Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Toți Sfinții (2015)

Astăzi celebrăm sărbătoarea omenirii salvate prin sângele Mielului, Cristos.

Avem astăzi solemnitatea tuturor sfinților, o sărbătoare veche din secolul IV, de la începutul libertății Bisericii creștine, sărbătoare importantă care prin fixarea ei la data de 1 noiembrie, simbolizează strângerea și împărtășirea roadelor mântuirii, pentru toți cei care în timpul vieții, s-au trudit și s-au jertfit, urmându-l pe Isus, iubindu-i pe semeni și trăind în pace cu întreaga creație.

Pentru toți aceștia, sfântul apostol Ioan, în prima lectură (cf. Ap 7,2-14), ne spune că Dumnezeu cel întreit și unic, care este Dumnezeul iubirii, al sfințeniei, al dreptății, al bunătății, al bogăției și al fericirii, a pregătit (cf. In 5,17; 14,2-3) paradisul nespus de minunat, din împărăția sa (cf. 1Cor 2,9), pentru ca ei să se poată bucura veșnic alături de îngerii rămași credincioși.

Sfântul Augustin (354-430) spune: "Frumoasa grădină a Domnului are nu numai trandafirii martirilor, ci și crinii fecioarelor, iedera celor care trăiesc în căsătorie, violetele văduvelor. Nici o categorie de persoane nu trebuie să se îndoiască de chemarea proprie. Cristos a pătimit pentru toți".

Feodor Mihailovici Dostoievski, (1821-1881), unul din cei mai importanți scriitori ruși, în romanul "Idiotul", a spus: "O frumusețe va salva lumea". Acea frumusețe este Isus Cristos și sfințenia sa. Cunoaștem oare o frumusețe mai mare ca a lui Cristos, "Cel mai frumos dintre fiii oamenilor" (Ps 45,2) și o sfințenie mai mare ca cea a mântuitorului, Isus, "Sfântul lui Dumnezeu" (In 6,69)?

Dar ce este un sfânt? Sfântul Paul ne spune că sfinții sunt casnicii lui Dumnezeu (cf. Ef 2,19). Paul Claudel (1868-1955), un scriitor francez, bun creștin, spunea: "Sfântul este un crainic al luminii, este un om prin care se vede Cristos". Acum înțelegem mai bine de ce pelerinii de la Ars spuneau că l-au văzut pe Dumnezeu în persoana sfântului Ioan Maria Vianney (1786-1859). Tot acum înțelegem de ce un tată îi explica micuțului său fiu că un sfânt este asemenea unui vitraliu, care lasă să treacă prin el lumina de la soare, dându-i însă diferite nuanțe și culori.

Frumoase definiții și frumoase explicații. Dar nespus mai frumoasă definiție și mai pe înțeles explicații le găsim în lecturile biblice de astăzi, care ne spun că sfântul este omul care s-a străduit în toată viața lui să fie ca un alt Isus, adică un om care să-și aibă bogăția, comoara, onoarea, dreptatea și răsplata în cer, iar, pentru pământ să-și păstreze numai iubirea, curăția, răbdarea, jertfa, mila, binefacerea, față de semeni, față de celelalte viețuitoare și față de întreaga creație (cf. Ap 7,3); un om care a trăit toată viața lui ca Isus: sărac, blând, îndurerat și mâhnit, flămând și însetat de dreptate, milostiv, cast și curat cu inima, făcător de pace, prigonit pentru dreptate (cf. Mt 5,3-12).

Bucuria cea mare pentru noi, astăzi, constă în faptul că fiecare dintre noi suntem invitați și așteptați în paradis, alături de Dumnezeu Tatăl care ne-a creat, alături de Dumnezeu Fiul care ne-a răscumpărat, alături de Dumnezeu Duhul Sfânt care ne-a sfințit, alături de îngeri care ne-au vegheat și alături de sfinții care și-au petrec cerul făcându-ne bine cât am trăit pe pământ. "Aceasta este voința lui Dumnezeu, sfințirea voastră" (1Tes 4,3; Ef 1,4). "Căci, după cum Cel ce v-a chemat este sfânt, fiți și voi sfinți în toată purtarea voastră. Căci este scris: "Fiți sfinți, căci eu sunt sfânt" (1Pt 1,15-16). "Fiți desăvârșiți precum Tatăl vostru din ceruri este desăvârșit" (Mt 5,48).

Suntem copii lui Dumnezeu, îl vom vedea pe Dumnezeu, vom merge în cer și vom deveni asemenea lui Dumnezeu, ne spune lectura a doua (cf. 1In 3,2); de aceea, ca niște copii demni de Dumnezeu, să nu dăunăm și să nu facem nici un rău nimănui: nici oamenilor, nici pământului, nici mării și nici copacilor, cum ne spune prima lectură (cf. Ap 7,3), pentru că al Domnului este pământul cu tot ceea este pe el, lumea cu tot ceea ce este în ea (cf. Ps 24,1); ci, din contra, să fim săraci cu duhul, adică fără răutate; să fim conștienți de păcătoșenia noastră și să plângem; iar, pentru că suntem păcătoși și avem nevoie de îndurare, să fim și noi: blânzi și smeriți cu inima față de toți; să fim doritori de bine și dreptate; să fim milostivi cu toți și toate; să fim curați în gânduri, vorbe și fapte; să fim făcători de pace; să fim răbdători în suferințe până ce va veni Domnul, așa cum ne învață însuși Isus, în Fericirile sale (cf. Mt 5,3-12).

Biserica, prin lecturile propuse astăzi spre meditare și aprofundare, ne sugerează că, așa cum un invitat și un așteptat la un mare ospăț, nu trebuie să se gândească numai la grădina unde este așezată masa, numai la bucatele gustoase și delicioase, numai la tovărășii de ospăț, ci trebuie să se mai gândească și la costurile ospățului și la truda și jertfa celor care le-au pregătit. Tot astfel, oamenii, fericiții invitați și așteptați la ospățul de nuntă al Mielului (cf. Ap 19,9), mai înainte de a se bucura de locul minunat, de deliciile și fericirile paradisului, de compania selectă, trebuie să se gândească la costurile lui Dumnezeu și la dragostea truditoare și jertfitoare a celor care ne-au pregătit acel loc fericit și acele delicii divine.

În primul rând, oamenii invitați la ospățul veșnic, mai înainte de a primi sau refuza (cf. Lc 14,16-24), trebuie să se gândească la dragostea lui Dumnezeu Tatăl, care atât de mult ne-a iubit, că ni l-a dat și la jertfit pe unicul său Fiu, Isus Cristos pentru noi (cf. In 3,16; Ap 7,14); că și-a revărsat dragostea peste noi și prin trimiterea Duhul Sfânt în inimile noaste. Duhul Sfânt este cel care ne-a fost dat ca să rămână cu noi până la sfârșitul lumii, să ne susțină pe calea vieții, să ne aducă aminte de tot ceea ce ne învățat Isus, să ne ajute să-l mărturisim pe Isus spre fericirea noastră, să se roage și să mijlocească pentru noi, să ne învie din moarte în ziua de apoi și ne călăuzească spre viață veșnică (cf. Rom 5,5).

Iar, în al doilea rând, oamenii invitați la bucuriile paradisului trebuie să se gândească și la dragostea jertfelnică a lui Isus și a Duhului Sfânt, care au acceptat părăsirea cerului și lucrarea mântuitoare în favoarea noastră: "Nu este mai mare dragoste decât să-și dea cineva viața pentru prietenii săi. Voi sunteți prietenii mei" (In 15,13-14). "Niște limbi ca de foc au fost văzute și s-au așezat câte una peste fiecare din ei. Și toți s-au umplut de Duh Sfânt" (Fap 2,3-4)

Dar cine va ajunge în paradis? La această întrebare ne răspund lecturile biblice ale solemnității de astăzi și, toți sfinții celebrați astăzi. Conform lor, vor ajunge în paradis: toți cei care l-au crezut pe Dumnezeu și au ascultat de el (cf. Ap 7,2.10.12); toți cei care l-au primit pe Isus ca Domn și mântuitor; toți cei care și-au curățit sufletele în sângele lui (cf. Ap 7,14); toți cei care s-au deschis inspirațiilor Duhului Sfânt; toți cei care au imitat în slujire persoanele divine, îngerii și sfinții; toți cei care nu au dăunat cu nimic oamenilor, viețuitoarelor, copacilor, pământului, apei și aerului (cf. Ap 7,3); toți cei care au ieșit din mijlocul celor care fac răul, s-au despărțit de ei și nu luat în nici un fel parte la lucrările lor (cf. 2Cor 6,17), dar le-au osândit (cf. Ef 5,11); toți cei care în timpul vieții au fugit de faptele trupului și le-au împlinit pe cele ale Duhului (cf. Gal 5,19-23); toți cei care au tradus în viața lor fericirile rostite de Isus, în litera și în spiritul lor (cf. Mt 5,3-12); toți cei care s-au remodelat după chipul omului nou, Isus Cristos (cf. Gal 6,15; Ef 2,15).

Sfântul Ambroziu (339-397) spune: "Omule, tu ești un tablou, o imagine a lui Dumnezeu. El și-a întipărit în tine portretul său. El te-a făcut după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26-27). El te-a lucrat ca un artist desăvârșit. Nu-i distruge imaginea, nu-i distruge chipul sublim pe care-l porți în tine, căci acest chip a fost lucrat, cu harul, cu sângele, cu însăși viața Fiului lui Dumnezeu".

Pentru cei care, asemenea evreilor din sclavia Egiptului, își doreau și căutau o patrie mai bună (cf. Evr 11,16), adică pentru cei săraci, pentru cei flămânzi, pentru cei nedreptățiți, pentru cei cu lacrimi în ochi, pentru cei prigoniți pentru dreptate, așa cum spun fericirile (cf. Mt 5,3-12), tot ceea ce ne spune solemnitatea tuturor sfinților, este o binecuvântare, o comoară și o așteptare plină de speranță, căci regele Cristos are pentru ei o împărăție cerească are lăcașuri veșnice pregătite (cf. In 14,2-3), are o fericire nesfârșită și va veni să-i ducă pe toți acolo (cf. In 14,2-3; Ap 7,9-10; 21,18-23).

Dar, pentru cei care pe acest pământ, asemenea regelui Baltazar, trăiesc și se ospătează din bunurile lui Dumnezeu, profanând fără rușine numele său cel sfânt (cf. Dan 5,1-5); pentru cei care caută fericirea numai pe acest pământ; pentru cei cărora chiar și numai în poze le place să apară la distracții, la chefuri și la ospețe; pentru cei cărora chiar și numai în pozele place să apară lângă case mari, mașini luxoase și firme de renume; pentru cei cărora și numai în poze le place să apară în companii "selecte" de bărbați și femei; pentru cei cărora le place să se laude cu titlurile, cu reușitele și cu înțelepciunea lor în cele pământești, zic, de toți aceștia, ca și de invitații din evanghelie, este foarte greu și numai să apropii cu mesajul: "Ferice de acela care va prânzi în împărăția lui Dumnezeu!" (Lc 14,15), ca să nu mai spunem de faptul de a le vorbi despre viața veșnică despre împărăția cerurilor și despre fericirea sfinților (cf. Mt 19,16-22; Lc 16,19-31). La toți aceștia le este foarte greu să creadă în Isus și în împărăția cerurilor, căci ei au un alt domn, au alt paradis și o altă fericire, care sunt toate cele pământești.

Și, totuși, numai paradisul lui Dumnezeu este cel adevărat, numai averea lui Dumnezeu este cea mai sigură și numai fericirea paradisului este veșnică și netulburată. Nu majoritățile create ocazional de satana trebuie să ne decidă calea de urmat în viață, ci sfinții, care sunt adevărata majoritate, care sunt o majoritate mereu în creștere.

Este trist faptul că de multe ori ne este dat să vedem, oameni care își zic creștini, dar nu au o relație bună cu Dumnezeu și care produc multe suferințe fizice și morale semenilor lor: nedreptate, sărăcie, lacrimi, durere și chiar moarte. De multe ori ne este dat să vedem, oameni care își zic creștini, dar care pentru un câștig trecător, dăunează pământului, mării, animalelor și copacilor. Astfel, vedem pământ otrăvit pentru mulți ani, vedem ape poluate cu floră și faună distruse, vedem animale ucise fără trebuință și fără milă. La toți aceștia strigă astăzi Dumnezeu, strigă sfinții prin viața și învățăturile lor, strigă și toți oamenii de bunăvoință. Am văzut că Dumnezeu ne spune în Biblie: "Nu vă luați după ei, nu lucrați ca ei, ieșiți din mijlocul lor, despărțiți-vă de ei" (2Cor 6,17; Ef 5,11).

Diferența dintre cei credincioși și cei necredincioși, poate fi redată prin spusele a doi oameni: "Am 72 de ani, spunea sfântul Leonard de Porto Maurizio (1667-1751), și n-am fost nefericit nici măcar o oară". Am 72 de ani, spunea marele poet Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832), și n-am fost fericit nici măcar o oră".

Avantajul celor credincioși se va vedea la înviere, așa cum s-a văzut cu Tabita din Iope, pe care a înviat-o sfântul Petru, atunci când i-a văzut faptele de dragoste față de semeni (cf. Fap 9,36-42).

De ce sunt numiți "sfinți" apostolii, martirii și păstorii de suflete? Pentru că au trăit, au lucrat și s-au jertfit pentru a transmite învățătura divină: "Eram gata să vă dăm nu numai evanghelia lui Dumnezeu, ci chiar și viața noastră, atât de scumpi ne ajunseserăți" (1Tim 2,8). Noi cum vestim evanghelia?

De ce sunt numiți "sfinți" feciorelnicii și fecioarele? Pentru că ei au dat mărturie despre curăția din paradis și despre curăția voită de Dumnezeu în lume (cf. Lc 20,34-35). Predicăm noi cu viața curată?

De ce este "sfântă", Maica Tereza de Calcuta (1910-1977)? Este sfântă pentru simplul fapt că a salvat de pe stradă oameni sortiți morții, pentru că a văzut în ei chipul lui Dumnezeu și al lui Isus pătimind.

De ce este numit Isus, "Sfântul lui Dumnezeu" (In 6,69)? Pentru că el pe unde a trecut a făcut numai bine tuturor oamenilor (cf. Fap 10,38), pentru că a trăit și s-a jertfit pentru mântuirea lumii și a întregului univers afectat de păcat (cf. Rom 8,21-23).

În călătoria noastră spre paradisul lui Dumnezeu, să nu obosim de a face binele și de a ne îmbrăca cu bunătate față de orice făptură (cf. Col 3,12). Isus Cristos, cel sărac, blând, îndurerat și mâhnit, flămând și însetat de dreptate, milostiv, cast și curat cu inima, făcător de pace, prigonit pentru dreptate, umblă și astăzi prin lume în ucenicii săi și așteaptă alinare de la cei care îi întâlnesc.

Pictorii religioși au redat iubirea sfinților față de Dumnezeu, față de oameni, față de pământ, față de animale, față de natura înconjurătoare, prezentându-i în tablouri îngrijind de oameni aflați în suferințe, îngrijind de animale, îngrijind de natura înconjurătoare.

Astfel putem vedea tablouri cu: paradisul contemplat de sfânta Ecaterina din Siena, cu Biblia tradusă și studiată de sfântul Ieronim, cu îngerul de care ascultă Maica Domnului, Tobia și Daniel. Apoi putem vedea tablouri cu: orfanii îngrijiți de sfântul Ioan Bosco, cu leproșii îngrijiți de sfântul Daminan Vestur, cu săracii hrăniți de sfântul Iosif Cololengo, cu abandonații adunați de Maica Tereza de Calcutta, cu pâinile dăruite celor lipsiți de Maica Speranța. Și, iarăși, putem vedea tablouri: cu lupul îngrijit de sfântul Francisc din Assisi, cu leul îngrijit de sfântul Gherasim (+ 475), cu peștii cărora le predica sfântul Anton de Padova, cu câinele îngrijit de sfântul Rochus, cu cerbul căruia îi vorbea sfântul Humbert, cu ogoarele frumos îngrijite de sfântul Isidor Plugarul, cu florile, sau, cu fântâna îngrijite de Sfânta Fecioară Maria etc.

Dacă ar fi ca unuia fiecăruia dintre noi la sfârșitul vieții să ni se facă un tablou reprezentativ cu ceea ce am iubit și am făcut în viață, oare lângă ce am putea fi reprezentați alături? Oare, văzându-ne oamenii, vor putea spune: "Aceasta este neamul celor care caută fața ta, Doamne" (Ps 24,6)?

Doamne, ajută-ne pe toți oamenii ca să ajungem sfinți și veșnic fericiți în paradisul tău!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 46.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat