Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu cu arhiepiscopul Agostino Marchetto

Agostino Marchetto: Am dorit să devin capelan pentru tineri și am fost chemat în diplomație

Arhiepiscopul Agostino Marchetto este cunoscut pentru luările de poziție în privința drepturilor migranților. În 2001 a fost numit secretar al Consiliului Pontifical pentru Pastorația Migranților și Itineranților. Folosindu-se de norma care permite nunților apostolici de a ieși la pensie la 70 de ani, Monseniorului Marchetto (născut la 28 august 1940) i s-a acceptat cererea la 28 august 2010. Din 1968 a fost în serviciul Sfântului Scaun: a lucrat printre altele în Zambia, Cuba, Algeria, Mozambic. A fost consacrat episcop în 1985, a primit misiunea de pronunțiu în Madagascar și în insulele Mauritius, apoi în Tanzania. În 1994 a fost numit nunțiu in Bielorusia. Mons. Marchetto este și un expert al Conciliului Vatican II. La invitația PS Petru Gherghel, arhiepiscopul Marchetto a vizitat Dieceza de Iași în perioada 14-21 august 2015, participând la pelerinajul diecezan de la Cacica și la hramul catedralei din Iași (15 august), la lansarea monografiei satului Răchiteni (16 august), a vizitat Institutul Teologic "Sfântul Iosif" din Iași (17 august), apoi, însoțit și de alți trei preoți din Dieceza de Pordenone, a vizitat Parohia Gherăești (18 august), Seminarul Mic din Bacău, Curia Franciscană și Parohiile Nicolae Bălcescu, Bacău "Sfântul Nicolae", Adjudeni și Tămășeni (19 august), Săbăoani și Butea (20 august). În interviul luat la finalul vizitei, a cărui traducere a asigurat-o pr. Claudiu Bulai, arhiepiscopul vorbește despre migranți, despre Conciliu, despre vocație și despre vizita în Dieceza de Iași.

• Sunt bucuros că v-am întâlnit și vă mulțumesc că ați acceptat să răspundeți la câteva întrebări. Prima întrebare este în legătură cu câteva date cu privire la dv. Cine este Agostino Marchetto?

Vă mulțumesc și eu pentru această invitație care îmi dă posibilitatea să vorbesc despre mine și despre pelerinajul pe care l-am făcut în România, mai exact în Dieceza de Iași, după ce am fost de două ori la București.

• Vom ajunge la această temă...

Cine sunt? Omul este un mister, prin urmare nici unuia dintre noi nu-i este ușor să spună cine este. Dar se poate spune că sunt arhiepiscop titular de Astigi, în regiunea Andalusia, în Spania. Am fost hirotonit preot acum 50 de ani. Anul trecut am celebrat 50 de ani de preoție și anul acesta peste puțin timp voi împlini 75 de ani de viață. M-am născut la Vicenza la 28 august 1940, în ziua sfântului Augustin, prin urmare mă numesc Augustin. Am fost hirotonit preot în anul 1964. Vicenza se află între Padova și Verona, prin urmare este aproape de sfântul Anton. Am văzut aici o mare devoțiune pentru sfântul Anton. Eu spun sfântul Anton din Padova, dar ar fi mai corect sfântul Anton din Lisabona și de Padova. Aceasta vrea să arate măreția sfântului Anton care unește Portugalia și Italia și apoi întreaga lume dacă dorim. Imediat după sfințire am mers la Roma, i-au cerut episcopului meu să mă trimită la Roma pentru a studia în Academia Pontificală Ecleziastică. Este școala care îi pregătește pe diplomații Sfântului Scaun. Diplomat nu trebuie înțeles în sens negativ, pentru că și în noul cod canonic, care nu mai este atât de nou, se spune că prima misiune a unui diplomat este de a-l reprezenta pe Sfântul Părinte pe lângă o Biserică locală, pe lângă o dieceză etc. Astfel, misiunea pastorală este prima, dar sigur este și reprezentarea pe lângă un stat, pe lângă un guvern, aceasta clar în vederea binelui comun, în vederea protejării drepturilor omului și bineînțeles în vederea ajutării Bisericii locale ca ea să-și desfășoare în pace misiunea sa.

• În acest sens ați lucrat în multe țări...

Da, eu am lucrat pentru mai mult de 33 de ani în 16 țări și apoi în continuare am lucrat în organizația FAO care se ocupă cu agricultura în cadrul Organizației Națiunilor Unite și luptă împotriva foamei. Apoi am lucrat zece ani ca secretar al Consiliului Pontifical pentru Pastorația Migranților și Itineranților. Biserica deja la începutul secolului trecut se ocupa de mobilitatea umană. Avea o pastorație pentru cei care sunt în mișcare. Erau noi categorii în acest consiliu pontifical care se ocupă de diferite moduri de a trăi mobilitatea. Dar cu siguranță Biserica s-a ocupat de acest fenomen, despre care Conciliul Vatican II a spus că este un semn al timpului.

• Așa cum ați spus, ați fost secretar al Consiliului Pontifical pentru Pastorația Migranților și Itineranților. Ce înseamnă mai exact această misiune?

Mai întâi înseamnă să studiezi. Studiezi fenomenul, pentru a se vedea cum se dezvoltă în diferite țări, în contextul istoriei poporului, al națiunii, deoarece această mișcare acum este un fenomen mondial, global. Biserica la început a avut anumite dificultăți în a accepta acest fenomen din cauza aspectelor negative pe care le producea. De exemplu, sunt probleme pentru familii: divizarea familiilor, precum unul din părinți care merge într-o parte, celălalt rămâne în țara proprie alături de copii. Însă aceste fenomene nu pot fi oprite și prin urmare astăzi există toată această migrare care acum este o mișcare de popoare. Când se vorbește de mai bine de un miliard de turiști internaționali într-un an, acest lucru spune ceva. Când se vorbește de 50 de milioane de refugiați, care cer azil, înseamnă o cifră mai mare decât cea de la finalul celui de-al Doilea Război Mondial. Este un fenomen foarte grav. Când se văd țări, care stau destul de bine din punct de vedere economic, care au dificultăți în a-i accepta pe cei care sunt persecutați în propria țară, suferă de foame, caută un viitor mai bun sau caută cu adevărat libertatea, protecția, așadar, când se văd aceste țări că resping fenomenul, chiar și atunci când există o lege specială de protecție, ne putem da seama de gravitatea fenomenului și de necesitatea pentru Biserici și pentru diferite religii de a încerca să vadă ce se poate face pentru a avea grijă de aceste persoane. În mod normal apoi este aspectul pastoral. Așadar, se studiază fenomenul, dar apoi se caută să fie stimulate în conferințele episcopale comisiile care există propriu-zis pentru pastorația migranților și itineranților. Și iată am ocazia să spun că am fost în această săptămână oaspete al Preasfințitul Petru Gherghel, care a fost pentru mulți ani membru al Consiliului Pontifical pentru Pastorația Migranților și Refugiaților. Fiind secretar al acestui consiliu timp de zece ani, ne-am cunoscut, ne-am stimat, am colaborat, am lucrat împreună pentru migranții din România; de exemplu, am luat apărarea migranților din Italia care provin din țara voastră, pentru că așa este corect. Era vorba de necesitatea de protecție și de apărare a demnității umane a fiecărei persoane. Acesta este primul principiu al doctrinei sociale a Bisericii. În sfârșit, în acest an am putut accepta invitația episcopului de a veni în România și de a participa, acesta era primul obiectiv, la pelerinajul de la Cacica în cinstea sfintei Fecioare Maria...

• Să mai rămânem puțin la migranți. Convingerea dv. cu privire la acest fenomen rezultă și din titlul cărții-interviu Chiesa e migranti. La mia battaglia per una sola famiglia umana... (Biserica și migranții. Lupta mea pentru o singură familie umană). Ce se poate face în acest sens?

Înainte de a încheia misiunea la 70 de ani - diplomații pot cere să iasă la pensie la 70 de ani (în general, episcopii cer în mod obligatoriu la 75 de ani), din pricina misiunilor împlinite în locuri defavorizate, a stării de sănătate etc. - un prieten, un strănepot al papei Ioan al XXIII-lea, Marco Roncalli, a cerut să mă intervieveze, să vadă ceea ce gândesc. El mă provoca, așa cum faceți dv., prin întrebări. Așa a ieșit cartea care tratează despre multe aspecte ale acestui fenomen pe care Biserica încearcă să-l abordeze din punct de vedere spiritual, evanghelic, din punct de vedere al apărării omului, al familiei și, repet, al apărării demnității omului. Unul dinte punctele fundamentale pentru crearea unui ambient potrivit menit să-i primească pe migranți este suscitarea sensului apartenenței la o unică familie umană, adică la faptul că bunurile acestei lumi sunt pentru toți, că proprietatea privată există, este un drept, dar trebuie ținut cont că este vorba de o ipotecă socială. A spus-o deja sfântul Ioan Paul al II-lea. Destinul comun al bunurilor din această lume este primul punct. Apoi, al doilea punct, binele comun universal. Sunt două puncte care apar și care au fost prezentate și în ultima enciclică a papei Francisc, Laudato si. Aceste două puncte sunt reluate, așadar, pentru a crea conștiința apartenenței la o singură familie umană, pentru că Dumnezeu este Tatăl nostru al tuturor, iar acest lucru ne face frați. Dar și pentru că suntem creștini și creștinii trebuie să fie frați între ei. Apoi este o fraternitate umană. Suntem cu toții ființe umane. Avem toți doi ochi, o gură pentru a vorbi, două urechi pentru a asculta, prin urmare pentru a crea un ambient de pace și de dezvoltare integrală. Este un angajament pe care Bisericile trebuie să și-l asume, de a-i ajuta chiar și pe cei care se află în dificultate ideologică, psihologică, morală, culturală, economico-financiară etc. Bisericile sunt chemate să-i ajute să iasă din sine însuși, din propriul egoism, să nu se gândească doar la burta proprie, dar și la alții. "Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi", așa ne rugăm la "Tatăl nostru". Mă gândesc la toți, nu doar la mine însumi. Așadar, este o cerere care se face lui Dumnezeu ca el să ne ajute să avem minimul pentru a putea trăi în fiecare zi, să ne dea pâine, orez, cartofi sau ceea ce este în fiecare cultură, începând bineînțeles cu propria familie.

• Să trecem la o altă temă. V-ați dedicat și istoriei Conciliului Vatican II. Papa Francisc a spus despre dv. în mai multe rânduri că vă consideră "cel mai bun hermeneut al Conciliului Vatican II". Se împlinesc 50 de ani de la închiderea Conciliului. Ce gândiți despre Conciliu la acest aniversar? Care sunt cele mai importante roade ale acestui Conciliu?

Conciliul Vatican II s-a încheiat acum 50 de ani, la 8 decembrie, dată pe care papa Francisc a ales-o pentru începerea anului jubiliar, extraordinar, dedicat milostivirii. Așadar este un semn că papa dorește să unească acest an special cu Conciliul Vatican II. Această pasiune pentru conciliu a fost pasiunea vieții mele. De fapt istoria este iubirea vieții mele, istoria care trebuie să fie "magistra vitae", deși, ca să spunem adevărul, nu prea este, pentru că fiecare face experiența sa și nu caută să vadă ce li s-a întâmplat altora în aceeași situație și astfel să tragă concluzii. Așadar, până în ani '90 am fost specialist în Evul Mediu. Îmi amintesc de părintele Petru Tocănel, un franciscan conventual român, care a fost profesorul meu, m-a încurajat să scriu și să mă dedic analizei științifice a istoriei Evului Mediu. În anii '90 celălalt profesor mi-a spus: Ajunge cu Evul Mediu, este nevoie să treci la perioada contemporană, să te dedici Conciliului Vatican II. Am văzut și eu această necesitate, pentru că Evul Mediu este Evul Mediu, dar aici suntem în actualitate. Suntem în această reînnoire, reformă, aggiornamento în continuitate a unicului subiect Biserica, așa cum a spus-o, în linie cu predecesorii săi, papa Benedict al XVI-lea. Sunt trei trepte la care se referă întrebarea dumneavoastră. Prima treaptă: istoria Conciliului Vatican II. A doua este hermeneutica sau interpretarea care trebuie să fie corectă. A treia treaptă este aplicarea, receptarea corectă a Conciliului. Persoane importante au spus deja în timpul Conciliului că vor trebui sute de ani pentru a-l pune în practică.

• Dacă vreți să dezvoltați aceste trei trepte...

Cu privire la istorie, aceasta nu este încă istorie. Vreau să spun că, după 50 de ani, nu avem acea distanță de eveniment care să dea istoricului capacitatea de a nu fi polarizat în mod ideologic, conform punctului personal de vedere, ci de a se confrunta cu profunzimea istoriei. Cu privire la aceasta, peste câteva săptămâni voi publica Jurnalul conciliar ținut de secretarul general al Conciliului Ecumenic Vatican II, Mons. Pericle Felici. Ținând cont de calitatea celui care a ținut jurnalul, cred că va fi o contribuție importantă, care va ajuta la un mai mare echilibru în cercetarea istoriei Conciliului Vatican II. Apoi vine interpretarea. Interpretarea trebuie să fie una eclezială. Este loc pentru realitatea științifică a analizei, este spațiu pentru teologi, este spațiu pentru toate, dar mai întâi trebuie să vedem ce spune magisteriul Bisericii. Papa spune că este o reformă. Aceasta nu înseamnă că este revoluție. Nu înseamnă că înainte era într-un fel, iar acum este altfel, complet diferit. Nu poate fi vorba despre așa ceva în Biserică. Prin urmare, încă mai este mult de muncă. În anul 2008 am publicat ultimul volum despre hermeneutică. Este contribuția mea referitoare la hermeneuticele care se află, ca să spunem așa, în circulație. Apoi vorbim despre receptarea Conciliului. Faptul că fiecare Biserică locală a trăit receptarea Conciliului, fiecare pe linia sa, nu înseamnă imediat că se poate vorbi de receptarea corectă a Conciliului. Este în continuare de lucrat la studierea, viziunea și aprofundarea acestui mare eveniment care este Conciliul Vatican II. Până acum a fost o prezentare mai mult unilaterală și imediată a Conciliului bazată în special pe jurnalele celor care au participat, dar nu pe izvoarele oficiale ale Conciliului care sunt documentele.

• Cu privire la punerea în practică sau receptarea Conciliului, ar fi, după dv., aspecte de pus în practică? Puteți numi unele dintre ele?

Fac referință la papa Benedict al XVI-lea care a făcut o nouă introducere la anumite documente conciliare pe care el le-a studiat. El spune: "Contrar la ceea ce se crede, raportul Bisericii cu lumea - preocuparea importantă a Conciliului a fost raportul Biserică-lume (Gaudium et spes), raportul cu ea însăși (Lumen gentium) - nu este atât Gaudium et spes, ci sunt alte două documente care nu păreau atât de importante: cel care se referă libertatea religioasă și cel care se referă la dialogul cu religiile necreștine". Este, de asemenea, și dialogul ecumenic. Însă trebuie să înțelegem ce înseamnă ecumenism. Eu am fost în Bielorusia ca nunțiu și când se vorbea despre ecumenism unii înțelegeau într-un fel și spuneau că nu acceptă; alții înțelegeau ce vrea să spună acest cuvânt. Ecumenism nu vrea să spună că totul este la fel, că toți suntem egali, că este libertate în cercetarea adevărului lui Isus Cristos, a viziunii sale în ceea ce privește Biserica sa, apostolii săi etc. Dar să ne întoarcem: adevăratul răspuns al Bisericii pentru lumea contemporană vine din aceste documente care sunt declarații, nu sunt nici măcar constituții, ceea ce nu vrea să spună că nu sunt documente ale Conciliului Vatican II. Sunt, cu toate efectele. Însă evoluția postconciliară a dus la descoperirea că acestea sunt două puncte fundamentale în căutarea păcii, înainte de toate, a înțelegerii, a familiei popoarelor care trebuie să dialogheze. Aici este marea contribuție a lui Paul al VI-lea cu enciclica Ecclesiam suam dată la începutul pontificatului său în care vorbește despre dialogul în diferite cercuri: dialogul în interiorul Bisericii, dialogul cu alte Biserici și comunități creștine, dialogul cu alte religii, dialogul cu ateii sau cu agnosticii. Am vizitat în aceste zile mai multe comunități împreună cu PS Petru care mi-a dat mereu posibilitatea de a predica. Am adus laudă Domnului, dar am participat și la sfintele Liturghii care au fost frumoase. Așadar, această participarea trebuie să fie rugătoare. Nu este doar o participare exterioară, ajungând doar să răspunzi, ci este nevoie de inimă, a te cufunda în acea mare rugăciune a lui Cristos și a Bisericii, care este sfânta Liturghie, adică Euharistia. Așadar, este o bucurie să auzi poporul care se roagă, care vede Liturghia ca marea sa rugăciune, în care sunt preoții, apoi cei care slujesc la altar, cei care cântă, ofertoriul cu diferitele semnificații, posibilitatea de a primi Euharistia. Putem spune că una dintre marile realități de reformă realizate de Vatican II este reforma liturgică. Se vorbește de reformă, așadar. Dar și aici, toate lucrurile trebuie să fie sub semnul carității și trebuie înțeleși aceia care au dificultăți cu schimbările liturgice. În acest sens este de lucru. Mai trebuie folosite și limba latină și canonul roman. Apoi, cuvântului lui Dumnezeu. Dar cuvântul lui Dumnezeu și tradiția. Apoi și magisteriul trebuie să spună ceva în ceea ce privește cuvântul lui Dumnezeu. Sfântul Augustin spunea: "Nu aș fi crezut în Scriptură dacă Biserica nu mi-ar fi prezentat-o". A fost o perioadă în care nu exista Sfânta Scriptură. Primul text pe care îl avem din Noul Testament datează din anul 52. Așadar, de la moartea lui Isus și până în anul 52 a fost predicarea, tradiția. Numărul zece din documentul despre cuvântul lui Dumnezeu este o cheie fundamentală, deoarece acolo se arată continuitatea aprofundării cuvântului lui Dumnezeu. Apoi este documentul Lumen gentium care este extraordinar de frumos și care vorbește despre reînnoirea reprezentării Bisericii ca mister, nu în sensul că nu se înțelege nimic, ci în sensul bogăției despre Biserică, cu toate imaginile preluate din Sfânta Scriptură: Biserica, trupul mistic al lui Cristos, poporul lui Dumnezeu, comuniune. Însă este și comuniune ierarhică. Nu putem să renunțăm la acest adjectiv. Cullmann, un teolog protestant, vorbea despre geniul catolicismului - cum spunea "Trebuie să încercăm, spunea el, să nu pierdem geniul catolicismului". Voia să spună că Biserica Catolică are acel har, acea caracteristică de a pune împreună "și pe acesta și pe acela", nu "sau pe acesta sau pe acela". Și cred că Vatican II este un bun exemplu a acestei sinteze realizate cu ajutorul Duhului Sfânt, datorită părinților conciliari, cu ajutorul teologilor în comuniune cu păstorii lor și cu poporul creștin, care are sensul credinței și care împreună fac un mare concert, rod al Bisericii spre lauda lui Dumnezeu și pentru mântuirea sufletelor.

• Suntem în Anul Vieții Consacrate. Care este geneza vocației dv.?

Am intrat în seminar la 19 ani. Mai întâi am făcut liceul la o școală normală, nu am făcut seminarul mic. Dar un anumit moment din viața am mers să fac un curs de exerciții spirituale și acel curs era ținut de un preot iezuit albanez din Scutari, care abia fusese eliberat din închisoare. A venit el pentru că se îmbolnăvise cel care trebuia să țină exercițiile spirituale. A fost o mărturie de credință. El a spus că e prima dată că face exerciții cu alții. Trebuie să spun că m-a atins acea mărturie a Bisericii care suferă. Și voi aici, în România, aveți astfel de mărturii. Acel preot m-a întrebat: Tu ce faci pentru Cristos? Unii mor, sunt martirizați, suferă, dau mărturie, trăiesc pentru el, dar tu? Această întrebare m-a pus pe gânduri. Abia întors de la exerciții m-au întrebat dacă vreau să fiu animatorul pentru cei care doreau să intre în Acțiunea Catolică. Am răspuns: "Eu? Abia m-am întors de la exerciții. Trebuie să mă gândesc, să văd". Dar ei au insistat. Spun toate acestea pentru nu trebuie să fii sfânt pentru a face bine, pentru a da mărturie, pentru a spune ceva frumos sau pentru a te pune în slujba altora. Spaniolii spun că se ajunge la capătul drumului mergând. Prin urmare, am acceptat și am mers înainte. Bineînțeles că acolo s-a înrădăcinat dorința de a mă dedica tinerilor ca preot. Și vedeți până la urmă ce am ajuns să fac: am dorit să devin capelan pentru tineri și am fost chemat în diplomație. Vă fac o mărturisire. Era o problemă de conștiință pentru mine. Într-o noapte am avut un vis cu don Bosco care îmi spunea să nu mă preocup dacă nu-mi dedic viața tinerilor, pentru că "vei vedea că în viața de diplomat vei întâlni mulți tineri". Și într-adevăr așa a fost. Acolo unde am fost trimis am fost capelan al străinilor, al tinerilor, am fost paroh în Mozambic, profesor în Seminar...

• Ce ar putea găsi astăzi un tânăr în preoție sau în viața consacrată? De ce să devină cineva preot sau călugăr?

Viața consacrată pentru mine înseamnă urmarea lui Cristos în mod deplin, adică prin sărăcie, castitate, ascultare și viață comună. Este încă de actualitate a-l urma pe Isus Cristos. El fascinează prin cuvinte sale, prin persoana sa, prin ceea reprezintă, prin felul în care a trăit, prin învățătura și iubirea sa, prin viața pe care și-o dă pentru noi, prin învierea sa, prin întemeierea comunității apostolilor, prin trimiterea lor în lumea întreagă. Eu cred că ne-am obișnuit să auzim cuvintele evangheliei, dar dacă am sta puțin să le analizăm vom constata că sunt unele expresii ale lui Isus care sunt ca o bombă, care au o forță extraordinară. Gândiți-vă, de exemplu, la afirmația: "Dați cezarului ce este al cezarului și lui Dumnezeu ce este a lui Dumnezeu". Este doar o frază, dar în spatele acesteia stă o libertate extraordinară a Bisericii, a credincioșilor față de puterile acestei lumi, respectându-le, dar totuși păstrându-și libertatea pentru care Grigore al VII-lea la începutul celui de-al doilea mileniu s-a luptat și a murit în exil. Există multe lucruri, multe aspecte din evanghelie, multe texte, multe parabole care sunt profunde, frumoase și fascinează. Frumusețea este un drum pentru realizarea vieții. Cred că acestea îi pot conduce pe tineri la urmarea lui Cristos. În România am fost impresionat de câți sunt în seminar, câți aleg viața consacrată, câți merg în străinătate ca misionari. Este o frumusețe extraordinară. Voi aveți încă o mare comoară. În alte locuri, secularizarea sau și mai rău secularismul pun piedici tinerilor care văd fascinația realității existente. Pentru a aprecia viața consacrată trebuie să înțelegi misterul pascal. Trebuie să înțelegi că realitatea cuprinde și crucea. Nu mergem să o căutăm, dar când apare o acceptăm, privind la acea reînnoire a tuturor lucrurilor care a avut loc în acea dimineață a săptămânii, prima duminică, în care Cristos înviat a făcut noi toate lucrurile. Mă bucur cu voi și vă felicit pentru a această bogăție pe care o aveți în ceea ce privește viața consacrată, care a fost influențată de experiența dureroasă a comunismului. Calea frumuseții este un drum care se prezintă azi mai ușor în comparație cu alte drumuri care în trecut îi făceau pe credincioși să aleagă.

• Ați stat câteva zile în Dieceza de Iași. Ați fost la Cacica, Iași, Răchiteni, Gherăești, Butea... Care sunt impresiile?

Pe scurt, aș putea spune că sunt foarte bune din ceea ce am văzut: credință și opere. Am apreciat capacitatea de a împleti vestirea evangheliei (cateheza, celebrările liturgice...), cu promovarea umană, ajutorarea celor mai săraci, bolnavi, singuri, orfani, prezența în școală. Pentru mine care m-am ocupat de țigani, am fost plăcut impresionat să văd o operă a părinților conventuali care se îngrijesc de multe persoane din această "minoritate" (o minoritate care are 36 de milioane de persoane în întreaga lume). Am văzut că există acest serviciu care se ocupă de alfabetizare, educare, formare, pregătire în special a tinerilor...

• În aceste zile ați întâlnit și ați adresat cuvintele dv. preoților și credincioșilor din mai multe localități. Care ar fi mesajul dv. pentru ei?

Fiți fideli vocației voastre, fiți mulțumiți, în ciuda tuturor necazurilor. Toți știm că nu e ușoară viața de preot, de călugăr, de totală dedicare lui Dumnezeu și fraților, de credincios. Dar dacă facem tot ce ține de noi pentru a depăși aceste dificultăți, totul se va rezolva. Încercați să faceți tot ce puteți cu ajutorul harului lui Dumnezeu pentru a vă dedica altora, pentru a-i iubi pe cei din jur, în special pe cei care au mai mare nevoie, pentru a iubi Biserica...

• Vă mulțumesc din inimă pentru darul acestei întâlniri și vă rog, Excelență, să nu uitați de noi.

Papa spune mereu: "Rugați-vă pentru mine". Și eu spun la fel. Îmi voi aminti cu mare recunoștință de invitația episcopului vostru pe care mi-a făcut-o, pentru că, spune el, am luptat pentru dreptate în relație cu migranții, pentru primirea care trebuie să fie respectuoasă în ciuda tuturor dificultăților celor care emigrează. Mulțumesc episcopului care m-a invitat pentru a-mi arăta recunoștința sa și a diecezei în acest context. Amintirile frumoase pe care le port cu mine vor fi un stimul pentru a fi în comuniune de rugăciune și de afecțiune pe care Domnul o face să se nască în inimile noastre când ne întâlnim cu frații.

Pr. Cornel Cadar

* * *

Iași: Hramul catedralei "Sfânta Fecioară Maria, Regină"

Lansarea monografiei satului Răchiteni

Răchiteni: File de istorie și spiritualitate

Pelerinajul de la Cacica 2015

Comunicat de presă: Pelerinaj la Cacica - 14-15 august 2015


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat