Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIA?A DIECEZEI 

Maria Radna: Predica rostită de card. Joachim Meisner

Complexului mănăstiresc al sanctuarului Maria-Radna (județul Arad) a fost inaugurat duminică, 2 august 2015, după lucrările de renovare. Cardinalul Joachim Meisner, arhiepiscop emerit de Köln (Germania), trimis special al papei Francisc, a rostit predica în limba germană. La celebrarea de resfințire a participat și PS Petru Gherghel însoțit de pr. Alois Fechet și pr. Felix Măriuț. Redăm textul predicii, traducerea fiind oferită de Episcopia Romano-Catolică de Timișoara.

*

Iubiți frați și surori,

Slăbirea credinței creștine pe care o putem observa în prezent în Europa este urmarea unui imens proces de scădere a rugăciunii. Numai întoarcerea la adevăratul spirit al rugăciunii le poate reda creștinilor obosiți din țările europene vitalitatea și dinamismul. Centrele de rugăciune mariană, adică lăcașurile de pelerinaj, sunt pentru Biserică sursa acelor puteri supranaturale prin care poate accepta și face față marilor provocări din vest și est, din nord și sud, nu doar cu chiu cu vai, ci cu brio. O astfel de sursă de putere este Maria Radna.

De 300 de ani, în vremuri bune și mai puțin bune, Maria a rămas fidelă poporului lui Dumnezeu aici, în patria voastră. Mai ales în perioada comunistă, asupra Bisericii de pe aceste meleaguri s-au exercitat presiuni atât din exterior, cât și din interior. Oamenii credincioși erau considerați nedemni de încredere din punct de vedere politic și uman. Maria Radna însă a fost ca o insulă în acest ocean al ateismului și mizantropiei.

1. Maria, o puternică reprezentantă a credinței, și-a continuat mereu drumul în căutarea lui Dumnezeu și a oamenilor.

În mod normal, credința este o îmbinare de lumină și întuneric. Credință înseamnă să ne amintim în ceasurile cele mai întunecate că odinioară ne-a fost dat să vedem în lumină. Maria e prima care a crezut. De aceea o regăsim mereu în căutarea lui Dumnezeu și a oamenilor. La Betleem ea caută împreună cu Sf. Iosif un adăpost pentru a-l naște pe Mântuitorul lumii. După pelerinajul la Ierusalim îl caută timp de trei zile pe fiul ei, până când îl găsește în templu. Iar mai târziu îl caută împreună cu rudele ei la apariția lui publică. Căutarea, la fel ca și găsirea, este parte a credinței. Regula Sf. Benedict definește vocația călugărească drept o căutare perpetuă a lui Dumnezeu. Chiar și Maria l-a pierdut pe Isus, cum arată întoarcerea din pelerinajul la Ierusalim. Tocmai prin aceasta ne asemănăm noi astăzi Mariei. De câte ori l-am pierdut noi pe Cristos! Dar ea ne arată limpede cum să reacționăm în acest caz. Împreună cu Sf. Iosif pornește să-l caute trei zile pe Isus. Tradus în situația noastră actuală, acest lucru înseamnă că ea face exerciții spirituale de trei zile. Îl caută, până când îl găsește. În rugăciunea Salve Regina ne rugăm Mariei cu cuvintele: "și după surghiunul acesta, arată-ni-l nouă pe Isus, binecuvântatul rod al trupului tău". Cine îl pierde pe Cristos, și implicit pe Dumnezeu, se adresează Mariei, iar ea ne însoțește în căutarea noastră, știind unde și cum poate fi găsit. "Pe care, Fecioară, l-ai regăsit la templu" ne rugăm în rozariu. De aceea facem noi azi, la fel ca strămoșii noștri de 300 de ani încoace, pelerinaje la Maria Radna.

În societatea noastră există atâta dezorientare, încât avem nevoie mai mult ca oricând de îndrumători. Să ne oferim, în calitate de prieteni ai Fecioarei Maria, să-i ajutăm pe alții să-l caute și să-l găsească pe Cristos!

După ultimul Război Mondial s-a înființat Serviciul de Căutări persoane al Crucii Roșii și al Bisericii noastre, pentru a ajuta la căutarea mulților dispăruți și refugiați de război. Și noi avem nevoie astăzi în Biserică de un astfel de serviciu de căutare, care să-i ajute pe cei care s-au rătăcit să-l regăsească pe Cristos, încât să ajungă să transforme distanța față de Dumnezeu în apropiere, mizeria păcatului în sfințenia harului, disperarea în consolare. Comunitățile noastre ar trebui să constituie astfel de servicii de căutare în jurul Mariei. Ea este o maestră a căutării și găsirii. În nicio comunitate nu ar trebui să lipsească un astfel de serviciu marian de căutare, pentru ca mulții rătăciți ai civilizației egoismului să poată fi găsiți.

2. Instanța ordonatoare în viața Mariei

Maria își subordonează propriile planuri planului divin. Voința lui Dumnezeu are mereu prioritate absolută în viața ei. Ea a acceptat această ordine divină pentru ca lumea să nu cadă în continuare pradă anarhiei. Anarhia este declin, anume decăderea moralei și eticii în viciu, a adevărului în minciună și decăderea curajului în lașitate. E uimitor cum în Europa așteptările de viață euforice ale ultimilor ani s-au transformat brusc în pesimism, încât se poate vorbi de o pasiune pentru declin. Această impresie e întărită de comunicatele de presă ale ultimelor luni: numărul avorturilor, numărul bătrânilor abandonați sunt în continuă creștere. Chiar și în cadrul Bisericii această plăcere pentru declin pare să fie la modă, vizibilă în dezintegrarea ordinii în domeniul sfintei liturghii, ba chiar al credinței înseși.

Celebrul pluralism reprezintă scuza pentru orice erezie din cadrul Bisericii. În permanență se vorbește de așa-zisa ierarhie a valorilor, care însă e răsturnată de chiar propovăduitorii ei. Dumnezeu este transpus în om. Hominismul înlocuiește deismului. În centrul Bisericii și al teologiei nu se mai află Dumnezeu, ci omul. Crucea a fost redusă la o linie orizontală, deci a decăzut de la plus la minus. Cât de necesară este în aceste condiții Maria cu principiile ei de ordine! Nimic nu poate fi pus mai presus decât voința divină. Astfel, Maria a pus bazele ordinii divine și a stabilit ierarhia valorilor: mai întâi Dumnezeu, apoi omul. Dacă astăzi Maria nu ar face altceva, decât să proclame aceste cuvinte într-o Europă a formelor fără fond, ar realiza un lucru mare, poate chiar ne-ar salva. Iar dacă noi toți am trăi după aceste cuvinte, poate că ar mai exista speranța unei ascensiuni pentru continentul nostru.

Prin credința ei în voința lui Dumnezeu, prin care a devenit slujitoarea tuturor planurilor divine, Maria le-a dăruit popoarelor europene un suflet care a afectat întreaga noastră cultură și civilizație apuseană. Maria a fost prima care, la Nazaret, a repetat și practicat cuvintele din Tatăl nostru: "Facă-se voia ta" prin răspunsul dat îngerului: "Iată, slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău" (Luca 1,38). Ea ne învață să rostim și să trăim întreaga rugăciune a Domnului: "Vie împărăția ta... Sfințească-se numele tău... și facă-se voia ta". Aceste cuvinte au stat la baza demnității civilizației europene. Iar Maria Radna și alte locuri de pelerinaj mariane din estul și sudul Europei sunt dovezi ale acestui lucru.

3. Odihna în timpul refugiului în Egipt, un episod în viața Sfintei Familii

Una dintre cele mai îndrăgite reprezentări din viața Mariei în pictura europeană este odihna în timpul refugiului în Egipt. Maria și copilul ei sunt vânați de urmăritori. Dar ea nu se lasă pradă grabei, fricii și stresului, ci își găsește timp pentru odihnă și reculegere. Știe că Fiul lui Dumnezeu cel Viu este cu ea și că Tatăl Ceresc veghează asupra lor. Conștiința acestui fapt îi permite să se oprească din drum, să se reculeagă, să-și vină în fire și astfel să ajungă la Dumnezeu. În Apocalipsă diavolul este numit "Diabolos", adică "cel care provoacă haos, anarhie; calomniatorul, cel care sucește mințile". El învârte globul pământesc din ce în ce mai repede, iar noi, cei care trăim aici, ne învârtim ca într-un carusel, propulsați din centru spre periferie, unde viteza e maximă. Cine trăiește neîncetat rotindu-se în carusel, amețește, își iese din fire și pierde controlul. Iată de ce regula zilelor noastre este: Să ne venim în fire, să ne întoarcem de la periferie spre centru, adică să ne întoarcem la Dumnezeu. Aceasta este calea Mariei, calea pe care ea ne-a arătat-o și pe care a pășit înaintea noastră. Maria Radna este un astfel de centru al Europei, unde Maria ne întâmpină, ne ajută să ne venim în fire și ne îndrumă spre Cristos.

Despre Maria se spune: "Maria însă păstra toate aceste cuvinte, meditându-le în inima ei" (Luca 2,19). Ea nu aleargă grăbită prin lume să povestească ce-a văzut și ce-a auzit despre fiul ei. Nu, ea ascultă și păstrează, ține minte! Ea meditează la aceste lucruri, la sine și la Dumnezeu. Ea l-a găsit pe Dumnezeu, de aceea a putut da mărturie despre El în casa lui Ioan. Maria l-a experimentat pe Dumnezeu, l-a gustat pe Dumnezeu. Cine a trecut prin această experiență, își pierde dezgustul față de Dumnezeu și lume, având mereu poftă de mai mult, fiind din ce în ce mai interesat și fascinat de Dumnezeu și lumea pe care El a creat-o. Cine l-a gustat pe Dumnezeu nu se mai poate sătura de El! Maria ne păzește și de un alt pericol greu de detectat care ne paște: acela de a vorbi mai mult despre Dumnezeu și mai puțin cu Dumnezeu.

Maria ne însoțește în fuga noastră prin lume, arătându-ni-l pe Cristos în brațele ei și pe Tatăl veghind asupra lor. Văzând acestea, graba și frica ne părăsesc, iar inima noastră se umple de speranță și curaj tocmai în clipele cele mai grele ale vieții noastre. Odihna în timpul refugiului trebuie să existe din când în când și în viața noastră, altfel nu scăpăm cu sufletul și trupul nevătămat. Aici, la Maria Radna, putem face un popas, putem să ne odihnim și să ne spunem păsul Mariei, care ne ascultă mereu.

Ritmul de viață este astăzi atât de accelerat, încât sufletul adesea nu poate ține pasul. Ne pierdem suflarea, sufletul, devenind nefericiți și făcându-i și pe alții nefericiți. Maria ne dă un sfat demn de urmat: "Să faceți orice vă va zice!" (Ioan 2,5). Isus le spune ucenicilor săi mai târziu: "Veniți deoparte, într-un loc retras, și odihniți-vă puțin" (Marcu 6, 31). Fie ca Maria Radna să rămână un astfel de loc, un loc sfințit, așa cum a fost în ultimii 300 de ani! În Noul Testament totul este personalizat, deoarece creștinismul nu este o idee sau un sistem, ci dimpotrivă, creștinismul este o persoană, este Isus Cristos. El ne-a dat în Maria un program personificat al urmării Sale. Maria îl cunoaște cel mai bine pe Cristos, de aceea ne este un ajutor neprețuit în căutarea lui Dumnezeu și a oamenilor. Ea este întruparea ordinii lui Dumnezeu între oameni. La ea ne putem odihni în fuga noastră prin lume. De aceea venim noi la Maria.

Privind la cei 300 de ani ai prezenței Mariei la Maria Radna, putem încheia cu Rugăciunea Bisericii: "Precum era la început (acum 300 de ani), și acum (2015) și pururea și în vecii vecilor." Amin.

Joachim Cardinal Meisner,
arhiepiscop emerit de Köln

* * *

O relatare de la acest eveniment, cu imagini, a fost publicată de Catholica.ro

PS Petru Gherghel participă la celebrarea de la Maria Radna


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat