Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXIV-a de peste an - B (2015)

În lucrarea mântuirii, credința și faptele, nu pot fi separate

După vindecarea unui orb în Betsaida (cf. Mc 8,22), Isus, pentru a le arăta ucenicilor orbirea lumii cu privire la el și la misiunea lui, dar și pentru a-i instrui cu privire la evenimentele care vor urma, îi duce în Cezareea lui Filip.

În țara lui Isus, în țara lui Israel, există două localități care poartă numele de Cezareea: Cezareea Maritimă și Cezareea lui Filip. Cezareea Maritimă este un oraș vechi care a fost construit de Irod cel Mare prin anii 25-13 î.C, și se află pe coasta Israelului, la jumătatea drumului dintre Tel Aviv și Haifa. Cezareea lui Filip, unde i-a dus astăzi Isus pe ucenicii săi, venind din Betsaida, este un ținut la poalele muntelui Hermon, lângă înălțimile Golan, la nord de Marea Galileei. Este un loc plin de verdeață, este un loc unde curg ape din topirea zăpezilor. Aici sunt și izvoarele Iordanului. În acest loc i-a dus Isus pe ucenicii săi, departe de mulțimile de oameni, pentru a-i întări în credință și pentru a-i pregăti pentru evenimentele care vor urma.

Pentru a le arăta ucenicilor săi orbirea lumii cu privire la el și la misiunea lui, pe drum, Isus îi întreabă pe ucenicii săi ce spun oamenii în legătură cu el: "Cine spun oamenii că sunt eu?" Ei i-au răspuns: "Unii spun că ești Ioan Botezătorul, alții că ești Ilie, iar alții, că ești unul dintre profeți". Opinia publică îl considera pe Isus drept un mare profet, drept un mesager care a venit să pregătească calea lui Mesia. Dar Isus era el însuși Mesia, era el însuși Fiul lui Dumnezeu cel viu. Nemulțumit de răspunsul oamenilor, Isus îi întreabă pe apostolii săi ce cred ei cu privire la el: "Dar voi, cine spuneți că sunt eu?" Mulți dintre ei au tăcut, pentru că gândeau despre el în felul lumii. Atunci, însuși Dumnezeu i-a inspirat sfântului Petru, răspunsul corect: "Tu ești Cristos!" Adică, tu ești Mesia, tu ești Unsul lui Domnului, tu ești așteptatul popoarelor, tu ești mântuitorul lumii!

Dacă vom vedea în Isus numai un mare om, numai un mare profet, numai o mare personalitate istorică, nu ne va folosi la absolut nimic. Dacă nu vom vedea în Isus pe Mesia, pe Fiul lui Dumnezeu cel viu, pe Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii (cf. In 1,29), pe unicul mântuitor de la cruce, atunci suntem cei mai nefericiți dintre oameni (cf. 1Cor 15,19).

Dacă Isus își ascunde cu grijă titlurile de glorie înainte de împlinirea misiunii sale, el declară pe față că el este Fiul Omului care trebuie să îndure multe și să fie respins de către bătrâni, de către marii preoți și de către cărturari, care trebuie să fie ucis și după trei zile să învie.

De aceea, Isus, părăsind Galileea, începe să "urce spre Ierusalim", pentru ca acolo să sufere multe, să fie respins de bătrâni, de arhierei și cărturari, să fie ucis și a treia zi să învie (cf. Mc 8,31). Crucea stă în fața lui Isus, Unsul lui Dumnezeu. Marcu ne va relata în trei anunțuri ale pătimirilor lui Isus (cf. Mc 8,31; 9,31; 10,33), nebunie și poticnire pentru oameni (cf. 1Cor 1,23).

De fiecare dată când Isus le-a vorbit despre suferința, despre respingerea, despre patima și despre moartea sa, el le-a vorbit și despre înviere sa. Dar curios este faptul că apostolii niciodată nu par să fi auzit despre cuvântul înviere. De aceea, în timpul arestări și în timpul pătimirilor, au fugit (cf. Mc 14,50). De aceea, când Isus a înviat și s-a arătat Mariei Magdalena, nu au crezut (cf. Mc 16,13). De aceea, Toma, când a aflat de învierea lui, a cerut să pună mâinile în coasta lui (cf. In 20,25).

Și noi, asemenea apostolilor, în ciuda tuturor minunilor pe care le-am văzut în viața noastră și în viața altora, când trebuie să ne încredem în Isus, ne poticnim. Isus poate fi asemănat cu acrobatul dintr-o poveste care este aplaudat de toți atunci când merge pe sârmă; dar când este vorba de a ne urca alături de el, ne este teamă.

Isus le-a spus ucenicilor că el "trebuie să sufere, să fie respins, să fie omorât și să învie". Petru nu a putut accepta ideea că Isus va trebui să sufere și să moară. De aceea, l-a luat deoparte și a început să-i facă reproșuri vii. Însă Isus s-a întors, a privit la ucenicii săi și l-a mustrat pe Petru, spunându-i: "Pleacă din fața mea, satană!" (Mc 8,33). La ispitirea sa, satana a căutat să-l abată pe Isus de la cruce și să-i ofere: pâine fără cruce, popularitate fără cruce, slavă fără cruce (cf. Mt 4,1-9); adică satana voia să-i ofere lui Isus o pâine efemeră, o popularitate efemeră, o slavă efemeră. Acum, Petru, respingând crucea, ca și satana, voia nu numai pentru Isus, ci și pentru întreaga lume o mântuire și o glorie efemeră, doar pentru lumea aceasta. De aceea, Isus le spune tuturor celor care îl urmau: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze! Căci cine vrea să-și salveze viața o va pierde; cine însă își pierde viața pentru mine și pentru evanghelie o va salva" (Mc 8,34-35).

În mod natural, noi, oamenii, dorim să scăpăm de încercări, de rușine și de respingere; ne eschivăm de la suferința prin care trebuie să facem voința lui Dumnezeu, și preferăm o cale liniștită, confortabilă, respectabilă pe acest pământ. Pe scurt, voim să ne fie bine și în lumea de acum și în cea de apoi?

Crucea nu poate fi scoasă din drumul de mântuire. În urma păcatului strămoșesc și personal, nu a mai rămas nici o altă cale de mântuire decât crucea. De aceea, Isus a purtat crucea; apostolii au purtat crucea; Maria și Iosif au purtat crucea; sfinții au purtat crucea; creștinii buni au purtat și poartă cruce. De aceea, în marea sa iubire față de oameni, Dumnezeu nu a lipsit niciodată pe nici un om de crucea mântuitoare.

În prima lectură, Isaia, vorbind în numele lui Isus care urma să vină, spune: "Domnul Dumnezeu mi-a deschis urechea, și nu m-am împotrivit, nici nu m-am tras înapoi" (Is 50,5). În Exod 21,1-6, ni se spune că, atunci când un rob dorea să rămână robul cuiva pentru totdeauna, stăpânul lui îi străpungea urechea: "Atunci stăpânul lui să-l ducă înaintea lui Dumnezeu, să-l apropie de ușă sau de stâlpul ușii, și stăpânul lui să-i găurească urechea cu o sulă, și robul să rămână pentru totdeauna în slujba lui". Motivul pentru care accepta un om să fie rob pe viață la un anumit stăpân putea fi acela că el chiar își iubea stăpânul sau că se căsătorise cu o roabă a acestui stăpân și nu ar fi vrut să plece fără ea.

Pentru Isus, dragostea față de Tatăl ceresc și dragostea față de noi oamenii, mireasa lui, au fost motivele pentru care s-a lăsat străpuns în trupul său divin: "Tu n-ai voit nici jertfă, nici prinos; ci mi-ai pregătit un trup" (Evr 10,5). Din dragoste față de Tatăl ceresc și din dragoste față de noi oamenii, mireasa lui, Isus, și-a dat trupul să fie găurit prin biciuire și răstignire pentru că nu a vrut să se întoarcă la cer fără noi! De aceea, și noi de dragul lui Isus, mirele nostru, dar și de dragul mântuirii noastre, să ne lepădăm de noi înșine, să ne luăm crucea în fiecare zi și să mergem împreună cu Isus, căci, nici un lepădat de sine și nici un purtător de cruce împreună cu Isus, nu a fost și nu va fi dezamăgit. Iar a ne lepăda de noi înșine și a purta crucea împreună cu Isus, înseamnă, în primul rând, a lepăda păcatul, a lepăda patimile, pentru a trăi conform cu învățăturile lui Isus, lăsate nouă în evanghelie.

Se spune că diavolul i-a convocat odată pe demonii săi pentru a hotărî cum să-i amăgească pe oameni că nu există Dumnezeu. Întrucât toți aceștia erau îngeri căzuți, știau că Dumnezeu există, de aceea, sarcina lor nu era deloc ușoară. Un demon a sugerat să li se spună oamenilor că Isus Cristos nu a existat, că toată povestea despre viața lui pe pământ, moartea și învierea lui este o născocire. Altul a sugerat să li se spună oamenilor că moartea este ultimul eveniment prin care trece omul și că îngrijorarea cu privire la viața după moarte este inutilă. În cele din urmă, un demon mai înzestrat a venit cu propunerea să li se spună oamenilor că Dumnezeu există, că Isus Cristos există și că mântuirea vine prin credința în Fiul lui Dumnezeu, dar că o poți avea și numai dacă doar o mărturisești doar cu gura și continui să trăiești nestingherit în păcat. Adunarea a decis în unanimitate să folosească această tactică.

Astăzi, un număr imens de oameni sunt înșelați și se pierd pe veșnicie, crezând că există un Dumnezeu, crezând că Isus Cristos a murit pentru păcatele oamenilor, dar fără să fie gata să se lase schimbați de harul crucii.

Paul și Iacob susțin același principiu. Când Paul scrie despre fapte, el se referă la faptele legii. El ne spune: "Nimeni nu va fi socotit neprihănit înaintea lui, prin faptele Legii, deoarece prin Lege vine cunoștința deplină a păcatului" (Rom 3,20). Prin asta vrea să ne spună că, Legea este ca o oglindă care ne descoperă doar că suntem păcătoși, dar, nu ne poate mântui. Singura cale de mântuire ne vine numai prin urmarea lui Isus Cristos, prin credință. Iar, credința în Cristos, așa cum ne spune sfântul Iacob, astăzi, se arată numai prin fapte (cf. Iac 2,17). De aceea, și sfântul Paul ne îndeamnă: "Să nu obosim în a face binele!" (Gal 6,9). Credința și faptele sunt inseparabile; ele se explică unele pe altele.

O povestire arabă ne spune că a fost odată un rege păgân care avea 365 de neveste în haremul său. Era foarte chipeș și îi plăcea mult să mănânce și să se distreze. Într-o zi el vizită o mănăstire. Acolo a întâlnit un călugăr. S-a uitat la el cu compasiune: "Vai, ce mare sacrificiu faci!" Călugărul nu a fost de acord și i-a replicat: "Sacrificiul tău este mai mare!" Regele a rămas uimit: "Cum așa?" "Simplu: eu am renunțat la lucruri trecătoare, pe când tu ai renunțat la bunurile eterne". Cu adevărat, singurele lucruri care merită sunt cele ce durează o veșnicie. Alegând păcatul în locul Crucii, pierdem veșnicia.

Se spune că odată o fetiță de școală și-a întrebat profesoara de religie: "Cum pot să fiu creștină și în același timp să fac tot ceea ce vreau?" Atunci, profesoara a scos Biblia și i-a citit din Romani: "În adevăr, cei ce trăiesc după îndemnurile firii pământești umblă după lucrurile firii pământești; pe când cei ce trăiesc după îndemnurile Duhului umblă după lucrurile Duhului. Și umblarea după lucrurile firii pământești este moarte, pe când umblarea după lucrurile Duhului este viață și pace. Fiindcă umblarea după lucrurile firii pământești este vrăjmășie împotriva lui Dumnezeu, căci ea nu se supune Legii lui Dumnezeu și nici nu poate să se supună. Deci cei ce sunt pământești nu pot să placă lui Dumnezeu. Voi însă nu mai sunteți pământești, ci duhovnicești, dacă Duhul lui Dumnezeu locuiește în adevăr în voi. Dacă n-are cineva Duhul lui Cristos, nu este al lui" (Rom 8,5-9). Deci, dacă ești copil al lui Dumnezeu, nu mai poți face ceea ce voiești, pentru că trebuie să faci voința Domnului.

Un om trebuia să facă o călătorie lungă și primejdioasă. În drumul său întâlnește un om de bine ce îi întinde o carte spunându-i: "Poftim, citește această carte și vei afla în ea cum să ajungi la capătul drumului". Dar ce folos! E întuneric și omul nu poate citi cartea. Și pleacă omul dibuind mai departe. Nu peste mult timp întâlnește un alt om ce-i oferă o lumină spunându-i: "Poftim lumina aceasta, că-i întuneric și nu vezi calea". Omul se bucură. Dar vine un vânt și stinge lumina. Și el se mâhnește. Iată că întâlnește un om apăsat de o cruce grea pe umerii săi și cu o coroană de spini pe cap. El îi zice cu glas duios: "Călătorule, vino după mine, căci eu am mai făcut odată drumul acesta. Numai eu singur te pot conduce la sfârșitul călătoriei tale". Și mergând după Isus omul și-a sfârșit călătoria cu bine.

Și noi trebuie să ajungem la punctul la care a ajuns sfântul Paul, să-l iubim pe Isus și crucea lui, încât să putem spune mereu: "Departe de mine gândul de a mă lăuda cu altceva decât în crucea Domnului, prin care lumea este răstignită pentru mine, iar eu pentru lume!" (Gal 6,14). Și, atunci, vom ajunge cândva când vom putea spune cu psalmistul de astăzi: "Voi umbla înaintea Domnului pe pământul celor vii" (Ps 116,9).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat