Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sensul zilei de 2 noiembrie

Toți morții noștri sunt vii în Dumnezeu

De Cristiana Dobner

Deochi sau înlăturare de temeri declarate sau inconștiente și, tocmai de asta, neguvernabile? De ce la 2 noiembrie cimitirele se aglomerează? Cultul și respectul față de morți este înnăscut în orice civilizație care vrea să se numească așa și să nu fie numai o turmă sau o adunătură de indivizi urâți.

Modalitățile amintirii sau ale memoriei sunt foarte diferite și caracterizează diferitele nuclee sociale cerând o practică ce, adesea, trebuie să fie respectată la virgulă. Cultul înaintașilor ne vorbește despre geneza noastră istorică, despre devenirea familiei noastre, până la urmă despre noi înșine cu tot cumulul de ADN pe care-l regăsim la naștere sau pe care învățăm să-l gestionăm în existență. Amintirea ritmată de gesturi apotropaice, de ofranda de mâncare pe locul înmormântării, de arderea de tămâie sau de oferire de flori, a fost considerată mereu un gest pios, demn de persoane care așa doresc să fie considerate.

Mausoleele ne vorbesc despre personaje care în istorie au lăsat o urmă, poate și pozitivă, în timp ce cimitirele celebre sunt locuri foarte vizitate pentru a merge la mormântul acelui ilustru care, în viața noastră și în cultura noastră, a lăsat un semn.

Însă trecerea de la amintire, oricât ar fi de vie, la memorie ar trebui să cuprindă sufletul nostru și să-i dea o altă determinare, să-l deschidă la o privire diferită.

Să mergem la mormântul celui care ne-a lăsat, să-l împodobim cu flori sau, cum obișnuiesc evreii, să lăsăm deasupra o piatră. Rămânem ca să dialogăm cu răposatul sau răposata, dar totul se reduce la un monolog sau la un regret nostalgic.

Pasul care trebuie făcut este altul: fără îndoială ne aflăm în fața rămășițelor pământești, dar privirea celui care crede poate să foreze impresia reală și să ajungă până acolo încât să se întrebe: unde se află cel care m-a lăsat, cum trăiește dimensiunea pe care eu încă nu o cunosc dar care, mai devreme sau mai târziu, cu siguranță mă așteaptă?

Dacă experiența noastră cu Dumnezeu este autentică, atunci cel care ne-a lăsat este viu. Cu siguranță nu viu în sensul că se poate atinge, vedea, respira exact ca mine, ci viu în sensul că dimensiunea sa este cea veșnică ce nu se schimbă.

Nu somnul veșnic - până la urmă foarte neconcludent și plictisitor - ci părtaș de acea particularitate a somnului care ne vorbește despre pace obținută, despre odihnă lipsită de preocupări. Nu se schimbă pentru că nu se poate întoarce înapoi, nu se pot relua parametrii cunoscuți încă din copilărie care constituie dinamica personală și socială.

Faptul de a nu se schimba ar putea să fie înrudit cu un extaz? La un nivel dobândit și de imobil, circumscris, finit? Ar fi într-adevăr neliniștitor să ne gândim așa! Finiți până acolo încât de acum totul este iremediabil și erosul nostru, capacitatea noastră de energie care ne însuflețește, redusă de acum la zero.

Dacă toți cei care ne-au precedat sunt vii, sunt astfel pentru că locuiesc în Dumnezeul Viu. Sunt părtași de viața sa, de acel mister trinitar care scapă raționalității noastre dar care ne este revelat în dar gratuit de credință. Acel curent de iubire între Tată, Fiu și Duh Sfânt care curge în afara timpului și a istoriei și care ne va fi dezvăluită atunci când și noi vom trece de la vii la cei care trăiesc. Prin credință știm că am fost creați și că Treimea locuiește în noi și nu vom fi încredințați nimicului, chiar dacă ne vom întoarce în acel pământ din care am fost luați. Însă suflarea care în acea zi creatoare ne-a fost dăruită va intra în acel mister trinitar pentru a locui acolo.

Nu este o construcție complicată, gândită artistic pentru a elimina teama de sfârșit și nici un înlocuitor pentru experiența noastră vitală.

Este o participare nouă, inedită, la o Iubire mai mare, infinită, care însă se apleacă asupra tuturor persoanelor vii și le urmărește cu privire de Tată. Cine este în El, împreună cu Fiul și Duhul Sfânt, împărtășește de acum suflarea, este viu și își îndreaptă privirea sa asupra tuturor celor care i-au fost apropiați și i-a iubit, i-a îndrăgit. Este gata să intre în ciclul lor vital alăturându-se de pasul lor, ca să se facă părtaș de fiecare bucurie și de fiecare suferință, îndreptând totul spre acea țintă în care viața va avea caracterul său complet și va intra în locuința acelei Iubiri care nu se va epuiza niciodată.

Așadar nu privim la cadavre, nu privim la morminte, privim mai degrabă la cei vii ai noștri care ne sunt mereu alături și ne ajută să facem transparentă privirea noastră. Să nu ne mulțumim cu gesturi obișnuite, ci să le încărcăm cu o altă semnificație: să mergem la cei vii ai noștri și să ne lăsăm transportați mult mai departe de placa de mormânt, mult mai departe de aparență. În Suflare.

(După agenția SIR, 31 octombrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat