Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu luat cardinalului Godfried Danneels

Reforma Bisericii și "suferințele apostolice" ale lui Francisc

De Gianni Valente

"Barca lui Petru" trece printr-un timp special, purtată de vânturile de primăvară dar ajunsă și de furtuni geroase de munte și vijelii de nou conformism. Chiar receptorii de documente furate încearcă să monetizeze traficurilor lor prezentându-se ca susținători ai "reformei voite de Papa Francisc". Rămânem încurcați cu asta. Și atunci poate fi util să-l lăsăm pe cardinalul Godfried Danneels, arhiepiscop emerit de Mechelen-Brussel, să ne dea câteva coordonate. Cuvintele sale sunt fără emfază și, ca întotdeauna, nu de netăgăduit.

Jozef de Kesel este noul arhiepiscop de Malines Bruxelles. Dumneavoastră îl cunoașteți. Care este profilul său uman și pastoral?

"Jozef de Kesel este un bun teolog, care situează Biserica în mijlocul societății. El are o viziune despre Biserică: o Biserică pentru lume, total cufundată în cultură. Este un om foarte umil, amabil în contacte. Vrea să vindece și să facă sfinte în primul rând sufletele. El se gândește mai întâi la suflete și apoi la structuri. Reflectă și cântărește mult lucrurile, înainte de a decide".

Cum considerați criteriile urmate de Papa Francisc în numirea episcopilor?

"Papa dă prioritate sufletului și vieții spirituale. Pastorația precede tot restul. Pentru aceasta dă preferința sa profilului păstorului, înainte de cel al profesorului. Și manifestă predilecție față de săraci. Am impresia că el este foarte independent de Curie, și în numiri. Arată o anumită autonomie în alegeri".

Există unii care încep să spună că salvarea catolicismului poate să vină numai de la Bisericile africane, "sănătoase" și robuste doctrinal, față de Bisericile "decadente" din Occident. Începând de la voi belgienii...

"Anumiți episcopi africani ne spun: voi sunteți niște păgâni. Voi ați șters totul. Dar eu îmi amintesc că Belgia era plină de vocații, se construiau seminarii și noviciate enorme, până în anii Șaizeci. Familiile creștine făceau orice pentru a transmite copiilor simțul de apartenență la Biserică. Dar apoi vedea că în copii, la 17-20 de ani, credința se stingea. Și pentru ei era o rană, o suferință mare. se poate spune că era vina lor, că părinții nu erau buni creștini? Nu, lucrurile nu sunt așa. A deveni creștini și a persevera în credință rămâne un mister, și nu efectul vreunui mecanicism educativ sau sociologic. Și atunci, îmi vine să mă gândesc că discursurile despre Bisericile «robuste» care ar trebui să salveze restul catolicității folosesc mai mult ca să facă operațiuni de politică ecleziastică. Uimește caracterul abstract al acelor discursuri".

Care caracter abstract?

"Bisericile europene au fost cuprinse de fenomene de secularizare, care au produs și o creștere a individualismului. Dar același individualism, într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat, va putea ajunge și în Africa: acel fenomen prin care unul începe să se gândească pe sine însuși ca individ și nu numai ca parte a unui grup, a unei comunități, a unei mase. Este posibil ca această criză pe care am avut-o noi să ajungă și acolo, cu tot ceea ce comportă. Probabil că într-o zi și în Africa vor putea să trăiască o situație asemănătoare cu a noastră. Și atunci eventual ne vor telefona, pentru a ști cum am făcut noi. Pentru a avea vreun sfat bun".

Și dumneavoastră, ce sfaturi ați da?

"Eu am recunoscut mereu că probabil că Dumnezeu ne-a condus spre un soi de nou «exil babilonian» pentru a ne învăța să devenim mai umili și să experimentăm că Biserica poate să trăiască și să crească numai prin forța harului lui Cristos. Deci i-aș sfătui pe toți să se ferească de orice formă de triumfalism și de pretinsă autosuficiență. Cine crede că stă în picioare, să aibă grijă să nu cadă".

Cu evenimentele așa-numitei "Vatileaks 2" a reapărut în dezbaterea publică și expresia "reforma Bisericii". Mass-media o prezintă ca un soi de restructurare pentru a face mai "prezentabilă" adunarea eclezială după criteriile lumești. Dar care este motivul și scopul reformei Bisericii?

"Reforma poate porni numai de la dorința ca lumina lui Cristos să strălucească și mai transparent pe fața Bisericii sale. Pentru aceasta se poate încerca să se facă tot ce e posibil, chiar și reformând legi și instituții: pentru a face mai simplă viața creștină pentru toți credincioșii. Îmi amintesc de constatarea simplă a lui Yves Congar: «Reformele reușite în Biserică sunt acelea care sunt făcute în funcție de nevoile concrete ale sufletelor»".

Dar reforma structurilor nu este secundară, față de vestire și față de convertirea inimilor?

"Biserica este un instrument în mâinile lui Cristos. Deci, într-un anumit sens, toată Biserica, fiind instrument, este ceva secundar. Și poate să fie schimbat și reformat pentru a-și desfășura mai bine funcția sa. Pentru aceasta necesitatea de a schimba și a reforma lucrurile este legată cu însăși natura Bisericii. Ecclesia semper reformanda".

Care sunt criteriile și condițiile pentru a recunoaște și a duce înainte o reformă a Bisericii autentică din punct de vedere eclezial, necontagiată de funcționalism?

"Criteriul nu poate decât să fie mântuirea sufletelor: a favoriza viața de credință și mântuirea tuturor ar trebui să fie criteriul obligatoriu pentru a evalua orice schimbare, chiar și în modurile de a exercita autoritatea în Biserică. Biserica este pentru oameni și nu oamenii pentru Biserică. Pentru aceasta, o condiție pentru o adevărată reformă este răbdarea. Biserica nu se reformează prin revoluții, ci prin procese organice. Nu există cotituri bruște și violente, nu există rupturi. Și Papa Francisc repetă că merită mai degrabă de însoțit procesele în timp decât să se creadă că se rezolvă problemele ocupând spații de putere".

Dumneavoastră în trecut ați semnalat că și raportul cu organismele centrale ale Bisericii poate să devină apăsător pentru episcopii locali. Este încă așa?

"Mult timp am fost inundați de documente foarte lungi, instrucțiuni, vademecum. O ploaie de pronunțări care, provenind de la dicasterele romane, asumă mereu caracter normativ. Merită de favorizat o simplificare. A avea un moment de calm".

Dezbaterea despre colegialitate este adesea citită prin categoria lumească a democrației.

"Sinodalitatea nu este o chestiuni de echilibrare a puterilor. Are o valență teologală. Nu e vorba de a diminua influența Papei sau cea a celorlalți episcopi, în defavoarea unuia față de celălalt. Din fericire, Sinodul începe să fie un loc de confruntare reală, unde a fost posibilă o discuție liberă și responsabilă, respectând prerogativele Papei".

Cu privire la Papa, unii subliniază ca factor de distorsiune "gigantismul papal" care a marcat recentele perioade ecleziale. Și cer să se corecteze imaginea Papei ca "superepiscop", a cărui dieceză coincide cu întreaga lume. Dumneavoastră sunteți de acord?

"Lucrul care nu se poate schimba este voința lui Cristos cu referință la Biserică, adică faptul că Papa este Succesorul lui Petru și deține primatul. Apoi, exercitarea istorică a primatului a cunoscut modalități diferite. Ceea ce se va întâmpla în al treilea mileniu nu se poate programa. Dar după părerea mea este mereu util a pune accentul pe trăsăturile esențiale ale slujirii petrine".

Care dintre aceste trăsături esențiale merită să se sublinieze, în situația actuală?

"Papa este înainte de toate episcopul de Roma. Exercită primatul său rămânând episcop al diecezei sale. Și actualul Pontif a insistat asupra acestui punct încă de prima dată când s-a arătat ca Papă asupra mulțimii din piața Sfântul Petru. Multele activități fac dificil pentru el să urmărească propria dieceză în faptele de fiecare zi. Dar aceasta rămâne o cheie de redescoperit în forme noi: a sluji Biserica universală, rămânând episcopul de Roma".

Dumneavoastră, în trecut, ați aplicat muncii păstorilor de astăzi formula thlipsis, "presiunea" la care sunt supuși apostolii, folosită deja de sfântul Paul. Anumite atacuri și anumite acuze îndurate de Papa Francisc aparțin acelei categorii?

"Cuvântul thlipsis indică suferințele apostolice despre care vorbește sfântul Paul. Când un om este cu adevărat evanghelic, și nu se gândește la sine însuși, ajunge mereu să sufere thlipsis. Nu putem fi cu adevărat apostoli ai lui Cristos fără ca să existe această încercare. Și acest lucru este valabil și pentru Papa Francisc".

Dar, în concret, ce este thlipsis apostolică?

"Sfântul Paul, când în misiunea sa ceva mergea rău, se gândea că era vina sa. În fața a ceva ce nu merge, în fața incidentelor și a eșecurilor, unul poate să gândească: e vina mea, am greșit, ar fi trebuit să fac acest lucru urmând o altă metodologie. Însă după aceea, în anumite situații, ne dăm seama că propriile greșeli și păcate nu sunt suficiente pentru a explica totul. «Oderunt me gratis», spune psalmul. M-au urât fără motiv. Nu aveau nicio motivație pentru a-l urî pe Isus. În același mod, cred că dacă și mărturia Papei ar fi încă limpede, nu înseamnă că totul ar merge bine. Probabil că ura s-a dezlănțui și mai mult. Fără motiv".

(După Vatican Insider, 12 noiembrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat