Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Voturile Sinodului, doctrină și mântuire a sufletelor

De Andrea Tornielli

Sinodul s-a încheiat, paragraful cel mai controversat care conținea o deschidere semnificativă față de divorțații recăsătoriți și posibilitatea pentru ei de a se apropia de sacramente - chiar fără a menționa în mod explicit împărtășania - a fost aprobat cu 178 de voturi pentru, 80 împotrivă și 7 abțineri. Un singur vot în plus față de cvorumul celor două treimi care însă stabilește că și acest text al documentului final a obținut larga majoritate calificată, necesară conform regulamentelor, pentru a putea declara un text ca exprimare deplină a Sinodului.

În ultimele două zile, după predarea textului final părinților pentru ca să-l discute și să propună amendamente, unii exponenți cheie ai minorității așa-numite "rigoriste" - contrară schimbărilor în ce privește disciplina sacramentală pentru divorțații recăsătoriți - au elogiat documentul. Au declarat deschis că nu conținea "schimbări doctrinale" și că, așadar, putea obține un consens vast. Însă în realitate se pregăteau pentru momentul votului, pentru a da "non placet"-ul lor sperând să nu se ajungă la cvorum, cu o lovitură de teatru care avea să facă zgomot.

Această minoritate care a putut să conteze îndeosebi pe voturile părinților sinodali din țările din est, din Africa și din câteva nord-americane a sperat așadar, în aulă, să nu facă să se obțină majoritatea celor două treimi la paragraful dedicat "discernământului" caz cu caz cu privire la divorțații recăsătoriți în vederea unei eventuale admiteri a lor la sacramente, cu toate că textul a fost studiat și ajustat pentru a căuta maximul consensului. Și cu toate că se baza pe propunerea pusă la punct în cercul mic german în cadrul căruia s-au confruntat pentru a ajunge la acord în unanimitate cu privire la un text comun teologi precum cardinalii Walter Kasper, Christoph Schönborn, Gerhard Ludwig Müller.

La sfârșitul primului Sinod despre familie, în octombrie 2014 pasajele cele mai controversate din documentul final au obținut numai majoritatea absolută a "placet"-urilor părinților sinodali, dar nu majoritatea calificată care i-ar fi făcut să considere cu titlu deplin aprobate textele. După săptămâni în care bloguri, situri și ziare mai apropiate de grupul așa-numit "rigorist" continuau să repete că majoritatea părinților erau contrari deschiderilor cu privire la divorțații recăsătoriți, s-a încercat să se facă bis, repetând în momentul votului ceea ce s-a întâmplat în urmă cu un an. Însă de data aceasta, deși la limită, și paragraful 85 a fost aprobat pe deplin de părinți cu majoritatea celor două treimi cerute.

Astfel cel care acum minimalizează rezultatul votării, notând că despre aceste aspecte nu e vorba de a face calculele ca în majoritățile parlamentare - a fost tocmai Papa Francisc, la început, cel care a amintit că Sinodul nu era un parlament - ar fi tresăltat de bucurie vorbind despre picare dacă acel paragraf 85 n-ar fi obținut cele două treimi datorită lipsei unui vot sau două.

Timp de secole, cu dezbateri adesea sfâșietoare, Biserica a discutat în interiorul ei despre chestiuni doctrinale foarte delicate referitoare la dogma de credință. Magisteriul Papilor, enciclicele și discursurile lor, au aprofundat atâtea chestiuni mai mult sau mai puțin cruciale și despre atâtea chestiuni au schimbat atitudinea. Să ne gândim numai la enciclica "Mirari vos" a lui Grigore al XVI-lea, care condamna libertatea de gândire și libertatea presei, și să se compare cu magisteriul lui Pius al XII-lea, pentru a vedea cât drum s-a parcurs în raportul dintre Biserică și lumea contemporană în o sută de ani.

Cei care consideră fiecare virgulă de deschidere ca un "cal troian" pentru a face să distrugă familia și căsătoria creștină, ar trebui să afle că în societățile occidentale - vorbesc numerele - căsătoria și familiile sunt deja fleșcăite. Tocmai pentru asta, sau oricum și pentru asta, a devenit necesară reflecția a două Sinoade. S-a schimbat contextul social, s-au schimbat obiceiurile, societatea este tot mai "lichidă", relativistă, secularizată.

Biserica nu străbate lumea, ci se întreabă cum să vestească lumii Evanghelia sa într-un context profund schimbat. Dacă există noi fenomene, situații profund schimbate, un număr tot mai mare de persoane care trăiesc condiții "iregulare", nu poate să nu se pună problema cum să se ajungă la ele, să fie însoțite, să le facă să simtă îmbrățișarea milostivirii lui Dumnezeu, să se încerce să li se vină în întâmpinare. A se preocupa mai ales de "salus animarum", de mântuirea sufletelor, care a fost mereu - sau ar trebui să fie mereu - criteriul călăuză al oricărei reforme în Biserică. Putea să fie făcut un pas în direcția divorțaților recăsătoriți care, în pofida condiției lor, trăiesc experiența creștină, eventual au întâlnit cu adevărat credința numai după a doua unire, și doresc sacramentele? Putea să fie încercat un pas în această direcție privind la toată Tradiția, fără a se focaliza numai asupra viziunilor teologice sugestive dar a nu le considera automat doctrină a Bisericii?

În materie de căsătorie, timp de aproape douăsprezece secole Biserica n-a avut o reflecție teologică și atunci când a început să reflecteze despre asta, chestiunea a fost încredințată mai degrabă canoniștilor, adică experților în drept, nu teologilor. Abia în timpuri mult mai recente se aprofundează alte aspecte. Și în domeniul matrimonial, în materie de învățături despre morala sexuală, au avut loc schimbări semnificative. Pius al XII-lea, în anii Cincizeci, este cel care, împotriva părerii Sfântului Oficiu, decide să se deschidă la metodele naturale pentru paternitatea responsabilă, adică posibilitatea pentru soți de a distanța nașterile copiilor prin calcularea perioadelor fertile ale femeii și abstinența de la raporturi în acele perioade. Predecesorul imediat al Papei Pacelli, Pius al XI-lea, în enciclica "Casti connubii" (1930) interzicea în mod explicit această posibilitate. Pentru a nu vorbi despre ceea ce s-a stabilit în constituția conciliară "Gaudium et spes", care adaugă la sfârșitul procreației în căsătorie și aspectul de unire, "dăruirea de sine" pe care soții își schimbă unindu-se trupește.

De asemenea, Ioan Paul al II-lea, în exortația apostolică "Familiaris consortio" (1981) a fost cel care a afirmat că dacă doi divorțați recăsătoriți nu se pot despărți din motive obiective și dacă rămân împreună "ca frate și soră", adică abținându-se de la raporturile sexuale, pot să primească împărtășania. Este o schimbare semnificativă, dat fiind faptul că a conviețui pentru un bărbat și o femeie care nu sunt uniți de o legătură matrimonială sacramentală a fost considerată până acum puțini ani ca un "concubinaj public" și o situație de "adulter" permanent.

Deja de mult timp Biserica nu mai consideră în mod automat un păcat grav starea divorțaților recăsătoriți. Va fi bine să se precizeze înainte de toate ca despărțirea și divorțul nu sunt considerate în sine un păcat: există duhovnici de factură conservatoare care în fața unor anumite situații, pentru binele unuia dintre soți și a copiilor, sugerează uneori despărțirea. Și după "Familiaris consortio", care vorbește despre posibilitatea de a avea acces la împărtășanie pentru divorțații recăsătoriți care se abțin de la raporturile sexuale, este clar că nici condiția acestora din urmă, care după o primă căsătorie sacramentală care a mers rău au încheiat o căsătorie civilă, poate să fie considerată în sine păcătoasă.

De exemplu, una era percepția față de cei care trăiau ca niște "concubini" în Italia din anul 1950, când nu era divorțul și societatea încă era pe larg împletită cu valori creștine. Alta este percepția care există astăzi, într-un timp în care, citind ziarele, pare că aceia care vor să se căsătorească au rămas numai câțiva preoți și câțiva homosexuali.

Așadar, tocmai pe baza învățăturii Papei Wojtyła, este clar că pentru a fi păcat, pentru divorțații recăsătoriți, nu este faptul de a fi găsit un nou partener sau o nouă parteneră, care eventual i-au ajutat să iasă din disperarea primei căsătorii eșuate sau a fost decisiv pentru a se îngriji de copiii din acea primă unire, etc. Sunt considerate păcat actele sexuale trăite în aceste relații. Problema este numai una: exercitarea sexualității. Pentru Biserică, ea care crede ferm în indisolubilitatea căsătoriei sacramentale când aceasta a avut loc cu adevărat, acele raporturi trupești nu sunt permise.

Aprofundarea nouă pe care o propune textul final al Sinodului votat de două treimi dintre părinți este în realitate înrădăcinat în Tradiție. De fapt, amintește, cu Catehismul Bisericii Catolice la îndemână, că "imputabilitatea și responsabilitatea unei acțiuni pot să fie diminuate sau anulate" din cauza diferitelor condiționări. De aceea "judecata cu privire la o situație obiectivă", de exemplu aceea a divorțaților care trăiesc într-o a doua unire, "nu trebuie să ducă la o judecată asupra «imputabilității subiective»". În circumstanțe determinate "persoanele au mari dificultăți să acționeze în mod diferit". Prin urmare, "deși se susține o normă generală, este necesar să se recunoască faptul că responsabilitatea cu privire la anumite acțiuni sau decizii nu este aceeași în toate cazurile. Discernământul pastoral, deși ține cont de conștiința formată corect a persoanelor, trebuie să ia asupra sa aceste situații. Și consecințele actelor săvârșite nu sunt în mod necesar aceleași în toate cazurile".

Ce înseamnă? Înseamnă a aplica și la porunca a șasea, "Să nu săvârșești adulter", adică și la păcatul raporturilor sexuale în a doua unire, posibilitatea de atenuante care să-l facă mai puțin grav. Exact așa cum este prevăzut pentru celelalte porunci și pentru celelalte păcate. Nu este spus că a doua unire a două persoane este considerată în mod automat "adulter" eventual după zece, douăzeci sau treizeci de ani de viață comună și fidelitate reciprocă, iubire față de copii - din prima și din a doua căsătorie - jertfă și dăruire de sine, viață bună și eventual angajare în comunitatea creștină. Astăzi omul căsătorit care cade în ispită și merge la prostituate, poate de fiecare dată să recurgă la duhovnic, să fie dezlegat și să primească împărtășania. În timp ce femeie care după câțiva ani de căsătorie a fost abandonată de soț și a găsit un nou partener dispus să o primească pe ea și pe copiii săi mici, îngrijindu-se de ei, nu poate să primească împărtășania decât dacă nu-și propune să se abțină de la raporturile sexuale, chiar dacă ea nu era vinovată de ruperea primei legătură și trăiește cu fidelitate această nouă relație stabilită de căsătoria civilă.

Calea discernământului pe baza criteriilor stabilite de episcop nu reprezintă deloc o "vânzare sub preț" a doctrinei catolice despre indisolubilitatea matrimonială. Nici nu înseamnă a stabili o nouă disciplină sacramentală care să prevadă vreo formă de automatism pentru toți divorțații recăsătoriți doritori să se reapropie de sacramente. Euharistia nu este un drept care trebuie revendicat. Dar nu este nici o răsplată pentru cei perfecți. Este un medicament pentru cei bolnavi. Pentru acei "bolnavi", păcătoșii, Isus s-a întrupat și a murit pe cruce pentru a învia după aceea a treia zi. Pentru fiecare dintre acei "bolnavi" care face un pas spre Domnul, în cer se face sărbătoare, a învățat Isus.

În paragraful 85 al documentului final nu se insistă nici asupra codificării unui parcurs penitențial pentru divorțații recăsătoriți: a face asta ar fi însemnat, de fapt, să se înțeleagă că la sfârșitul parcursului, în pofida a orice, s-ar fi ajuns la ținta sacramentelor. În schimb, a vorbi despre "discernământ", caz cu caz, despre evaluare obiectivă și subiectivă a diferitelor situații, despre conștiință, despre raport cu duhovnicul, respectă și oglindește profund acele criterii ale doctrinei clasice asupra cărora a reflectat sfântul Toma. Care explica: cu cât se coboară mai mult în particular, cu atât este mai necesar discernământul prudențial. Pentru că istoriile, dramele, viețile persoanelor nu sunt toate egale nici nu pot să fie catalogate, definite, înțelese și analizate numai pe baza "grătarelor doctrinale".

Importanța a ceea ce s-a întâmplat ieri la Sinod este acum minimalizată, în mass-media, fie de cei care până la sfârșit sperau în picarea acelui paragraf pentru a slăbi orice deschidere, fie de comentatorii deschiși, dezamăgiți datorită faptului că Sinodul a acordat prea puțin în această materie. Astfel, încă o dată, în (scurt) circuitul mediatic, cele două lucruri opuse se ating și în fond sunt de acord. Incapabile să perceapă, atât unii cât și ceilalți, acel "a merge împreună" al Sinodului, acea privire autentic evanghelică a unei Biserici care, fidelă până la capăt față de învățătura Domnului său, caută orice drum pentru a se apropia, a primi, a reintegra, a îmbrățișa, a ierta, a include. Fără impuneri din exterior, fără cedări în fața "agendelor" așa-numiților "progresiști" sau în fața temerilor așa-numiților "rigoriști". Conștientă că adevărata apărare a doctrinei se află în apărarea spiritului ei, nu a literei. Și mai ales conștientă că niciodată creștinismul, adică întâlnirea cu o Persoană, nu poate să fie redusă numai la un pur sistem doctrinal, la o teorie sau mai rău, la o ideologie.

(După Vatican Insider, 25 octombrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 33.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat