Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc în Cuba

În inima persoanelor cu evanghelia

De Jaime Lucas Ortega y Alamino, cardinal arhiepiscop de Havana

În timpul Consistoriului extraordinar din februarie, după salutul meu adresat papei Francisc și înainte de începerea sesiunii de deschidere, pontiful mi-a spus: "Îmi vine o idee: să vin în Cuba". Eu i-am manifestat entuziasmul meu în această privință și i-am sugerat să o introducă în călătoria pe care ar fi trebuit s-o facă în iulie în America Latină pentru a vizita Ecuador, Bolivia și Paraguay. Papa s-a arătat perplex deoarece Cuba era departe de itinerarul prevăzut și pentru că erau deja mai multe țări inserate într-un singur parcurs, care era deja prea lung. Însă a adăugat: "vom vedea".

În sesiunea din a doua zi, după-amiază, papa Francisc mi-a făcut semn să mă apropii la masa lui și mi-a spus zâmbitor: "Am luat decizia să vin în Cuba și deja l-am pus în mișcare pe Monseniorul Angelo Becciu. Cuba va fi unită la călătoria în Statele Unite din septembrie". I-am răspuns: "Sanctitate, mă întorc în Cuba cu o mare bucurie!" și i-am mulțumit profund emoționat. După acele cuvinte rostite de papa Francisc, plin de afect pastoral față de Biserica noastră, și mai mare a fost emoția mea când l-am auzit spunând: "Este minimul pe care-l pot face pentru voi".

Am norocul să fiu unicul arhiepiscop care a primit în același sediu trei papi. În acea ultimă după-amiază a consistoriului, multe amintiri și considerații despre acești trei pontifi s-au perindat, într-o rapidă derulare, în mintea mea, până acolo încât reușeam cu greu să urmăresc intervențiile fraților mei cardinali. Mi-am amintit cu profunde sentimente filiale călătoria în Cuba a lui Ioan Paul al II-lea, pontif care se ridicase în orizontul vocațional al vieții mele ca un far puternic și luminos, care mă făcuse să devin mai întâi tânăr episcop la Pina del Río (1978) și apoi, după trei ani, arhiepiscop la Havana (1981). În sfârșit, în Consistoriul din 1994, el a fost cel care mi-a impus bereta de cardinal. Ce mare apropiere și afect patern am simțit mereu, cu sprijinul său ferm în orice moment, și atunci când, la sfârșitul prețioasei sale vieți, păreau să-i lipsească forțele!

Din motive economice și sociale, la începutul anilor Nouăzeci, papa nu a putut să accepte invitația de a vizita țara noastră adresată lui de episcopii cubanezi cu mai mulți ani înainte, vizită pe care dorea atât de mult s-o facă deoarece era interesat de realitatea Bisericii noastre, care trăise situații asemănătoare cu cele al Poloniei sale. Mai mulți ani au trecut de la invitația noastră până la acceptarea sa hotărâtă. În 1998, aproape la sfârșitul mileniului, cu mai puțină forță decât aceea pe care o avea atunci când îi cerusem asta, papa Wojtyła a putut în sfârșit să facă emoționanta sa vizită în Cuba, care a fost o rază de lumină pentru Biserica din țara noastră și o piatră de hotar în istoria sa și în cea a poporului cubanez. Fraza pe care, în salutul de început adresat Cubei și lumii, făcea referință la izolarea țării noastre în contextul continentului american și al lumii întregi, și invitația sa de a rupe această izolare - "Cuba să se deschidă cu toate posibilitățile sale magnifice spre lume și lumea să se deschidă spre Cuba" - au avut un ecou imediat, ecou care se simte și astăzi și se mărește în fiecare eveniment care pare să confirme dorința și implorarea acelui Sfânt Păstor, așa cum s-a întâmpla la 17 decembrie 2014, când președinții cubanez și cel al Statelor Unite au anunțat în același timp refacerea relațiilor diplomatice dintre cele două țări cu deschiderea de ambasade în respectivele capitale.

Astfel a început o nouă etapă în relațiile diplomatice dintre aceste două națiuni rămase separate timp de peste cincizeci de ani. În timpul acelui anunț istoric, cei doi președinți i-au mulțumit papei Francisc pentru participarea sa la procesul care a dus la această apropiere și care a deschis noi căi de conviețuire și de dialog. În spatele acelui acord, în mod discret dar eficace, este convingerea clară a papei Francisc care îl face să genereze și să favorizeze dialogul ca element indispensabil pentru a depăși tensiunile și a rezolva conflictele. N-a fost prima dată când a făcut asta în pontificatul său, chiar dacă probabil rămânerea situației tensionate și dureroase dintre Cuba și Statele Unite a făcut și mai importantă intervenția sa tăcută.

Drumul dialogului dintre diferitele religii, al dialogului Bisericii cu alte confesiuni creștine și cu ebraismul, cu diferitele etnii și culturi, cu modernitatea, cu structurile sociale și politice, cu lumea, a fost întărită în mod semnificativ de Ioan al XXIII-lea prin convocarea Conciliului al II-lea din Vatican, care a făcut ca Biserica să intre, în mod reînnoit, în istoria concretă a omenirii din secolul al douăzecilea. Acea propunere de dialog a fost primită de Paul al VI-lea, care a promovat-o în mod admirabil în timpul pontificatului său. Expresia cea mai bună a acestui fapt este conținută într-o frază scurtă, emblematică și decisivă a papei Montini: "Dialogul este noul nume al iubirii". Pontiful ilustra cu aceste cuvinte cum trebuie să se relaționeze ființele umane între ele și stilul care trebuie să prevaleze în Biserică, între popoare, între grupuri diferite ale societății și în fiecare creștin în raporturile sale cu lumea.

Ioan Paul al II-lea s-a inserat în acest drum de dialog. El care a trăit un dialog dificil ca episcop în Polonia sa, l-a promovat, și atunci când părea steril și în aparență imposibil. Orientările sale, învățăturile sale, erau fidele față de acel spirit fundamental al Conciliului al II-lea din Vatican la care participase. Noi care am putut cunoaște toate acestea de aproape, am găsit în Benedict al XVI-lea o continuitate clară cu această linie de interacțiune a Bisericii cu lumea modernă în structurile sale, în activitatea sa politico-socială și în domeniul ideilor și concepțiilor care sunt la baza gândirii actuale. Deși acesta din urmă a fost domeniul în care papa Benedict s-a exprimat magistral, contribuția sa iluminantă la stilul dialogal al Bisericii, contactele sale literare și personale cu modernitatea și formularea gândirii sale cu privire la dialog în domeniul interreligios, social și politic, constituie o inestimabilă comoară în înțelegerea rolului fundamental al dialogului în viața Bisericii și a fiecărui creștin.

Într-o conversație de neuitat cu actualul papă emerit, în iunie 2012, după călătoria în Cuba, unde venise ca pelerin în timpul Jubileului pe care-l celebram în țara noastră pentru cei 400 de ani de la regăsirea, în apele mării, a statuetei Fecioarei Carității, devenită patroană a Cubei, Benedict al XVI-lea s-a arătat satisfăcut și mulțumit de călătoria sa, pentru ca noi episcopii cubaneză îi suntem foarte recunoscători și, ținând cont de Cuba și de recenta sa vizită, a amintit complăcut primirea oficială și gesturile amicale și cordiale care i-au fost rezervate, și în acel context s-a referit la dialog ca drum propriu al Bisericii. În diferite ocazii am citat acele cuvinte ale papei Ratzinger, care m-au uimit prin convingerea cu care le-a rostit. În acea întâlnire mi-a spus: "Dialogul este unicul drum al Bisericii... Biserica nu este în lume pentru a schimba guverne, ci pentru a pătrunde cu Evanghelia în inima oamenilor". Benedict al XVI-lea mi-a spus asta cu puțin înainte de a lăsa scaunul lui Petru. Când, după câteva luni, noi cardinalii ne-am reunit pentru conclavul care avea să-l aleagă în scurt timp pe Jorge Mario Bergoglio, am avut oportunitatea să vorbesc despre America Latină și despre Cuba cu viitorul papă. Într-un anumit moment al conversației, făcând aluzie la dialog și la importanța sa în conjunctura actuală de mari transformări în continentul latinoamerican, mi-a venit în minte ceea ce, în ultima mea conversație cu papa Benedict, îmi spusese apodictic cu privire la dialog ca unic drum al Bisericii în raportul său cu structurile politice și, contextualizând-o, am repetat fraza lui Benedict viitorului papă Francisc, care ridicând brațele a exclamat: "Această frază ar merge scrisă pe o pancartă la intrarea tuturor orașelor din lume", și a repetat-o, cuvânt cu cuvânt. Apoi a adăugat: "Toate procesele sociale și politice trebuie însoțite într-un climat de dialog".

Când, după puține ore cardinalul Bergoglio a fost ales la catedra lui Petru, umplându-ne de bucurie pentru că aveam un papă latinoamerican, aproape de noi, care a transmis episcopatului din America Latină la Aparecida, în Brazilia, convingerea că Biserica este misiune a lui Cristos pentru popoarele noastre, pentru ca toți, episcopi, preoți și laici să conștientizăm că suntem misionari, și văzând că noul papă avea să comunice cu siguranță întregii Biserici acel elan evanghelizator, n-am putut să nu mă gândesc la ceea ce îmi spusese Benedict al XVI-lea despre misiunea Bisericii: "Biserica este în lume pentru a pătrunde cu Evanghelia în inima oamenilor". Asta era ceea ce noul Papă, făcându-se ecou al acelor cuvinte, mi-a repetat cu profundă convingere, și ceea ce însuflețește cu fervoare pontificatul său.

Acesta este Francisc, care acum ne vizitează în Cuba: un papă misionar, care vine în mica noastră țară, ca la Sarajevo, ca în Sri Lanka, ca în Albania; care vine într-o țară care a depășit izolări și distanțări, grație și dialogului pe care Biserica și papii din secolul al XX-lea l-au promovat. Și tocmai Francisc a fost cel care a provocat și a sprijinit dialogul dintre popoarele și guvernele din Cuba și Statele Unite. Vine printre noi pentru a reafirma condiția misionară a Bisericii și predilecția sa față de cei mici, față de cei săraci. Vine ca misionar al milostivirii și niciun alt moto n-ar putea să-l definească mai bine în fața acestei lumi făcute din duritate, din singurătate, din tot soiul de sărăcii, de speranțe pierdute și de gol de Dumnezeu, unde iubirea se ia ca un joc în care perdanți triști și învingători falși recită încontinuu propria parte fără a reuși să găsească adevărata Iubire. Și acest lucru a pus în criză familia, al cărei rol este de neînlocuit în formarea noilor generații și de aceea este în centrul grijii pastorale a papei.

Există o legătură fundamentală între criza familiei și neliniștile și dorințele tinerilor, pe care papa Francisc îi va întâlni la Havana. Acea întâlnire va fi de aceea un moment foarte special al vizitei sale. Dumnezeul care este iubire va fi prezentat în Cuba de papa Francisc tinerilor, familiilor, preoților, călugărițelor și tuturor: Dumnezeul milostiv care înțelege și iartă.

La Plaza de la Revolución "José Martí", în fața altarului unde papa Francisc va prezida Euharistia, va fi o gigantografie care va acoperi cele peste zece etaje ale Bibliotecii Naționale. Va fi imaginea lui Cristos al milostivirii. Poporul nostru cubanez, ca toate popoarele pământului, are nevoie să experimenteze în momentul în care trăim că milostivirea nu este compătimire, nici simplă condescendență, ci înțelegere a inimii umane în neliniștile sale și în limitele sale. Vom simți încurajarea celui care se apleacă asupra noastră pentru a ridica sufletul nostru cu simplitate și umilință, așa cum va ști s-o facă papa Francisc în celebrarea sfintei Euharistii, în trecerea sa pe străzile din Havana și mai ales în întâlnirea cu tinerii.

Se pot face toate acestea în timp așa de puțin, numai văzându-l pe papa trecând, de departe? Uneori sunt suficiente o privire, un gest, un zâmbet, pentru a ști că Dumnezeu vine la noi și că, prin intermediul Vicarului său pe pământ, Cristos vizitează poporul său.

Așa l-am primit pe Ioan Paul al II-lea, pe Benedict al XVI-lea, și așa îl așteptăm pe papa Francisc. Nu este mereu același popor: unii au urcat la Dumnezeu Tatăl, mulți au emigrat. Emigrația lasă urme în toate familiile cubaneze, este tentația perenă a tineretului nostru. Emigrația celor mai tineri și natalitatea scăzută facă în așa fel încât populația Cubei se diminuează și îmbătrânește rapid, și acest lucru ne preocupă; dar avem și alte preocupări în acest moment.

În fața noului drum care pare să se deschidă acum pentru poporul cubanez, cu riscurile și binefacerile sale, lumea noastră, în mare parte credincioasă, trebuie să-și îndrepte privirea spre Dumnezeu și să pună propriul viitor în mâinile lui Isus milostiv. Papa o va invita să facă asta. În asta constă speranța. Francisc va veni să semene speranță printre noi, care nu este altceva decât încredere în acțiunea lui Dumnezeu milostiv care ne va ajuta într-un viitor apropiat să depășim riscurile și să descoperim, și cu ajutorul său, că binefacerile pot fi mai mari decât riscurile în noul drum care pare să se deschidă în fața noastră, dacă vom fi capabili să dăm spațiu lui Dumnezeu în viața noastră.

Acest lucru trebuie să elibereze familiile noastre și tineretul nostru de scepticismul paralizant, care este străin de credința creștină și în care Dumnezeu nu este prezent. Papa vine să ne spună ceva nou într-un moment nou al istoriei noastre.

Aceasta este cu siguranță intuiția poporului din Cuba în timp ce îl așteaptă pe Francisc.

Sunt sigur că aceia care îl vor primi cu o atitudine de credință ca pe cel care vine în numele Domnului, nu vor vedea dezamăgite propriile așteptări. Este adevărat că poporul cubanez dorește ca țara să înainteze și ca toți să beneficieze de prosperitate, dar nu este numai asta; în ordinea spirituală poporul nostru tânjește la o iubire stabilă și durabilă în familii, la pacea în conviețuirea familială și națională, în puține cuvinte, tânjește să se bucure de o viață reconciliată și fericită. Nu este o dorință nemăsurată dacă în inima noastră nu uităm că Dumnezeu este dătătorul oricărui bine și că pentru el nimic nu este imposibil. Francisc vine tocmai pentru asta, pentru ca să nu uităm de asta, pentru ca să nu uităm de Dumnezeu, și va fi primit de tot poporul nostru cu devoțiune și afect. Trecerea sa prin Cuba, sunt sigur de asta, va lăsa amprente de neșters.

(După L'Osservatore Romano, 17 septembrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat