Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu acordat de papa ziarului olandez de stradă Straatnieuws

Este încă devreme când ne prezentăm la poarta de serviciu a Vaticanului, în stânga bazilicii "Sfântul Petru". Gărzile elvețiene sunt la curent cu sosirea noastră și ne lasă să trecem. Trebuie să mergem la Casa "Sfânta Marta", pentru că acolo locuiește papa Francisc. Acea casă "Sfânta Marta" este probabil hotelul de trei stele cel mai special din lume. Un mare edificiu alb unde înnoptează cardinali și episcopi care-și desfășoară slujirea în Vatican sau sunt acolo în trecere și care este și locuința cardinalilor în timpul conclavului.

Și aici știu de sosirea noastră. Două doamne la reception, ca în orice hotel, ne indică respectuos o ușă laterală. Camera întâlnirii a fost deja pregătită. Un spațiu destul de mare cu un birou, o canapea, câteva mese și scaune, acesta este locul de primire în afara săptămânii pentru papa. Apoi, începe așteptarea. Marc, vânzătorul ziarului Straatnieuws, este cel mai liniștit dintre toți și așteaptă, așezat pe scaun, ceea ce va veni.

Dintr-o dată se prezintă fotograful oficial al papei. "Vine papa", ne șoptește.

Și înainte de a ne da seama intră în cameră: papa Francisc, conducătorul spiritual pentru 1,2 miliarde de catolici. Poartă cu sine un mare plic alb. "Stați jos, prieteni", spune el cu un gest gentil al mâinii, "Ce plăcere că sunteți aici". Sfântul Părinte dă impresia unui om calm și prietenos, dar în același timp energic și precis. Odată așezați își cere scuze pentru faptul că nu vorbește olandeză. Îl iertăm imediat.

Î. - Interviurile noastre încep mereu cu o întrebare despre strada pe care cel intervievat a crescut. Dumneavoastră, Sfinte Părinte, ce vă amintiți despre acea stradă? Ce imagini vă vin în minte gândindu-vă la străzile din copilăria dumneavoastră?

R. - "Eu de când aveam un an până în momentul în care am intrat în seminar, am trăit pe aceeași stradă. Era un cartier simplu din Buenos Aires, toate casele erau joase. Era o mică piață, unde noi jucam fotbal. Îmi amintesc că fugeam de acasă și mergeam să joc fotbal cu copiii după școală. Apoi tatăl meu lucra într-o fabrică ce era la o sută de metri. Era contabil. Și bunicii locuiau la cincizeci de metri. Totul la câțiva pași unul de altul. Eu îmi amintesc și numele oamenilor, ca preot am mers să dau sacramentele, ultima întărire pentru mulți, care mă chemau și mergeam pentru că îi iubeam. Acestea sunt amintirile mele spontane".

Î. - Dumneavoastră jucați și fotbal?

R. - "Da".

Î. - Erați puternic?

R. - "Nu. La Buenos Aires pe cei care jucau fotbal ca mine îi numeau pata dura. Care înseamnă a avea două picioare stângi. Dar jucam, eram portar de multe ori".

Î. - Cum s-a născut angajarea dumneavoastră personală pentru cei săraci?

R. - "Da, atâtea amintiri îmi vin în minte. M-a impresionat mult o doamnă care venea acasă de trei ori pe săptămână pentru a o ajuta pe mama mea. De exemplu, ajuta în spălătorie. Ea avea doi copii. Erau italieni, sicilieni și au trăit războiul, erau foarte săraci, dar atât de buni. Și am menținut mereu amintirea acelei femei. Sărăcia ei mă impresiona. Noi nu eram bogați, noi ajungeam la sfârșitul lunii în mod normal, dar nu mai mult. Nu aveam o mașină, nu mergeam în vacanță sau astfel de lucruri. Dar ei îi lipseau de atâtea ori lucrurile necesare. Noi aveam îndeajuns și mama mea îi dădea lucruri. Apoi ea s-a întors în Italia și după aceea s-a reîntors în Argentina. Am reîntâlnit-o când eram arhiepiscop de Buenos Aires, avea 90 de ani. Și am însoțit-o până la moartea ei la 93 de ani. Într-o zi ea mi-a dat o medalie a Preasfintei Inimi a lui Isus pe care o port încă în fiecare zi cu mine. Această medalie - care este și o amintire - îmi face mult bine. Vreți s-o vedeți?".

(Cu un pic de trudă, papa reușește să scoată medalia, complet decolorată după ce a fost purtată atâția ani).

"Astfel mă gândesc la ea în fiecare zi și la cât de mult a suferit datorită sărăciei. Și mă gândesc la toți ceilalți care au suferit. O port și o rog...".

Î. - Care este mesajul Bisericii pentru cei fără adăpost? Ce anume înseamnă solidaritatea creștină pentru ei în mod concret?

R. - "Îmi vin în minte două lucruri. Isus a venit în lume fără adăpost și s-a făcut sărac. Apoi Biserica vrea să-i îmbrățișeze pe toți să spună că este un drept de a avea un acoperiș deasupra ta. În mișcările populare se lucrează cu trei «t» spaniole, trabajo (loc de muncă), techo (casă) și tierra (pământ). Biserica predică adevărul că fiecare persoană are dreptul la aceste trei «t».

Î. - Dumneavoastră cereți adesea atenție față de cei săraci și față de refugiați. Nu vă temeți că în modul acesta se poate genera o formă de oboseală în mass-media și în societate în general?

R. - "Nouă tuturor ne vine ispita - când se revine asupra unei teme care nu este frumoasă, pentru că urât să vorbim despre ea - de a spune: «Dar, să terminăm: acest lucru, plictisește prea mult». Eu simt că oboseala există, dar nu-mi este frică. Eu trebuie să continui să vorbesc despre adevăruri și cum sunt lucrurile".

Î. - Este datoria dumneavoastră?

R. - "Da, este datoria mea. Simt asta înlăuntrul meu. Nu este o poruncă, dar ca persoane trebuie să facem cu toții asta".

Î. - Nu vă temeți că apărarea solidarității și a ajutorului pentru cei fără adăpost și alți săraci poate să fie exploatată politic? Cum trebuie să vorbească Biserica pentru a fi influentă și în același timp să rămână în afara grupărilor politice?

R. - "Există drumuri care duc la greșeli în acel punct. Aș vrea să subliniez două ispite. Biserica trebuie să vorbească cu adevărul precum și cu mărturia: mărturia sărăciei. Dacă un credincios vorbește despre sărăcie și despre cei fără adăpost și trăiește o viață de faraon: asta nu se poate face. Aceasta este prima ispită. Cealaltă ispită este de a face acorduri cu guvernele. Se pot face acorduri, dar trebuie să fie acorduri clare, acorduri transparente. De exemplu: noi gestionăm această clădire, dar toate conturile sunt controlate, pentru a evita corupția. Pentru că există mereu ispita corupției în viața publică. Fie politică, fie religioasă. Eu îmi amintesc că odată cu multă durere am văzut - când Argentina sub regimul militarilor a intrat în război cu Marea Britanie pentru Insulele Malvine - că oamenii dădeau lucruri și am văzut că atâtea persoane, chiar catolice, care aveau datoria să le distribuie, le duceau acasă. Există mereu pericolul corupției. Odată am pus o întrebare unui ministru din Argentina, un om onest. Unul care a părăsit funcția pentru că nu putea să fie de acord cu unele lucruri un pic întunecate. I-am pus întrebarea: când voi trimiteți ajutoare, fie alimente, fie haine, fie bani, săracilor și celor lipsiți: din ceea ce trimiteți, cât ajunge acolo, fie în bani fie în cheltuială? Mi-a spus: 35 la sută. Înseamnă că 65 la sută se pierde. Este corupția: o bucată pentru mine, o altă bucată pentru mine".

Î. - Credeți că până acum în pontificatul dumneavoastră ați putut obține o schimbare mentală, de exemplu în politică?

R. - "N-aș ști ce să spun. Nu știu. Știu că unii au spus că eu eram comunist. Dar este o categorie un pic învechită (râde). Probabil că astăzi se folosesc alte cuvinte pentru a spune asta...".

Î. - Marxist, socialist...

R. - "Au spus toate astea".

Î. - Cei fără adăpost au probleme financiare, dar cultivă propria libertate. Papa nu are nicio nevoie materială, dar este considerat de unii ca un prizonier în Vatican. Nu simțiți niciodată dorința de a vă pune în locul unuia fără adăpost?

R. - "Îmi amintesc cartea lui Mark Twain «Prinț și cerșetor», când unul poate să mănânce în fiecare zi, are haine, are un pat ca să doarmă, are un birou pentru a lucra și nu-i lipsește nimic. Are și prieteni. Însă acest prinț al lui Mark Twain trăiește într-o cușcă de aur".

Î. - Vă simțiți liber aici în Vatican?

R. - "La două zile după ce am fost ales papă, am mers (în versiunea olandeză: «cum se spune, oficial») să iau în primire apartamentul papal din Palatul Apostolic. Nu este un apartament luxos. Dar este larg, este mare... După ce am văzut acest apartament mi s-a părut o pâlnie în sens invers, adică mare, dar cu o ușă mică. Asta înseamnă a fi izolat. Eu m-am gândit: nu pot trăi aici pur și simplu din motive mentale. Mi-ar face rău. La început părea un lucru straniu, dar am cerut să rămân aici, la Sfânta Marta. Și acest lucru îmi face bine pentru că mă simt liber. Mâncând în sala de mese unde mănâncă toți. Și când ajung mai devreme, mănând cu angajații. Găsesc oameni, îi salut și asta face ca acea cușcă de aur să nu fie atât de mult o cușcă. Dar îmi lipsește strada".

Î. - Sfinte Părinte, Marc vrea să vă invite să mergeți cu noi să mâncăm o pizza. Ce părere aveți?

R. - "Mi-ar plăcea, dar nu am reuși să facem asta. Pentru că în momentul în care ies de aici vor veni oamenii la mine. Când m-am dus în oraș să schimb lentilele de la ochelarii mei, era șapte seara. Nu era multă lume pe stradă. M-au dus la oftalmolog și am ieșit din mașină și acolo era o femeie care m-a văzut și a strigat: «Iată-l pe papa». Și după aceea eu eram înăuntru și afară toată mulțimea...".

Î. - Vă lipsește contactul cu oamenii?

R. - "Nu-mi lipsește pentru că oamenii vin aici. În fiecare miercuri merg în piață pentru audiența generală, uneori merg într-o parohie: sunt în contact cu oamenii. De exemplu ieri (26 octombrie) au venit peste cinci mii de țigani în Aula Paul al VI-lea".

Î. - Se vede că dumneavoastră vă bucurați de această plimbare în piață în timpul audienței generale...

R. - "E adevărat. Da, e adevărat".

Î. - Omonimul dumneavoastră, sfântul Francisc, a ales sărăcia radicală și a vândut și evangheliarul său. Ca papă și episcop de Roma, vă simțiți vreodată sub presiune pentru a vinde comorile Bisericii?

R. - "Asta este o întrebare ușoară. Nu sunt comorile Bisericii, ci sunt comorile umanității. De exemplu, dacă eu mâine spune că Piet? de Michelangelo să fie scoasă la licitație, nu se poate face, pentru că nu este proprietate a Bisericii. Se află într-o biserică, dar este a umanității. Acest lucru este valabil pentru toate comorile Bisericii. Dar am început să vindem cadouri și alte lucruri care îmi sunt date. Și ceea ce se adună din vânzare merge la monseniorul Krajewski, care este elemozinerul meu. Și apoi este loteria. Erau mașini care sunt toate vândute sau date cu o loterie și ceea ce s-a obținut este folosit pentru săraci. Dar există lucruri care se pot vinde și acestea se vând".

Î. - Vă dați seama că bogăția Bisericii poate crea acest tip de așteptări?

R. - "Da, dacă facem un catalog al bunurilor Bisericii, se crede: Biserica este foarte bogată. Dar când a fost făcut Concordatul cu Italia în 1929 cu privire la Chestiunea Romană, guvernul italian din acel timp a oferit Bisericii un mare parc la Roma. Papa de atunci, Pius al XI-lea, a spus: nu, aș vrea numai o jumătate de kilometru pătrat pentru a garanta independența Bisericii. Acest principiu încă este valabil. Da, bunurile imobile ale Bisericii sunt multe, dar le folosim pentru a menține structurile Bisericii și pentru a menține atâtea opere care se fac în țările nevoiașe: spitale, școli. Ieri, de exemplu, am cerut să se trimită în Congo 50.000 de euro pentru a construi trei școli în localități sărace, educația este un lucru important pentru copii. Am mers la administrația competentă, am făcut această cerere și banii au fost trimiși".

Î. - Să vorbim despre Olanda. Dumneavoastră ați fost vreodată în țara noastră?

R. - "Da, o dată când eram superior provincial al iezuiților din Argentina. Eram în trecere în cursul unei călătorii. Am fost la Wijchen, pentru că acolo aveau noviciatul, și am fost și la Amsterdam o zi și jumătate, unde am vizitat o casă a iezuiților. Din viața culturală n-am văzut nimic pentru că nu am avut timp".

Î. - Pentru acesta ar putea fi o idee bună dacă aceia fără adăpost din Olanda v-ar invita pentru o vizită în țara noastră. Ce părere aveți, Sfinte Părinte?

R. - "Ușile nu sunt închise pentru această posibilitate".

Î. - Astfel, când va fi o asemenea cerere, dumneavoastră o veți lua în considerare?

R. - "O iau în considerare. Și acum când Olanda are o regină argentiniană (râde), cine știe".

Î. - Aveți cumva un mesaj special pentru cei fără adăpost din țara noastră?

R. - "Nu cunosc bine amănuntele celor fără adăpost din Olanda. Aș vrea să spun că Olanda este o țară dezvoltată cu atâtea posibilități. Eu aș spune să cer olandezilor fără adăpost să continue să lupte pentru cele trei «t»".

La sfârșit și Marc pune câteva întrebări. Vrea să știe, printre altele, dacă papa deja de mic visa să devină papă. Sfântul Părinte răspunde cu un hotărât "Nu".

R. - "Dar voi spune o destăinuire. Când eram mic nu erau magazinele unde se vindeau lucrurile. În schimb era piața unde se găsea măcelarul, vânzătorul de fructe, etc. Eu mergeam acolo cu mama și cu bunica pentru a face cumpărături. Eram mititel, aveam patru ani. Și odată m-au întrebat: «Ce ți-ar place să te faci când vei fi mare?» Am spus: măcelar!".

Î. - Pentru mulți până în 13 martie 2013 dumneavoastră erați un necunoscut. Apoi dintr-un moment în altul dumneavoastră ați devenit vestit în toată lumea. Cum ați trăit această experiență?

R. - "A venit și nu o așteptam. Nu am pierdut pacea. Și acesta este un har al lui Dumnezeu. Nu cred mult în faptul că sunt vestit. Îmi spun mie însumi: acum am un loc important, dar în zece ani nimeni nu te va mai cunoaște (râde). Știți, există două tipuri de faimă: faima celor «mari» care fac lucruri mari, ca Madame Curie, și faima celor vanitoși. Dar această ultimă faimă este ca un balon de săpun".

Î. - Astfel, dumneavoastră spuneți "acum sunt aici și trebuie să fac ce pot mai bine" și veți continua această muncă până când veți fi în măsură?

R. - "Da".

Î. - Sfinte Părinte, se poate imagina o lume fără săraci?

R. - "Eu aș vrea o lume fără săraci. Noi ar trebui să luptăm pentru asta. Dar eu sunt un credincios și știu că păcatul este mereu înlăuntrul nostru. Și lăcomia umană există mereu, lipsa de solidaritate, egoismul care creează săracii. Pentru aceasta mi se pare un pic dificil să-mi imaginez o lume fără săraci. Dacă dumneavoastră vă gândiți la copiii exploatați prin munca sclavă, sau la copiii exploatați prin abuz sexual. Și o altă formă de exploatare: a ucide copii pentru a lua organele, traficul de organe. A ucide copiii pentru a lua organele este lăcomie. Pentru aceasta nu știu dacă vom realiza această lume fără săraci, pentru că păcatul există mereu și ne aduce egoismul. Dar trebuie să luptăm mereu, ... mereu".

Am terminat. Îi mulțumim papei pentru interviu. Și el ne mulțumește și spune că i-a plăcut mult colocviul. Apoi ia plicul alb care tot timpul a rămas lângă el pe canapea și scoate pentru fiecare dintre noi un rozariu. Sunt făcute fotografii și apoi papa Francisc își ia rămas bun. Tot așa liniștit și relaxat cum a venit, acum iese pe ușă.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat