Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

La Sinodul despre familie confruntare între limbaje și culturi

De Iacopo Scaramuzzi

Cei 270 de părinți sinodali reuniți în Vatican au început să discute, începând de marți, 6 octombrie 2015, după-amiază, în cele treisprezece grupuri lingvistice de lucru (circuli minores). În cadrul fiecărui cerc sunt prezenți episcopi din țări diferite care vorbesc una dintre cele cinci limbi alese (engleză, italiană, franceză, spaniolă și germană). Dezbaterea, care urmează ordinea temelor indicată de documentul de bază (Instrumentum laboris), încă n-a atins teme specifice, dar oricum au reieșit sublinieri culturale diferite îndeosebi în privința "limbajului" pe care Biserica trebuie să-l folosească pentru a prezenta propriul mesaj.

Demararea discuțiilor a fost "foarte interesantă", a spus în briefingul zilnic monseniorul Charles Chaput (raportor la un cerc), arhiepiscopul de Philadelphia care a găzduit recenta Întâlnire Mondială a Familiilor încheiată de papa, și diferiți părinți au exprimat îndoieli cu privire la faptul că documentul de bază "prezintă faptele în mod pe deplin îngrijit și comprehensiv" și nu riscă în schimb să furnizeze viziunea "Europei occidentale și a emisferei nordice". Arhiepiscopul nord-american a exemplificat spunând că, "un limbaj care poate să fie ofensator în Europa sau în Statele Unite poate să fie necesar în Africa sau în Asia". De altfel episcopii africani au organizat o întâlnire imediat după prânz înainte de a relua lucrările sinodale. Auditoriul este "amplu și diversificat și răspunsul nostru trebuie să fie adecvat".

La o întrebare specifică, Chaput a răspuns de altfel că în discuția generală din aulă în zilele trecut numai "una sau două intervenții" au atins chestiunea homosexuală și "nu ne-am focalizat prea mult asupra acestei teme, care va fi tratată" în continuarea Sinodului. Cât privește participanții la întâlnirea de la Philadelphia, dacă în Instrumentum laboris se ia act că există credincioși cărora le este greu să trăiască în mod coerent cu învățătura Bisericii, la Întâlnirea Familiilor erau "multe persoane, tinere și cu copii", care, precum cele 99 oițe, "vor să trăiască pe baza învățăturii Bisericii și care scot hrană din ceea ce spune Isus și din ceea ce spune Biserica. Încurajăm pe cel care urmează învățătura Bisericii despre familie în așa fel încât să nu se simtă abandonat".

Cu privire la "limbajul Bisericii", arhiepiscopul peruvian Salvador Pi?eiro, la rândul său, a spus că "limbajul cel mai bun în cercurile mici este limbajul iubirii, suntem cu toții păstori preocupați să însoțim familiile". Episcopul francez Laurent Ulrich (și el raportor într-un cerc) a subliniat că reiese din discuții un "limbaj de încurajare și primire față de familii și față de valorile lor îmbogățitoare pentru societate".

Cei trei părinți sinodali au exprimat astfel opinia lor ca răspuns dat jurnalistului care întreba dacă soluția la diversitățile culturale existente în sânul Bisericii nu este o anumită delegare doctrinală dată conferințelor episcopale naționale la care a făcut aluzie în trecut papa Francisc. Pentru Chaput, "Biserica este catolică pentru că este universală, ajunge la toți și toți au aceeași credință"; cu privire la unele chestiuni precum căsătoriile cu persoane de alte religii este necesar un "dialog între conferința episcopală și Sfântul Scaun", însă cu privire la "chestiunile de doctrină" trebuie să fim foarte "atenți" pentru a nu atinge catolicitatea Bisericii. Pentru Ulrich, "Biserica este unită dar are diferențe culturale" și "nu putem să ne îndepărtăm de unitatea catolică, nici de poporul care ne-a fost încredințat: este necesar un exercițiu de înaltă acrobație". Pentru Pi?eiro, Evanghelia "trebuie vestită tuturor popoarelor și cuvintele lui Isus sunt un răspuns pentru toate chestiunile". Cât privește "hermeneutica conspirativă" care, așa cum a spus părintele Antonio Spadaro pe Twitter, papa a avertizat cu privire la adoptarea. Papa Francisc, a explicat Chaput ca răspuns la o întrebare, "ne-a invitat să nu-l considerăm pe unul conspirator împotriva altuia, ci să lucrăm cu toții pentru unitate. Există mereu activități de lobbying în întâlnirile din Biserică, și la Sinod, dar nu trebuie să ne scandalizăm. Toți au Biserica în propria inimă. Și nu suntem aici pentru a câștiga ceva, suntem aici pentru a ajunge la acel adevăr pe care Domnul l-a stabilit pentru Biserica sa".

Dimineața, Sala de Presă a Sfântului Scaun a difuzat lista raportorilor și a moderatorilor din cele 13 circuli minores în Italicus (italiană), Gallicus (franceză), Anglicus (engleză), Hibericus (spaniolă și portugheză) și Germanicus (germană). Cât privește cele trei cercuri italiene, au fost aleși moderatori, în prima sesiune de ieri după-amiază, cardinalii Angelo Bagnasco, președinte al CEI și arhiepiscop de Genova, Francesco Montenegro arhiepiscop de Agrigento și Edoardo Menichelli arhiepiscop de Ancona, în timp ce cardinalul Mauro Piacenza, monseniorul Franco Giulio Brambilla și părintele Manuel Arroba Conde au fost numiți raportori. Apoi au fost aleși moderatori cardinalii George Pell (prefect al Secretariatului pentru Economie), Vincent Gerard Nichols, Thomas Christopher Collins și monseniorul Eamon Martin ca moderatori ai grupurilor engleze, Joseph Kurtz, monseniorul Diarmuid Martin (arhiepiscop de Dublin), monseniorul Mark Benedict Coleridge și monseniorul Charles Joseph Chaput raportori. Cardinalii Robert Sarah, Gerald Cyprien Lacroix și monseniorul Maurice Piat ca moderatori ai celor trei cercuri franceze, monseniorul Laurent Ulrich, monseniorul Paul-André Durocher și iezuitul Francois-Xavier Dumortier ca raportori. Cardinalii Oscar Rodriguez Maradiaga și Francisco Robles Ortega pentru cele două cercuri spaniole, cardinalul José Luis Lacunza Maestrojuan raportori. Și în sfârșit cardinalul Christoph Schoenborn moderator și episcopul de Berlin Heiner Koch raportor pentru cercul în limba germană.

"Una este adunarea a 270 de părinți plus o sută de auditori și experți; alta este un cerc în care circa treizeci de părinți pot - cu câțiva auditori și experți - să împărtășească și să reflecteze împreună despre unele puncte. Așadar, este un exercițiu efectiv de participare. Să nu uităm că, întocmai, Sinodul este sinod dacă această participare este favorizată și încurajată la maxim", a explicat la Radio Vatican monseniorul Bruno Forte, secretar special al Sinodului, cu privire la noua metodologie a acestei Adunări. "Există multă democrație, în sensul că fiecare cerc alege un moderator al său care are misiunea de a da cuvântul, de a coordona munca și un raportor al său, adică unul care face sinteza tuturor ideilor reieșite - pe cât posibil împărtășindu-le cu întregul grup - și apoi le prezintă în aulă. Munca din cercuri este efectiv canalizată spre o comunicare la toată Adunarea sinodală: acest lucru este foarte important. Astfel lucrarea făcută în grupuri mici de fapt se revarsă în lucrarea colegială a întregii Adunări sinodale".

(După Vatican Insider, 7 octombrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat