Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Pentru a-l înțelege pe papa Francisc

Înrădăcinat în evanghelie

De Marcelo Figueroa

Evanghelic, fost director al Sociedad Biblica Argentina

Adesea sunt întrebat ce anume recomand să se citească pentru a-l înțelege pe papa Francisc, ținând cont de marea cantitate de cărți, scrieri și articole publicate despre viața sa și despre gândirea sa. Răspunsul meu este mereu același: evangheliile, și dacă e posibil toată Biblia. Desigur, este foarte recomandabil să se citească tot ceea ce se scrie despre el, dar dacă neglijăm paginile pe care le conțin evangheliile, nu-l vom înțelege niciodată în mod adecvat. Aici se află izvorul modul său foarte special de a comunica. Enciclicele, omiliile, discursurile, gesturile, stilul de viață al lui Francisc și mai ales gândurile sale cele mai profunde, sunt înrădăcinate în acele pagini.

Mulți contemporani ai lui Isus admirau la el mai ales faptul că "învăța ca unul care are autoritate și nu ca învățătorii Legii" (Mc 1,22). În ce consta acea autoritate? În faptul că în Cristos vedeau o coerență de neclintit între cuvinte, fapte și stil de viață. Integritate pe care contemporanii nu o percepeau în mulți farisei, cărturari și autorități religioase: aceștia puteau chiar să învețe în mod catedratic Legea, dar apoi cu comportamentul contraziceau cuvintele, ajungând să le anuleze. Nu uimește așadar că luptele, discuțiile, acuzele și conspirațiile cele mai feroce pe care Isus le-a îndurat în timpul activității sale proveneau din acel sector intern al însăși religie sale. Ei se credeau "stăpâni ai credinței" și făcuseră din dogmele sale, din obiceiurile sale și din practicile sale un baston inflexibil cu care judecau pe oricine sfida status quo-ul lor și puterea lor religioasă și politică, fie el și însuși Fiul lui Dumnezeu. Așadar nu este dificil a deduce că discipolilor creștini autentici, în special celor care aveau să ocupe locuri importante în cadrul Bisericii, li se va întâmpla același lucru din partea sectoarelor fundamentaliste.

Isus a îndrăznit să traverseze granițe cu libertate și spontaneitate surprinzătoare. A făcut asta onorând prima poruncă de iubire față de Dumnezeu și față de aproapele. A avut curajul de a atinge bolnavi de lepră și chiar sicriul fiului mort al văduvei din Naim; lăsa ca lumea să se strângă în jurul lui și în mijlocul ei a vindecat o femeie considerată impură. Ca exemple concrete de întâlniri între credințe diferite, a recunoscut public credința unei femei siro-feniciene și a avut o conversație teologică animată cu o samariteană.

Se înțelege, așadar, de ce Francisc, în numele acestei iubiri cristocentrice, răstoarnă protocoalele de securitate pentru a se apropia de cel care suferă. Și nu se poate să nu ne gândim că milostivirea a fost încă de la început marele cuvânt ale cărui semnificație și conținut cele mai profunde Bergoglio le-a învățat și le-a interiorizat de la acele gesturi ale lui Mesia care, conform unora, a sfidat acel politically correct. De ce să nu ne gândim că apropierea sa insistentă de alte religii, mai ales de cele născute din trunchiul lui Abraham, este o interpretare corectă a celei mai curate misiuni cristologice?

Toate tentativele de a-l închide pe Isus au fost nerodnice. Pentru a-l domina, a-l acuza și a-l folosi, au voit să-l identifice cu zeloții, cu fariseii, cu irodianii, cu saduceii și chiar cu forțele răului. Au voit să-l pună în dificultate cu puterea politică și în conflict cu puterea religioasă, estorcându-i un răspuns la întrebarea dacă trebuie plătit sau nu tributuri imperiului. Cum să ne surprindă faptul că s-a voit să fie stigmatizat Francisc identificându-l cu tot soiul de ideologie, politică, economică, chiar și opuse între ele?

Exemplele și referințele biblice ar putea continua îndelung și cu siguranță ne-ar ajuta să reflectăm. Și să înțelegem că dacă ne separăm de învățăturile din evanghelii și de stăpânul din evanghelii, ne îndepărtăm de posibilitatea de a-l înțelege pe papa venit de la "capătul lumi".

(După L'Osservatore Romano, 30 octombrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat