acești ani complecși. Rămân imprimate cuvintele dramatice rostite de Karol Wojtyła în timp ce lumea se prăbușea spre războiul fatidic din Irak din 2003 - ale cărui consecințe încă durează - "veți răspunde despre asta lui Dumnezeu și istoriei", și apoi rugăciunea lui Benedict al XVI-lea în "Moscheea albastră" din Istanbul care a surprins lumea.

O linie profetică și desigur și politică și diplomatică, ce își are bazele în cotitura Conciliului al II-lea din Vatican, în documente ca Nostra aetate prin care Biserica se deschidea la dialogul și la confruntarea cu celelalte credințe conjugând, mai în general, această alegere cu "semnele timpurilor", cu acea modernitate deja așa de globală la jumătatea anilor '60, care nu putea să fie refuzată și condamnată a priori. În exortația apostolică Evangelii gaudium, din 2013, papa Francisc vorbește despre necesitatea dialogului cu islamul, reafirmă cererea de libertate religioasă în țările musulmane, scoate în evidență rădăcinile comune ale celor două religii. Apoi afirmă: "În fața episoadelor de fundamentalism violent care ne preocupă, afectul față de credincioșii autentici ai islamului trebuie să ne facă să evităm generalizări odioase, pentru că adevăratul islam și o adecvată interpretare a Coranului se opun oricărei violențe". Și pe de altă parte riscul actual este tocmai acesta, ca ura, frustrarea, frica, să ducă la refuzarea celuilalt ca atare, și într-o Europă în care trăiesc pașnic și de mulți ani milioane de musulmani. Zidurile nu sunt soluția, a repetat Francisc în timpul vizitei la Biserica luterană din Roma de duminica trecută. Mai mult, dacă acele ziduri se vor ridica în orașele noastre, conviețuirea, pacea, libertatea vor fi puse în pericol.

Islamul reformator pus la colț

Desigur se simte în această perioadă lipsa unui islam reformator al cărui glas a fost sufocat în sânge. Și totuși se înmulțesc în aceste zile, probabil cum nu s-a întâmplat vreodată în trecut, gesturile publice de rugăciune ale imamilor din comunitățile musulmane europene pentru victimele din Paris și împotriva barbariei teroriste, mulți dintre ei au participat la manifestațiile de solidaritate pe străzile și în piețele din orașele europene. Istoria ultimilor 25 de ani, pe de altă parte, este o istorie de conflicte regionale cu consecințe globale în care factorul religios a fost adesea protagonist, uneori indirect, dar mereu evocat pe teren. Și contrapoziția, războiul, suferința populațiilor, au dus în primul rând în țările musulmane la marginalizarea și la uciderea liderilor islamici reformatori. O teorie neîntreruptă de războaie a marcat timpul în care trăim. În 1990-1991 a izbucnit primul război din Golf (cauzat de invadarea Kuwaitului din partea Irakului lui Saddam Hussein), sunt anii în care la Washington se gândea la "noua ordine mondială"; apoi a fost rândul războaielor balcanice, din 1991 până în 1995, în care au fost implicate Serbia, Bosnia, Kosovo și mai înainte Macedonia. Între timp, la răsărit se răspândea conflictul cecen în două valuri, din 1994 până în 1996, și apoi din nou din 1999 până în 2009, și se trecea de la independența Ceceniei la recucerirea sa din partea lui Putin. În 2001, atentatele de la Twin Towers (însă World Trade Center a fost deja obiectiv al unui atentat ratat în 1993), în 2002 invadarea Afganistanului, în 2003 începe al doua și cea mai răsunătoare campanie irakiană: se asistă la căderea Bagdadului și a regimului lui Saddam Hussein, este începutul unui conflict civil care nu s-a terminat niciodată.

Terorismul ajunge în Europa

Terorismul islamist lovea în Europa: la 11 martie 2004 atentatul foarte grav în gara Atocha din Madrid, 191 de morți, peste 2 mii de răniți; în 2005 venea rândul metroului din Londra, 54 de victime, sute de răniți. Explozii și bombe explodau în Asia, în Africa, la localuri sau ambasade, mașinile capcană devastau Irakul secerând mii de victime. Apoi, între 2010 și 2011 izbucnea în tot Orientul Mijlociu valul "Primăverii arabe": revoltele din piață în care, pentru prima dată, întregi bucăți din societate din țările din Orientul Mijlociu cereau libertate, drepturi, echitate socială, separare între sfera civilă și religioasă. Foarte repede, însă, în acele mișcări s-au inserat curente islamiste radicale sau conservatoare care au țintit să răstoarne sensul protestului punând stăpânire pe el.

Bătălia a devenit între autocrații, dictaturi și fundamentalism, societatea civilă și islamul modern au fost strivite, liderii din piața Tharir (la Cairo) arestați sau constrânși să fugă. Siria nu a făcut excepție, de la manifestațiile inițiale împotriva regimului cu partid unic al lui Bashar al Assad, reprimate în sânge, s-a trecut la un conflict civil foarte violent și din război a apărut realitatea violentă și opresivă a Statului Islamic spre care se îndreptau luptători din diferite regiuni ale lumii.

Paralel se fărâma Libia lui Gaddafi, grație și intervenției militare franco-americane, Libanul intra într-o criză din care iese cu greu și milițiile islamiste, de marcă sunnită sau șiită, deveneau stăpân al terenului. Milioane de refugiați sirieni aglomerau Orientul Mijlociu, bombardamentele făceau măcel de civili fără distincție, Europa era în sfârșit implicat în conflict. Se ajunge la ianuarie 2015, la atentatele de la Charlie Hebdo și apoi la cele din 13 noiembrie care au zguduit Parisul. Radicalismul islamic străbate multe dintre evenimentele despre care tocmai am amintit și se amestecă cu naționalisme, interese economice și teritoriale. Cuvântul Bisericii a fost probabil printre puținele lumini în măsură să lumineze o lume care se fărâmița în mod iremediabil, în care persecuțiile, religioase, etnice, politice, deveneau regula. Creștinismul fiu al Conciliului este probabil astăzi una dintre puținele resurse culturale, umane, colective pe care să ne sprijinim pentru a evita colapsul nu al civilizației "noastre", ci al civilizației tout-court.

(După Vatican Insider, 16 noiembrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat