Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXXI-a de peste an - B (2015)

Cine îi iubește pe Dumnezeu și pe aproapele, este într-adevăr frate cu Cristos.

Un băiat a plecat odată de acasă ca să întreprindă ceva, dar fără să aibă binecuvântarea părinților lui. S-a întâmplat ca în timpul acestei acțiuni să fie victima unui accident, în urma căruia și-a pierdut ambele picioare. Când i-a văzut pe părinții el le-a spus: "Mă veți ierta?" Alergând spre el, amândoi părinții l-au îmbrățișat și i-au spus: "Desigur, te-am iertat deja". Atunci băiatul a spus: "Dacă m-ați iertat și mă mai iubiți încă, atunci pot să trăiesc fără picioare".

Dacă putem trăi fără picioare sau fără vreun alt organ, sigur nu putem trăi fără iubirea de Dumnezeu și iubirea de aproapele. Căci iubirea față de Dumnezeu și iubirea față de aproapele, sunt ca picioarele pentru alergat, ca brațele pentru muncit, ca ochii pentru văzut, ca urechile pentru auzit, ca plămânii pentru respirație, ca aripile pentru zburat.

Pentru că relațiile dintre persoanele Sfintei Treimi sunt relații de iubire reciprocă, dar și de iubire față de întreaga creație, Dumnezeu i-a creat pe oamenii chemați să locuiască pururi împreună cu el în ceruri, dependenți de iubirea față de el și dependenți de iubirea față de aproapele.

Sfântul Augustin (354-430) spune: "Dumnezeu astfel a creat inima omului pentru ca nimic și nimeni să n-o poate umple decât el însuși".

Dumnezeu în Sfânta Carte ni se recomandă ca "un Dumnezeu gelos" (Ex 20,5; 34,14). Dacă un bărbat care își vede soția cochetând cu un alt bărbat, are dreptul să fie gelos pentru că doar el are dreptul să cocheteze cu soția lui. Cu atât mai mult are dreptul să fie gelos Dumnezeu, care ne-a luat pe noi, oamenii, de soția sa (Os 2,16.21), de mireasa sa (Ap 21,2). Deci, Dumnezeu cel întreit și unic are tot dreptul să fie gelos pe noi și să ne ceară sa-l iubim mai presus de orice.

De aceea, Dumnezeu a și spus în prima sa poruncă: "Eu sunt Domnul Dumnezeul tău. Să nu ai alți dumnezei afară de mine" (Ex 20,2-3). Iar în Deuteronom a lămurit: "Ascultă, Israele, Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn. Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din toate puterile tale" (Dt 6,4-5). Dar porunca iubirii are și partea a doua: "Să-l iubești pe aproapele ca pe tine însuți" (Lev 19,18).

Primul care l-a iubit pe Dumnezeu și pe aproapele, după cerința lui Dumnezeu, a fost Isus Cristos, care l-a iubit pe Dumnezeu din toată inima, din tot sufletul și din toate puterile" (Dt 6,4-5) și pe om ca pe sine însuși (Lev 19,18), ba și mai mult, "până la moartea pe cruce" (cf. Fil 2,8).

La începutul misiunii sale, Isus a spus: "Nu am venit să desființez Legea sau Prorocii; am venit să le desființez, ci să le desăvârșesc" (Mt 5,17). Astfel, la reglementările poruncii iubirii de Dumnezeu, din Legea veche, Isus avea să mai adauge a lămurire: "Dacă vine cineva la mine, și nu mă iubește mai mult decât pe tatăl său, pe mama sa, pe soția sa, pe copiii săi, pe frații și surorile sale și chiar decât viața sa proprie, nu poate fi ucenicul meu" (Lc 14,26). Iar porunca dragostei față de aproapele avea să fie săvârșită cu mențiunea: "Porunca nouă vă dau vouă: să vă iubiți unii pe alții; cum v-am iubit eu, așa să vă iubiți și voi unii pe alții" (In 13,34).

Și Vechiul și Noul Testament sunt oameni care l-au iubit pe Dumnezeu "din toată inima, din tot sufletul și din toate puterile; oameni care l-au iubit pe Dumnezeu mai mult decât tata, mama, soția, copiii, frații, surorile, și chiar mai mult decât viața lor proprie". Astfel de oameni au fost: Avraam, care l-a iubit pe Dumnezeu mai mult decât pe fiu său, Isaac (cf. Gen 22,2-9); Iosif cel vândut de frații săi, care l-a iubit pe Dumnezeu mai mult decât plăcerea și libertatea sa (cf. Gen 39,7-20); Daniel, care l-a iubit pe Dumnezeu mai mult decât pe viața sa (cf. Dan 1,8; 3,6-18; 6,13-22); Suzana, care l-a iubit pe Dumnezeu mai mult decât pe onoarea și viața ei (cf. Dan 13,22-23); bătrânul Eleazar, care l-a iubit pe Dumnezeu mai mult decât libertatea și viața sa (cf. 2Mac 6,18-31); cei șapte frați macabei, care l-au iubit pe Dumnezeu mai mult decât pe viețile lor (cf. 2Mac 7,1-41); Iosif, soțul Mariei, l-a iubit pe Dumnezeu mai mult decât pe planurile sale (cf. Mt 1,24); Maria, mama lui Isus, l-a iubit pe Dumnezeu mai mult decât pe onoarea și viața sa (cf. Lc 1,38); apostolii l-au iubit pe Dumnezeu mai mult decât bunurile și decât viața lor, căci, mergând după Isus, le-au lăsat pe toate, mreje, corabie, familie, totul (cf. Mt 4,20.22; 19,27); martirii l-au iubit pe Dumnezeu mai mult decât bunurile și viața lor (cf. Fap 12,2); mărturisitorii l-au iubit pe Dumnezeu mai mult decât bunurile și decât viața lor (cf. Mc 16,20); fecioarele l-au iubit pe Dumnezeu mai mult decât bunurile și decât viața lor; toți drepții care au trăit neîntinați de lume l-au iubit pe Dumnezeu mai mult decât bunurile și decât viața lor (cf. Iac 1,27).

Dumnezeu trebuie iubit pentru el însuși, pentru că merită iubit și, apoi pentru răsplata lui. Doi frați se retrăseseră într-un pustiu spre a-l sluji pe Dumnezeu. Diavolul, luând chip de înger, se apropie de fratele mai mare și-i zise că fratele mai mic e scris în cartea celor osândiți și că nu poate scăpa orice ar face. Iar fratele mai mare începu a plânge. Atunci fratele mai mic i-a zis: "Nu mai plânge, căci eu sunt foarte mulțumit, dacă prin asta se face voința lui Dumnezeu. Dacă Dumnezeu vrea ca eu să merg în iad, facă-se voia lui. Cât despre mine, eu îl voi iubi ca și până acum, căci eu nu-l iubesc din frică sau pentru răsplată, ci pentru că el merită să fie iubit și slujit!" Atunci Dumnezeu îi descoperi fratelui mai mare că acele șoapte au fost ispita și amăgirea diavolului și că fratele mai mic prin iubirea arătată prin acele cuvinte a meritat mai multă răsplată decât prin toate faptele vieții sale.

Pe vremea împărăției lui Traian, a fost patriarh al Antiohiei sfântul Ignațiu (30-117). Pe acest sfânt l-a întrebat împăratul Traian: "Ce înseamnă purtător de Dumnezeu?" El a răspuns: "Tot cel ce poartă pe Cristos Dumnezeu în sufletul său este purtător de Dumnezeu". Apoi l-a întrebat: "Tu porți în tine pe Cristosul tău?" Sfântul a răspuns: "Cu adevărat îl port". După ce împăratul l-a amenințat cu moartea și l-a chinuit să se lepede de Cristos și să se închine la idoli, văzându-l tare ca diamantul în mărturisirea dreptei credințe, l-a condamnat la moarte, trimițându-l la Roma legat în lanțuri, sub paza a zece ostași aspri, care l-au chinuit mult pe drum. Ajungând acolo, a fost legat și dat spre mâncare leilor, într-o zi de sărbătoare, în fața unei mari mulțimi de oameni.

Într-o zi de toamnă, un vultur a fost rănit mortal de o împușcătură de armă. Cu ochii încă sclipitori ca două cercuri mici de lumină, și-a întors încet capul, aruncând o ultimă privire scrutătoare și plină de dor spre cer. De atâtea ori a străbătut aceste spații înstelate cu aripile lui superbe. Cerul minunat era căminul inimii lui. Era domeniul vulturului. Acolo și-a arătat el de mii de ori puterea splendidă. În acele înălțimi amețitoare s-a jucat cu fulgerul și s-a întrecut cu vântul. Și acum, jos departe de căminul lui, vulturul zăcea pe moarte. El a gustat moartea pentru că - doar o dată - a uitat și a zburat prea jos.

Sufletul nostru e acel vultur. El nu trebuie să-și ia niciodată privirea de la cer. Trebuie să ne păstrăm credința, trebuie să ne păstrăm speranța, trebuie să ne păstrăm curajul, trebuie să păzim porunca iubirii, trebuie să-l păstrăm pe Cristos.

Isus a sintetizat toată Legea în cele două mari porunci: iubirea față de Dumnezeu și iubirea față de aproapele; căci, dacă îl iubești pe Dumnezeu, îl vei asculta; dacă îl vei iubi pe aproapele, nu-l vei ucide, nu-l vei necinsti, nu-l vei fura, nu-l vei minți, nu-i vei dori ceea ce este al lui. Orice poruncă se cuprinde în porunca aceasta: "Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți". Dragostea nu face rău aproapelui: "Dragostea deci este împlinirea Legii" (Rom 13,9-10). Iar sfântul apostol Ioan spune: "Dacă zice cineva: Eu iubesc pe Dumnezeu, și urăște pe fratele său, este un mincinos; căci cine nu iubește pe fratele său, pe care-l vede, cum poate să iubească pe Dumnezeu, pe care nu-l vede?" (1In 4,20).

De aceea și Dumnezeu în Vechiul Testament, și Isus în Noul Testament, așază alături de porunca iubirii de Dumnezeu porunca iubirii față de aproapele: "Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți. Eu sunt Domnul" (Lv 19,18); "Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău, din tot cugetul tău și din toată puterea ta!» A doua este aceasta: «Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți!» Nu este nici o altă poruncă mai mare decât acestea" (Mc 12,31-32).

Sfânta Ecaterina de Siena (1347-1380) zice că Dumnezeu ne vorbește astfel: "Vă cer să vă iubiți cu iubirea cu care v-am iubit eu. Or, eu v-am iubit dezinteresat. Tot ce sunteți și aveți este darul meu... Dar voi nu-mi puteți oferi mie, în persoană, iubirea pe care v-o cer, de aceea am pus în mijlocul vostru pe semenii voștri, ca să puteți face pentru ei ceea ce nu puteți face pentru mine, adică să-l iubiți pe aproapele vostru în mod gratuit, așa cum v-am iubit eu, fără să așteptați vreo răsplată de la el, iar ceea ce îi faceți lui, eu socotesc că mi-ați făcut mie".

Sfântul Grigore cel Mare (540-604) spunea: "Dacă iubește cineva o persoană, dacă n-o iubește pentru Dumnezeu, nu are iubirea de aproapele".

O credincioasă care spăla hainele unor bolnavi de lepră, întrebată de un vizitator nedumerit cum putea face așa ceva, a răspuns: "Prin dragostea lui Dumnezeu care-mi dă putere". Adevărata dragoste își are obârșia în Dumnezeu și numai cine este născut din Dumnezeu poate să iubească cu adevărat.

"Fraților, să nu iubim cu vorba, nici cu limba, ci cu fapta și cu adevărul" (1In 3,18). O fetiță îi spune deseori surorii mai mici: "Te iubesc foarte mult! Ești atât de drăguță!" Și ca semn de iubire o sărută pe frunte. Dar deseori micuța îi cere: "Ajută-mă să-mi fac temele" și primește acest răspuns: "Astăzi nu am timp, sunt foarte ocupată". Sau, când surioara spune: "Ia-mă la plimbare cu tine", primește acest răspuns: "Merg cu colegele mai mari, ne-ai deranja. Ești prea mică". Cuvintele frumoase și sărutările sunt un lucru bun, slujesc pentru exprimarea sentimentelor, dar sunt suficiente fără fapte.

Principele Albert al Belgiei (1875-1934) trimitea în fiecare zi hrană de la masa sa unui sărac; dar avea grijă ca săracul să nu știe cine este cel care-i trimite hrana. Într-o zi săracul i-a zis omului de legătură: "Cred că o să mor și n-o să aflu cine este binefăcătorul meu!" A murit, dar n-a aflat cine a fost binefăcătorul lui. "Să nu știe stânga ce face dreapta" (Mt 6,3) - a spus Mântuitorul.

Citim în viața sfântului patriarh Ioan al Alexandriei (550-619) că la el a venit un cerșetor de mai multe ori într-o zi. Slujitorul l-a întrebat pe patriarh: "Dar de câte ori o să-i dăm acestuia, că a mai fost de șase sau șapte ori astăzi?" Patriarhul i-a răspuns: "Dă-i, că e mai bine așa". A șaptea oară când a venit, cerșetorul i-a spus patriarhului: "Lui Cristos i-ai dat". Și în clipa aceea a zburat în chip luminos la cer. Patriarhului i s-a dat numele de "cel milostiv", fiindcă a fost cel mai milostiv patriarh cunoscut în istoria bisericească.

Iubirea aproapelui, apropiat, străin sau dușman, este o virtute divină, căci arată lepădarea de sine (cf. Gal 2,20; 5,24), căci nu poate iubi pe Dumnezeu și pe aproapele dacă nu este lepădat de sine. Sfântul Augustin spune: "Dragostea deosebește pe fiii lui Dumnezeu de copiii satanei!"

Un părinte al Patericului, un părinte din Tebaida Egiptului, tot spunea mereu: "Eu, într-o zi, am să ajung împărat". Odată, niște păgâni au venit și au jefuit mănăstirea lor; iar când au plecat, pe el l-au luat rob împreună cu alți doi călugări în vârstă. Părintele le-a spus păgânilor: "Vă ofer șapte arginți pentru ca să-i lăsați liberi pe aceștia doi și să mă luați numai pe mine in schimbul lor, căci eu vă voi fi mai de folos." Păgânii, după ce au luat arginții și i-au eliberat pe cei doi, lui i-au tăiat capul. După ce i-a fost tăiat capul, acesta s-a arătat în biserică mănăstirii unde un preot celebra sfânta Liturghie, și le-a spus tuturor: "Acum sunt cu adevărat împărat în cer, pentru că mi-am dat viața pentru aproapele meu".

Sfântul Grigore cel Mare (540-604) spunea că nici o dragoste și nici o jertfă nu-i mai plăcută lui Dumnezeu, decât a lucra pentru mântuirea sufletelor. Iar Dionisie Areopagitul (+ 96), un bărbat apostolic atenian convertit de apostolul Pavel în Areopagul Atenei (cf. Fap 17,34), spune că, între lucrurile dumnezeiești, nimic nu este mai dumnezeiesc decât a lucra pentru mântuirea sufletelor, pentru că aceasta ne face asemănători cu Dumnezeu.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat