Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXX-a de peste an - B (2015)

Domnul este lumina și mântuirea mea, de cine mă voi teme (cf. Ps 27,1)

Urcarea lui Isus la Ierusalim este aproape de sfârșit, de aceea și Isus, cu vindecarea orbului din Ierihon, își încheie învățăturile date ucenicilor săi, în calitate de mare profet ridicat între noi (cf. Lc 7,16), și își începe misiunea de mare preot și slăvit rege, misiune prin care va nimici moartea și va face să strălucească viața prin evanghelie (cf 2Tim 1,10), misiune prin care îi va mântui poporul său de păcate (cf. Mt 1,21), misiune prin care ne va conduce în cer. Prima lectură și psalmul responsorial ne vorbesc de Isus ca de mare profet ridicat de Dumnezeu între noi, ce ne vestește bucuria mântuirii (cf. Ier 31,7-9; Ps 126,1-6). Evanghelia ne vorbește de Isus ca rege, fiind numit de orbul din Ierihon: "Fiul lui David" (cf. Mc 10,47-48). Lectura a doua îl numește pe Isus "Mare preot" (cf. Evr 5,5-6).

Evanghelistul Marcu, după ce ne-a prezentat învățăturile date de Isus norodului și ucenicilor săi, deși, în momentul vestirii, aceștia nu par să fi înțeles mare lucru, totuși, în persoana orbului, toți aceștia îl recunosc pe Isus de Mesia, "Fiul lui David" (cf. 2Sam 7,11-16), de cel care a cruțat orbii și șchiopii iebusenilor (2Sam 5,6-8). Prin cuvintele adresate orbului vindecat: "Credința ta te-a mântuit" (Mc 10,52), Isus ne dă speranța că națiunea lui Israel, care într-un timp de orbire sufletească, orbire cauzată de invidia diavolului și de răutatea supușilor săi (cf. Înț 2,24), într-o zi se va întoarce la Dumnezeu și va căuta și primi lumina vieții și a mântuirii, așa cum orbul le-a căutat și le-a primit, așa cum mulțimea la început potrivnică orbului, mai apoi s-a întors pentru a-l încuraja să meargă la Isus.

Sunt oameni care au cunoscut vederea și apoi au orbit. Sunt orbi din naștere care nu au cunoscut niciodată vederea. Spiritual, cei care au cunoscut vederea și au orbit, sunt imaginea iudeilor care au cunoscut lumina lui Dumnezeu, dar au pierdut-o; iar orbii din naștere, care nu au avut niciodată lumina lui Dumnezeu, sunt imaginea păgânilor. Evangheliile, prin relatarea vindecării orbului care a pierdut lumina și a găsit-o, și prin vindecarea orbului din naștere, ne spun că iudeii și păgânii vor primi lumina și mântuirea lui Dumnezeu, prin credința și urmarea lui Cristos (cf. Mc 10, 46-52; In 9, 1-41).

Și, apoi, toți împreună, vor putea cânta plini de bucurie: "Domnul este lumina și mântuirea mea, de cine mă voi teme? Domnul este apărătorul vieții mele, de cine mă voi înfricoșa" (Ps 26/27,1-2).

Ierihonul, cetate blestemată, care odinioară l-a refuzat pe Iosue să treacă cu poporul ales spre țara promisă (cf. Ios 6,26) și Ierusalimul pământesc, cu iudei numai cu numele, cu iudei care ucid pe profeți (cf. Lc 13,34), cu iudei care își zic iudei, dar ei sunt o sinagogă a satanei (cf. Ap 2,9), toți aceștia care odinioară erau ostili mântuirii, acum prin orbul Bartimeu și prin vameșul Zaheu, ei înșiși caută și primesc mântuirea lui Dumnezeu, prin Isus Cristos. Bartimeu și vameșul Zaheu sunt doi oameni prin care Tatăl ceresc îl mângâie pe Isus înainte de patima și moartea sa. Ei sunt mângâierea și speranța pe care o primește și Biserica, anume că Israel și păgânii se vor converti și vor primi mântuirea lui Isus de la cruce. Iar convertirea și mântuirea atâtor evrei și păgâni, de la început și până astăzi, confirmă și întărește această speranță dată de Dumnezeu lui Isus și Bisericii sale.

Drumul spre Ierusalimul ceresc, drumul spre mântuirea veșnică, trece obligatoriu prin Ierihon, cetatea blestemată, cea care pune piedici celor ce caută mântuirea, dar și prin Ierusalimul pământesc, o sinagogă a satanei care ucide pe profeți, adică trece obligatoriu prin luptă, cruce și moarte. Iar noi nu putem trece spre Ierusalimul ceresc decât pe unde a trecut Isus, împreună cu ucenicii săi.

Dar, adesea, durerea și necazul ne dezvăluie, lumina și puterea lui Dumnezeu. Iată câteva exemple: Marta și Maria, fără moartea fratelui lor Lazăr, nu l-ar fi cunoscut niciodată pe Isus ca învierea și viața (cf. In 11,25). David, dacă nu ar fi fost prigonit de Saul, nu l-ar fi cunoscut niciodată pe Dumnezeu ca stânca, adăpostul și izbăvitorul său (cf. 2Sam 22,2-3; Ps 18,2). Poporul lui Israel, dacă nu ar fi cunoscut robia la egipteni și babilonieni, nu l-ar fi cunoscut niciodată pe Dumnezeu ca pe luptătorul și izbăvitorul său (cf. Ex 14,13-14; 2Cr 20,17; 32,7).

Psalmul responsorial de astăzi, Psalmul 126, ne spune: "Atunci când Domnul i-a întors pe locuitorii Sionului din robie, ni se părea că visăm. Atunci, gura ni s-a umplut de strigăte de bucurie și limba, de cântări de veselie. Atunci se spunea printre neamuri: Lucruri mari a făcut Domnul pentru ei, căci cei ce seamănă cu lacrimi vor secera cu bucurie" (cf. Ps 126,1-6).

Așa a fost pe pământ și pentru Domnul nostru Isus Cristos. El a parcurs drumul crucii plângând; și, pentru că a primit să moară, a adus mult rod. El a apărut apoi triumfător și purtând rodul muncii suferințelor sale, adică pe răscumpărații săi, care au fost și sunt snopii săi prețioși (cf. In 12,24). Însă așa va fi și pentru noi. Dacă vom avea lumina credinței ca să primim și să privim suferința, prin această cheie, prin prisma învierii, vom vedea lumina ca unii care se trezesc dintr-un vis, dar, așa va fi pentru veșnicie, un vis de fericire transformat în realitate (cf. Ps 125/126,1).

O femeie credincioasă, care trecea prin grele încercări, spunea: "Oricât de întunecată li s-ar părea altora calea mea, eu port în inima mea "o lampă fermecată", lumina credinței, care este ca un "far divin" ce-mi luminează viața. Deși multe pericole pândesc din umbră sufletul meu, ca să-l piardă, eu pășesc fără teamă către "grădina fermecată" a paradisului, cu frunzișul veșnic verde, unde domnește bucuria, unde privighetorile cântă neîncetat și unde viață este veșnică fericită în prezența Domnului". "Este oare ceva prea greu pentru Domnul" (Gen 18,14)?

Această credință minunată, prin Cristos, a avut-o astăzi orbul vindecat. După ce l-a salutat de departe pe Isus cu titlul mesianic, de "Fiul lui David" (cf. 2Sam 7,11-16) și a auzit chemarea: "Îndrăznește!" (Mc 10,48-49), fără a rosti nici un cuvânt, dar, ridicându-se, aruncându-și haina și bastonul care l-ar fi putut stânjeni pe cale, a venit la Isus spre a fi vindecat și mântuit. Deci, cel mai frumoase detalii ale acestei scene, sunt haina și bastonul aruncate de orb, în alergarea sa spre Isus. Și noi să dăm la o parte orice piedică și păcatul care ne înfășoară așa de lesne și să alergăm cu stăruință la Isus (cf. Evr 12,1).

Văzând minunea care i s-a întâmplat, orbul vindecat îl urmează pe Isus "pe drumul său", adică pe drumul care duce la patimă, cruce și moarte (cf. Mc 10,52), dar și spre învierea și viață veșnică. Ce greu trebuie să fi fost pentru Bartimeu să-l urmeze acum pe Isus și să-l vadă murind pe cruce. A merge alături de Isus până la patimă, cruce și moarte, este semnul cel mai clar că am primit vindecarea și mântuirea lui. Atunci când îl urmăm pe Isus pe drumul crucii, suntem deja la porțile Ierusalimului ceresc, adică la porțile învierii și al înălțării în slava cerească.

În limba spaniolă există un proverb: "Nu există orb mai mare decât acela care nu vrea să vadă lumina". Despre ei Isus spune: "Măcar că văd, nu văd, și măcar că aud, nu aud, nici nu înțeleg; astfel împietriți nu vin la mine ca să-i vindec" (cf. Mt 13,13-15). Deci mult mai gravă decât orbirea trupească este orbirea sufletească, orbirea care nu vrea să vadă creația și providența lui Dumnezeu, orbirea care nu vrea să vadă moartea lui Isus pe cruce pentru mântuirea lumii.

Din punct de vedere spiritual, omul căzut sub puterea diavolului este orb față de lucrările lui Dumnezeu. Mai mult decât atât, un astfel de om nu dorește lumina și mântuirea care vin de sus. Scriptura spune "Cain, care era de la cel rău, l-a ucis pe fratele său pentru că faptele lui erau rele, iar ale fratelui său erau neprihănite (cf. 1In 3,12). Deci mulți oameni nu vin la Isus și la mântuirea lui, pentru că iubesc mai mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor sunt rele (cf. In 3,19).

Se spune despre un orb care ședea și cerșea în piața unui oraș că într-o zi s-a îmbolnăvit și a fost dus la spital. După ce l-a consultat și i-a prescris tratamentul, medicul i-a spus că i se poate face și o operație la ochi pentru a-și recăpăta vederea. Atunci orbul a răspuns: "Nu, domnule doctor, nu doresc vederea". "Dar operația este ușoară și sigură", a insistat medicul. "Nu, domnule doctor, nu doresc vindecarea, căci, atât timp cât sunt orb, am o meserie bună. Iar dacă mă vindec, îmi pierd meseria".

Oamenii spun mereu că nu pot crede. Care este cauza? Mulți nu sunt gata să-l imite pe orbul vindecat și să arunce sprijinul lor propriu (bastonul propriu); nu sunt gata să recunoască faptul că sunt păcătoși pierduți care au nevoie de mântuire; nu sunt gata să lase păcatul și orice sprijin fals; nu sunt gata să-și schimbe viața; nu sunt gata să primească mântuirea de la Cristos; nu sunt gata să-l urmeze pe Isus pe calea crucii și a învierii sale (cf. Mc 10, 52); nu sunt gata să cânte laudele Domnului (cf. Lc 18,43); nu sunt gata să construiască pe stâncă (cf. Mt 7,24-25).

Temelia mântuirii a fost pusă de Dumnezeu la cruce și ea este Cristos. Pe această temelie sigură suntem chemați să ne zidim casă în cer. (cf. 1Cor 3,11-12), căci numai pe această temelie lucrarea noastră rezistă (cf. Mt 7,24-25). Când evreii întorși din robia babilonică, reconstruiau Ierusalimul, cu o mână țineau mistria și cu cealaltă țineau spada (cf. Neh 4,17). Deci noi toți suntem chemați să construim mântuirea pe stânca Cristos, care este "stânca veacurilor" (cf. Is 26,4; 1Cor 10,4), să lucrăm cu frică și cutremur la mântuirea noastră (cf. Fil 2,12), cu o mână ținând cărămizile spirituale și cu cealaltă mână să ținem armătura lui Dumnezeu, căci mulți ne sunt potrivnicii mântuirii (cf. Ef 6,11-13).

Căzut în mâinile diavolului, stăpânitorul întunericului, păcătosul, fără Cristos, este ca puternicul Samson cu ochii scoși de dușmani (cf. Jud 16,19-21), este ca regele Sedecia cu ochii scoși de împăratul Babilonului (cf. 2Rg 25,7), este ca un osândit legat și aruncat în întunericul cel mai dinafară (cf. Mt 8,12). Dar, dacă omul își recunoaște în fața Mântuitorului păcatele și starea în care se găsește, regretă și se hotărăște să se îndrepte, atunci, ca orbul vindecat, va primi iertare, vindecare, lumină, înțelepciune și putere de a umbla în lumină (cf. 1In 1,9).

Să alergăm, deci, la Isus, ca orbul vindecat, lăsând în urmă păcatul și orice povoară care n-ar putea stânjeni, cum a lăsat el haina și bastonul (cf. Evr 12,1); căci Domnul a făcut pentru noi lucruri minunate (cf. Ps 125/126, 3), căci numai Domnul este Dumnezeu puternic și mult iubitor de oameni (cf. In 3,16), căci numai el a suferit pentru păcatele noastre (cf. Evr 5,1-6), căci numai el nu obosește iertând (cf. Is 55,7).

Teama că l-am putea deranja pe Isus, că l-am putea suprasolicita, că l-am putea supăra cu cereri prea mari sau că l-am putea sâcâi cu cereri mici, este de la diavol, care îl oprea și pe orb să strige la Isus (cf. Mc 10,48). Iar această teamă falsă îl mâhnește pe Isus, căci el, prin moarte, înviere și înălțare la dreapta Tatălui, a primit toată puterea în cer și pe pământ (cf. Mt 28,18), a fost constituit unic mijlocitor între el și oameni pentru toate problemele lor (cf. 1Tim 2,5), și care fiind una cu Tatăl, nimic nu-i este cu neputință (cf. Mc 10,27).

Isus, care de multe ori ne dăruiește ajutor chiar și atunci când nu i-l cerem, pentru că el știe de ceea ce avem nevoie chiar mai înainte de a-i cere (cf. Mt 6,8), oare nu ne va ajuta atunci când îi cerem ceva? Biblia ne învață să aducem problemele noastre la Dumnezeu, prin rugăciuni și cereri cu mulțumiri (cf. Fil 4,6). Și tot Biblia ne întărește că vom fi ascultați în funcție de îndrăzneala și cu frecvența cu care alergăm la el (cf. Bar 4,27; Mc 10,49) și în funcție de credința noastră în puterea sa. De aceea, Isus ne întreabă ca și pe cei doi orbi vindecați de el: "Credeți voi că pot face ce-mi cereți" (Mt 9,28)? Dacă vom alerga cu îndrăzneala lor la el și vom spune un "da", fără șovăire ca și ei, ferice de noi, căci vom primi ceea ce dorim.

Ba, mai mult, Isus ne spune că, în momentul în care i-am cerut ceva, să credem că am și primit și vom avea (cf. Mc 11,24). "Este oare ceva prea greu pentru Domnul" (Gen 18,14)? "Cheamă-mă și-ți voi răspunde; și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse pe care nu le cunoști" (Ier 33,3).

Într-o cameră de spital stăteau doi oameni bolnavi. Amândoi erau sortiți unei morți apropiate și erau pregătiți pentru asta. Unul stătea la geam și celălalt stătea la ușă. Cel care ședea la geam, mai avea puterea să se ridice în capul oaselor și să privească pe geam. În schimb, celălalt stătea la ușa nu mai putea face nici o mișcare. Cel care ședea la geam era profund credincios, de aceea îl încuraja pe cel de la ușa cu priveliștile sale. În fiecare zi el îi spunea cât de minunat se vede totul de la fereastră sa magică. Îi spunea cum vede un parc de toamnă cu copii zburdalnici, mereu neostoiți, mereu cu vise multe și curate. Mai erau și tineri care treceau perechi-perechi, ținându-se de mâna, în timp ce soarele tomnatic dansa în părul lor. Și păsărelele reușeau să completeze toată această splendoare. Cel de la ușa trăia doar din cuvintele pe care le auzea de la vecinul de la geam. Dar cum totul este trecător în această lume, într-o zi cel de la geam plecă spre soarele fără apus, iar paraliticul a rămas singur în salon. Prima lui dorința era de a se mută la geam pentru a vedea splendorile descrisese prietenul său. Cu eforturi extraordinare s-a ridicat și s-a uitat pe geam. Dezamăgire totală: în față geamului era un zid și nimic mai mult. Când asistenta i-a spus: "Prietenul dumneavoastră era orb", abia atunci a înțeles că prietenul lui vedea deja, cu ochii credinței, câte ceva din bucuriile cerului și i le împărtășea și lui spre credință și mântuire.

Acești ochi, care văd bucuriile cerului, dincolo de ziduri, dincolo de lumea aceasta plină de dureri, i-a avut însuși Isus, i-a primit și orbul vindecat, i-a primit și Maica Domnului, i-au primit și apostolii, i-au primit toți sfinții și mântuiții din cer. Acești ochi, care văd bucuriile cerului, dincolo de ziduri, dincolo de lumea aceasta plină de durerii, ni i-a dat, ni i-a deschis Cristos și nouă, tuturor celor botezați; numai să avem grijă să ni-i închidă satana și să nu ni-i stingă vântul patimilor rele.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat