Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Nu suntem o Biserică de curați, regula noastră este iubirea"

Interviu cu cardinalul Donald Wuerl

De Andrea Tornielli

"Nu suntem o Biserică numai pentru curați, regula comunității creștine este iubirea". Asta afirmă, în ajunul începerii ultimei săptămâni a Sinodului Episcopilor despre familie, cardinalul nord-american Donald Wuerl, arhiepiscop de Washington și membru al comisiei celor zece părinți sinodali care au funcția de a redacta raportul final care va fi supus votului sâmbătă, 24 octombrie 2015. Născut la Pittsburg, în Pennsylvania, în 1940, preot în 1966, a fost numit episcop în 1986 de Ioan Paul al II-lea. După doi ani la Seattle, a fost transferat în orașul său natal, iar în 2006 papa Ratzinger l-a ales la conducerea Diecezei de Washington creându-l cardinal în 2010. L-am întâlnit pe Wuerl la Colegiul Pontifical Nord American, duminică după-amiază, 18 octombrie 2015, în timp ce cerul Romei se acoperea de nori negri încărcați de ploaie. În acest interviu la Vatican Insider relatează despre experiența sa de părinte sinodal; respinge suspiciunile ridicate de câțiva cardinali despre conducerea Sinodului și relatează cum a reușit Francisc să vorbească la inima americanilor în timpul recentei sale vizite.

Cum descrieți experiența dumneavoastră de părinte sinodal cu noile proceduri?

Primul Sinod la care am asistat a fost... primul Sinod, în 1967. Eram atunci secretarul unuia dintre episcopii participanți. Apoi am fost membru, ca episcop, la șapte Sinoade, și pe baza experienței mele pot spune că acest Sinod permite episcopilor să aibă mai mult timp pentru a vorbi între ei. Această schimbare a fost răspunsul papei la o cerere a episcopilor de-a lungul anilor: aceea de a petrece mai puțin timp pentru a asculta intervențiile în adunare și a avea mai mult timp pentru discuția liberă în grupurile lingvistice. Francisc a făcut asta urmând recomandările Consiliului Sinodului.

De ce erau necesare aceste schimbări?

Acum cea mai mare parte a timpului nu se petrece pur și simplu pentru a asculta, ci și pentru a discuta între noi. Apoi există ceva ce reprezintă un pas ulterior: ideea de a fi voit două Sinoade despre aceeași temă, la distanță de un an unul de celălalt, a permis continuarea muncii, implicarea și participarea întregii Biserici. Astfel la baza acestei adunări am avut Instrumentum laboris care reprezintă toată discuția internă din Biserică. Și în "circuli minores", grupurile lingvistice, se pregătesc rapoartele comune. Țin să subliniez că moderatorii și raportorii din fiecare grup au fost aleși de noi. În cercul nostru lingvistic raportorul, după ce a pregătit textul rezumativ, l-a transmis fiecăruia pentru ca să-l controlăm încă o dată. Mi se pare democratic. Apoi raportorii din cele treisprezece "circuli minores" trebuie să caute între ei un consens cu privire la elementele comune care au reieșit în diferitele grupuri. Și apoi este comisia de zece persoane pentru raportul final. Chiar nu este posibil ca ideea unei persoane să poată manipula pe toți ceilalți.

Ce părere aveți despre scrisoarea, semnată și de trei cardinali colaboratori apropiați ai papei în Curia Romană, în care se punea la îndoială onestitatea și transparența procesului sinodal așa cum l-a stabilit însuși pontiful?

Voi răspunde cu o glumă pe care mi-a făcut-o o persoană din guvernul țării mele. Mi-a spus: "Dacă asta s-ar întâmpla în administrația Statelor Unite, cu un ministru care s-ar opune președintelui și ar spune că președintele manipulează țara, nu cred că ar obține același răspuns gentil". N-am văzut scrisoarea aceea, am citit versiunea care a fost publicată. Eu numai știu că acuza de manipulare este absurdă: cu procesul pe care l-am descris, cum se pot manipula 270 de participanți, care aleg raportori și moderatori, și care votează? Cei care afirmă asta au o vedere destul de încețoșată. Este ca acela care suferă de icter și vede totul galben. Vă relatez o poveste: când lucram aici la Roma, cu mulți ani în urmă, într-un colț din Via della Conciliazione era un vânzător de înghețată care se numea Cesare și era foarte anticlerical. De fiecare dată când treceam îi spuneam "Bună ziua" și el nu-mi răspundea niciodată. Odată m-am oprit și i-am spus "Bună ziua". M-a întrebat: "De ce mă salutați mereu?". Am răspuns: Cesare, dacă n-aș fi făcut asta, tu ai fi spus soției tale: uită-te la acest preot care trece pe aici în fiecare zi și nu salută niciodată! Ca în cazul despre care vorbim: pare să nu fie nimic în măsură să schimbe lucrurile de care sunt convinși.

Dincolo de diversități cu privire la posibile soluții la diferitele probleme, din diferite intervenții pare să reiasă o abordare pastorală care nu se limitează la enunțarea doctrinei. Este așa?

Am spus mereu: prezintă învățătura Bisericii cu claritate și apoi, ca păstor de suflete, lucrează cu persoana în situația în care se află acea persoană. Trebuie să fim aproape de persoane și să înțelegem ceea ce persoana reușește să asculte. Dacă unul nu înțelege, te oferi să-l ajuți să înțeleagă. Părinții încearcă să vorbească în mod simplu și clar copiilor lor, dar dacă unul nu înțelege nu-i spun că este în afara familiei. Nu poți începe spunând că nu este parte a familiei. Inima discuției la Sinod este aceasta: adevărul și iubirea sunt dimensiuni ale aceleiași realități divine. Cuvântul, Adevărul s-a făcut trup. Nu se poate spune cuiva: mergi afară! Trebuie mers pentru a-l întâlni, a-l asculta pentru a ști cum să-i spui ceea ce vrei să-i spui așa încât să poți fi auzit. Și astfel a încerca să-l aduci aproape de Isus. Asta face un păstor. Este mesajul evangheliei de astăzi: Isus a venit pentru a sluji și și-a dăruit viața pentru noi care nu suntem desăvârșiți. Atâtea persoane răspund pozitiv papei Francisc și arată atâta afect față de el, chiar dacă sunt departe de Biserica Catolică, pentru că percep aceeași atitudine a lui Isus. Acesta este scopul slujirii noastre. Cred că vom înțelege tot mai mult că Papa Francisc este un dar al lui Dumnezeu pentru timpul pe care-l trăim. Credincioșii văd în Papa o invitație de a se apropia de Dumnezeu. Când eram rector al seminarului, explicam că noi puteam da orice indicație seminariștilor numai după ce i-am făcut să înțeleagă că noi ne îngrijeam de ei, că îi iubeam. Iubirea, nu legea, este arhitectura comunității creștine. Acest lucru ne-a mărturisit Isus pe cruce. Nu suntem o Biserică mică pentru curați.

Referitor la chestiunea cea mai controversată cu privire la posibile deschideri, în condiții determinate, în privința acordării sacramentelor pentru divorțații aflați în a doua unire, cum credeți că se va încheia Sinodul?

Nu știu care va fi rezultatul. Dar deja am obținut unul, un pas cu adevărat pozitiv: este clar că Papa Francisc vrea o Biserică în care preocupările tuturor să fie ascultate. Nu știu ce se va întâmpla la sfârșitul acestei săptămâni. Mi se pare că rezultatul Sinodului este să spună întregii lumi că în Biserica catolică se poate discuta și că principiul iubirii lui Dumnezeu este norma. Trebuie să înțelegem cum să apropiem persoanele de Dumnezeu.

La 34 de ani de distanță de "Familiaris consortio" multe s-au schimbat în societate și în modul de a trăi familia...

Am petrecut tot timpul Sinodului din 2012 pentru a înțelege cum s-a schimbat lumea: secularism, relativism, materialism, individualism. Am vorbit despre tsunami-ul secularizării care a schimbat total fața culturii occidentale. Papa ne invită să ne întrebăm. Chiar dacă există un mic grup care spune: nu putem nici să vorbim despre asta.

Dumneavoastră tocmai l-ați găzduit pe papa la Washington. Ce v-a uimit din mesajele sale?

Francisc le-a amintit americanilor propriile lor valori, n-a venit ca să ne spună: trebuie să faceți asta sau aia. Ne-a spus: voi sunteți o națiune care spune că acestea sunt valorile care trebuie urmate. Asta i-a uimit pe toți. N-a venit să arate cu degetul, n-a condamnat, ci a venit să ne amintească ceea ce noi spunem că vrem să fim ca americani. A fost frumos că direct din Capitol Hill, după discursul la Congres, adică locul puterii din țara noastră, a mers la cei fără adăpost și la persoanele care îi ajută, numai la șase străzi de distanță. Francisc ne-a amintit ceea ce trebuie să fim.

După realitatea călătoriei, săptămâna următoare a revenit în centru tocmai acea polarizare pe care Francisc cerea să se depășească, cu polemicile mediatice pentru două saluturi care au avut loc în nunțiatura din Washington.

Francisc a vorbit, oamenii au răspuns. Apoi au fost acele polemici, care oglindeau o altă mentalitate, tentativa de a ne despărți pe unii de alții, de a ne condamna reciproc. S-a văzut contrastul între mesajul papei și mesajul polarizat.

(După Vatican Insider, 18 octombrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat