Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Comemorarea celei de-a 50-a aniversări a Sinodului Episcopilor

Conferința comemorativă a cardinalului Christoph Schönborn, O.P. (sâmbătă, 17 octombrie 2015)

Sfinte Părinte, iubiți frați și surori în Domnul,

Au trecut între timp două treimi din adunarea Sinodului din acest an. Cade bine în această privință să ne putem opri, astăzi, ca să aducem mulțumire lui Dumnezeu pentru crearea Sinodului Episcopilor din partea fericitului papă Paul al VI-lea, care l-a instituit, în urmă cu cincizeci de ani, la începutul ultimei sesiuni a Conciliului, cu scrisoarea Apostolica sollicitudo din 15 septembrie 1965.

Marele interes, la nivel mondial, pe care Sinodul actual l-a provocat, nu numai că arată că tema căsătoria și familia este intens simțită de multe persoane, mult dincolo de orizontul Bisericii catolice. Arată și că este vitală, și după cincizeci de ani, instituția Sinodului Episcopilor, despre care sfântul papă Ioan Paul al II-lea putea spune că a "încolțit în terenul fertil al Conciliului al II-lea din Vatican" .

Sinodul Episcopilor și Conciliul sunt inseparabil legate împreună. La cincizeci de ani de la terminarea Conciliului putem reafirma, cu mai mare convingere, ceea ce papa Ioan Paul al II-lea constata deja în 1983: "Sinodul Episcopilor a contribuit în manieră foarte importantă la realizarea învățăturilor și orientărilor doctrinale și pastorale ale Conciliului al II-lea din Vatican în viața Bisericii universale". Această realizare este încă în desfășurare, cum se întâmplă de obicei după un conciliu.

De fapt, după fiecare conciliu a fost, în lunga istorie a Bisericii, faza receptării, a interpretării și a aplicării învățăturilor și dispozițiilor conciliare. Să ne gândim numai la cât timp a fost nevoie ca primul Conciliu Ecumenic, cel din Niceea (325) să aibă aplicare în gândirea, în învățăturile și în practica Bisericii. Într-un anumit sens se poate spune că acest proces a durat până la al doilea Conciliu din Niceea, așadar până în 787, până la încheierea ciclului primelor șapte mari concilii ecumenice2. De fapt, numai cu al doilea Conciliu din Niceea (despre imaginile sacre și semnificația lor) s-a făcut lumină asupra misterului lui Cristos în dimensiunile sale esențiale. Pentru a ajunge la asta a fost nevoie de 450 de ani!

Sau să ne gândim la Conciliul din Trento, marele conciliu al reformei, în criza reformei protestante. În unele locuri a fost nevoie de aproape 200 de ani înainte ca reformele de la Trento să fie realizate cu adevărat. În arhidieceza de Viena, reforma pentru formarea la preoție a fost realizată abia după 200 de ani de la terminarea Conciliului, cu instituirea unui seminar pentru preoți (1758). De fapt, Viena nu avea un sfânt Carol Borromeu care să pună imediat în practică reformele voite de Conciliu.

În cursul ultimilor cincizeci de ani, Sinodul Episcopilor a fost desigur unul dintre instrumentele privilegiate pentru realizarea Conciliului al II-lea din Vatican. În 1983, papa Ioan Paul al II-lea putea să afirme: "Cheia sinodală de lectură a Conciliului a devenit aproape un loc de interpretare, de aplicare și de dezvoltare a Conciliului al II-lea din Vatican. Lista bogată de teme tratate în diferitele Sinoade revelează singură importanța adunărilor sale pentru Biserică și pentru realizarea reformelor voite de Conciliu"3.

Sinodul Episcopilor este un loc privilegiat de interpretare a Conciliului

Sinodul Episcopilor este desigur numai unul dintre locurile de interpretare și de aplicare a reformelor voite de Conciliu. Toată varietatea bogată de expresii de viață a Biserici contribuie la reînnoirea dorită de Conciliu, la o hermeneutică a sa mai amplă.

În cei cincizeci de ani ai existenței sale, n-au lipsit niciodată nici critici la adresa Sinodului Episcopilor și a eficienței sale. Nu am nevoie să prezint aici diferitele puncte de critică înaintate din când în când. O temă adesea și încă discutată este chestiunea autorității Sinodului, dacă el este un organ consultativ care sprijină slujirea petrină, sau dacă are și depline puteri decizionale. Sinodul Episcopilor este o formă de co-guvernare a Bisericii universale? Sau folosește mai ales pentru a trăi colegialitatea, colegialitatea efectivă și afectivă între episcopi cum et sub Petro? S-a discutat mult și asupra metodei Sinodului. Adesea s-au criticat aspecte ale metodei de lucru și ceva, în cursul anilor, s-a învățat din experiență și a fost îmbunătățit. Privim cu recunoștință la reînnoirile de metodă sub papa Benedict al XVI-lea și papa Francisc.

Mult s-a scris, important și valabil, cu privire la fundamentele juridico-canonice și ecleziologice ale Sinodului. Mă gândesc mai ales la lectio magistralis din 1983 a cardinalului de atunci Joseph Ratzinger despre "Scopurile și metodele Sinodului Episcopilor"4. Cu claritatea sa obișnuită, el s-a exprimat aici asupra situării juridice și teologice a Sinodului Episcopilor în ansamblul Bisericii. Explicațiile sale nu au pierdut din valoare.

Deja atunci, când instituția Sinodului Episcopilor încă nu avea 20 de ani, se puneau mai ales două întrebări, rămase până acum actuale, pe care cardinalul Ratzinger în conferința sa le-a formulat în modul următor: "Trebuie discutat dacă actuala figură juridică a Sinodului corespunde perfect cu scopul său, care este schițat... în cadrul unei anumite realități teologice existente în Conciliul al II-lea din Vatican, adică în cadrul raportului dintre misiunea Succesorului sfântului Petru și responsabilitatea comună a întregului colegiu al episcopilor, căruia, cu și sub Petru, a fost încredințată grija Bisericii universale". Așadar prima întrebare este aceasta: Sinodul Episcopilor promovează în mod adecvat colegialitatea episcopală, cum et sub Petro, în responsabilitatea față de Biserică?

Cardinalul Ratzinger a formulat a doua întrebare în modul următor: "Trebuie să investigăm și dacă metodele adoptate până acum sunt cu adevărat adecvate scopului Sinodului"5.

Să începem de la a doua întrebare. Chestiunea metodei însoțește drumul Sinodului încă de la început. Astfel sfântul papă Ioan Paul al II-lea a spus, la încheierea celei de-a VI-a Adunări Generale a Sinodului Episcopilor, la 29 octombrie 1983: "Probabil acest instrument va putea să mai fie îmbunătățit. Probabil responsabilitatea pastorală colegială se poate exprima în Sinod și mai deplin".

Și papa Francisc: "După ce au trecut aproape cincizeci de ani de la instituirea Sinodului Episcopilor, scrutând și eu semnele timpurilor și având conștiința că pentru exercitarea slujirii mele petrine este nevoie, ca niciodată, să se reînvie și mai mult legătura strânsă cu toți păstorii Bisericii, doresc să valorizez această moștenire conciliară prețioasă"6.

Synodos înseamnă "drum împreună". Sinodalitate înseamnă "a fi împreună pe drum". Cine este împreună pe drum, are nevoie de o țintă clară și de o cale bună spre această țintă. Metodă vine de la methodos: "cale spre ceva". Methodos este total decisivă, dacă se vrea ca syn-odos să aibă un rezultat bun. Dezbaterile despre metoda Sinodului nu sunt chestiuni secundare cu caracter de organizare. Ele contribuie în mod foarte decisiv ca syn-odos să conducă la sfârșit.

Această comuniune inseparabilă și relație intrinsecă dintre synodos și methodos este deja clară la începuturile instituirii Sinodului Episcopilor, în cuvintele cu care fericitul papă Paul al VI-lea l-a întemeiat: "Scrutând atent semnele timpurilor, încercăm să adaptăm căile și metodele... la necesitățile crescute din zilele noastre și la condițiile schimbate ale societății"7.

Conciliul din Ierusalim: model pentru metoda Sinodului

Pentru a analiza această relație intrinsecă dintre synodos și methodos propun să îndreptăm privirea spre "Sinodul de origine", la modelul originar al sinoadelor, așa-numitul "Conciliu al apostolilor" din Ierusalim. Chiar dacă îmi este clar că n-a fost Conciliul din Ierusalim nici un conciliu nici un sinod în sensul pe care l-au avut termenii mai târziu, totuși merită să ne întoarcem constant la acest început. De fapt, mi se pare că tocmai metoda aplicată atunci este indicatoare pentru drumul ulterior al Sinodului Episcopilor. Și putem desigur să afirmăm a posteriori: acest prim sinod a avut o așa importanță, încât și astăzi trăim din roadele sale.

Totul a început cu un conflict dramatic: "Unii dintre cei care coborâseră din Iudeea îi învățau pe frați: «Dacă nu primiți circumcizia, după obiceiul care vine de la Moise, nu puteți să vă mântuiți»" (Fap 15,1). Nu era vorba despre un lucru de mică importanță. Era în joc tot drumul creștin. Nu numai doctrina, ci viața. Nu uimește că problema a provocat o mare discuție: "Întrucât s-a ivit o divergență și o discuție aprinsă între Paul și Barnaba și aceștia, au hotărât ca Paul și Barnaba, împreună cu alți câțiva dintre ei, să urce la apostoli și la prezbiterii din Ierusalim pentru [a rezolva] această dispută" (Fap 15,2). Așadar, nu uimește că și la Ierusalim a apărut o "discuție îndelungată" (Fap 15,7). De fapt, imediat ce s-au reunit, "unii din gruparea fariseilor, care au primit credința, au spus: «Trebuie să primească circumcizia și să li se poruncească să țină Legea lui Moise»" (Fap 15,5).

Conflictul cu privire la drumul păgânilor convertiți la creștinism arată ceva foarte important: acest conflict este exprimat, a fost numit clar pe nume și se discută despre el în mod deschis. Această parresia îmi amintește două fraze pe care papa Francisc ni le-a adresat nouă părinților sinodali în octombrie anul trecut, la începutul și la sfârșitul adunării extraordinare a Sinodului: "O condiție generală de bază este aceasta: a vorbi clar. Nimeni să nu spună: «asta nu se poate spune; se va gândi despre mine așa sau așa...». Trebuie spus tot ceea ce se simte cu parresia... Și, în același timp, trebuie să se asculte cu umilință și să se primească cu inimă deschisă ceea ce spun frații. Cu aceste două atitudini se exercită sinodalitatea. Pentru aceasta vă cer, vă rog, aceste atitudini în Domnul: a vorbi cu parresia și a asculta cu umilință".

Cu aceste două atitudini se poate ajunge și la "discuții aprinse". Așa s-a întâmplat la "Conciliul din Ierusalim". Și așa a fost și pentru Sinodul din octombrie anul trecut. În discursul său de încheiere, la 18 octombrie 2014, papa Francisc s-a referit expres și la aceste discuții încărcate de tensiuni: "Personal m-aș fi îngrijorat mult și m-aș fi întristat dacă n-ar fi existat aceste ispite (papa nominalizase cinci) și aceste discuții aprinse; această mișcare a spiritelor, cum o numea sfântul Ignațiu (EE, 6) dacă toți ar fi fost de acord sau taciturni într-o pace falsă și cvietistă. În schimb am văzut și am ascultat - cu bucurie și recunoștință - discursuri și intervenții pline de credință, de zel pastoral și doctrinal, de înțelepciune, de franchețe, de curaj și de parresia. Și am simțit că a fost pus în fața ochilor binele Bisericii, al familiilor și «suprema lex», «salus animarum» (cf. can. 1752)".

Papa Francisc ne încurajează să nu ne temem de discuții, să le trăim ca acea "mișcare a spiritelor" care face să se maturizeze discernământul spiritelor și pregătește inimile să recunoască ceea ce Domnul însuși ne arată, da, ceea ce el a decis deja (cf. Fap 15,7), însă ceea ce noi, prin rugăciune și trudele discuțiilor noastre, trebuie să recunoaștem.

Cu asta mă întorc din nou să analizez "Sinodul originar", "Conciliul din Ierusalim". Eu văd în methodos, în mod, în cum a rezolvat tânăra Biserică acest conflict dramatic, învățătura cea mai importantă despre "drumul sinodal" al Bisericii primare. Ei nu au scris expertize teologice împotriva cui să scrie și să prezinte după aceea contraexpertize. Dezbaterea teologică este importantă și nu se poate face abstracție de ea. Este normal ca synodos, pe care papa Francisc l-a început alegând tema "căsătoria și familia", să provoace în toată Biserica o intensă dezbatere teologică. În asta văd un adevărat câștig pentru "dezvoltarea organică" a doctrinei Bisericii. Cum spune Catehismul Bisericii Catolice:

"Datorită asistenței Duhului Sfânt, înțelegerea realităților și a cuvintelor din tezaurul credinței poate crește în viața Bisericii:

- «prin meditarea și studierea lor de către credincioși, care îl păstrează în inimă»; în mod deosebit «cercetarea teologică este cea care aprofundează cunoașterea adevărului revelat»;

- «prin pătrunderea adâncă pe care credincioșii o dobândesc din experiența spirituală»; «divina eloquia cum legente crescunt - cuvintele dumnezeiești și cel care le citește cresc laolaltă»;

- «prin propovăduirea acelora care, odată cu succesiunea episcopală, au primit o carismă sigură a adevărului»" (CBC, nr. 94).

Astfel dezbaterea teologică din ultimele luni a devenit o contribuție importantă pentru drumul sinodal, așa cum și opera Conciliul al II-lea din Vatican n-ar fi imaginabilă fără marea muncă a teologilor în deceniile dinaintea și din timpul Conciliului. Că uneori aceste dezbateri teologice au fost făcute, așa cum se întâmplă și astăzi, cu o anumită îndârjire, cu asprime și nu întotdeauna în spiritul ascultării reciproce și al efortului de a înțelege motivele celuilalt, face parte din ispitele clasice despre care papa Francisc a vorbit la sfârșitul adunării extraordinare a Sinodului.

Biserica primară a folosit însă o altă metodă pentru a ajunge la o decizie și pentru a rezolva conflictul. Această metodă este desigur importantă și pentru dezbaterea teologică, dar este și mai importantă pentru reușita drumului sinodal. Să ascultăm relatarea din Faptele Apostolilor:

"Apostolii și prezbiterii s-au adunat să analizeze această problemă. După o discuție îndelungată, Petru s-a ridicat și le-a zis: «Fraților, voi știți că, din primele zile, Dumnezeu m-a ales între voi pentru ca, prin gura mea, păgânii să asculte cuvântul evangheliei și să creadă. Iar Dumnezeu, care cunoaște inimile, a dat mărturie în favoarea lor, dându-le pe Duhul Sfânt ca și nouă, și nu a făcut nici o deosebire între noi, căci le-a curățat inimile prin credință. Așadar, de ce îl ispitiți acum pe Dumnezeu punând pe umerii discipolilor un jug pe care nici părinții noștri și nici noi nu l-am putut duce? Dar noi credem că suntem mântuiți în același fel ca și ei prin harul Domnului Isus»" (Fap 15,6-11).

În sinteză: Petru prezintă ceea ce Dumnezeu însuși a făcut și în acest mod a decis. Metoda pe care Petru o folosește constă în a relata acțiunile lui Dumnezeu. Putem spune și: el prezintă ceea ce a experimentat ca acțiune a lui Dumnezeu. Din asta el trage consecințele. Nu e vorba despre rezultatul unei reflecții teologice, ci despre o observare atentă și despre ascultarea acțiunii lui Dumnezeu.

Cum reacționează "Sinodul", adunarea, la discursul lui Petru? "Toată mulțimea a tăcut" (Fap 15,2). Ei fac tocmai ceea ce papa Francisc ne-a rugat să facem în Sinodul de anul trecut: Petru a vorbit cu parresia. Și adunarea a ascultat "cu umilință". Mărturia lui Petru nu este imediat "analizată" și criticată minuțios într-o mare discuție. Cuvântul său este primit în tăcere și astfel poate să fie "meditat în inimă" (cf. Lc 2,19 și 51).

Cât de importantă este această tăcere și această ascultare cu inima! În această atitudine ei sunt gata apoi să primească și mărturia lui Paul și Barnaba: "Atunci toată mulțimea a tăcut și-i asculta pe Barnaba și pe Paul care povesteau câte semne și minuni a făcut Dumnezeu prin ei între păgâni" (Fap 15,12).

Ei povesteau! Nu explicau tratate teologice. Nu teoretizau în mod abstract despre mântuirea păgânilor, ci expuneau ceea ce "au văzut și au auzit" (cf. Fap 4,20). Ceea ce Petru și Ioan au spus în fața sinedriului este și mai valabil pentru adunarea Bisericii la Ierusalim: "Căci noi nu putem să nu vorbim despre ceea ce am văzut și am auzit" (Fap 4,20).

Și mărturia lui Paul și Barnaba este primită, într-un prim moment, de adunare: nu se discută imediat, ci se ascultă și se primește în inimă.

"Când au terminat ei, a luat cuvântul Iacob și a zis: «Fraților, ascultați-mă! Simon a explicat cum de la început Dumnezeu a avut grijă să-și aleagă dintre păgâni un popor pentru numele său»" (Fap 15,13 șu). Iacob confirmă ceea ce Petru a spus deja: Dumnezeu însuși a intervenit și a decis. Ca autoritate el prezintă cuvintele profeților care confirmă cu anticipație ceea ce Domnul în acele zile face ca "să-și aleagă dintre păgâni un popor pentru numele său" (Fap 15,13). Astfel Scriptura și experiența concordă. Adunarea, ascultându-le pe amândouă, Scriptura și experiența, recunoaște calea și voința lui Dumnezeu. Astfel s-a ajuns la decizia comună "apostolilor și prezbiterilor, împreună cu toată comunitatea" (Fap 15,22). Textul continuă: "Căci Duhul Sfânt și noi am hotărât să nu vă impunem nici o povară în afară de acestea care sunt necesare: să vă feriți de carnea jertfită idolilor, de sânge, de animale sufocate și de desfrânare" (Fap 15,28 șu).

Faptele Apostolilor vorbesc apoi și despre receptarea deciziilor de la Ierusalim: "Când au citit-o, s-au bucurat de această încurajare (paraklesei)" (Fap 15,31). Ce frumos, când rezultatul unui sinod îi încurajează pe credincioși! Nu a fost primit mereu, cu o astfel de bucurie, rezultatul unui sinod.

Trei concluzii: misiune, mărturie, discernământ

Cer îngăduință pentru că m-am lungit asupra "Conciliului de la origine" din Ierusalim. Din asta vreau să încerc să formulez, în sfârșit, trei gânduri despre drumul Sinodului Episcopilor. Orientarea spre Sfânta Scriptură este esențială pentru "synodos" al nostru, pentru drumul nostru comun. Le sintetizez în trei cuvinte cheie: misiune, mărturie, discernământ.

1. Finalitatea cea mai intimă a Sinodului ca instrument de aplicare a Conciliului al II-lea din Vatican poate să fie numai misiunea. "Sinodul originar" din Ierusalim a făcut posibilă dinamica misionară a Bisericii primare, a promovat-o puternic, ducând-o la înflorire. Conștiința fundamentală că noi toți, iudei și păgâni, "suntem mântuiți prin harul Domnului Isus" (Fap 15,11), a deschis păgânilor poarta Bisericii.

Succesul instituției "Sinodul Episcopilor" se va măsura după capacitatea sa de a promova "viața Bisericii și dinamica sa misionară" (EG, nr. 32). "Sinodul Episcopilor" poate într-adevăr să fie un vector captivant pentru "trecerea" necesară la toate nivelele ecleziale "de la o pastorație de simplă conservare la o pastorație în mod decis misionară" (EG, nr. 15).

Desigur, Sinodul Episcopilor nu este un conciliu. El trebuie să-l susțină pe papa în slujirea sa adusă Bisericii și, împreună cu el, să alimenteze în cel care participă la slujire, "entuziasmul pentru misiune", așa de îndrăgit fie de sfântul Ioan Paul al II-lea (Redemptoris missio, 45), fie papei Francisc (EG, 265).

2. Dar cum poate Sinodul să-l susțină pe papa în dinamica misionară comună? Și aici poate să fie de ajutor să privim la "Sinodul originar" din Ierusalim. De 50 de ani s-a pus în mod repetat întrebarea dacă Sinodul trebuie să aibă nu numai un "vot consultativ" ci și un "vot deliberativ". Papa Francisc a subliniat mereu că Sinodul nu este un parlament, că este de natură diferită.

Fericitul papă Paul al VI-lea a instituit Sinodul Episcopilor ca un nou organ consultativ la nivelul Bisericii universale. Desigur, episcopii, ca membri ai sinodului, reprezintă Biserica lor locală, cu viața lor, bucuriile și preocupările lor. În păstorii lor este mereu, împreună prezent, și tot poporul lui Dumnezeu. Însă episcopii nu sunt reprezentanți ca deputații în parlament. Reprezentarea are o semnificație diferită în structura eclezială condusă de principiul de comuniune și cunoscută prin credință. Însă credința nu poate să fie reprezentată, ci numai mărturisită.

Și tocmai asta s-a întâmplat atunci la Ierusalim. Apostolii au dat mărturie despre ceea ce au văzut și auzit. Dacă pot să exprim o dorință pentru viitorul drum al Sinodului Episcopilor: vă rog, să ne orientăm spre Conciliul din Ierusalim! Să vorbim în mod mai puțin abstract și dezlipit. Să ne mărturisim reciproc ceea ce Domnul ne arată și cum experimentăm noi acțiunea sa.

Am avut ocazia de a participa la Sinodul despre noua evanghelizare. Au fost multe intervenții interesante. Dar foarte puține au dat mărturie despre modul în care noi înșine avem experiența misiunii și evanghelizării. La Ierusalim, Petru, Paul și Barnaba au vorbit despre evenimente și despre experiențe. Noi rămânem prea adesea în teorii, în "s-ar putea" și "ar trebui", aproape niciodată nu vorbim în manieră personală despre experiențele noastre de misiune. Dar asta e ceea ce așteaptă credincioșii noștri!

3. Și tocmai acesta este punctul decisiv: la Ierusalim chestiunea nu era aceea despre un vot consultativ sau deliberativ, ci despre discernământul voinței și al căii lui Dumnezeu. Discuții aprinse, chiar certuri, și disputa intensă fac parte desigur din drumul sinodal. Deja la Ierusalim a fost așa. Însă scopul dezbaterilor, scopul martorilor este discernământul comun al voinței lui Dumnezeu. Și atunci când se votează (ca la sfârșitul fiecărui Sinod), nu e vorba de luptă de putere, de formațiuni de partide (despre care prezintă apoi cu plăcere mass-media), ci despre acest proces de formare comunională a evaluării, așa cum am văzut la Ierusalim. În sfârșit rezultatul, așa sperăm, nu este un compromis politic cu privire la un minim numitor comun, ci această "valoare-adăugată", această plusvaloare care îl dăruiește pe Duhul Sfânt, așa încât să se poată spune, în concluzie: "Duhul Sfânt și noi am hotărât" (Fap 15,28).

Închei: de la început papa Francisc a spus că toate structurile juridice ale Bisericii trebuie să facă în așa fel încât "să devină toate misionare", pentru ca toți să fie ajutați să asume o atitudine misionară capabilă să evite "să cadă pradă unui soi de introversiune eclezială" (EG, nr. 27). Așadar, Sinodul Episcopilor, numai datorită faptului de a exista și de a continua drumul său de maturizare în slujba Succesorilor lui Petru, este un har extrem de prețios, pentru care trebuie să-i mulțumim Duhului Sfânt care a sugerat fericitului papă Paul al VI-lea instituirea sa în urmă cu cincizeci de ani.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Ioan Paul al II-lea, Discurs adresat Consiliului Secretariatului General al Sinodului Episcopilor, 30 aprilie 1983.
2 Cf. Christoph Schönborn, Die Christusikone, 4 ed., Wien 1998, trad. it. L'icona di Cristo, San Paolo ed. 2003.
3 Ibidem.
4 Cf. cardinal Joseph Ratzinger despre "Scopurile și metodele Sinodului Episcopilor", în: Jozef Tomko (ed), Il Sinodo dei Vescovi. Natura, metodo, prospettive, Citt? del Vaticano 1985, 45-58.
5 L.c., 45.
6 Scrisoarea către cardinalul Baldisseri, 1 aprilie 2014.
7 Scrisoarea Apostolica sollicitudo.


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat