Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXIX-a de peste an - B (2015)

Slujirea până la dăruirea vieții este drumul arătat de Isus spre adevărata mărire și spre un apostolat rodnic.

Citind lecturile de astăzi care au ca temă slujirea până la dăruirea vieții, ca drum ales și recomandat de Isus spre adevărata mărire și spre un apostolat rodnic și, privind apoi la purtarea oamenilor, înțelegem mai bine tânguirea Domnului încă din Vechiul Testament: "Gândurile mele nu sunt gândurile voastre și căile voastre nu sunt căile mele, zice Domnul. Căci cât sunt de sus cerurile față de pământ, atât sunt de sus căile mele de căile voastre și gândurile mele de gândurile voastre" (Is 55,8-9).

De la păcatul diavolului și al primilor oameni, când s-a refuzat pentru prima dată slujirea datorată lui Dumnezeu, și de când diavoli și oameni nu și-au mai găsit loc în cer și au fost aruncați pe pământ (cf. Gen 3,23; Ap 12,8-9), oamenii au început să uite tot mai mult modestia și slujirea iubitoare a lui Dumnezeu și deprindă mândria și pofta nesăbuită de a fi slujit a diavolului (cf. Mt 23,6; Lc 14,7), gândind că astfel vor ajunge să fie ca Dumnezeu (cf. Gen 3,5). Dar asta este o mare înșelătorie a diavolului, tatăl minciunii (cf. In 8,44), căci Dumnezeu nu-și împarte slava cu potrivnicii săi (cf. Is 48,11) și nimeni de pe acest pământ nu poate deveni asemenea lui Dumnezeu, după voia diavolul (cf. Is 14,12-15), ci numai după rânduiala divină.

De la început trebuie să spunem că lui Dumnezeu îi place și voiește ca toate creaturile sale să-i vadă mărirea (cf. In 17,24), să-l vadă veșnic așa cum este și să ajungă la asemenea cu el (cf. 1In 3,2). Vom fi într-o zi asemenea lui Dumnezeu, dar nu pe calea voită de diavol, nu pe calea mândriei și a despotismului, ci pe calea voită de Dumnezeu, pe calea smereniei, a iubirii și a slujirii. De aceea, numai cine alege calea smereniei, a iubirii și a slujirii primește coroana măririi și a fericirii veșnice.

În pericopa evanghelică de astăzi, Isus pentru a treia oară le-a vorbit ucenicilor săi despre "urcarea la Ierusalim", ca simbol al urcării spre Ierusalimul ceresc, pe calea smereniei, a iubirii și a slujirii până la dăruirea vieții. Și cu toate acestea, ucenicii contaminați de otrava mândriei diavolului își disputau între ei primatul, locurile de frunte și funcțiile cele mai bune din împărăția viitoare.

Pentru că urma ca după înălțarea sa la cer ucenicii săi de atunci și din toate timpurile să preia și să-i continue misiunea, Isus le-a dezvăluit adevărul ascuns lor de către diavol, că la mărirea și domnia veșnică nu se ajunge pe calea diavolului, calea mândriei și a poftei de a porunci, ci se ajunge numai pe calea lui Dumnezeu, care este calea iubirii, a smereniei și a slujirii.

De aceea, Isus le-a spus și ne-a spus: "Voi știți că cei care sunt considerați conducători ai popoarelor le domină și cei mari dintre ei își fac simțită puterea asupra lor. Dar între voi să nu fie așa! Dimpotrivă, cine vrea să devină mare între voi să fie sclavul vostru și cine vrea să fie primul între voi să fie servitorul tuturor. Căci Fiul Omului n-a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața ca răscumpărare pentru mulți" (Mc 10,42-45).

Deci, numai acela care slujește cu iubire, umilință, răbdarea și perseverență zilnică, numai acela va lua și coroanele veșnice ale domniei, ale măreției și ale fericirii veșnice (cf. Rom 8,17; 2Tim 2,11-12).

Maica Domnului a înțeles bine acest adevăr și s-a numit pe sine: "Roaba Domnului" (Lc 1,38); Petru a înțeles bine acest adevăr și s-a numit pe sine: "rob al Domnului" (2Pt 1,1). Paul a înțeles bine acest adevăr și s-a numit pe sine "rob al Domnului" (Rom 1,1). Iacob a înțeles bine acest adevăr și s-a numit pe sine "rob al Domnului" (Iac 1,1). Iuda Tadeu a înțeles bine acest adevăr și s-a numit pe sine "rob al Domnului" (Iuda 1,1). Epafras a înțeles bine acest adevăr și s-a numit "rob al Domnului" (Col 4,12).

Când este vorba de slujire a evangheliei și a împărăției cerurilor, slujire la care Isus i-a chemat pe toți ucenicii săi din toate timpurile, starea de "rob al Domnului" este o stare mai înaltă decât cea de "copil al Domnului". Un copil este bun de lucru numai după o anumită vârstă, pe când un rob este bun de lucru mereu. Apoi, robul face totul fără șovăire și cârtire, este fără pretenții și lepădat de sine, lucrează în orice timp și în orice loc, lucrează chiar obosit și flămând. Iar, după ce a făcut tot ce i s-a poruncit, recunoaște că nu este decât un rob nevrednic, care nu făcut decât ceea ce era dator să facă (cf. Lc 17,7-10). La această înălțime spirituală și la această noblețe de "rob al Domnului", care este și noblețea aleasă de el, vrea astăzi Isus să-i aducă pe toți ucenicii săi din toate timpurile și locurile.

Apoi, în al doilea rând, slujirea semenilor, spre mântuire, până la dăruirea vieții, din dragoste față de Dumnezeu, este unul dintre cele mai fructuoase, cele mai excelente mijloace de apostolat, mijloace de a continua și lărgi misiunea mântuitoare a lui Isus în lume. Isus însuși a ajuns la sufletele de mântuit, slujindu-le prin ștergerea lacrimilor, prin înmulțirea pâinilor, prin vindecarea bolilor, prin alinarea sufletelor.

Duminica acesta este și Ziua Mondială a Misiunilor (a LXXXIX-a). În această zi, Biserica ne amintește fiecăruia dintre noi, care ne numim creștini, că trebuie să fim misionari; că trebuie să-i slujim pe frații noștri, spre mântuire, până la dăruirea vieții; că trebuie să vestim faptele minunate ale Celui care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,9); că trebuie să fim purtători ai luminii și ai mântuirii lui Isus în lume. De ce să fim misionari după mai bine de două mii de ani de creștinism? Pentru că în lume mai sunt încă mulți oameni care nu cunosc lumina evangheliei și a mântuirii lui Isus de la cruce. Pentru că în lume mai sunt și mulți oameni, care, amăgiți de diavol, au uitat sau au părăsit lumina și mântuirea lui Isus de la cruce. Iar Isus nu vrea să se piardă nici un om (cf. In 6,39).

Spuneam că slujirea semenilor, din dragoste față de Dumnezeu, este unul dintre cele mai fructuoase și excelente mijloace de apostolat, prin care se poate continua și lărgi opera mântuitoare a lui Isus în lume. Iată câteva exemple lămuritoare:

Cronicile misionare din Africa, povestesc că odată un tânăr misionar a fost trimis într-o localitate ca să predice. În drumul său spre acea localitate, a ajuns din urmă pe un bătrân care purta un geamantan greu. Și cum mergeau amândoi spre aceeași locație, tânărul misionar a luat geamantanul greu al bătrânului și l-a purtat până la destinație. Apoi, s-a dus în locul unde erau adunați oameni și a început să predice cuvântul lui Dumnezeu. În timp ce predica el, oamenii din acea adunare șopteau între ei: "Acesta este omul care a dus geamantanul greu al bătrânului!" Slujirea acestui bătrân a adus un mare folos evangheliei, căci aproape toată acea adunare de oameni a primit cuvântul Domnului, pornind de la această faptă a tânărului misionar. Acest fapt să ne fie spre învățătură despre folosul slujirii în viața apostolatului nostru zilnic.

Tot cronicile misionare din Africa povestesc că un bărbat, pe nume, Dabar, devenise un creștin adevărat și se gândea cum să-i slujească pe semenii săi, din dragoste față de Dumnezeu. Întotdeauna când sunt inimi deschise, Dumnezeu răspunde. Astfel, Dabar, deveni un om care vorbea cu bucurie despre Mântuitorul său și-i ajuta pe semenii săi. Mulți oameni din sat deveniseră creștini datorită misiunii sale. Dar într-o zi s-a întâmplat ceva trist. O femeie tânără, la scurt timp după ce a născut o fetiță, a murit. În ziua înmormântării, după tradiția lor păgână, fetița trebuia înmormântată de vie împreună cu mama ei. Revoltat de această răutate, Dabar a luat fetița acasă la el. Astfel a luat ființă primul orfelinat din acel loc. Văzând fapta lui Dabar, tot satul a devenit creștin, primind de la Isus un viitor și o speranță vie (cf. Ier 29,11), fiind eliberați de puterea morții și a diavolului (Evr 2.14-15).

Oare de ce și fericita Tereza de Calcutta (1910-1997) a fost primită și iubită în India, o țară hindusă și musulmană, o țară plină de superstiții, o țară ostilă creștinismului? Oare de ce numărul creștinilor a început să crească în India începând de la ea? Oare de ce numele fericitei Tereza de Calcutta este astăzi în catalogul sfinților și mare pe pământ și în cer? Răspunsul este unul singur: pentru că a slujit cu dragoste și fără deosebire! Slujirea este regina apostolatului! A sluji înseamnă a domni cu Isus.

Disponibilitatea în slujire până la dăruirea vieții, după exemplul lui Isus, sperie tare pe diavol și pe dușmanii credinței. Se spune că odată un prinț păgân a acceptat cu greu niște misionari creștini, în schimbul unor ajutoare pentru țara lui. Însă l-a refuzat categoric pe unul care era plin de cicatrici și răni și care abia scăpase dintr-o prigoană anterioară, spunând că oamenii lui, văzând dăruirea acestuia pentru evanghelie și dragostea lui pentru suflete, s-ar lăsa cu toții cuceriți de Cristos.

Astăzi suntem chemați să învățăm și să-i imităm pe toți aceștia. Dar, în primul rând, astăzi suntem chemați să învățăm de la Isus și să-l imităm pe el, care, deși merge spre patimă și moarte, slujește și misionează (cf. Mc 10,35-45). Lectura a doua de astăzi, din Scrisoarea către Evrei, ne spune că Isus după ce ne-a slujit în toate modurile atâta timp cât a fost pe pământ, mergând până la spălarea picioarelor (cf. In 13,5), până la dăruirea trupului și a sângelui ca hrană și băutură divină în euharistie (cf. Lc 22,19-20; 1Cor 11,24-25) și până la jertfirea vieții pe cruce (cf. Is 53,10-11). Iar, acum, înălțat și glorificat în slava cerească, ca mare preot, continuă să ne slujească cu milă și dragoste, să ne însoțească pe căile vieții, să mijlocească și se roage pentru noi Tatălui ceresc, pentru ca mântuirea sa de la cruce, să se împlinească în viața noastră (cf. Evr 4,14-16).

Isus a spus că întreaga Sfântă Treime, "slujește" mântuirea noastră: "Tatăl meu lucrează până acum; și eu, de asemenea, lucrez" (In 5,17). Această slujire o fac îngerii și sfinții. Până când și ultimul ales nu va ajunge în fericirea veșnică, nimeni, în cer și pe pământ, nu-și poate și nu trebuie să-și permită disiparea sau odihna, căci timpul rămas pentru mântuire este scurt (cf. 1Cor 7,29-30). Acest adevăr l-a înțeles bine sfânta Tereza a Pruncului Isus (1873-1897), care a spus: "Voi petrece cerul făcând bine pe pământ și din paradis voi trimite ploi de trandafiri!" Până aici trebuie să ajungem și noi cu disponibilitatea noastră în slujire.

Astăzi suntem chemați să o imităm și pe Maica Domnului, care a fost misionară din clipa Bunei-Vestiri și până la moarte, purtând oamenilor bucuria zămislirii lui Isus (cf. Lc 1,39); născându-l pe Isus în lume și mai ales în suflete (cf. Lc 2,7-8); învățându-i pe oameni să alerge la Isus și să facă tot ceea ce le va spune (cf. In 2,5); mergând pe urmele lui Isus de pe drumul Calvarului și chemând oamenii să vadă răutatea păcatului, dar și dragostea lui pentru ei de la cruce (cf. In 19,25); adunându-i ucenici în jurul altarului de jertfă pentru a primi toate darurile mântuirii, în persoana Duhului Sfânt (cf. Fap 1,14); mergând misionară alături de apostolul Ioan și, murind ca jertfă de bună mireasmă, împlinind în trupul ei ceea ce lipsea suferințelor lui Isus (cf. Col 1,24). Toate aceste mistere mântuitoare le medităm zilnic, dar în chip deosebit în această lună octombrie, în misterele sfântului Rozariu.

Astăzi suntem chemați să-i imităm și pe apostoli, care deși într-un timp căutau mărirea trecătoare, după învierea lui Isus au lăsat toate pentru evanghelie și pentru împărăția cerurilor și au mers misionari până la marginile pământului, murind martiri, pentru a duce mântuirea lui Isus de la cruce.

Astăzi, suntem chemați să-l imităm și pe sfântul evanghelist Luca, pe care îl avem înscris în calendar. O scriere din secolul al II-lea, "Prologul antimarcionit al Evangheliei lui Luca", ne redă astfel profilul său biografic: "Luca, un sirian din Antiohia, de profesie medic, ucenic al lui Isus și apostolilor, l-a însoțit pe Paul în vestirea lui Isus și a evangheliei sale până la martiriul lui. L-a slujit în mod ireproșabil pe Domnul Isus, i-a slujit exemplar și pe oameni; din dragoste pentru Isus și pentru vestirea evangheliei sale printre oameni, nu și-a luat niciodată soție, nici nu a avut fii. A murit martir la vârsta de 84 de ani, plin de Duhul Sfânt".

Este evident faptul că sfântul Francisc din Assisi (1181-1226), prin viața și activitatea lui, a schimbat fața și mentalitatea decreștinizată a Italiei, dar și a întregii Europe a timpului său. Dar asta nu a făcut-o atât prin predica vorbelor, cât mai ales prin predica faptelor, prin predica slujirii. Cronicile fraților franciscani păstrează până astăzi predica fără cuvinte pe care sfântul Francisc a ținut-o întregului oraș, Assisi, împreună cu fratele Ginepro (1190-1258). Aceștia au străbătut orașul fără să predice nimic. Aici salutau frumos; dincolo zâmbeau unui copil; dincolo ajutau un bătrân, dincolo pansau un bolnav, dincolo împărțeau puțina lor pâine cu un flămând, dincolo mângâiau un amărât. Și așa au făcut toată ziua. La plecarea lor la mănăstire, tot orașul le făceau semne frumoase cu mâna.

Și astăzi, la aproape 800 de ani de la moartea sa, ecoul acestei predici mute a sfântul Francisc și a fratelui Ginepro câștigă aprecieri și nenumărate suflete pentru împărăția cerurilor.

Unul dintre cei câștigați de exemplul sfântului Francisc din Assisi și al sfântului Ginepro este și papa actual, Francisc, care, în onoarea sfântului Francisc de Assisi, sfântul care i-a iubit și slujit pe cei săraci, pentru că a văzut în ei trupul rănit al lui Isus, și-a ales numele de Francisc; dar și în onoarea altui Francisc, a sfântului Francisc Xaveriu (1506-1552), și el un iubitor și misionar de săracilor. Acest rol de îngrijitor al trupului rănit al lui Isus și de misionar al săracilor și l-a asumat și papa Francisc. El spunea că lupta care trebuie dusă acum este lupta împotriva sărăciei materiale și spirituale. Lupta împotriva sărăciei și evanghelizarea, aceasta este deviza papei Francisc. Pentru a fi aproape de cei săraci și de cei care nu cunosc evanghelia sau au uitat-o, papa Francisc s-a făcut sărac împreună cu cei săraci. Și, pentru a-i câștiga pentru evanghelie și pentru paradis, merge adesea împreună cu ei cu metroul, călătorește alături de ei pe stradă și rareori folosește o mașină cu șofer. Din prima zi, sărac și umil, călătorește, slujește, mângâie și câștigă suflete pentru evanghelie și pentru împărăția cerurilor.

Închei cu prețioasele cuvinte ale lui Isus: "Cine vrea să devină mare între voi să fie sclavul vostru și cine vrea să fie primul între voi să fie servitorul tuturor. Căci și Fiul Omului n-a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața ca răscumpărare pentru mulți" (Mc 10,43-45).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 49.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat