Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

A doua și a treia întrunire la Sinodul Episcopilor

În ascultare

S-a încheiat marți dimineața, 6 octombrie 2015, cu a treia întrunire generală, dezbaterea adunării sinodale despre prima parte din Instrumentul laboris, dedicată temei "Ascultarea provocărilor despre familie". În prezența papei Francisc - care la deschiderea lucrărilor a dezvoltată o scurtă intervenție a cărei sinteză o publicăm în această pagină - au intervenit treizeci de părinți sinodali.

Discuția în aulă a fost precedată de recitarea Orei a Treia, în timpul căreia cardinalul indian George Alencherry a ținut omilia: printre temele atinse, misiunea Bisericii, căreia nu trebuie să-i fie frică să iasă pe străzi, și chestiunea celibatului sacerdotal. Au fost prezenți 267 de părinți sinodali, sub președinția arhiepiscopului de Manila, cardinalul Luis Antonio G. Tagle. În cursul lucrărilor - printre alții au luat cuvântul cardinalii Erdö, Scola, Versaldi, Souraphiel, episcopul Van Looy, iezuitul Spadaro, abatele benedictin Schröder, părintele Aldegani, superior general al iozefinilor lui Murialdo - a fost subliniată, printre altele, importanța bătrânilor ca resursă pentru Biserică și pentru societate. Îndeosebi, s-a afirmat că bătrânii sunt majoritatea voluntarilor în parohii și în asociații caritative și asistențiale. Totuși, reiese un fenomen, adică devalorizarea cunoștințelor generațiilor precedente. Pentru aceasta, bătrânii, tot mai des, simt un complex de inferioritate și se simt depășiți. În schimbarea rapidă a cunoștințelor tehnologice și informatice, se asistă la dispariția valorilor care în generațiile precedente erau mai puternice. Una dintre misiunile cele mai urgente pentru familie este, de aceea, aceea a formării de spații de contact între generații.

A fost subliniată apoi necesitatea pentru Biserică de a primi persoanele în existența lor concretă pentru a face să se reflecteze asupra necesității pentru păstori de a găsi orice mijloc pentru a-l ajuta pe cel care a experimentat falimentul. Astfel va exista posibilitatea de a reformula în mod realist propriul drum spre comuniunea deplină cu Biserica. De fapt, misiunea păstorului nu este aceea de a exclude oile, ci de a le integra. Așadar este necesar să se imagineze itinerare de integrare și de reconciliere pentru cei care trăiesc în situații familiale rănite sau iregulare. Aceste parcursuri cer un discernământ spiritual sub conducerea episcopului.

O reflecție despre pregătirea la sacramentul căsătoriei a fost solicitată de un părinte sinodal. Asta pentru a nu cădea în contradicție, pentru că pe de o parte Biserica ia act că multe căsătorii sunt nule datorită condițiilor culturale schimbate care influențează asupra intențiilor soților, în timp ce se continuă să se admită la sacrament aceleași persoane care după aceea vor declara că n-au voit ceea ce intenționează Biserica. De aici, necesitatea unui drum personalizat sub conducerea preotului care-i cunoaște pe soți cu scopul de a-i ajuta pe tineri să crească în credința lor și să verifice intenția lor fără a-i împovăra cu greutăți pe care nu vor reuși să le ducă. Este vorba în practică mai degrabă de a preveni răni decât de a le îngriji.

Un alt părinte sinodal a afirmat apoi că este necesară o pronunțare sintetică a magisteriului cu privire la natura sacramentală a căsătoriei ca fundament al familiei creștin, în așa fel încât să se depășească viziunea despre căsătorie ca "ridicare la rangul de sacrament" a unei realități naturale deja împlinite în sine. Un alt părinte a mai afirmat că, dată fiind diversitatea atâtor situații familiale, sinodul, în loc să caute soluții universale, ar trebui să deschidă un spațiu care să permită soluții regionale, naționale sau continentale pentru provocări atât de diferite.

Trei drumuri pentru a ajuta familia în misiunea sa au fost în sfârșit în centrul uneia dintre intervențiile din aulă. Primul, s-a spus, cere o relație mai echilibrată și mai bogată între bărbat și femeie. Al doilea se referă la raporturile dintre generații, în așa fel încât să însoțească familia ca să fie într-adevăr la înălțimea misiunii sale generative. Al treilea drum interesează raportul dintre familia nouă și contextul său înconjurător, în așa fel încât să se evite concentrare asupra sieși și asupra autosuficienței.

La sfârșitul celei de-a treia întruniri generale, a fost ascultată mărturia auditorilor Meshack Jabulani Nkosi și Buysile Patronella Nkosi, membri ai Advisory Committee for the National Family Desk of the Southern Africa Episcopal Catholic Bishops Conference.

Cum trebuie să se răspundă la provocările și la dificultățile care implică familiile în societatea contemporană, de la pierderea credinței la dramele legate de violențe, de persecuții și de migrații? Suferințele din lume interpelează Biserica și, în a doua întrunire ținută luni după-amiază, 5 octombrie, părinții sinodali au încercat să se confrunte cu unele dintre aceste întrebări și să propună răspunsuri pastorale adecvate.

După rugăciunea Adsumus condusă de papa, 25 dintre cei 259 prezenți în aulă - președinte era cardinalul Vingt-Trois - au ținut intervențiile programate de trei minute fiecare. Între ei, au luat cuvântul cardinalii Dolan, Sgreccia, Ezzati Andrello și Bertello, arhiepiscopii Fernández, Kurtz, Koch, Valles, Babjak și Thazhath, și episcopii Djomo Lola, Bonny și Drennan.

Discuția despre liniile pastorație care trebuie urmate a fost unul dintre elementele caracterizante ale după-amiezii: o pastorație familială care se cere să fie extinsă și continuă pe întreaga perioadă a vieții. Trebuie însoțite persoanele, susținute în provocările societății, dar și ajutate să crească în ceea ce garantează stabilitatea cuplului, adică o iubire trainică. Unul dintre părinții sinodali a subliniat că orice răspuns pastoral trebuie să pornească mereu de la cuvântul lui Dumnezeu și de la ceea ce Dumnezeu a revelat despre familie și căsătorie. În același mod, a fost cineva care a subliniat importanța apărării căsătoriei sacramentale. Au fost repetate invitațiile la folosirea milostivirii față de familiile rănite. Însoțirea familiilor, s-a spun în unele intervenții, trebuie să aibă o atitudine maternă, care să nu fie atentă numai la afirmarea unei legi: Biserica trebuie să fie prieteni, să aibă duioșie de mamă și claritate de învățătoare. În acest mod, a reieșit că familiile pot și trebuie să fie redescoperite ca subiect esențial al muncii de evanghelizare. Trebuie formate familii misionare, trebuie avut încredere în ele - și dincolo de problematici și de situațiile dificile care atrag mai mult atenția mijloacelor media - trebuie reafirmată frumusețea familiei care trăiește pe deplin mesajul creștin.

Cu privire la confruntarea cu societatea contemporană, în mai mult rânduri a fost adresată invitația de a percepe semina Verbi în diferite situații, să nu se excludă, și a fost subliniată importanța de a găsi limbaje noi, adecvate unei realități schimbate. Unele problematici specifice au reieșit mai mult decât altele, cum ar fi necesitatea unei solidarități mai mari față de familiile care trăiesc în sărăcie și în lipsuri, a unui ajutor pentru cei care sunt victime ale violențelor, îndeosebi copii și adolescenți, a unui sprijin pentru migranții care riscă să-și piardă identitatea lor eclezială. A fost ridicată și problema căsătoriilor mixte și interreligioase, dorind un dialog mai profund între religii.

Și în următoarele intervenții libere - 17, printre care amintim pe cele ale patriarhilor Twal, Younan, Laham și Sako, ale cardinalilor Ryłko, Marx (care la sfârșitul întrunirii s-a oprit să vorbească și cu unii jurnaliști) și Filoni, și a arhiepiscopului Kondrusiewicz - au fost aprofundate câteva dintre temele prezentate anterior. Tragediile migrațiilor, de exemplu, au reieșit cu referință la drama creștinilor persecutați: a existat și propunerea de a crea exarhate care să regrupeze familiile risipite. Privind tot la dramele contemporane, un părinte sinodal a făcut un apel pentru ca să nu fie niciodată marginalizate fetele violate, răpite și forțate să-și schimbe religia.

Din punctul de vedere al desfășurării sinodului, au fost cineva care a prezentat perplexitate cu privire la metoda de lucru și cineva care le-a solicitat părinților să nu irosească ceea ce s-a făcut până acum - așadar, și în precedentul sinod extraordinar - și să meargă înainte cu curaj în discuție. Într-un dintre intervenții a fost cerut, fără discriminări sau excomunicări, să se limiteze discuția la ceea ce este cu adevărat familia și să nu se separeu pastorația de doctrină. Pe de altă parte, de la mulți a venit invitația la o privire realistă asupra lumii în care trăim, la conștiința că nu avem baghete magice care să aducă soluții la toate și să înțelegem că oamenii nu au nevoie de legi ci de încurajare. Încă o dată: atenție și milostivire, pentru a putea da cu Evanghelia familiei o adevărată road map lumii.

Intervenția papei - o bază pentru dezbatere

La deschiderea lucrărilor celei de-a treia întruniri generale, cardinalul Lorenzo Baldisseri, răspunzând la câteva întrebări de clarificare cu privire la metoda de lucru a sinodului puse în timpul celei de-a doua întruniri generale, a reafirmat rolul cercurilor mici și al comisiei stabilite de papa pentru a colabora la redactarea raportului final împreună cu raportorul general, cu secretarul general și cu secretarul special, așa cum este prevăzut de Ordo Synodi. La rândul său Pontiful, care a luat cuvântul după secretarul general, a voit să reafirme faptul că actualul sinod este în continuitate cu sinodul celebrat anul trecut. Cu privire la Instrumentum laboris, Francisc a subliniat că el rezultă din Relatio synodi integrat cu contribuțiile venite ulterior, care a fost aprobat de Consiliul post-sinodal - reunit în prezența Pontifului - și care este baza pentru a continua dezbaterea și discuțiile din zilele următoare. În acest context, importanță esențială asumă contribuțiile diferitelor grupuri lingvistice. Papa a amintit și că cele trei documente oficiale ale sinodului de anul trecut sunt cele două discursuri ale sale, de la început și de la sfârșit, și Relatio synodi. Pontiful a subliniat că doctrina catolică despre căsătorie n-a fost atinsă și apoi a avertizat să nu se dea impresia că unica problemă a sinodului este aceea a împărtășaniei dată divorțaților, invitând să nu se reducă orizonturile sinodului.

(După L'Osservatore Romano, 7 octombrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat