Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXXII-a de peste an - B (2015)

Din ceea ce este necesar vieții poate da numai cel care s-a dat pe sine lui Dumnezeu.

Ideea centrală din lecturile de astăzi este că Isus a ajuns la Ierusalim, locul unde va fi lepădat, va fi trădat, va fi arestat, va fi schingiuit, va suferi mult și va muri. Dar și locul pe care și l-a dorit cu ardoare, pentru că acolo avea să ne câștige mântuirea. Pentru noi și pentru a noastră mântuire, el ne va da nouă și lui Dumnezeu, asemenea celor două văduve din sfintele lecturi de astăzi, tot ce avea: dumnezeirea și omenitatea sa, trupul și sufletul său, libertatea și darurile sale.

Ideea mântuirii prin dăruirea totală a lui Isus o scoate în evidență și lectura a doua de astăzi. Isus a fost trimis de Dumnezeu ca să ne mântuiască, căci "fără vărsare de sânge nu este iertare" (Evr 9,22; Lev 17,11). Iar Isus și-a "vărsat sângele pentru mulți, spre iertarea păcatelor" (Mt 26,28). Cristos a murit pentru păcatele tuturor, de la Adam și până la sfârșitul lumii. De la moartea lui Isus încoace, orice om poate veni la el cu păcatele lui și să primească iertarea, pacea, mântuirea, și fericirea veșnică, căci el "s-a arătat o singură dată ca să șteargă păcatul prin jertfa sa" (Evr 9,26).

De la moartea lui Isus pe cruce pentru iertarea păcatelor noastre, păcatul nostru este fie asupra noastră, fie a fost ridicat de Isus de la noi. Dacă i-am mărturisit păcatele, el este credincios ca să ne ierte, (cf. 1In 1,7) și să ne ridice păcatele (cf. In 1,29). Dar, dacă nu credem în el, dacă nu i-am acceptat jertfa lui Cristos, dacă nu l-am luat pe el ca mântuitor personal, dacă nu i-am mărturisit și nu i-am dat păcatul, atunci păcatul nostru este tot asupra noastră, deși el a murit pentru noi și nu ne putem aștepta la altceva decât la judecata dinaintea scaunului alb (cf. Ap 20,11).

Un băiețel a făcut un lucru nepermis și s-a dus la tatăl lui ca să-i ceară iertare. Tatăl i-a spus: "Pentru că ai venit și mi-ai spus ce-ai făcut, te iert". Băiețelul a plecat, dar a revenit după o vreme și i-a cerut din nou iertare. Tatăl i-a spus din nou că l-a iertat deja. Acest lucru s-a repetat de mai multe ori și de fiecare dată tatăl îi spunea: "Pentru că ai venit și mi-ai spus ce-ai făcut, te iert."

Isus a dat astăzi totul pentru noi, ca văduvele sărace din sfintele lecturi biblice, ca noi să putem avea oricând intrare liberă la el și mai ales să-i putem da păcatele noastre spre iertare și mântuire.

Noi, cei care credem în Cristos, suntem cei pe care psalmistul îi cheamă să-l laude pe Domnul, pentru că noi suntem: asupriții, flămânzii, cei închiși, orbii, împovărații, străinii, văduvele și orfanii, pe care el i-a eliberat și mântuit din mâna celor nelegiuiți (cf. Ps 145/146,1.7-10).

Așa cum Cristos a fost generos cu noi și spre mântuire ne-a dăruit la cruce viața și tot ceea ce a avut, după exemplul celor două văduve, tot astfel și noi să le oferim fraților noștri, prin tot ceea ce avem, după exemplul lui Isus, al celor două văduve și al tuturor drepților, ajutor, alinare și mai ales călăuzire către Isus și mântuirea lui; să ne facem și noi totul fraților noștri, ca să aducem la mântuire măcar pe unii (cf. 1Cor 9,22), ca împreună cu ei să ne învrednicim de mântuirea adusă de Isus, prin cruce.

Ilie nu depindea nici de pârâu, nici de corbi, nici de văduva din Sarepta Sidonului, ci de Dumnezeu care-i spusese: "Am poruncit râului să te adape": "Am poruncit corbilor să te hrănească". "Am poruncit unei văduve să te hrănească". De aceea, când pârâul seacă, Ilie nu rămâne fără resurse, ci primește mesajul: "Am poruncit corbilor să te hrănească" (cf. 1Rg 17,4); și iarăși: "Am poruncit unei femei văduve să te hrănească" (cf. 1Rg 17,9).

Din ceea ce este necesar vieții poate să dea numai acela care s-a dat pe sine cu totul lui Dumnezeu și și-a pus toată încrederea în el. De aceea, versetul de la evanghelie spune: "Fericiți cei săraci în duh, pentru că a lor este împărăția cerurilor" (Mt 5,3). De aceea, Dumnezeu le-a pregătit o cetate (cf. Evr 11,16) și o împărăție (cf. Iac 2,5) și o slavă cu Isus (cf. In 17,24).

Această văduvă din Sarepta Sidonului se afla la ultima limită a sărăciei, dar ea a fost instrumentul lui Dumnezeu pentru Ilie. Această femeie a credinței a fost dată de Domnul Isus locuitorilor din Nazaret, care l-au refuzat pe el și mântuirea lui, ca exemplu de cum trebuie primiți trimișii lui Dumnezeu (cf. Lc 4,25- 26), și de cum pot să-și umple casele de izvor de belșug.

Frank William Boreham (1871-1959), un misionar englez în Noua Zeelandă, Australia și Anglia, povestește că o văduvă săracă din Anglia și-a scrijelit pe fereastra casei sale aceste cuvinte biblice: "Aceasta este ziua pe care Domnul a făcut-o, să ne bucurăm și să ne veselim într-însa" (Ps 118,24), ca astfel în fiecare dimineață când se trezește și își pune ochelarii, să vadă, să-și aducă aminte și să înțeleagă că nu are de ce să-i fie teamă, de vreme ce zilele pe care le are de trăit, Dumnezeu i le-a făcut". Și, săracă fiind, cu o asemenea convingere, a putut oferi găzduire și îngrijire misionarului, asemenea văduvei sărace din Sarepta Sidonului.

Despre asemenea văduve, cu o așa mare încredere în Dumnezeu, care s-au dat cu totul pe sine lui Dumnezeu, care au oferit omului lui Dumnezeu ultimul ei pumn de făină și singurul pat din casă (cf. 1Rg 17,10-16), care au oferit lui Isus, templul lui Dumnezeu (cf. Col 2,9), ultimii ei doi bănuți pentru viață (cf. Mc 12,41-44). Săracii și nevoiașii sunt oamenii lui Dumnezeu, sunt templele lui Dumnezeu, pe care trebuie să-i îngrijim.

Când Dumnezeu ne solicită un serviciu, cum este cel de a-l hrăni pe profetul său sau pe săracii săi, el ne dă în același timp și tot ceea ce este necesar pentru această lucrare divină, dar și pentru existența noastră zilnică. Trebuie numai să fim gata să facem "mai întâi", fără împotrivire, ceea ce el ne-a cerut. Aceasta ne învață "mica turtă" și cei "doi bănuți", ai văduvelor; acestea constituie dovada credinței, dar și a abundenței care va urma. Apoi, sărmana văduvă din Sarepta Sidonului are o experiență și mai neobișnuită, cea a învierii fiului ei. Și gândurile ni se înalță din nou dinspre profet, spre Isus, care l-a redat viu pe unicul fiu al unei mame văduve (cf. Lc 7,11-15).

De atunci și până astăzi, au existat mulți oameni care au avut nevoie de ajutor, dar, și multe văduve date cu totul lui Cristos, i-au ajutat. Iată, câteva exemple:

Într-o casă de oameni săraci, un copilaș auzi pe bunica sa citind în Biblie cum un corb a adus mâncare profetului Ilie. "Bunică dragă, zise copilul, să deschidem și noi ușa să ne aducă corbul și nouă ceva de mâncare". Sărmana bunică nu știa ce să-i mai spună copilului, căci acesta insista să lase ușa deschisă, cu toate că afară era frig. Tocmai atunci trecea pe acolo un om cu frica lui Dumnezeu. Se miră văzând ușa deschisă pe acel frig și întrebă care era cauza. Bunica îi spuse toată povestea cu corbul și cu nepotul. "Vedeți cum lucrează Dumnezeu? Eu tocmai am plecat prin sat să împart niște ajutoare celor săraci. Așa că voi începe de aici". Acest om a fost un corb bun care nu a uitat să vină.

Odată, o biserică era implicată într-un proiect destul de vast. Nevoia de bani era mare. Duminică a fost făcut un apel puternic. La ușa bisericii, o doamnă văduvă și săracă, dar care trăia dintr-o mică pensie, i-a cerut preotului să vină acasă la ea în ziua următoare. Când preotul a vizitat-o acasă, ea i-a înmânat un cec. Suma i-a tăiat respirația. Când preotul a protestat spunând că nu poate lua atât de mult de la ea, i-a explicat că aceasta era o moștenire. "Vă rog, lăsați-mă să o dau toată", a spus doamna. "Este vasul meu de alabastru". A imitat gestul femeii din Betania care i-a uns capul lui Isus cu un mir de nard de mare preț (cf. Mt 26,7; Mc 14,3; Lc 7,37).

Mai înainte a trăit în Scoția o văduvă, care avea o casă zidită pe o stâncă înaltă în apropierea malului mării, de unde se putea vedea până departe. Cu toată sărăcia, dorea să facă și ea ceva bine, din iubire față de semenii săi. S-a gândit să aprindă în fiecare seară o lampă și s-o așeze la fereastră, ca lumina ei, deși slabă, să poată avertiza pe marinari că în apropiere sunt stânci periculoase. Mai bine de zece ani această lampă a stat de veghe și a salvat viața multor marinari. După un anumit timp, marinarii salvați au voit să afle cine este binefăcătorul lor. Mare le a fost mirarea când au aflat că este o văduvă săracă ce renunța adesea la pâinea ei de toate zilele pentru a cumpăra uleiul necesar pentru lampa ei salvatoare. Au încercat s-o ajute, dar ea n-a acceptat nimic; voia ca fapta ei să poarte amprenta totală a iubirii.

A fost odată o văduvă săracă care, neavând mijloace materiale pentru a ajuta pe alții, strângea cioburile de sticlă de pe drumurile pe care se jucau copii, ca să nu se rănească în ele. A fost văzută de un om rău că duce ceva în poala hainei, fără să știe ce, până ce a aflat, a acuzat-o că fură de la copii. Iar după ce a aflat, omul s-a convertit.

O altă văduvă săracă, care probabil făcea la fel, l-a rugat într-o zi pe poetul american Johnny Mercer (1909-1976) să scrie o poezie pe această temă. Poezia, care mai târziu a ajuns și cântec, are următorul refren: "Vreau să fiu alături de tine și să culeg cioburile din viața ta când cineva îți sparge inima".

Așa au zis și și au făcut cele două văduve sărace și generoase din lecturile de astăzi; așa au zis și au făcut văduvele sărace și generoase din pildele amintite mai sus și, așa trebuie să facem și să le spunem și noi fraților noștri răniți de durere și lipsuri: "Voim să fim alături de voi toți, frații noștri necăjiți și să vă culegem cioburile din viața voastră când cineva vă sparge inima!"

Alan Stewart Paton (1903-1988), un scriitor din Africa de Sud, se ruga astfel: "Ajută-mă, Doamne, să iubesc mai mult! Ajută-mă, Doamne, să nu mă tem să iubesc pe marginalizat, pe lepros, pe femeia însărcinată nemăritată, pe trădător, pe cel ce iese din închisoare. Ajută-mă ca prin iubirea mea să redau credința celor dezamăgiți, celor deziluzionați, celor văduviți. Ajută-mă ca prin iubirea mea să dau mărturie pentru iubirea ta. Și fie ca în această zi să pot face o lucrare de pace pentru tine!"

Într-o noapte friguroasă de iarnă, unul din discipolii l-a descoperit pe sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) dârdâind de frig și umblând în toiul iernii dezbrăcat. "De ce umbli pe frigul acesta dezbrăcat?" l-a întrebat discipolul cu uimire. "Frate, a răspuns Francisc de Assisi, mii și mii de frați și surori suferă de frig în clipa asta, n-am cu ce să-i ajut și să-i încălzesc, așa că sufăr alături de ei".

Împăratul Frederic al II-lea (1212-1250), după ce i-a învins pe arabi în Sicilia, s-a stabilit la Bari. Auzind că trece pe acolo sfântul Francisc din Assisi (1181-1226), l-a chemat la palat să vadă fastul de care se bucură împăratul și ai săi. Avea o gardă îmbrăcată în haine cu fir de aur; un palat strălucind de lumină; cântăreții parcă se luau la întrecere; masă bogată cu vase de aur; curteni care se bucurau și se veseleau în toate chipurile posibile etc. Numai Francisc stătea tăcut. Împăratul l-a întrebat: "La ce te gândești?". "Sire, mă gândesc cât de fericit este fratele Marsiliu, care se poate ruga acum liniștit în mijlocul pădurii". După un timp i-a pus aceeași întrebare. Francisc i-a răspuns: "Sire, mă gândesc cât de fericit trebuie să fie acum fratele Ageu, care îngrijește de leprosul din Cremona": Pentru a treia oară l-a întrebat la fel. Francisc i-a răspuns: "Sire, mă gândesc cât de fericit trebuie să fie acuma fratele Bernard, care ajută unei văduve să și curețe grajdul și apoi să-și instruiască copiii în învățătura lui Isus". Împăratul s-a văzut învins, căci fericirea sfinților este diferită de fericirea oamenilor din lume.

Cărturarii, care l-au respins pe Isus și care "devorează avutul văduvelor" (Mc 12,40), erau religioși numai în exterior. Ei aveau o predilecție deosebită pentru haine lungi, pentru locurile dintâi și pentru stima de la oameni. Față de cer, pământul este un firicel de praf. De aceea, pe pământ nu poate fi ceva mare și de dorit cu adevărat. Cine vrea să fie cel dintâi la ospățul lumii, nu va avea loc la masa harului, la masă cu Abraham (cf. Mt 8,11). Cine vrea slava care vine de la oameni, nu poate primi slava care vine de Dumnezeu (cf. In 5,44).

Dar lângă ei era o văduvă care, dintr-o inimă arhiplină de iubire față de Dumnezeu, "a dăruit pentru templu tot ce avea, tot ce-i mai rămăsese ca să trăiască" (cf. Mc 12,44). Oare nu făgăduise Isus că va avea grijă de cei care caută mai întâi de toate împărăția lui Dumnezeu și neprihănirea lui (cf. Mt 6,33)?

Isus a spus tuturor celor care cred în el: "Dacă neprihănirea voastră nu va întrece neprihănirea cărturarilor și a fariseilor, cu nici un chip nu veți intra în împărăția cerurilor" (Mt 5,20).

O femeie bogată a fost rugată să contribuie cu ceva la o lucrare de binefacere. "Cu plăcere, a spus ea, numai să vă mulțumiți cu cei doi bănuți ai văduvei". "O, aceasta ar fi prea mult, nu aș putea primi", zise cel care o rugase. "Cum prea mult?", a replicat ea. "Pentru că ar trebui să-mi dați tot ceea ce aveți, ca văduva". De atunci femeia n-a mai îndrăznit să-și asemene darul ei cu darul de doi bănuți ai văduvei.

Un om necredincios i-a spus unui copil sărac: "Cum de Dumnezeu nu a trimis pe cineva ca să te ajute?" "Dumnezeu, sigur a trimis pe cineva, numai că acela a uitat să vină". Să nu uită să fim și noi corbi buni, care, trimiși de Dumnezeu, merg și aduc mângâiere celor nevoiași.

Un creștin blocat în egoism nu-i mai bun ca un păgân. "Religia curată este să cercetăm pe văduve si pe orfani în necazul lor" (Iac 2,7), iar dacă cineva este "gol si lipsit să fie încălzit de către noi" (Iac 2,15-16). La judecata neamurilor, Domnul va da mântuirea numai celor care au dat de mâncat, de băut sau de îmbrăcat celor săraci, s-au îngrijit de străini, de bolnavi, de cei închiși. (cf. Mat 25,31-46). Apropo, de cei sărăci și închiși, aceștia sunt și răposații noștri din purgator, care ne așteaptă în acest timp cu darurile noastre pentru ei. Să fim pentru ei văduvele miloase din Sfintele Scripturi.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat