Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XIX-a de peste an - B (2015)

"Ridică-te și mănâncă" (1Rg 19,5)! "Gustați și vedeți cât de bun este Domnul" (Ps 33/34,9)!

Biserica ne cheamă și în această duminică a XIX-a de peste an să medităm despre Isus, Pâinea Vieții, călăuziți fiind de evanghelie și de celelalte lecturi biblice.

Lecturile biblice din această duminică se vor a fi "cateheză" menită să ne facă să-l iubim, să-l prețuim și să-l primim des și bine pe Isus în sfânta împărtășanie; căci Isus din sfânta Împărtășanie, așa cum ne sugerează lecturile de astăzi, este pentru cei care îl primesc: o pâine contra descurajării și o pâine care ne conduce la întâlnirea cu Dumnezeu (cf. 1Rg 19,4-8); o pâine din care dacă mănâncă cineva, va învia și va trăi în veci (cf. In 6,51); o pâine din care dacă mănâncă cineva, îl ajută să îndepărteze de la el orice amărăciune, furie, mânie, răcnet, blasfemie și orice răutate; și, în același timp, este o pâine care îl face să devină bun cu alții, înțelegător, iertător ca Dumnezeu, care ne-a iertat pe noi în Cristos (cf. Ef 4,30-32). De aceea, psalmul responsorial ne-a repetat de 7 ori, astăzi: "Gustați și vedeți cât de bun este Domnul" (cf. Ps 33/34,9).

Duminica trecută am văzut în prima lectură cum evreii, pentru a trece din sclavia Egiptului în țara libertății Canaanului, au avut nevoie zilnic de "pâinea coborâtă din cer", de mana trimisă lor de Dumnezeu (cf. Ex 16,2-4.12-15), mană pe care nu o puteau aduna odată pentru mai multe zile, căci făcea viermi, ci o mană pe care trebuiau s-o adune în fiecare zi și să se hrănească din ea (cf. Ex 16,19-20). Acest fapt vrea să ne spună că și noi, cei de astăzi, care călătorim pe pământ în drum spre Ierusalimul ceresc, avem zilnic nevoie de Isus din sfânta împărtășanie, a cărei simbol și prefigurare a fost mana; și, că nu este suficient să-l primim numai când și când sau odată pentru mai multe zile. Ferice de cei care pot înțelege asta, căci Biserica pentru acest motiv celebrează zilnic Euharistia.

Atunci când evreii au primit de la Dumnezeu mana venită din cer, în loc să mulțumească așa cum era normal, au murmurat și au numit mana "hrană mizerabilă" (cf. Num 11,6; 21,5), deși Biblia spune că mana avea gust de turtă cu miere de albine (cf. Ex 16,31). Mana coborâtă din cer de la Dumnezeu avea gust de turtă cu miere de albine, pentru că mana le prevestea atât țara Canaanului în care vor intra peste puțin timp, țară în care curge lapte și miere (cf. (cf. Ex 3,8), cât și împărăția cerurilor, unde vor ajunge la terminarea vieții pământești, Dumnezeu le-a pregătit aleșilor săi bunătăți pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit și la inima omului nu s-au suit (cf. 1Cor 2,9). Ba, mai mult, Dumnezeu a lăsat ca mana în gura celui care o mânca să capete gustul dorit de el (cf. Înț 16,20), pentru ca ei să înțeleagă că Dumnezeu le-a pregătit aleșilor săi care vor ajunge în cer tot ce le poftește inima.

Aceste adevăruri despre mană sunt valabile și pentru noi care venim la primirea lui Isus din sfânta Euharistie, căci mana o prefigurare profetică a lui Isus din sfânta Împărtășanie. Dar Isus a depășit infinit de mult imaginea profetică a manei, căci el însuși ne spune astăzi în evanghelie că evreii care au mâncat mana în pustiu au murit, pe când cine mănâncă trupul lui Isus din Euharistie, nu va muri în veci (cf. In 6,49-51). Ne mai putem oare permite să ne lipsim de sfânta Împărtășanie, când ea aduce viață veșnică și atât de multe alte binefaceri pentru timp și veșnicie? Eu zic că nu.

Evreii, atâta timp cât nu au înțeles puterea pâinii euharistice, dată de lor de Isus în trupul și sângele său, au murmurat ca părinții lor, la ieșirea din Egipt și pe timpul lui Isus și chiar au plecat. Unii s-au întors în Egipt (cf. Num 14,4), alții a plecat de lângă Isus (cf. In 6,66). Dar, după coborârea Duhului Sfânt, care i-a luminat spre înțelegere, creștinii proveniți dintre evrei și păgâni nu s-au mai lipsit în nici o zi de sfânta Euharistie (cf. In 14,26). Cartea Faptele Apostolilor ne spune că primii creștini se împărtășeau în fiecare zi (cf. Fap 2,46). Cât timp creștinii s-au împărtășit zilnic din trupul și sângele lui Isus, adevăratul pom al vieții și adevărata mană coborâtă din cer, nici diavolul și nici lumea strică și nici patimile rele nu i-au putut birui. Deși satana și oamenii răi i-au ademenit, i-au prigonit și chiar i-au dat la moarte pe mulți dintre creștini, numărul și calitatea lor nu numai că n-au scăzut, ci numărul lor a crescut în mod considerabil.

Dar, după un anumit timp, ca și pe oamenii din paradis, satana a reușit să-i amăgească pe unii dintre ei să mute accentul de pe cultul interior pe cultul exterior, să nu-i mai construiască temple din inimi lui Dumnezeu, ci să-i construiască numai temple de piatră, în afară de inimile lor, temple care atrag ochii muritorilor, dar care umplu de lacrimi ochii lui Dumnezeu. După ieșirea din catacombe, puțin câte puțin, creștinii au început să părăsească pomul și mana vieții și să se îndrepte spre pomul oprit al suferințelor și al morții (cf. Gen 3,3). Astăzi, numărul acelor creștini care au mutat accentul de pe suflete frumoase pline de virtuți pe case frumoase, dar reci și tot ceea ce izbește ochiul, este în creștere. Acești creștini au uitat că pe pământ sunt doar călători (cf. Evr 11,13; 1Pt 2,11); au uitat că între chemarea lui Dumnezeu și amăgirea diavolului nu este nici o legătură, cum nu este nici o legătură între neprihănire și fărădelege (cf. 2Cor 6,14); au uitat că nimeni nu poate sluji la doi stăpâni (cf. Mt 6,24; Lc 16,13). Isus, vorbind despre acest fel de oameni, spune că se aseamănă cu mormintele văruite, frumoase și parfumate pe dinafară, dar urâte și neplăcute pe dinăuntru (cf. Mt 23,27). Să nu ne lăsăm amăgiți de satană și să nu lăsăm Euharistia pentru nimic în lume, căci lumea așa cum o vedem noi este trecătoare (cf. 2Cor 4,18).

În prima lectură de astăzi (cf. 1Rg 19,4-8), ne este sugerată o altă binefacere a Euharistiei. Profetul Ilie, pentru că din exces de zel a ucis profeții lui Baal (cf. 1Rg 18,40) și pentru că s-a mândrit cu credința sa crezând că este singurul credincios din țară, deși mai erau alți 7000 (cf. 1Rg 19,18), a pierdut darul lui Dumnezeu și a devenit atât de neputincios că fugea din fața unei femei, Izabela, soția păgână a regelui Ahab (cf. 1Rg 19,1-3), că a devenit atât de slab în credință că cerea să i se ia viața (cf. 1Rg 19,4).

Deși Ilie a păcătuit prin exces de zel și prin mândrie, fapt pentru care a căzut în neputință și îndoială, Dumnezeu nu l-a părăsit, ci l-a trimis pe îngerul său să-i ducă o pâine din cer și să-l ridice din descurajarea și neputința sa și, apoi, să-l aducă până la muntele Horeb (cf. 1Rg 19,5-8). La Horeb, Ilie trebuia să primească întărire prin: lecția blândeții lui Dumnezeu; căci el, deși este dumnezeul tunetelor și al fulgerele (cf. Ex 19,16), dumnezeul furtunilor și al focului (cf. 1Rg 19,11), se descoperă lumii într-o adiere lină și răcoroasă de vânt (cf. 1Rg 19,12). Dar, la Horeb, Ilie trebuia să primească și lecția umilinței, căci Dumnezeu, deși este atotputernic și preaînțelept, alege și lucrează prin oameni slabi și simpli (cf. 1Cor 1,27), pe care îi face profeții, preoții și regii săi (cf. 1Rg 19,15-17).

În urma păcatului strămoșesc și personal, tare violenți și mândri mai suntem și noi, oamenii de astăzi, deși suntem botezați; dar uităm că violență și mândria, în loc să ne facă puternici, ne fac slabi și fricoși ca pe Ilie. Dar speranța noastră este că Dumnezeu nu părăsește pe nimeni dintre cei ajunși în această stare jalnică, cum nu l-a părăsit nici pe Ilie. Pentru noi, Dumnezeu l-a trimis în lume pe unicul său Fiu, care, la cruce, să se facă hrana și băutura noastră întăritoare; care, prin întemeierea sfintei Euharistii, i-a trimis pe îngerii săi, apostolii și preoții săi, luați dintre oamenii slabi și simpli, pe care zilnic îi trimite să ne consacre Euharistia și să ne ofere astfel "pâinea cea vie", "pâinea celor tari", "pâinea vieții", "pâinea euharistică", de la care să primim putere și viață, de la care să primim și lecțiile blândeții și ale umilinței (cf. Mt 11,28), prin care să primim virtuțile lui Dumnezeu în noi, cum ne spune și lectura a doua de astăzi (cf. Ef 4,30-32).

Referitor la lecțiile blândeții și ale umilinței, pe care le dă "mana coborâtă din cer", Biblia spune:

- Moise, după ce a mâncat din mana dată de Dumnezeu, el cel violent și mândru, a devenit cel mai blând și smerit dintre oameni (cf. Num 12,3).

- Ilie, cel aspru cu poporul păcătos și cu păgânii, a învățat lecțiile umilinței și s-a dus să ungă regi evrei și păgâni și profeți din oamenii simpli, oameni pe care nu i-ar fi uns înainte, apoi, a umblat din loc în loc făcând bine, pe unde l-a purtat Dumnezeu (cf. 1Rg 19,15-17; 2Rg 2,1-10), fapt pentru care s-a învrednicit să devină o imagine profetică a lui Isus, care va umbla făcând bine tuturor (cf. Fap 10,38), fapt care l-a învrednicit să fie și răpit la cer, în car de foc, fără să vadă moartea (cf. 2Rg 2,11).

- Iacob și Ioan, numiți de Isus "fii tunetului", după primirea trupului și sângelui lui Cristos din sfânta Euharistie au devenit blânzi și smeriți asemenea lui Isus (cf. Mt 11,28), lăsându-se uciși (cf. Fap 12,2).

- Toți apostolii care mai înainte se certau care să fie mai mare între ei, după ce l-au primit pe Isus în sfânta Euharistie, s-au lăsat omorâți de Cristos (cf. Mc 9,34; Lc 22,24).

- Sfântul episcop de Geneva, Francisc de Sales (1567-1622), om înclinat din fiere spre asprime, prin meditarea patimilor Domnului și prin primirea sfintei Euharistii, în timp de 20 de ani, a devenit blând și smerit asemenea lui Isus.

Iată pentru ce creștinii cei buni nu lasă în nici o zi Euharistia și Biblia. Iată, în toate aceste exemple, virtuțile menționate de lectura a doua de astăzi, că le aduce primirea Euharistiei (cf. Ef. 4,30-32.5,2).

Un misionar din Indii povestea că multe persoane din tribul Diamfi străbăteau în fiecare zi un drum lung și primejdios, traversând ape, munți și văi pentru a se putea împărtăși. Când se întorceau la trib și se găseau în primejdii de păcătuire, ele spuneau doar atât: "Noi primim sfânta Împărtășanie" și aceste cuvinte erau suficiente ca să învingă și să rușineze pe ispititori. "Noi primim sfânta Împărtășanie", să fie și răspunsul nostru clar si hotărât când diavolul sau oamenii lui ne ispitesc.

În analele cardinalului Cesare Boronius (1538-1607) găsim menționată o lege ciudată promulgată de păgânul împărat roman Iulian Apostatul (331-363), împotriva evreilor. Acesta după ce le-a devastat țara, nu numai că le-a interzis să mai urce la Ierusalim, centrul lor spiritual, ci le-a interzis și să privească spre Ierusalim și să se roage (cf. Ps 137,1-7).

Exact așa a făcut și face încă satana cu mulți oamenii: îi oprește de a privi și de a merge spre biserică; îi oprește de a merge și de a primi din altar; îi oprește de a-l privi și de a-l primi pe Isus din sfânta împărtășanie.

De ce diavolul și oamenii lui ne împiedică să venim și să primim sfânta Euharistie? Pentru că Isus din sfânta Euharistie este "pâinea cea vie care a coborât din cer" (In 6.51). Pentru că sfânta Euharistie este împărtășirea cu rănile mântuitoare ale lui Isus Cristos (cf. Is 53,5; Mt 26,26; 1Pt 2,24). Pentru că împărăția lui Dumnezeu intră în noi odată și cu primirea cuvântului divin și a sfintei Euharistii (cf. Lc 17,21; In 6,54). Pentru că Isus din sfânta Împărtășanie ne ajută să scuturăm jugul satanei și al oamenilor răi. Pentru că Isus din sfânta Împărtășanie ne dă puteri divine și ne desăvârșește în virtuți. Pentru că Isus din sfânta Împărtășanie ne face buni asemenea persoanelor divine (cf. Ef 4,30-32). Pentru că Isus din sfânta Împărtășanie ne păstrează și ne sporește credința (cf. 1Rg 18,4-8).Pentru că Isus din sfânta Împărtășanie ne scapă de nenorociri. Pentru că Isus din sfânta Împărtășanie ne aduce orice binecuvântare. Pentru că Isus din sfânta Împărtășanie ne dă să gustăm și să vedem cât de bun este Domnul (cf. Ps 33/34,9). Pentru că Isus din sfânta Împărtășanie ne mântuiește și ne conduce la viața veșnic fericită din paradis (cf. In 6,41-51). "Învingătorului îi voi da din mana cea ascunsă și-i voi da o piatră albă și pe piatră, un nume nou scris, pe care nimeni nu-l știe, decât cel care-l primește" (Ap 2,17).

Sfânta Ioana de Arc (1412-1431), eroina Franței, după ce a condus la biruință armatele franceze, a fost prinsă și osândită de englezi ca să fie arsă de vie. Ea nu se înspăimântă, ci cu fața scăldată în lacrimi îl primește pe Isus în sfânta Împărtășanie, se înarmează cu o cruce, se urcă neînfricată pe rug, iar când flăcările o împresoară, strigă de șapte ori la Isus de pe cruce: "Isuse, Isuse al meu!" și sufletul ei frumos și nevinovat își ia zborul către împărăția unde nu se cunoaște durere și moarte (cf. Ap 21,4).

Asta face Euharistia cu toți cei care o primesc vrednicește. Iată pentru ce Isus și Biserica ne chemă la primirea sfintei Euharistii! Iată pentru ce Biserica celebrează zilnic sfânta Liturghie, unde suntem chemați cu insistență, să venim să mâncăm și să bem, trupul și sângele lui Isus. Iată pentru ce creștinii adevărați au venit și vin la primirea sfintei Euharistii! Iată și pentru ce Euharistia este medicamentul puterii și al blândeții, medicamentul învierii și al nemuririi!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat