Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Euharistia și criza căsătoriei

Reflecția cardinalului Enio Antonelli în vederea apropiatului Sinod

De părintele Bruno Esposito

"Consider că această scriere reușește să conjuge și să reafirme demnitatea prețioasă a căsătoriei creștine, așa cum a fost trăită în Biserica catolică, cu înțelegerea situațiilor concrete și complexe care condiționează responsabilitatea subiectivă a soților. Ceea ce rezultă este că tezaurul de demnitate și de har care a fost încredințat Bisericii cere să fie întărit și ilustrat și în folosul celui care se află în situații critice sau de fragilitate: mărind lumina se generează reînnoirea și forța pentru a parcurge drumul" (pag. 6). Aceste cuvinte luate din prefața cardinalului Sgreccia la textul agil și dens al cardinalului Antonelli despre criza căsătoriei adică despre căsătoria în criză și sacramentul Euharistiei, sintetizează în mod clar și punctual valoarea conținutului său și mai ales utilitatea sa cu scopul de a trata diferitele probleme ale și despre familia creștină astăzi, mai ales în vederea apropiatului Sinod al Episcopilor.

Ceea ce ni se pare important de notat imediat este că textul e rod al formării solide și al experienței lungi de păstor a autorului. Tocmai pentru aceasta el a reușit cu acest text să dea o contribuție sintetică și autoritară la problemele crizei căsătoriei, a "familiei tradiționale" și la chestiunea eventualei admiteri la Euharistie a perechilor de divorțați recăsătoriți. După o scurtă premisă, în care se explică mai ales motivele, sensul și scopul scrierii sale, autorul tratează diferitele tematici în opt capitole mici concise. Înainte de toate trebuie notată convingerea sa fermă că astăzi principala urgență pastorală este formarea de familii creștine care să fie martori și model în societatea contemporană, capabile să manifeste în realitatea vieții zilnice că nu este o utopie căsătoria creștină, ci o posibilitate concretă frumoasă și posibilă de realizat. De fapt, ele, mai mult decât altele, "... pot vesti evanghelia familiei, «nu ca acela care impune o nouă obligație, ci ca acela care împărtășește o bucurie» (Papa Francisc, Evangelii gaudium, 14)" (pag. 12). În concret, dat fiind contextul cultural post-creștin, pastorația va trebui să se concentreze în mod cu totul special în educația teoretică și practică a copiilor și a tinerilor la iubirea creștină, înțeleasă ca dăruire de sine, comuniune și respectare a celuilalt; în pregătirea serioasă a logodnicilor la căsătorie, prin itinerare adaptate la diferitele situații spirituale, culturale, sociale pentru ca ea să fie nu numai valoroasă, ci și rodnică; însoțirea soților, în mod deosebit în primii ani de căsătorie, prin întâlniri periodice conduse de perechi de soți și experți. În orice caz, ceea ce trebuie să fie la baza acestei angajări și trebuie s-o inspire este punctul ferm și nenegociabil al indisolubilității căsătoriei creștine, încheiate și consumate, care se întemeiază pe iubirea jertfelnică a soților promisă pentru viață și deschisă la viață. În lumina acestui punct ferm, autorul, pornind de la Sfânta Scriptură și de la Tradiție, demonstrează nonsensul și caracterul contradictoriu intrinsec chiar și numai al ipotezei de a putea admite la Euharistie pe divorțații recăsătoriți atât timp cât durează această unire; cele de mai sus, notează pe bună dreptate autorul, sunt valabile și pentru alte situații asemănătoare de dezordine morală obiectivă. "Această excludere nu-i discriminează pe divorțații recăsătoriți față de alte situații de gravă dezordine obiectivă și de scandal public. Cel care are obișnuința de a înjura trebuie să se angajeze serios ca să corecteze; cel care a comis un furt trebuie să restituie; cel care i-a dăunat aproapelui în mod material sau moral, trebuie să repare. Fără angajare concretă de convertire, nu există dezlegare sacramentală și admitere la Euharistie. Nu trebuie să fie admiși toți cei care «perseverează cu încăpățânare într-un păcat grav public» (CIC, can. 915). Deci nu are sens să se facă o excepție pentru divorțații recăsătoriți care nu se angajează să-și schimbe forma de viață fie despărțindu-se fie renunțând la raporturile sexuale. Excluderea de la împărtășania euharistică nu înseamnă excludere din Biserică, ci numai comuniune incompletă" (pag. 15-16) care cere o apropiere atentă și milostivă din partea Bisericii. Neuitând în această privință că deși nu este posibilă, din motivele văzute, admiterea la sacramentele Pocăinței și Euharistiei, asta nu exclude accesul la milostivirea lui Dumnezeu pe alte căi și că în orice caz harul lui Dumnezeu nu este legat de sacramente (cf. Familiaris consortio, 84; Reconciliatio et poenitentia, 34; "Sciendum tamen quod, sicut Deus virtutem suam non alligavit sacramentis quin possit sine sacramentis effectum sacramentorum conferre...": Summa Theologiae, III, 64, 7 c). Autorul examinează după aceea îndeosebi nr. 25, 41 și 52 din Relatio Synodi 2014, care tratează despre apropierea pastorală de persoanele care au încheiat căsătorie civilă, care sunt divorțate și recăsătorite sau conviețuitoare, și explică și mai detaliat, tot în lumina Scripturii și a Magisteriului, nonsensul unei admiteri a lor la sacramente, chiar și numai în circumstanțe și situații determinate. Îndeosebi, cu privire la unirile ilegitime scrie, în lumina principiului, din păcate adesea uitat de mai mulți, bonum ex integra causa malum ex quocumque defectu, "desigur, și unirile ilegitime conțin valori umane autentice (de exemplu, afectul, ajutorul reciproc, angajarea împărtășită față de copii), pentru că răul este mereu amestecat cu binele și nu există niciodată în stare pură. Totuși trebuie evitat să se prezinte aceste uniri în ele însele ca valori imperfecte, în timp ce este vorba de dezordini grave. [...] Legea gradualității se referă numai la responsabilitatea subiectivă a persoanelor și nu trebuie să fie transformată în gradualitate a legii, prezentând răul ca bine imperfect. Între adevărat și fals, între bine și rău nu există gradualitate. În timp ce se abține să judece conștiințele pe care numai Dumnezeu le vede și însoțește cu respect și răbdare pașii spre binele posibil, Biserica nu trebuie să înceteze să învețe adevărul obiectiv al binelui și al răului, arătând că toate poruncile legii divine sunt exigențe ale iubirii autentice..." (pag. 31-32 și cf. și pag. 42-44 unde reia și explică mai analitic diferența dintre "legea gradualității" și "gradualitatea legii"). Acest lucru se aplică, desigur, și la unirile homosexuale. Deci nu este imaginabilă o iertare din partea lui Dumnezeu fără convertire și acest lucru este valabil pentru toate posibilele situații examinate, dar în mod deosebit în cazurile de căsătorii eșuate chiar și din vina unuia singur dintre soți, care nu va putea justifica niciodată o nouă căsătorie, dată fiind validitatea căsătoriei precedente (cf. pag. 34). Să nu uităm că în această privință avem definiții clare ale Conciliului din Trento care nu pot să fie puse în discuție decât amenințând credibilitatea instituției conciliare însăși și a Magisteriului (cf. Conc. Trid., sessio XXIV, c. 5; Conc. Trid., sessio XXIV, c. 7; Pius al X-lea, Casti connubii). În această perspectivă examinează și critică practica folosită în Bisericile ortodoxe de a acorda autorizarea pentru o nouă căsătorie după ce a fost desfăcută căsătoria precedentă (cf. pag. 35-36; 51).

Apoi autorul tratează tema indisolubilității căsătoriei sacramentale, încheiate și consumate, asupra căreia nici măcar Biserica nu are nicio putere și care constituie un bastion al pastorației chemată să evite imobilismul, schimbarea, dar în același timp angajată tot mai mult într-o fidelitate creativă (cf. pag. 45-54). După aceea examinează semnificația și valoarea iubirii, a indisolubilității și a validității căsătoriei sacramentale. În acest context amintește, și din păcate nu dezvoltă, rolul credinței pentru validitatea sacramentului căsătoriei, temă atinsă și în timpul celei de-a III-a Adunări Generale a Sinodului Episcopilor (cf. Relatio Synodi, 48). După umila noastră părere, acest aspect este unicul pe care, probabil, autorul trebuia să-l dezvolte dată fiind confuzia care există în acest sens. De fapt, a gândi și a considera credința criteriu pentru a stabili validitatea unei căsătorii sacramentale ni se pare că merge împotriva realității obiective și în mod deosebit ar crea mai multe probleme decât cele pe care intenționează să le rezolve. Pentru aceste motive ni se pare oportun să spune ceva aici în această privință. Îndeosebi, cu privire la introducerea unei forme specifice ad validitatem inerente voinței de a se căsători în Domnul așadar o formă liturgică corespunzătoare credinței personale a mirilor), rezultă absolut necesară soluționarea problemei doctrinale dacă credința este în mod obiectiv ad substantiam a sacramentului căsătoriei, unde nu înțelegem numai o problemă de validitas juridică, ci de adevărată substanță sacramentală, asupra căreia, însă, Biserica nu are nicio putere. De fapt, introducerea de condiții juridice ulterioare ad validitatem ar avea drept consecință neîndoielnică mărirea exponențială a numărului de căsătorii nule din punct de vedere obiectiv și a expune în consecință la problema pastorală ulterioară de a face să trăiască în păcat multe cupluri. Ar crește exponențial și numărul cazurilor de căsătorii cu validitate nesigură, cu respectiva obligație, pentru Biserică, de a le spune celor doi soți - și mai mult în prezența crizei matrimoniale - dacă ei sunt efectiv căsătoriți sau nu în Domnul. În sfârșit, acolo unde soții n-ar intenționa în schimb să simuleze, în lipsa credinței, formula nouă și impusă, deci ar prefera mai degrabă să nu se căsătorească coram Ecclesia, s-ar restrânge ius connubii al lor, negându-le celor botezați, numai pentru faptul că ei nu au o credință matură, o instituție de drept natural, recunoscut totuși pe deplin de Biserică și pentru cei nebotezați în forma căsătoriei legitime.

În orice caz, acest text al cardinalului Antonelli rămâne un text clar și util pentru toți cei care, așa cum ne amintește apostolul Petru, vor să fie mereu gata "...să dați răspuns oricui vă cere cont de speranța voastră, 16 dar cu blândețe și bună-cuviință" (1Pt 3,15). Mai ales în acest spațiu de timp care ne desparte de celebrarea apropiatei a XIV-a Adunări Generale Ordinare a Sinodului Episcopilor, chemată să prezinte "fiziologia" familiei după precedenta a III-a Adunare Generală Extraordinară care a tratat, dacă se poate spune așa, "patologiile", este necesar și urgent să se cunoască tot ceea ce constituie inima vestirii evanghelice despre familie. A conștientiza proiectul lui Dumnezeu care cu siguranță va putea apare astăzi aproape o utopie, dar care la sfârșit se recunoaște și se descoperă că este dorința cea mai sinceră, chiar dacă probabil ascunsă și confuză, a fiecărui bărbat și a fiecărei femei. Autorul contribuie la depășirea ideii neîntemeiate, dar din păcate foarte răspândite, a unei Biserici care respinge pe unii dintre fiii săi, a unei Biserici care marginalizează în mod ipocrit și lipsit de milostivire, și ajută la înțelegerea că tot ceea ce Dumnezeu cere este pentru adevăratul nostru bine și că iubirea adevărată nu scutește niciodată de jertfă și de iertare. Aceasta a fost convingerea profundă și intimă a creștinilor din primele secole (cf. pag. 60). Urarea noastră este ca această sinteză a cardinalului Antonelli să-i ajute pe toți să redescopere bogăția mesajului creștin despre familie și mai ales să constituie un instrument valoros pentru a evita acea confuzie în care din păcate a făcut să se cadă acel "Sinod mediatic" care este ceva complet diferit de ceea ce realmente s-a desfășurat (vezi interviul luat cardinalului Baldisseri dat agenției Zenit la 25 iunie 2015). Poporul lui Dumnezeu și mai ales slujitorii și păstorii săi, au nevoie de certitudini și nu de discuții care dau naștere la așteptări false și deviante care amenință temeliile chiar ale misiunii Bisericii. De fapt, nu se poate să nu se țină cont de ceea ce s-a întâmplat după ultimul Sinod extraordinar și cum au fost răstălmăcite de mass media unele discuții despre unele teme tratate și cum le-au receptat mulți preoți și credincioși. Dacă un cardinal în timpul Sinodului a trebuit să-i amintească vicarului judecătoresc care spunea că de acum era inutil să se prezinte cererile de chemare în judecată pentru a introduce cauza de declarare a nulității căsătoriei, dacă persoanele homosexuale conviețuitoare cred că numai este păcat comportamentul lor sau dacă un paroh le spune divorțaților recăsătoriți că pot să se apropie liniștiți de Euharistie, acesta este semn că ceva trebuie să fie revizuit în modul de a comunica și de a informa, și asta nu înseamnă desigur a judeca intențiile și propunerile nimănui, ci a fi realiști și a face totul pentru binele poporului lui Dumnezeu. De fapt, Biserica este fidelă misiunii date ei de Cristos în măsura în care este angajată fără rezerve să slujească Cuvântul lui Dumnezeu pentru oameni. O slujire desigur angajantă și delicată care cere o continuă atenție și capacitate de discernământ, o disponibilitate promptă la dialog, la confruntare cu scopul de a actualiza adevărul lui Dumnezeu, care nu se schimbă, pentru a-l întrupa în diferitele culturi pentru a-i facilita primirea și înțelegerea (cf. Mc 6,11). Oricum, în toată această angajare în vestirea acelui adevăr care cu adevărat este singurul care eliberează (cf. In 8,32), păstorii Bisericii nu vor trebui să se înșele să primească primirea lumii (cf. In 15,18-21) și cu umilință vor trebui să se simtă mereu administratori ai lucrurilor lui Dumnezeu (cf. 1Cor 4,1-2) și că sunt chemați de Cristos să fie acea sare care dă cu adevărat gust vieții (cf. Mt 5,13; Ef 4,1-24), conștienți că trebuie să fie mereu și pretutindeni martori credibili care invită la împărtășirea bucuriei și harului de a fi creștini pentru și cu ceilalți, propunând alegerii lor libere, conștiente și responsabile proiectul originar al lui Dumnezeu cu privire la căsătorie cu același spirit, respect și atitudine a Domnului: "... dacă vrei să intri în viață..." (Mt 19,17; cf. și Mc 6,7-13) aceasta este unica și adevărata căsătorie.

(După Zenit, 1 și 2 august 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat