Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviul papei Francisc la "Paris Match"

Adesea îmi vine un trandafir

De Caroline Pigozzi

Papa Francisc este singur și vine spre mine zâmbind. Îl prezint pe Marc Brincourt, redactor șef fotografic, și pe Eric Vandeville, cu aparatul de fotografiat digital în mână. Afabil, Sfântul Părinte rostește câteva cuvinte în franceză și ne invită să-l urmăm într-o sală mică ce are vedere spre o curte interioară. Am un fluviu de întrebări. Acest papă este carismatic, timbrul vocii sale blând, asigurator, și modul său de a vorbi italiană cu anumite fraze spaniole fac rare aceste momente, pe cât de singulare pe atât de spontane. Vineri, 9 octombrie 2015, va rămâne o dată imprimată în memoria mea.

Sfinte Părinte, cum vă simțiți?

Bine. Dar, cum știți dumneavoastră, călătoriile sunt oricum foarte obositoare și în acest moment, cu Sinodul Episcopilor, îmi rămâne foarte puțin timp pentru restul...

Dumneavoastră tocmai v-ați întors dintr-o călătorie lungă. De ce n-ați fost niciodată în Statele Unite?

Călătoriile pe care le-am făcut au fost motivate de reuniuni legate de îndatoririle mele ca maestru de novici, provincial, rector al facultăților de filozofie și de teologie, episcop. Niciuna dintre acele reuniuni, congrese, sinoade nu s-a ținut în Statele Unite și acesta este motivul pentru care n-am avut ocazia să vizitez înainte această țară.

La 18 octombrie, în timpul Sinodului despre familie, veți canoniza pe tatăl și pe mama sfintei Tereza de Lisieux. De ce tocmai ei?

Louis și Zélie Martin, părinții sfintei Tereza a Pruncului Isus, sunt o pereche de evanghelizatori, care în timpul întregii lor vieți au mărturisit frumusețea credinței în Isus. Între zidurile familiale și în afara lor. Este cunoscut cât de primitoare era familia Martin și deschidea ușa sa și inima sa, cu toate că în acel timp o anumită etică burgheză, cu scuza "frumosului", îi disprețuia pe săraci. Ei doi, împreună cu cele cinci fiice, dedicau energii, timp și bani pentru a ajuta pe cel care se afla în nevoie. Sunt cu siguranță un model de sfințenie și de viață de cuplu.

De ce dumneavoastră, care sunteți argentinian, aveți o așa devoțiune față de una dintre sfintele noastre cele mai populare, Tereza de Lisieux?

Este una dintre sfintele care ne vorbește mai mult despre harul lui Dumnezeu și despre modul în care Dumnezeu se îngrijește de noi, ne ia de mână și ne permite să escaladăm cu agilitate muntele vieții numai dacă ne abandonăm total lui, ne lăsăm "transportați" de El. Mica Tereza a înțeles, în viața sa, că iubirea, iubirea reconciliatoare a lui Isus, mișcă membrele Bisericii. Asta mă învață Tereza de Lisieux. Îmi plac și cuvintele sale împotriva "spiritului de curiozitate" și a bârfelor. Ei, care s-a lăsat pur și simplu susținută și transportată de mâna Domnului, îi cer adesea să ia în mâinile sale o problemă pe care o am în față, o chestiune care nu știu cum se va termina, o călătorie pe care trebuie s-o înfrunt. Și îi cer, dacă acceptă s-o păzească și să se ocupe, să-mi trimită ca semn un trandafir. Apoi de multe ori mi se întâmplă să primesc unul...

Iubirea sfântului Francisc de Assisi față de natură și față de cauza ecologiei v-au determinat să alegeți numele său?

Nu mă gândisem înainte. Mai mult și mai înainte de mesajul sfântului Francisc cu privire la păstrarea creației, m-a determinat în acel moment modul său de a trăi sărăcia evanghelică. Atunci când în conclav s-a ajuns de acum la pragul voturilor necesare pentru alegere, cardinalul Cláudio Hummes, un prieten, care era așezat lângă mine, m-a îmbrățișat și mi-a spus să nu uit de cei săraci. Apoi m-am gândit și la lumea sfâșiată de atâtea războaie și violențe. Francisc cu mărturia sa a fost un om al păcii. În enciclica Laudato si', care începe cu cuvintele din Cântarea creaturilor, am încercat să arăt ce legături profunde există între angajarea pentru a dezrădăcina sărăcia și îngrijirea creației. Trebuie să lăsăm copiilor și nepoților noștri un pământ trăibil și să ne angajăm să construim o pace adevărată și dreaptă în lume.

Dumneavoastră sunteți un Papă dintr-o epocă ce trebuie să se confrunte cu răsturnări climatice vaste. Care va fi mesajul dumneavoastră pentru conferința internațională de la Paris despre climă?

Creștinul este realist, nu catastrofist. Însă tocmai pentru asta nu putem să ascundem un lucru evident: actualul sistem mondial nu este sustenabil. Sper cu adevărat ca întâlnirea să poată contribui la alegeri concrete, împărtășite și clarvăzătoare, pentru binele comun. Este nevoie de noi modalități de dezvoltare pentru ca să poată crește și trăi demn multele femei, mulții bărbații, mulții copii care astăzi suferă datorită foamei, exploatării, războaielor, lipsei locului de muncă. Este nevoie de noi modalități împărtășite pentru a pune capăt exploatării nediscriminate a planetei noastre. Casa noastră comună este poluată, se deteriorează, este nevoie de angajarea tuturor. Trebuie să-l protejăm pe om de autodistrugere.

Ce-i de făcut?

Omenirea trebuie să renunțe să idolatrizeze banul și să repună în centru persoana umană, demnitatea sa, binele comun, viitorul generațiilor care vor popula pământul după noi. Altminteri descendenții noștri vor fi constrânși să trăiască pe grămezi de moloz și de murdărie. Trebuie să cultivăm și să protejăm darul care ne-a fost oferit, nu să-l exploatăm în mod nesăbuit. Trebuie să ne îngrijim de cel care nu are necesarul pentru a trăi și să începem să realizăm reforme structurale care să facă lumea mai dreaptă. A renunța la egoism și aviditate pentru a trăi toți un pic mai bine.

NASA a anunțat în iulie descoperirea unei planete cu dimensiuni asemănătoare celor terestre, Kepler 452 B, care se aseamănă cu Pământul. Oare sunt în altă parte alte ființe gânditoare?

Cu adevărat n-aș ști cum să vă răspund: până acum cunoștințele științifice au exclus mereu că ar fi urmă a altor ființe gânditoare în univers. Este adevărat, până când n-a fost descoperită America noi credeam că nu există și în schimb exista. Dar în orice caz, cred că trebuie să ținem cont de ceea ce ne spun oamenii de știință, totuși mereu conștienți că Creatorul este infinit mai mare decât cunoștințele noastre. De ceea ce sunt sigur este că universul, și lumea în care noi locuim, nu este rodul întâmplării nici al haosului, ci al unei inteligențe divine, al iubirii unui Dumnezeu care ne iubește, ne-a creat, ne-a voit și nu ne lasă niciodată singuri. De ceea ce sunt sigur este că Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, s-a întrupat, a murit pe cruce pentru a ne mântui pe noi oamenii de păcat și a înviat învingând moartea.

Credeți că țări precum Franța, care primesc un mare număr de creștini, pot ajuta într-o zi comunitățile din Orient amenințate de islamism să se întoarcă în țările lor?

Ceea ce se întâmplă sub ochii tuturor este o tragedie umanitară, care ne interpelează. Pentru noi creștinii rămân indispensabile cuvintele lui Isus care ne-a invitat să-l vedem în cei săraci și în străinii care au nevoie de ajutor. Ne-a spus că fiecare gest de solidaritate față de ei este un gest față de El. Dar în întrebarea dumneavoastră atingeți o temă foarte importantă: nu putem să ne resemnăm cu faptul că aceste comunități, care astăzi sunt minoritare în regiunile din Orientul Mijlociu, trebuie să lase casele lor, pământurile lor, ocupațiilor lor. Creștinii sunt cetățeni cu titlu deplin ai acelor țări, sunt prezenți ca adepți ai lui Isus de două milenii, pe deplin inserați în acele contexte culturale, în istoria popoarelor lor. Avem datoria umană și creștină de a acționa în fața urgenței. Însă nu putem uita cauzele care au provocat-o, să ne prefacem că nu există. Să ne întrebăm pentru ce fug atâția oameni, care sunt cauzele atâtor războaie și atâtor violențe. Să nu uităm pe cei care alimentează ura și violența și pe cei care speculează cu privire la războaie, cum sunt traficanții de arme. Și să nu uităm nici ipocrizia acelor puternici ai pământului care vorbesc despre pace dar apoi, pe sub mână, vând arme.

Dincolo de asistența imediată, ce se poate face pentru refugiați?

Se poate încerca să se rezolve această dramă numai privind departe. Acționând pentru a favoriza pacea. Lucrând concret pentru a rezolva cauzele structurale ale sărăciei. Angajându-ne pentru a construi modele de dezvoltare economică în care în centru să fie omul și nu banul. Acționând pentru ca demnitatea fiecărui bărbat, a fiecărei femei, a fiecărui copil, a fiecărui bătrân să fie mereu respectată.

Capitalismul și profitul sunt cuvinte diabolice?

Capitalismul și profitul nu sunt diabolice dacă nu se transformă în idoli. Nu sunt diabolice dacă rămân instrumente. Dacă în schimb domină ambiția neînfrânată de bani, iar binele comun și demnitatea oamenilor trec în planul al doilea sau al treilea, dacă banii și profitul cu orice preț devin un fetiș de adorat, dacă aviditatea este la baza sistemului nostru social și economic, societățile noastre sunt destinate ruinării. Ființele umane și întreaga creație nu trebuie să fie în slujba banului: consecințele a ceea ce se întâmplă sunt sub ochii tuturor!

Jubileul milostivirii va începe la 8 decembrie. Cum v-a venit ideea?

De la Paul al VI-lea încoace Biserica a pus tot mai mult accentul pe referința la milostivire. În timpul pontificatului sfântului Ioan Paul al II-lea, acest accent s-a exprimat cu și mai multă forță: enciclica Dives in misericordia, instituirea sărbătorii Divinei Îndurări, canonizarea sfintei Faustina Kowalska. Prelungind această linie, reflectând și rugându-mă, m-am gândit că ar fi fost frumos să proclam un an sfânt extraordinar, jubileul milostivirii.

Entuziasmul formidabil al cărui obiect sunteți dumneavoastră va putea contribui la rezolvarea crizei mondiale?

În aceste domenii delicate acțiunea Papei și a Sfântului Scaun face abstracție de gradul de simpatie care în acest sau în acel moment trezesc persoanele. Încercăm să favorizăm cu dialogul soluționarea conflictelor și construirea păcii. Căutăm în mod neobosit căi pașnice și negociabile pentru a rezolva crizele și conflictele. Sfântul Scaun pe scena internațională nu are interese de apărat, dar acționează prin toate canalele sale posibile pentru a favoriza întâlnirea, dialogul, procese de pace, respectarea drepturilor umane. Cu prezența mea în țări ca Albania și Bosnia și Herțegovina am încercat să încurajez exemple de conviețuire și colaborare între bărbați și femei de diferite credințe religioase pentru depășirea rănilor lăsate deschise de recentele conflicte tragice. Nu fac proiecte nici nu mă ocup de strategii de politică internațională: sunt conștient că glasul Bisericii în atâtea ocazii și situații este o vox clamantis in deserto, glasul unuia care strigă în pustiu. Însă cred că tocmai fidelitatea față de Evanghelie ne cere să fim constructori de punți și nu de ziduri. Nu trebuie exagerat cu privire la rolul Papei și al Sfântului Scaun. Ceea ce s-a întâmplat între Statele Unite și Cuba este un exemplu: am încercat doar să favorizăm voința de dialog prezentă în responsabilii din cele două țări. Și mai ales ne-am rugat.

Cum reușiți să vă păstrați simplitatea și rigoarea de iezuit după ce ați celebrat la Manila o liturghie în fața a șapte milioane de credincioși și a sute de milioane de telespectatori?

Când un preot celebrează liturghia este desigur în fața credincioșilor, dar înainte de toate este în fața Domnului. Oricum, cu cât suntem mai mult în fața mulțimilor, cu atât trebuie să fim mereu conștienți de micimea noastră, de faptul că suntem "slujitori inutili", cum ne cere Isus. Cer în fiecare zi harul de a putea fi semn care face trimitere la prezența lui Isus, mărturie a îmbrățișării sale de milostivire. Pentru aceasta, uneori când aud strigându-se "trăiască Papa!". Cardinal fiind Albino Luciani, în fața aplauzelor, amintea: "Voi credeți că măgărușul călărit de Isus în timp ce intra în Ierusalim printre «osanalele» putea să creadă că această primire era adresată lui?". Iată, Papa, episcopii, preoții, îndeplinesc misiunea lor dacă știu că sunt acel măgăruș și ajută să fie văzut adevăratul protagonist, mereu conștienți că dacă astăzi există "osanale" mâine pot să vină acei "răstignește-l!".

Care este moștenirea cea mai prețioasă pe care ați primit-o de la Societatea lui Isus?

Discernământul îndrăgit de sfântul Ignațiu, căutarea zilnică pentru a-l cunoaște mai bine pe Domnul și a-l urma mai îndeaproape. A căuta să fac fiecare lucru din viața zilnică, și cele mai mici, cu inima deschisă față de Dumnezeu și față de alții. A căuta să am aceeași privire a lui Isus asupra realității și să pun în practică învățăturile sale zi după zi și în raporturile cu persoanele.

Ce credeți despre ceea ce scria Béranger, un autor francez din secolul al XIX-lea, despre iezuiți: "Oameni negri, de unde ieșiți? Ieșim de sub pământ, jumătate vulpe, jumătate lup, regula noastră este un mister, sunt fiii lui Loyola"?

Este cu adevărat îndrăzneț a scrie asta! Și probabil chiar viclean [Papa Francisc râde].

Cu peste două secole în urmă iezuiții au fost expulzați din China. Astăzi China a dispărut din gândirea dumneavoastră?

Nu, absolut nu! China este în inima mea. Este aici [își bate pieptul]. Mereu.

Vă imaginați cu adevărat că puteți merge într-o zi într-o pizzerie romană sau să luați autobuzul îmbrăcat ca un simplu preot?

N-am abandonat de tot clergyman-ul negru sub reverenda albă! Desigur că mi-ar plăcea să mă mai pot plimba pe stradă, pe străzile din Roma, care este un oraș foarte frumos. Am fost mereu un preot al străzii. Întâlnirile cele mai importante ale lui Isus și predica sa au avut loc pe stradă. Desigur că mi-ar plăcea mult să merg ca să mănânc o pizza bună cu prieteni. Dar știu că nu este așa de ușor, aproape imposibil. Ceea ce nu-mi lipsește niciodată este contactul cu oamenii. Întâlnesc foarte mulți, mult mai mulți față de când eram la Buenos Aires, și acest lucru îmi dă multă bucurie! Când îmbrățișez persoanele pe care le întâlnesc, știu că Isus e cel care mă ține în brațele sale.

(După L'Osservatore Romano, 16 octombrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat