Căzuții din viața nocturnă a orașului
Delirul și criza familiei
De Lucetta Scaraffia
Tinerii care în aceste nopți calde de vară mor sau se simt rău, cei care aglomerează spitalele din centrele balneare în comă alcoolică - fără a-i număra pe cei care se simt rău în tăcere, fără a spune altora, probabil pentru că sunt prea slabi chiar și pentru a fi asistați - provoacă într-adevăr mare chin. Și pentru faptul că sunt numai foarte parțial responsabili de ceea ce fac. Mai ales atunci când, ca în cazul fetei moarte la Messina, au o vârstă foarte tânără.
Mai degrabă trebuie considerați ca niște căzuți pe câmpul crizei prin care trece familia: sunt acolo pentru că nu mai există părinți care să se simtă investiți cu un rol de responsabilitate. Părinți care să accepte misiunea ingrată de a-i educa pe copii, de a suporta, fără a o coti, răzvrătirile lor, melancoliile, amenințările. Ca să nu-i considere pe copii ca un obiect simpatic și plăcut pe care l-au dobândit, care trebuie să-i gratifice cu iubirea și veselia, dar care nu cere un minim de trudă și jertfă.
Orice legătură familială a fost ușurată - dar ar fi mai bine de spus sărăcită - de componenta sa necesară de datorie. De la legătura conjugală se așteaptă iubire și plăcere sexuală, de la copii gratificare. Apoi, dacă în experiența concretă se vede că acest lucru nu este realizat se renunță și se caută o situație mai gratificatoare.
În timp ce se discută despre chestiuni teoretice - pentru catolici dacă să fie admiși la sacramente divorțații recăsătoriți, pentru laici dacă să se lărgească la cuplurile homosexuale căsătoria și procreația - familia adevărată, cea concretă, trece printr-o criză așa de gravă încât membrii săi cei mai slabi pot să moară din cauza lipsei de ocrotire.
Aceasta este situația dramatică de care trebuie să ne ocupăm, laici și catolici, mergând la rădăcina problemei, adică la ce anume înseamnă astăzi, pentru cea mai mare parte a persoanelor, a forma o familie. Fără a cădea în ideologii, chiar în teorii eventual bune, dar care nu au nimic de a face cu realitatea dură pe care o avem în fața ochilor noștri.
Nu sunt suficienți polițiștii într-o situație în care mulți ani s-a permis, fără a clipi, gestionarilor și comercianților să se îmbogățească tocmai grație distracției tinerilor. Nu e suficient a invoca o reformă a școlii care să-i avertizeze pe copii, cu oportune cursuri de actualizare, despre pericolele drogurilor sau alcoolului.
Singurul remediu adevărat la această situație poate să fie numai o adevărată familie, acea familie pe care nimeni nu mai știe ce este, pe care nimeni nu mai îndrăznește s-o construiască și cu atât mai puțin s-o apere. Scuzele sunt mereu aceleași: toți fac așa, nu pot să-l împiedic pe fiul meu să trăiască asemenea altora, viața s-a schimbat, nu mai sunt timpurile în care părinții interveneau în viața copiilor. Cum se poate crede să se ridice din nou o țară dărâmată și fragilă ca Italia, lăsând ca noile generații să se obișnuiască să considere viața ca o continuă distracție?
Tema despre tinerii care cad în fiecare noapte într-un război nedeclarat, dar real, este o temă care ar trebui să fie discutată de Sinodul despre familie, chiar dacă nu pare să aibă direct legătură cu chestiuni teologice. Este însăși viața care bate la ușa sa pentru a cere să fie ajutată.
(După L'Osservatore Romano, 13 august 2015)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 11.