Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Gänswein: "Până acum, Francisc este singurul glas convingător care spune cum sunt lucrurile"

De Jaume F. Vaello

Camerele vaticane impresionează. Contrar cu ceea ce se întâmplă în studiourile de televiziune - care în realitate sunt mai mici decât apar pe ecran - aici totul este mai mare: Poarta Sfânta Ana, Palatul Apostolic, scările maiestuoase, Curtea Sfântul Damasus. Grandilocvență istorică: de fapt, unele părți ale sale au peste 500 de ani. Splendidă dar, contrar cu ceea ce unii continuă să spună, nu prezentată ostentativ; aș spune chiar contrariul. Mons. Georg Gänswein (1956) ne-a primit în una din acele camere: nu prea mare, roșie, luminoasă, veche și elegantă. În Mons. Gänswein nu se observă acea îngâmfare care s-ar putea aștepta de la unul aflat în poziția sa, așa de aproape de două dintre persoanele cele mai influente din lume. În 1996 a început să lucreze cu cardinalul Ratzinger la Congregația pentru Doctrina Credinței, devenindu-i în 2003 secretarul personal, poziție pe care a menținut-o și la alegerea cardinalului la scaunul pontifical. În 2012 a fost numit prefect al Casei Pontificale și, cu noul pontificat, Francisc l-a confirmat în funcție. Era anul 2013, chiar în luna în care o căldură intensă paraliza Roma... dar nu pe papa Bergoglio! Era 31 august. Deci, Mons. Gänswein este, până astăzi, singura persoană în istoria Bisericii care slujește doi papi în același timp. Trăiește cu papa german: dimineața, concelebrează cu el, se roagă împreună rozariul, se plimbă jumătate de oră în Grădinile Vaticane. În schimb, după amiază lucrează cu papa argentinian.

* * *

• Cum reușiți să colaborați cu doi papi? Nu pare ușor să vă adaptați la două personalități așa de diferite...

Desigur sunt foarte diferiți între ei; și pentru mine, după o lungă experiență ca secretar al cardinalului Ratzinger, apoi Benedict al XVI-lea, a începe să lucrez și cu papa Francisc nu a fost ușor. Să spunem că, folosind un limbaj informatic, a trebuit "să mă fac compatibil", pentru că a fost o schimbare destul de intensă. Deja primisem funcția de prefect, pe care Francisc a voit s-o reconfirme. Ceea ce facem - colaboratorii mei și eu - este să slujim. Și asta e tot. Cum reușesc? Depinde mult de modul în care papa conduce Biserica. Totuși, trebuie să spun că este un mare avantaj în toate astea: a trăi și a lucra cu doi papi și a avea experiența acestei diversități, m-a ajutat și mă ajută să cresc uman și spiritual.

• Dincolo de diferențele fizice - pantofii, crucea, etc. - pare uneori că între cei doi există o distanță și în ceea ce spun...

Toate aceste istorii pe care le auzim de la începutul pontificatului, ca de exemplu că folosește pantofi negri, sau materialul crucii sale pectorale este sau nu de argint, sunt secundare: sunt lucruri exterioare, moduri de a face. Dacă se privește un pic mai bine la conținuturi, se va vedea că în exercitarea lui munus petrinum există continuitate cu Benedict al XVI-lea. Și este corect așa. Vorbim despre un sud-american și despre un german, despre două personalități foarte diferite. Primul este educat și format de spiritualitatea iezuită, și este logic ca modul său de a gândi, de a face și chiar de a exercita slujirea petrină să fie diferit de cel al celui care a avut o formare înainte de toate academico-universitară.

• Adesea Francisc îmi amintește de Ioan Paul al II-lea...

Da, poate să fie. Chiar dacă au ajuns la Scaunul lui Petru cu douăzeci de ani de diferență. Amândoi acumulaseră deja o enormă experiență pastorală, chiar dacă într-un context politic și cultural foarte diferit. Papa Francisc după ce a condus o dieceză mare și nu ușoară cum e cea de Buenos Aires; sfântul Ioan Paul al II-lea la conducerea Bisericii de Cracovia care, în acea vreme, era singurul loc unde se putea exprima în mod liber. Cred că putem să-i comparăm în asta, dar și în unele aspecte ale personalității lor.

• Care?

De exemplu, Francisc vorbește mult despre "cultura întâlnirii": a întâlni persoane și a le întâlni cât mai mult posibil. Ioan Paul al II-lea nu a vorbit în mod expres despre această cultură, dar a pus-o în practică în mod constant. Contactul cu alții, inclusiv contactul fizic, e ceea ce uimește la cei doi papi.

• Uneori am auzit spunându-se: "Ioan Paul al II-lea este papa speranței; Benedict al XVI-lea este papa credinței; Francisc este papa carității". Dumneavoastră credeți că, deși simplă, poate să fie o bună analiză a realității?

Este greu de rezumat într-un cuvânt un întreg pontificat. De fiecare dată când se încearcă să se cuprindă într-un cuvânt ceva complex există mereu un risc. Aș spune că papa Francisc este papa gesturilor, papa milostivirii. Suntem încă pe drum; în orice caz, după doi ani, cred că a-l defini "Papa gesturilor" poate folosi măcar pentru a da o idee.

• La doi ani de la renunțare, la ce se referea Benedict vorbind despre "pelerinajul său pământesc"?

În ultimul său discurs scurt, la Castel Gandolfo, Benedict al XVI-lea a vorbit despre "ultima etapă a pelerinajului pământesc". Și mai înainte spusese că el nu va coborî de pe cruce, că nu-l va părăsi pe Domnul. Urcă pe munte ca să se roage pentru Biserică și pentru Succesorul său. Rolul său acum este spiritual: să se roage pentru barca lui Petru. Este important de amintit că Biserica nu se conduce numai cu decizii și strategii, ci și mai ales cu rugăciunea. Biserica este o "echipă de rugăciune" și știm bine că dacă se roagă mai multe persoane este mai bine. În această echipă papa emerit are un loc deosebit ca "pelerin".

• Unii încă nu înțeleg renunțarea și o interpretează ca o strategie pentru a bloca unele tentative de a provoca "mari daune"...

Am putea scrie o întreagă carte de ipoteze și teorii în această privință! Papa Benedict al XVI-lea, în acea zi de 11 februarie, a citit o declarație scurtă și foarte clară expunând motivele sale. Tot ceea ce s-a spus și s-a imaginat în mod diferit este complet lipsit de fundament. Dacă erau persoane singulare, sau chiar curente, împotriva lui Benedict, este irelevant cu privire la renunțare. Este clar că o persoană ca el a reflectat îndelung asupra unei chestiuni cu o atare importanță. Nu s-a lăsat intimidat de nimeni. A fost foarte clar în colocviul său cu Peter Seewald, cu mulți ani înainte de renunțare: "Când există lupii, când există pericolul, păstorul nu trebuie să părăsească turma sa". N-a făcut-o atunci și n-a făcut-o niciodată; decizia sa nu este o fugă. Acesta este adevărul și este singura explicație cu privire la motivul renunțării.

• În unele ocazii dumneavoastră ați vorbit despre "roadele" acestei renunțări. Care ar putea să fie aceste roade?

Papa Benedict și-a dat seama că pentru a conduce Biserica de astăzi este necesar să se aibă forță spirituală dar și forță fizică. Este un act de umilință foarte mare a renunța la papalitate pentru a face loc unuia mai tânăr și puternic. Cred că este vorba de un mare exemplu de iubire față de Domnul și față de Biserică; un exemplu pe care nu toți pot sau vor să-l înțeleagă. Observând pontificatul papei Francisc, se poate percepe cum imaginea Bisericii s-a schimbat în mai bine. Papa Benedict a făcut primul pas pentru schimbare: a deschis poarta pentru a parcurge acest drum. Cred că ar putea să fie pași și în viitor.

• Oricum veți admite că pentru dumneavoastră acele zile din februarie 2013 n-au fost chiar liniștite: cine știe ce sentimente contrastante v-au străbătut...

Fără îndoială. Pentru mine au fost zile foarte dificile, dar travaliul a început în realitate în momentul în care papa mi-a spus ceea ce voia să facă, mai înainte cu multe luni. Desigur că a trebuit să tac și, cum vă puteți imagina, acest lucru cerea un mare efort. În acea faimoasă zi de 11 februarie și, după aceea, de 28, eram străbătut de sentimente de recunoștință..., dar și de tristețe și chiar de ceva comparabil cu un soi de doliu. Însă Sfântul Părinte luase decizia sa, o decizie de conștiință, coram Deo, care deci trebuia respectată și urmată.

• După părerea dumneavoastră, de ce v-a ales Joseph Ratzinger ca secretar?

Ce întrebare! El avea 75 de ani și era convins că Ioan Paul al II-lea va accepta demisia sa. Eu lucram deja la Congregația pentru Doctrina Credinței și secretarul său de atunci tocmai primise o nouă funcție la Congregația pentru Viața Consacrată. Cardinalul avea nevoie de cineva care să fie secretar și m-a ales pe mine. Nu mi-a explicat niciodată de ce m-a ales pe mine și eu nu l-am întrebat niciodată. Am rămas surprins, desigur; dar el a luat această decizie și eu am acceptat.

• Cred că surpriza de a vedea că al dumneavoastră cardinal devenea papă a fost enormă...

Da, desigur. Nu mi-aș fi imaginat asta vreodată și cred însuși cardinalul cu atât mai puțin. A fost ales. El voia să se retragă, dar viitorul a fost complet diferit! A acceptat alegerea ca papă pentru că a văzut în ea voința lui Dumnezeu. Și eu am devenit secretarul unui papă. Și zilele acelea au fost pentru mine ca un tsunami, așa cum se poate imagina.

• Cu venirea noului papă v-ați gândit vreodată că probabil dumneavoastră veți părăsi funcția de prefect al Casei Pontificale și că viața dumneavoastră va fi deci un pic mai "liniștită"?

Nu. Nu pentru că eram sigur că voi fi confirmat, ci pentru că toate acestea nu mă preocupau. De aceea nu m-am gândit mult și nu mi-a fost frică în momentul schimbării. Este normal ca papa, când vrea, când consideră oportun, să schimbe echipa. În 2013 a decis să rămân în funcție și eu sunt aici. Acum mă gândesc numai să slujesc în cel mai bun mod posibil.

• După părerea dumneavoastră, și amintind că pentru papa Ratzinger lupta împotriva relativismului a fost foarte importantă, care considerați că este tema cea mai îndrăgită de papa actual?

Problema adevărului rămâne mereu importantă și cred că Francisc gândește în același mod. Nu că nu este interesat de lupta împotriva relativismului, dar vede clar că Dumnezeu, în pontificatul său, îi cere să se concentreze asupra altor puncte, asupra altor provocări. Îi stă mult la inimă să vorbească despre o "Biserică misionară, săracă"; îi place conceptul de Biserică precum "spital de campanie" sau "Biserică în ieșire". În aceste domenii papa Francisc luptă actualmente.

• Una dintre provocări este familia. De ce credeți că au circulat atâtea știri confuze cu privire la ultimul Sinod și cu privire la cel care se va ține în luna octombrie?

Există persoane care au scris sau scriu fără să fie bine informate sau bine pregătite și în afară de asta există "curente". De aceea este foarte important ca păstorii Bisericii și credincioșii să aibă clare ideile și conținutul și să le exprime cu franchețe și sinceritate. Sinodul din octombrie nu trebuie să pornească de la o problemă specială, ci de la tematica principală, adică de la "Evanghelizarea și familia". E clar că Biserica nu închide ochii în fața dificultăților credincioșilor care trăiesc în situații dificile. Totuși Biserica trebuie să ofere răspunsuri sincere care se orientează nu după spiritul timpurilor, ci după Evanghelie, după Cuvântul lui Isus Cristos și după tradiția catolică.

• Care sunt provocările actuale în acest domeniu?

O provocare sunt desigur creștinii care se află într-o situație matrimonială, spus în mod teologic, "iregulară". Înseamnă persoane care au divorțat și s-au recăsătorit civil. Trebuie să le ajutăm, desigur, dar nu în mod reductiv. Este important să ne apropiem de ele, să creăm contact și să-l menținem, pentru că sunt membri ai Bisericii ca toți ceilalți, nu sunt expulzate și cu atât mai puțin excomunicate. Ei trebuie însoțiți, dar există probleme cu privire la viața sacramentală. Trebuie să fie foarte sinceri din partea Bisericii, dar și din partea credincioșilor care trăiesc în această situație. Nu e vorba numai de a spune: "Pot, nu pot". Și acolo, după părerea mea, ar trebui să se înfrunte în mod pozitiv. Problema accesului la viața sacramentală trebuie înfruntată în mod sincer pe baza magisteriului catolic. Sper ca în lunile de pregătire înainte de Sinod să se prezinte propuneri care să ajute și să folosească pentru a găsi răspunsurile corecte la aceste provocări grele.

• Unele dintre aceste dispute provin din țara dumneavoastră de origine, Germania. De ce?

Da. Este adevărat că nu toate erorile vin de acolo, dar punctul despre care vorbim cu siguranță că da: în urmă cu douăzeci de ani Ioan Paul al II-lea, după o negociere lungă și angajantă, n-a acceptat ca creștinii recăsătoriți să poată avea acces la Euharistie. Ori, nu putem ignora magisteriul său și să schimbăm lucrurile. De ce unii păstori vor să propună ceea ce nu este posibil? Nu știu. Poate că ei cedează în fața spiritului timpului, poate că se lasă conduși de aplauzele umane cauzate de mass-media... A fi critic împotriva mass-media este desigur mai puțin plăcut; dar un păstor nu trebuie să decidă pe baza aplauzelor mass-media sau a lipsei de aplauze; măsura este Evanghelia, credința, învățătura sănătoasă, tradiția.

• De ce credeți că aceste mass-media pe care tocmai le-ați menționat spun puțin sau nimic despre creștinii persecutați? Papa este singur?

Papa este foarte clar cu privire la acest punct și, din păcate, mari instituții tac sau, dacă vorbesc, o fac în mod inconsistent. Și acest lucru este foarte grav. Este vorba despre un comportament inacceptabil. Până acum papa este singurul glas convingător și curajos care spune lucrurile așa cum sunt. Nu-i este frică și nu caută aplauzele oamenilor. Acționează ca sfântul Paul, adică intervine în mod clar opportune și importune.

• Ziua papei este intensă și din asta trag concluzia că și a dumneavoastră este așa: nu aveți timp pentru a juca tenis, așa cum ați vrea cu siguranță, sau să vă dedicați activității universitare. Ați fi dorit cumva o altă viață?

Nu mi-am pus niciodată această întrebare. Pentru că nu mi-am spus niciodată: "Vreau să fac asta, asta, sau asta...". Când mi-a venit o funcție, am acceptat-o. Papa Benedict mi-a cerut ceva, deci am acceptat și am făcut cu plăcere. Același lucru este valabil pentru papa Francisc.

• Reparcurgând istoria dumneavoastră pornind de la acele zile de tinerețe - în care aveați părul lung (râde) - până astăzi, ce ar spune Georg Gänswein despre viața sa?

Când privesc înapoi din această perspectivă rând un pic despre toate astea... Eu aveam 18, 19 ani, și în acea vreme - sfârșitul liceului și începerea seminarului - era la modă: nu eram unicul! Tatălui meu nu-i plăcea și acest lucru a cauzat mici momente de tensiune. Dar personal mi-a fost util mereu un principiu de viață: "Încrede-te, dar fii atent în cine". Și încă un altul, care în germană sună așa: Tue recht und scheue niemanden. Adică, "fă tot ceea ce consideri corect și nu-ți fie frică de nimeni".

(După Zenit, 19 iulie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat