Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica I din Advent - C (2015)

Arată-ne, Doamne, îndurarea ta și dă-ne mântuirea ta (cf. Ps 85,8)

Se spune că odată un pescar s-a dus la un om cu viață sfântă să-i ducă niște peștișori prinși de curând. Omul credincios se uita cu milă la peștișorii care se zbăteau pe pământ și care doreau cu toată ființa să ajungă iar în mediul lor care este apa. "Vezi tu, i-a spus omul credincios pescarului, noi, oamenii, suntem ca acești peștișori scoși de satana din mediul nostru, cerul, și aruncați pe pământ, unde ne zbatem neliniștiți asemenea lor". Acum îl înțelegem pe sfântul Augustin (354-430), care spunea: "Ne-ai creat pentru tine, Doamne, și neliniștită va fi inima noastră până ce se va odihni în tine!" Dar, slavă Domnului, prin Isus am mai primit o șansă de mântuire și anul acesta.

Suntem în prima duminică din Advent și am început un nou an bisericesc notat simbolic cu "C" și luăm istoria mântuirii de la început, adică retrăim dragostea mântuitoare a lui Dumnezeu față de noi, oamenii, călăuziți fiind de evanghelia după sfântul Luca. Cu ziua de astăzi am intrat în timpul sfânt al Adventului. Iar cuvântul "Advent" înseamnă: așteptare, pregătire și primire. Așteptăm, ne pregătim și îl primim pe Isus care vine să ne mântuiască. Isus s-a născut în lume, dar trebuie să se nască și în inima fiecărui om. Isus ne-a mântuit la cruce, dar această mântuire trebuie primită și de fiecare om pierdut.

Pentru că Isus nu locuiește încă în toate inimile ca Domn și mântuitor (cf. 1Pt 3,15), pentru că nu suntem încă desăvârșiți (cf. Mt 5,48), pentru că nu suntem încă perfect purificați pentru a intra în cer (cf. Ap 21,27), pentru că nu suntem încă gata pentru cea de-a doua sa venire a lui Isus (cf. Lc 12,40), pentru că nu am făcut încă destulă pocăință pentru păcate (cf. Rom 2,4), pentru că Dumnezeu ne iubește foarte mult (cf. In 3,16), ca smochinului neroditor din via sa (cf. Lc 13,6-8) Dumnezeu ne mai dă încă un an, sperând că măcar anul acesta vom aduce roade vrednice de viața veșnică, că măcar în acest an vom putea sta drept înaintea Fiului Omului (cf. Lc 21,36).

Deci, noul an liturgic pe care l-am început astăzi trebuie privit ca o nouă șansă de a-l primi pe Isus să se nască în inima noastră, ca pe o nouă șansă de a primi mântuirea lui de la cruce, ca o nouă șansă de a ne desăvârși și de a ne mântui, prin Cristos și Duhul Sfânt. De fapt, câți ani avem în vârsta noastră au fost tot atâtea șanse de primire a lui Isus și a mântuirii lui, tot atâtea șanse de desăvârșire pe care le-am primit până acum de la Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt (cf. 2Pt 3,15).

Și anul acesta liturgic, Dumnezeu va trece înaintea ochilor inimii noastre faptele sale minunate în favoarea noastră, ca prin puterea Duhului Sfânt să-l primim pe Isus ca Domn și mântuitor și apoi să lucrăm la mântuirea noastră și a semenilor noștri. Astăzi reluăm istoria mântuirii de la început și ne pregătim pentru venirea lui Isus ca prunc de la Crăciun și ca mântuitor de la Paști; dar ne pregătim și pentru venirea lui Isus ca judecător de la cea de-a doua sa venire. Pregătirea este necesară pentru toate aceste evenimente, căci atât venirea lui Isus ca prunc de la Crăciun, cât și venirea lui Isus ca mântuitor de la Paști, cât și venirea lui ca judecător trebuie întâmpinate cu o inima curată.

Tot ceea ce vom medita și vom face în acest timp sfânt de Advent, dar și pe tot parcursul noului an liturgic pe care l-am început astăzi, este ascuns, este simbolizat în Coroana de Advent, pe care deja o vedem lângă cruce. Este un cerc verde cu patru lumânări. Și cercul și verdele încă din antichitate au fost semne ale veșniciei lui Dumnezeu; semne ale vieții, ale iubirii și ale fidelității lui Dumnezeu.

Pentru că cercul este un simbol al veșniciei vieții, iubirii și fidelității lui Dumnezeu, în timp oamenii au confecționat inele de căsătorie pe care mirii, în fața altarului, și le dăruiesc unii altora în semn de iubire și de fidelitate, dorind ca Dumnezeu să le facă veșnice iubirea și fidelitatea lor. Deci, coroana verde de Advent, concepută rotundă ca și inelul de căsătorie, simbolizează acum atât fidelitatea lui Dumnezeu față de promisiunile de fericire făcute omului, cât și unirea, căsătoria și dragostea vie a lui Dumnezeu față de el.

Coroana de Advent mai este și semnul regalității și al victoriei, căci tot din antichitate regii, învingătorii în războaie și învingătorii în olimpiade primeau coroane verzi de lauri. În acest sens, coroana de Advent anunță că "odrasla dreaptă", copilul Isus pe îl așteptăm la Crăciun, biruitorul de la Paști și puternicul pe care îl așteptăm la parusie este pentru noi și regele iubirii și regele biruitor al morții și regele biruitor al tuturor dușmanilor și suferințelor noastre; ba, mai mult, Isus este regele care ne va asocia pe noi, mireasa sa, la domnia sa veșnică din paradis.

Iar cele patru lumânări, care sunt simbolul crucii și al sacrificiului, dar și a celor patru puncte cardinale, ne spun că Isus, mântuitorul, mirele și regele nostru, se va oferi ca jertfă mântuitoare pentru întreaga omenire și pentru întregul universul afectat de păcat (cf. Rom 8,19-23). De aceea, pentru a-i înțelege simbolistica, coroana de Advent, se așeză de obicei cât mai aproape de cruce.

Biblia este numită pe drept cuvânt "Scrisoarea de dragoste a lui Dumnezeu față de oameni". De aceea, de pe fiecare pagină a Scripturii se revarsă din belșug dragostea lui Dumnezeu peste noi.

Profetul Ieremia, care ne vorbește în prima lectură de astăzi, ne spune că Dumnezeu cel veșnic iubitor de oameni ne-a făcut o făgăduință de mântuire și fericire, făgăduință pe care el însuși o va împlini cu fidelitate, printr-o "odraslă dreaptă" (cf. Ier 33,14-16). Acum, după ce această făgăduință s-a împlinit la primul Crăciun, știm că această "odraslă dreaptă" este Isus. Da, "odrasla dreaptă" este Isus: cel care s-a născut prunc la Crăciun (cf. Lc 2,12); cel care la nașterea sa și-a asumat trupul nostru și a locuit între noi (cf. In 1,14); cel care a luat păcatele noastre asupra lui la Botezul său în Iordan (cf. In 1,29); cel care ne-a arătat puterea sa divină prin minunile săvârșite (cf. In 11,47-48); cel care ne-a arătat calea de urmat prin învățăturile sale (cf. 1Tes 4,2); cel care ne-a curățit de păcatele noastre prin sângele său vărsat pe cruce (cf. Ap 1,5); cel care ne-a făcut fără prihană înaintea lui Dumnezeu (cf. 1Tes 3,13); cel care a înviat prin Duhul Tatălui (cf. Rom 8,11); cel care ne va învia și pe noi (cf. In 5,25); cel care s-a înălțat la cer pentru a ne pregăti un loc de fericire veșnică în casa Tatălui, cea fără de tânguire, durere și jale (cf. Mc 16,19; In 14,2; Ap 21,1-4); cel care se va întoarce ca rege judecător al lumii (cf. Mt 25,31-33); cel care ne va lua cu el în fericirea veșnică (cf. In 14,3; 17,24).

Referitor la întoarcerea lui Isus cu mărire și slavă, când pentru unii va fi judecător, iar pentru alții va fi mire iubitor, evanghelia de astăzi ne dă câteva detalii. La a doua sa venire, Isus se arată stăpân peste îngeri, peste oameni și peste întreg universul, căci toate îi vor fi supuse. Isus va veni să judece pe unii și să-i ia cu sine în paradis pe alții, pe aleșii săi. Titlul de "ales" îl au toți cei care în viața lor pământească au refuzat amăgirile diavolului, trupului ale lumii și l-au primit pe Isus ca rege, mântuitor și mire divin pentru veșnicie; toți cei care au lucrat la răspândirea evangheliei lui în lume; toți cei care au lucrat la câștigarea de suflete pentru împărăția cerurilor; toți cei care au suferit și au murit din dragoste pentru el, pentru evanghelia lui și pentru împărăția cerurilor.

Dacă la prima sa venire Isus s-a arătat ca un prunc plăpând și iubitor, pentru ca toți oamenii să vină cu încredere și fără teamă la el, la a doua venire Isus se va arătă ca un judecător drept și ca un rege puternic, ca un Dumnezeu măreț de care ascultă tot universul. Pentru cei răi venirea de-a doua a lui Isus va fi una îngrozitoare din cauza judecății drepte, dar pentru cei aleși va fi o venire mântuitoare, dulce și mult așteptată.

Un poem epic german din secolul al XIII-lea ne va ajuta să înțelegem mai bine venirea cu putere a lui Isus de la parusie. Acest poem ne vorbește despre o prințesă germană, pe nume Gudrun, care a fost răpită de pirați. Dar într-o zi au început să se audă bubuituri de tunuri, zgomote de arme și strigăte puternice. Când prințesa răpită a aflat că bubuiturile de tunuri, zgomotele de arme și strigătele puternice care îngrozeau totul în jur erau ale armatei mirelui său, regele Herwig de Seeland, care venea să o salveze din mâinile piraților și să o facă soția lui, a început să se bucure din toate puterile, iar răpitorii au fost cuprinși de o spaimă de moarte. Regele Herwig a venit, pirații au fost nimiciți, prințesa a fost eliberată și nunta a avut loc.

Noi suntem prințesa lui Isus răpită de pirații iadului și chinuită de toți cei care se află pe calea pierzării. Isus va veni și ne salva din mâinile piraților iadului și a acoliților lor pământești. Iată ce ne spune evanghelia de astăzi: "Vor fi semne în soare, în lună și în stele, iar pe pământ popoarele vor fi îngrozite, năucite de vuietul mării și al valurilor. Oamenilor li se va tăia răsuflarea de groază în așteptarea celor care vor veni în lume, căci puterile cerurilor vor fi zguduite. Și atunci îl vor vedea pe Fiul Omului venind pe un nor cu putere și cu mare glorie. Când vor începe să se întâmple acestea, întăriți-vă și ridicați-vă capul, pentru că se apropie eliberarea voastră!" (Lc 21,25-28)

Lucrul de care trebuie să ne temem este ca nu cumva credința să ne fie adormită, convertirea să nu ne fie reală, iubirea să ne fie răcită, iar viața să nu ne fie clădită pe stâncă, din cauza necumpătării, bețiilor și grijilor lumii acesteia, care duc la uitarea fericirii cerești câștigate pentru noi de Isus la cruce.

Sfântul Ciprian (210-258) spune: "Aflându-se departe de patrie, cine nu s-ar grăbi să se întoarcă în ea? Patria noastră este paradisul. Acolo ne așteaptă un mare număr dintre cei dragi ai noștri, ne doresc părinții noștri, frații, copiii în companie sărbătorească și fericită, siguri de propria fericire, dar încă neliniștiți din cauza mântuirii noastre. A-i vedea, a-i îmbrățișa pe toți: ce bucurie comună pentru ei și pentru noi! Ce desfătare în acea împărăție cerească, unde nu ne vom mai teme de moarte; ce fericire a trăi în veci! Acolo este corul măreț al apostolilor, ceata fericită a profeților; acolo este oștirea nenumărată a martirilor, încoronați de slavă, pentru că au învins în lupte și au rezistat în chinuri; acolo sunt fecioarele triumfătoare, care au învins concupiscența cărnii și a trupului prin virtutea înfrânării; acolo sunt răsplătiți cei milostivi, care au exercitat binefacerea, hrănindu-i și ajutându-i în diferite feluri pe săraci, și astfel, au respectat poruncile Domnului și, împreună cu bogățiile pământești, și-au procurat comorile cerești. Să ne grăbim, cu tot entuziasmul, să ajungem în compania acestor fericiți" (cf. Din tratatul Despre moarte, cap. 26). Psalmistul de astăzi ne spune: "Domnul descoperă taina sa celor care se tem de el și le face cunoscută alianța sa" (Ps 25,14).

Evanghelia de astăzi ne spune: "Aveți grijă de voi înșivă, ca nu cumva inimile voastre să se îngreuieze în necumpătare, beție și grijile vieții, iar ziua aceea să se abată asupra voastră pe neașteptate, ca un laț! Căci ea va veni asupra tuturor acelora care locuiesc pe fața întregului pământ. Vegheați, așadar, în orice moment și rugați-vă ca să fiți în stare să fugiți de toate cele ce se vor întâmpla și să stați în picioare în fața Fiului Omului" (Lc 21,34-36). Da, toate aceste ne împiedică să întâmpinăm pregătiți orice venire a lui Isus: cea de la Crăciun, cea de la Paști, ce de fiecare zi, și cea de la parusie.

Necumpătarea, beția și grijile acestei vieți, au pierdut pe mulți oameni. La beție Noe n-a fost atent la goliciunea sa (cf. Gen 9,21); la beție Lot a comis incest cu fiicele sale (cf. Gen 19,36); la beție regele Baltazar al Babilonului a profanat vasele sfinte din templul de la Ierusalim și s-a închinat zeilor muți (cf. Dan 5,1-4); la beție Nabal s-a purtat cu necuviință față de David și oamenii lui (cf. 1Sam 25,25); la beție Irod Antipa a dispus tăierea capului lui Ioan Botezătorul (cf. Mc 6,27). La beție multe rele s-au întâmplat și se întâmplă și astăzi în lume. Pofta de avere și grijile acestei vieți au rătăcit și ele pe mulți de la credință și i-a făcu insensibili la chemările harului, ca pe contemporanii lui Noe și ai lui Lot (cf. Lc 17,27-28); i-a făcut vânzători de Dumnezeu ca pe Iuda (cf. Mt 26,15); i-a făcut necredincioși ca pe Dima (cf. 2Tim 4,10). Necumpătarea, beția și grijile acestei vieți rătăcesc și pierd și astăzi multe suflete.

Cum spune evanghelia de astăzi, trebuie să veghem, trebuie să ne rugăm, trebuie să fugim de orice rău (cf. Lc 21,36); iar dacă suntem pe o cale rea trebuie să ne convertim și să trăim o viață după învățătura lui Isus (cf. 1Tes 4,2).

Episcopul misionar Warren Candler (1857-1941), un american, în tinerețe fusese un avocat renumit. El a avut un client de vinovat de crimă, pentru care a făcut maximum de efort că să-l scape. Au fost unele circumstanțe atenuante pe care el le-a exploatat la maximum. După deliberarea juriului, sentința a fost: "Acuzatul e nevinovat". Au trecut câțiva ani și omul a săvârșit o altă crimă. Procesul de dată această a fost judecat de Warren Candler, omul care îl apărase la primul proces, dar care între timp devenise judecător. Verdictul juriului de asta dată a fost: "E vinovat". Citind sentința de condamnare, judecătorul Candler i-a zis: "La prima judecată eu am fost apărătorul tău, acum sunt judecătorul tău. Prin verdictul său, juriul m-a însărcinat să-ți aduc la cunoștință sentința: vinovat și condamnat". Astăzi, Domnul Isus este apărătorul păcătoșilor. Dacă venim la el, avem iertarea. Dacă îl refuzăm, mâine ne va fi judecătorul care ne va rosti înfricoșătoarea sentință de condamnat veșnic.

Sfântul Vincențiu Ferrer (1355-1419), un predicator spaniol din ordinul sfântului Dominic, ne povestește despre un tânăr care s-a lăsat târât de patimi și ducea o viață rea. Acest tânăr a avut într-o noapte un vis teribil. Se făcea că a murit și că a ajuns în stare de păcat în fața divinului judecător. Atât de mare i-a fost groaza când a întâlnit privirea divinului judecător care era gata să-i rostească sentința, că a albit în somn și s-a trezit înspăimântat. Mielul blând se transformase în leul din tribul lui Iuda (cf. Ap 5,5). Din acea clipă s-a convertit, și-a schimbat viața, a făcut pocăință, practica virtuțile creștine și făcea bine pe oriunde trecea, asemenea lui Isus (cf. Fap 10,38).

Duhul și mireasa spun: Maranatha! Vino, Doamne Isuse (cf. Ap 22,17.20)!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat