Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XVI-a de peste an - B (2015)

Domnul este păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic (cf. Ps 23,1).

Duminica aceasta poate fi numită "Duminica Păstorului și a turmei sale". Turma Domnului păștea în grădina paradisului și însuși Dumnezeu o purta la pășuni verzi și la ape liniștite; nu-i lipsea nimic și el o înviora (cf. Ps 23,1-3). Dar iată că într-o zi apare în mijlocul turmei un păstor necunoscut, care începe să le spună oilor că Dumnezeu este rău și fără inimă, că le ține pe oi mereu închise și că le dă numai un singur fel de mâncare. Apoi, le spune că dacă, vor merge după el, vor putea umbla pe oriunde vor dori, că vor putea mânca tot ce le va place, că vor putea bea apă de oriunde și vor putea dormi și odihni oriunde. De prea mult bine, oile l-au părăsit pe Dumnezeu, păstorul lor bun, și s-au dus după străin. Într-adevăr, au putut umbla pe oriunde au voit, dar pietrele și spinii le-au rănit picioarele, iar soarele le-au dogorit; au putut paște pe unde au voit, dar iarba era săracă și otrăvitoare; s-au putut adăpa de unde au voit, dar apa era tulbure și fără gust; au putut dormii oriunde, dar lupii erau mereu în preajmă și le sfâșiau.

Văzându-le în această situație tristă, Dumnezeu le-a trimis profeți care să le anunțe eliberarea de sub păstorul cel rău, care nu era altul decât diavolul, și le-a încredințat în grija conducătorilor civili și religioși. Mulți dintre profeți s-au lăsat și ei amăgiți de satana și au devenit "profeți mincinoși", iar mulți conducători civili și religioși, amăgiți și ei de diavol, au devenit "călăi cruzi" pentru turmă. Pe toți aceștia îi mustră profetul Ieremia astăzi, în prima lectură, și reafirmă voința lui Dumnezeu de a le trimite tuturor oițelor sale un păstor bun asemenea lui David și din casa lui David, care va păstori oile în siguranță (cf. Ier 23,1-6).

La plinirea timpului (cf. Gal 4,4), Isus a venit și a eliberat turma Tatălui, din mâna diavolului și a păstorilor răi, conduși de acesta. Starea oilor era foarte gravă. Otrăvite veacuri de-a rândul de satana și oamenii lui, deși au așteptat mii de ani păstorul cel bun ca să le elibereze, când a sosit, oile nu l-au cunoscut și nu l-au primit (cf. In 1,11), au strigat împotriva lui și l-au dat la moarte (cf. Mt 27,22).

Un frumos cânt religios spune: "Atuncea oile au venit, pe cruce sus l-au răstignit. Dar el plângea de mila lor, bunul păstor". Dar această răutate a diavolului, a păstorilor răi și a oițelor bolnave a fost prevăzută în "planul lui Dumnezeu de mântuire a omului", căci numai murind, Isus putea să-și mântuiască turma. Moartea Domnului Isus a însemnat pentru multe oițe scăparea de blestemul păcatului și luminarea minții. De aceea, de atunci încoace, multe oițe s-au alăturat și se alătură încă lui Isus, în munca de salvare și de mântuire a turmei Domnului.

Dacă am fost atenți la citirea lecturilor de astăzi, am putut auzi numele pe care Biblia, cuvântul lui Dumnezeu, le dă lui Isus: "Domnul este dreptatea noastră" (Ier 23,6); "Domnul este păstorul nostru" (Ps 22/23,1); "Domnul este pacea noastră" (Ef 2,14); "Domnul este odihna noastră" (Mc 6,31); "Domnul este mântuirea noastră" (Ier 23,6).

Ucenicii care trimiși duminica trecută în misiune pentru a vesti pocăința și venirea împărăției lui Dumnezeu, tocmai cu aceste titluri mesianice din lecturile de astăzi au vorbit lumii despre Isus (cf. Mc 6,7-13). Iar duminică aceasta, întorși din misiune, îi vedem pe ucenici povestindu-i lui Isus despre toate cele întâmplate și despre succesul lor (cf. Mc 6,30-34), cum diavolii au fugit din calea lor și din suflete și cum oamenii au primit mântuirea lui Isus (cf. Lc 10,20).

Ucenicii par să să-i spună astăzi lui Isus, spre luminarea noastră: "Tu ești viața noastră, alta nu avem, tu ești calea noastră, adevărul întreg. Tu ești forța noastră, alta nu avem, tu ești libertatea, pacea inimii. Tu din mii de căi greșite pe toți ne aduni, ca în unitate-apoi oriunde vei vrea, să fim rază din iubirea ta".

Să nu credem că satana a stat cu mâinile în sân atunci când apostolii au fost trimiși de Isus ca să destrame împărăția lui de întuneric, vestind oamenilor pocăința și convertirea, căci, tot atunci, și-a trimis și el pe oamenii săi, pentru a bruia mesajul lor. Astfel, satana i-a trimis și el pe oamenii săi: pe Irod, pe Irodiada, pe fiica Irodiadei, pe fariseii și pe cărturarii, care să-i înspăimânte pe oameni cu acțiunile lor. Dacă lui Isus și ucenicilor săi le era milă de popor, înmulțind minunile și pâinile, ucenicii lui satan făceau ospețe costisitoare prin sudoarea poporului. Dacă Isus și ucenicii săi făceau bine pe oriunde treceau (cf. Fap 10,38), ucenicii lui satan împrăștiau teroare și moarte, ucigând pe Ioan Botezătorul și amenințând cu moartea pe Isus și ucenicii săi.

Este interesant de observat cum oile necuvântătoare sunt atât de înțelepte și pricepute că niciodată nu ascultă și nu urmează pe un străin. Pe când oamenii, oițele cuvântătoare ale Domnului, nu disting adesea între păstorii buni și cei falși, deși însuși Isus i-a învățat (cf. Mt 23,1-38). Păstorul cel bun merge înaintea oilor și el îl urmează. Nu merg deloc după un străin; ci fug de el, pentru că nu cunosc glasul străinilor ( cf. In 10,4-5). Numai măcelarul mână oile de la spate, dar și atunci numai oile otrăvite și îmbolnăvite se lasă mânate de la spate, spre locul de tăiere.

Războiul de Treizeci de Ani (1618-1648) a fost un război purtat sub pretext religios, dar cauza principală a războiului a fost lupta pentru hegemonie între statele din Europa. Acest război care a făcut mult rău țărilor din Europa, s-a încheiat la 24 octombrie 1648, prin pacea semnată la Münster și Osnabrück, din Westphalia, o regiune în Germania, centrată pe orașele: Arnsberg, Bielefeld Osnabrück, Dortmund, Minden și Münster. Îndată ce s-a semnat pacea, crainicii, pe cai iuți, au pornit să ducă vestea cea bună a păcii pretutindeni. Într-un sat, pe jumătate ars și distrus, niște copii care se jucau, auzindu-i pe acei călăreți, strigând "Pace! Pace!", au alergat repede la mama lor și au întrebat-o: "Ce înseamnă cuvântul «pace» pe care l-au strigat călăreții?" Mama le-a spus: "Pacea este darul lui Dumnezeu și înseamnă o viață liniștită, fără chinuri, fără jafuri, fără vărsări de sânge și fără omoruri".

Pe pământul nostru, deși eliberat de Isus de diavol și moarte, deși împăcat cu Tatăl ceresc de Isus la cruce, până la venirea sa de-a doua, războiul pentru hegemonie asupra sufletelor oamenilor continuă, căci satana mai ține încă suflete nemântuite și mai vrea să câștige și altele din cele mântuite. Această luptă contra satanei, luptă pentru pace cu noi înșine, luptă pentru pace cu semenii și luptă pentru pace cu Dumnezeu, începe din inima noastră și se continuă în afară.

În timpul Primului Război Mondial (1914-1918), doi tâlhari au săvârșit o crimă oribilă, ucigând pe un tată și pe copilul lui, într-un oraș din Renania, o regiune din vestul Germaniei. Au fost arestați și condamnați la moarte. La început nici nu voiau să audă de "părere de rău". După 14 zile, când preotul a trecut pe la unul din ei, l-a găsit cu cărticica de rugăciuni deschisă la rugăciunea "Actul de căință". El i-a povestit preotului că, auzind clopotele unei biserici din apropiere, a intrat în el însuși, s-a gândit la anii copilăriei când era bun, când frecventa biserica și învățătura creștină; apoi s-a gândit la situația de acum când, în urma părăsirii celor sfinte, a ajuns un criminal. "Am plâns, spunea el, și m-am rugat mult pentru pace cu Dumnezeu, pentru pacea cu mine însumi și pentru pacea cu semenii. Am primit condamnarea ca pe un act de dreptate divină, dar și ca pe o pocăință pentru păcate. Iar dacă și acum plâng, nu plâng de frica de moarte, ci plâng că nu l-am iubit pe Dumnezeu, care m-a iubit mai întâi. Ceea ce îmi doresc acum este ca și tovarășul meu să se convertească; i-am trimis deja mai multe scrisori în acest sens". Când preotul i-a spus că și tovarășul său s-a convertit, s-a mai spovedit încă odată, s-a împărtășit și a primit moartea cu speranța iertării și a mântuirii, făcând ca și mulți alți deținuți să se convertească. A trecut de partea lui Dumnezeu și a dus lupta contra satanei în inima sa și în inima altor păcătoși ca el.

Evanghelia de astăzi ne mai spune că Isus, păstorul cel bun, și-a condus ucenicii într-un loc retras, pentru a-i proteja de uneltirile și de amenințările lui Irod, dar și pentru a-i odihni după munca lor pentru mântuirea oamenilor.

Dacă vom privi în Biblie, vom vedea cu ușurință că nici un alt fel de lucrător nu este protejat și odihnit de Dumnezeu, decât lucrătorul misionar, decât lucrătorul apostolic. Astfel: Moise este protejat și odihnit de Dumnezeu, de amenințările lui faraon (cf. Ex 2,15). Ilie este protejat și odihnit de Dumnezeu de amenințările Isabelei și a regelui Ahaz (cf. 1Rg 17,3-4). Daniel este protejat și odihnit de Dumnezeu de amenințările oamenilor lui Nabucadențar, împăratul Babilonului (cf. Dan 1,9; 6,14.23). Ucenicii Domnului sunt astăzi odihniți și protejați de amenințările lui Irod (cf. Mc 6,31). Petru a fost protejat și odihnit, fiind scos din închisoare de îngerul Domnului (cf. Fap 12,11) Paul a fost protejat și odihnit de amenințările evreilor (cf. Fap 22,29).

Noi înșine, când vom accepta și împlini misiunea de apostol dată de Isus fiecărui ucenic al său, vom fi și noi protejați și odihniți de amenințările celor răi; vom fi susținuți (cf. Lc 22,35); vom fi conduși la pășuni verzi și la ape liniștite (cf. Ps 23,2); ni se vor oferi chiar multe din cele necesare vieții (cf. Mc 6,8).

Primul lucru pe care trebuie să-l facă un ucenic care primește să devină apostol este acela de a refuza mentalitatea de a gândi și acționa a lumii. Isus a exprimat aceasta, atunci când ne-a spus că nu suntem din lume (cf. In 15,19). Sfântul Paul a exprimat aceasta, atunci când ne spus: "Ieșiți din mijlocul lor, depărtați-vă de ei" (2Cor 6,17). Sfântul Iacob a exprimat aceasta atunci când ne-a spus: "Să vă păziți întinați de lume" (Iac 1,27). De ce toate acestea? Pentru că numai cei ieșiți din groapa păcatului pot ridica pe alții; pentru că numai cei salvați din apele morții pot salva pe alții; numai cei eliberați din temnița diavolului pot ajuta și pe alții să se elibereze.

Sfânta Bernadette Soubirous (1844-1879), întrebată fiind de cine se teme cel mai mult pe pământ, a spus: "Cel mai mult mă tem de creștinii numai cu numele, de creștinii care zic și nu fac. Aceștia fac cel mai mult rău Bisericii și sufletelor de mântuit". Cum spune Scriptura, creștinii numai cu numele sunt ca "stâncile ascunse, ca nori fără ploaie, ca pomii fără rod, ca niște stele rătăcitoare" (cf. Iuda 1,12-13).

Apoi, al doilea lucru pe care trebuie să-l facă un ucenic care primește chemarea lui Isus de a fi apostol împreună cu el, este să aibă milă față de oamenii care rătăcesc departe de Dumnezeu și să-i cheme la împărăția cerurilor (cf. Mc 6,34).

Cât timp vom refuza misiunea dată de Isus tuturor ucenicilor săi, ascultând de șoaptele lumii, vom trăi printre spini, vom umbla prin locuri de păcat, vom mânca hrană otrăvită, vom bea apă tulbure, ne vom istovi în zadar lăsând și târând fără milă și pe alții în același chin. Dar din momentul în care vom accepta misiunea apostolică, vom deveni oameni miloși și însuși Isus: ne va odihni ca un preludiu al odihnei veșnice; ne va primi cu milă ca un preludiu al milei veșnice; ne va învăța îndelung, ca un preludiu al descoperirilor veșnice; ne va pregăti masă, chiar în mijlocul dușmanilor noștri, ca un preludiu al ospățului său veșnic din paradis.

Cardinalul František Tomášek (1899-1992), arhiepiscop de Praga, în anul 1985, primind 12 tineri germani, care purtau Crucea Anului Sfânt, dăruită de sfântul papă Ioan Paul al II-lea (1920-2005), a spus: "Cine lucrează pentru împărăția lui Dumnezeu face foarte mult; dar cine suferă pentru împărăția lui Dumnezeu, face totul".

Un misionar a fost torturat pentru că l-a predicat pe Cristos în Burma păgână. Unghiile i-au fost smulse și el a fost spânzurat de degete, astfel încât mâinile i-au rămas strâmbe și pline de cicatrice. Mai târziu când a cerut permisiunea să predice într-un anumit oraș, prințul păgân al acelui oraș a refuzat spunând: "I-aș lăsa să vorbească pe zece oameni obișnuiți, dar nu pe tine cu aceste mâini cicatrizate. Oamenii nu vor asculta ceea ce spui, căci nu vor putea să nu se uite la mâinile tale". Concluzia ar fi că mâinile cicatrizate ale misionarului ar vorbi mai convingător despre iubirea lui pentru Cristos decât orice cuvinte pe care le ar putea spune. Noi cât am suferit noi pentru Isus și pentru evanghelia sa?

Julien Green (1900-1998), un scriitor francez de origine americană, un scriitor de orientare catolică, vorbind odată despre Jacques Maritain (1882-1973), care a fost un filozof catolic francez, spunea: "Ceea ce îmi place la Jacques Maritain, este faptul că el aduce mereu vorba despre Dumnezeu".

Asta să facem și noi când suntem în mijlocul semenilor noștri, să aducem mereu vorba de Dumnezeu, despre mântuirea sa de la cruce și, de împărăția sa, la care ne cheamă pe toți cu iubire. "Ca niște buni administratori ai harului de multe feluri al lui Dumnezeu, fiecare, după carisma pe care a primit-o, să vă slujiți unii pe alții. Dacă cineva vorbește, cuvintele lui să fie ca ale lui Dumnezeu; dacă cineva slujește, să o facă după puterea pe care i-a dăruit-o Dumnezeu, pentru ca în toate să fie preamărit Dumnezeu prin Isus Cristos" (1Pt 4,10-11).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat