Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Cu privire la săraci eu urmez Biserica și predic doctrina sa socială". Conversația papei cu jurnaliștii la întoarcerea din Paraguay

Cu privire la săraci "eu sunt cel care urmez Biserica, pentru că pur și simplu predic doctrina sa socială". "Îmi doresc ca să găsească o cale pentru a rezolva problema greacă și o cale de supraveghere și pentru ca alte țări să nu cadă în aceeași problemă". Cu privire la crucifixul cu secera și ciocanul: "Înțeleg această operă imaginată de părintele Espinal, care se califică drept artă de protest. Nu m-am simțit ofensat". Cu privire la mișcările populare: "Susținându-le, Biserica nu face o opțiune pentru anarhie". Cu privire la nevoiași: "Vorbesc despre ei pentru că sunt în inima Evangheliei. Dar ar trebui să vorbesc mai mult și clasei medii". Cu privire la rezistența sa la oboseală: "Energia mea? Mate mă ajută, dar nu am gustat coca". În conferința de presă în avionul de întoarcere din Paraguay la Roma, Papa Francisc a conversat timp de oră cu jurnaliștii răspunzând la multe întrebări. Și de mai multe ori a reieșit și dimensiunea rugăciunii. Înainte de a decide despre ce-i de făcut cu decorațiile dăruite lui de președintele bolivian Evo Morales, "m-am rugat cu privire la asta". Imediat ce a primit semnalele pozitive care exprimau voința de dialog între Statele Unite și Cuba, "eu doar m-am rugat cu privire la asta".

• Mulțumim pentru că ați ridicat sanctuarul de la Caacupé la rangul de bazilică pontificală. Dar de ce nu are Paraguayul un cardinal?

"A nu avea un cardinal nu este un păcat, majoritatea țărilor din lume nu au un cardinal. Naționalitățile nu-mi amintesc câte sunt, dar sunt o minoritate. Este adevărat, Paraguayul n-a avut cardinali până acum și n-aș ști să vă spun motivul. Uneori se cântărește, se evaluează dosarele și carisma persoanei, a cardinalului, care este aceea de a-l asista pe Papa în conducerea Bisericii. Cardinalul este încardinat în Biserica de Roma și trebuie să aibă o viziune universală. Asta nu înseamnă că nu există episcopi care să n-o aibă în Paraguay. Este că de vreme ce nu se pot alege mai mulți de 120... Bolivia a avut doi, Uruguay doi... Unele țări centro-americane nu au avut. Dar nu este niciun păcat: depinde de circumstanțe, de persoane, dar nu înseamnă o valoare mai mică. Există episcopi care au făcut istoria Paraguayului și n-au fost cardinali. Merită Paraguayul să aibă un cardinal? Privind la Biserica din Paraguay, aș spune că ar merita nu numai unul ci doi: este o Biserică vie, bucuroasă, care luptă, cu o istorie glorioasă".

• Considerați corectă dorința bolivienilor de a avea o ieșire la mare? dumneavoastră ați accepta să faceți o mediere între Chile și Bolivia?

"Medierea este un lucru delicat și ar fi un ultim pas. Argentina a trăit-o cu Chile și a fost o situație limită, bine făcută pentru că Sfântul Scaun a primit funcția din interesul lui Ioan Paul al II-lea, cu bunăvoința celor două țări implicate. Însă este ultima instanță. Există alte figuri diplomatice care ajută. În acest moment eu trebuie să fiu foarte respectuos, pentru că Bolivia a făcut recurs la un tribunal internațional. Dacă eu fac acum un comentariu, eu sunt conducătorul unui stat, ar părea că mă amestec în suveranitatea unul alt stat. Eu respect decizia pe care a luat-o poporul bolivian care a făcut acest recurs. Mi-au spus că în timpul președintelui Lagos erau aproape de o soluție, mi-a povestit asta cardinalul Errazuriz. În catedrala din La Paz am atins această temă în mod foarte delicat ținând cont de situația recursului la tribunalul internațional. Frații trebuie să dialogheze, să dialogheze pentru a crea Patria Mare, dialogul este necesar. Acolo m-am oprit și am spus: mă gândesc la mare. Și am continuat: este nevoie de dialog și dialog. Am respectat situația cum este la momentul actual. Trebuie așteptat tribunalul internațional. Mereu există o bază de justiție când există schimbări în granițele teritoriale după un război. Nu este nedrept a exprima această dorință. Îmi amintesc că în anul 1961, când eram în primul an de filozofie, ne-au arătat un documentar despre Bolivia și cred că se numea "Cele zece stele": prezenta fiecare dintre cele nouă departamente ale țării și ca al zecelea se vedea marea, fără niciun comentariu. Așadar, mai întâi dialogul, tratativele sănătoase".

• Ecuadorul era dezorientat înainte de vizita dumneavoastră și după ce ați părăsit țara, opozanții au ieșit din nou pe stradă. Se pare că prezența dumneavoastră în Ecuador vrea să fie folosită politic, în special pentru acea frază a dumneavoastră despre poporul ecuadorian care s-a repus pe picioare cu demnitate. Credeți în proiectul politic al președintelui Correa? Credeți că ajută considerațiile pe care le-ați făcut la construirea democrației?

"Evident știu că erau probleme politice, știu asta. Nu cunosc amănuntele politicii ecuadoriene. Îmi spun că a fost ca o paranteză în timpul vizitei mele, n-au existat proteste, și eu mulțumesc și apreciez asta. Dar dacă protestele merg înainte înseamnă că problemele continuă. Eu mă refeream la conștiința mare pe care o are poporul ecuadorian despre valoarea sa. A fost un război cu Peru de puțin timp, există experiența războiului. Și apoi o conștiință mare despre varietatea de bogăție etnică a Ecuadorului. Nu este o țară care rebutează. Așadar mă refeream la tot poporul și la bogăția unității în varietate, nu erau cuvinte care se refereau la o realitate politică concretă. A fost instrumentalizată de ambele părți. O frază se poate instrumentaliza. Este foarte importantă în munca voastră hermeneutica unui text: nu se poate interpreta cu o frază, hermeneutica este în context. Există fraze care sunt hermeneutică, altele care nu sunt. Trebuie văzută și istoria acestui moment sau dacă interpretăm un fapt din trecut, să facem asta cu hermeneutica din trecut, de exemplu, cruciadele. Nu vreau s-o fac pe învățătorul, este un ajutor pentru voi".

• În discursul adresat mișcărilor populare dumneavoastră ați vorbit despre noul colonialism, despre idolatria banului și despre impunerea mijloacelor de austeritate care strâng cureaua celor săraci. În Europa există cazul destinului Greciei, care riscă să iasă din moneda unică. Ce părere aveți despre acest lucru?

"Înainte de toate, motivul acestei intervenții a mele în întâlnirea mișcărilor populare: nu era prima, ci a doua, pentru că făcusem una în aula veche a Sinodului. Este un lucru pe care-l organizează Consiliul Pontifical al Dreptății și Păcii, dar eu sunt aproape, pentru că este un fenomen din toată lumea, îl găsim și în Orient, în Filipine, în India, în Thailanda. Mișcări care se organizează între ele nu numai pentru a face un protest ci pentru a merge înainte și a putea trăi, și sunt mișcări care au forță. Sunt atâtea, sunt persoane care nu se simt reprezentate de sindicate pentru că spun că sindicatele sunt o corporație și nu luptă pentru drepturile celor mai săraci. Biserica nu poate să fie indiferentă, are o doctrină socială și dialoghează cu ele. Voi ați văzut entuziasmul: Biserica nu este departe, ne ajută să luptăm. Biserica nu face o opțiune pentru calea anarhiei. Nu, nu sunt anarhice, acestea lucrează, fac lucrări cu rebuturile, cu lucrurile care prisosesc. Cât privește Grecia și sistemul internațional: eu am o mare alergie la economie, pentru că tatăl meu era contabil și când nu termina munca în fabrică o aducea acasă și sâmbăta și duminica lucra acasă cu acele registre. Nu înțeleg bine cu stau lucrurile, însă cu siguranță ar fi simplu de spus: vina este numai de partea aceasta! Guvernanții greci care au dus înainte această situație de datorie internațională au o responsabilitate. Cu noul guvern grec s-a început o revizuire un pic corectă. Eu îmi doresc ca să găsească o cale pentru a rezolva problema greacă și o cale de supraveghere pentru ca și alte țări să nu cadă în aceeași problemă și ca acest lucru să ne ajute să mergem înainte deoarece acea cale a datoriilor nu se termină niciodată. Mi-au spun, în urmă cu un an mai mult sau mai puțin, că exista un proiect la ONU prin care țară se poate declara în faliment, care nu este același lucru cu default, dar nu știu cum s-a terminat. Dacă o firmă poate face o declarație de faliment, de ce nu poate face asta o țară și să fie ajutată? Și apoi noile colonizări, desigur toate merg pe valori, pe colonizarea consumismului. Haina consumismului a fost un progres de colonizare, care te duce la o obișnuință care nu este a ta și îți dezechilibrează personalitatea, sănătatea fizică și mentală, asta ca să dau un exemplu".

• Unul dintre mesajele cele mai puternice ale acestei călătorii a fost acesta: dumneavoastră ați spus că acest sistem economic adesea impune profit cu orice preț. Acest lucru este perceput de americanii din Statele Unite ca o critică adusă modului lor de a trăi: cu răspundeți la această percepție?

"Ceea ce am spus nu este nou, acea frază nu este nouă. Faptul că «această economie ucide» l-am spus în Evangelii gaudium și în enciclica Laudato si'. Am auzit că unele critici au fost făcute în Statele Unite: orice critică trebuie să fie receptată și studiată și apoi trebuie făcut un dialog. Ce cred eu? De vreme ce nu am dialogat cu acela care face critică, nu am dreptul să enunț o gândire așa izolată... Acum voi merge în SUA, dar trebuie să încep să studiez acum, până astăzi am studiat dosarele despre aceste țări foarte frumoase din America Latină. Acum trebuie să studiez Cuba și Statele Unite".

• Ce ați simțit când președintele Morales v-a dăruit crucifixul cu secera și ciocanul? Și unde a ajuns?

"Curios, eu nu știam că părintele Espinal era sculptor și poet, am aflat asta în aceste zile și pentru mine a fost o surpriză. Se poate califica genul în arta de protest. La Buenos Aires în urmă cu câțiva ani a fost făcută o expoziție a unui sculptor bun și creativ argentinian și era artă de protest, și îmi amintesc un Cristos răstignit pe un bombardier care venea în jos: o critică adusă creștinismului pentru că s-a aliat cu imperialismul. Eu îl voi califica drept artă de protest, care în unele cazuri poate fi ofensatoare. În acest caz concret: părintele Espinal a fost ucis în anul 1980, acela era timpul teologiei eliberării... una dintre acestea folosea analiza marxistă a realității și părintele Espinal aparținea la asta, știam lucrul acesta pentru că în acel an eram rector al facultății de teologie și se vorbea mult despre asta. În același an, generalul Societății, părintele Arrupe, a scris o scrisoare iezuiților cerând să oprească analiza marxistă a realității și după patru ani, în 1984, Congregația pentru Doctrina Credinței a publicat primul document, care critică, și apoi al doilea care deschide la perspective mai creștine. Espinal era un entuziast al acestei analize marxiste, i-a venit această operă, chiar și poeziile lui Espinal sunt de acest gen, era viața sa, era gândirea sa, era un om special cu multă genialitate umană, era în bună credință. Să facem o hermeneutică de acest gen: înțeleg această operă, pentru mine n-a fost o ofensă. Îl port cu mine. Am lăsat decorațiile pe care președintele Morales a voit să mi le dea... Eu n-am acceptat niciodată o distincție, însă Morales a făcut asta cu bunăvoință, pentru a-mi face o plăcere, astfel m-am gândit că aceasta vine de la popor. M-am rugat cu privire la asta. Și m-am gândit să le las Sfintei Fecioare Maria de Copacabana, vor merge la sanctuar. În schimb Răstignitul de lemn îl port cu mine".

• Dumneavoastră în omilia din Guayaquil ați cerut rugăciune pentru ca apropiatul Sinod să poată găsi soluții la problemele familiei și pentru ca Dumnezeu să facă o minune și cu ceea ce ne scandalizează și ceea ce ni se pare impur. Aveați în minte cazuri particulare și concrete când ați făcut aceste afirmații?

"Și aici voi face hermeneutica textului. Vorbeam despre minunea vinului bun la nunta din Cana. Erau amfore de apă pline, dar foloseau pentru purificare. Fiecare persoană care intra la sărbătoare făcea purificarea sa și lăsa murdăriile sale spirituale. Noi acum avem asta în apa binecuvântată... Isus face vinul chiar cu apa murdăriilor, cu ceea ce este mai rău. M-am gândit să fac acest comentariu: familia este în criză, o știm cu toții, e suficient să citim Instrumentum laboris al Sinodului. Făceam referință la toate acestea: ca Domnul să ne purifice de toate acestea care sunt descrise de aceste crize, să ne facă mai bună și să mergem înainte. Dar cazurile particulare sunt toate în Instrumentum laboris".

• Cu privire la medierea dintre Cuba și Statele Unite: dumneavoastră credeți că se poate face ceva și în Columbia și în Venezuela?

"Procesul dintre Cuba și Statele Unite n-a fost o mediere. Era o dorință ca a venit de la ambele părți. Și, spun adevărul, au trecut trei luni: eu doar m-am rugat cu privire la acest lucru. Ce anume se putea face după mai mult de cincizeci de ani de când erau așa? Apoi Domnul m-a făcut să mă gândesc la un cardinal care a mers acolo. Apoi n-am mai știut nimic, au trecut luni și într-o zi Secretarul de Stat mi-a spus: mâine vom avea a doua reuniune cu cele două delegații. Eu am întrebat: dar cum? Da, da - mi-a răspuns - vorbesc între ei! Lucrul a mers singur, a fost bunăvoința celor două țări, meritul este al lor, că au făcut asta. Noi nu am făcut aproape nimic, numai lucruri mici, și la jumătatea lunii decembrie a fost anunțat. Cu adevărat, nu este mai mult. Pe mine mă preocupă ca în acest moment să nu se oprească procesul de pace în Columbia. Îmi doresc ca să meargă înainte, în acest sens noi suntem dispuși mereu să ajutăm, există atâtea moduri de ajutor. Ar fi un lucru urât ca să nu se poată merge înainte. În Venezuela, Conferința Episcopală lucrează pentru a face un pic de pace, dar nu există nicio mediere. Pentru acordul dintre Statele Unite și Cuba... a fost Domnul, a început din întâmplare și a mers înainte singur. Pentru Columbia trebuie să ne rugăm ca să nu se oprească acest proces, după cincizeci de ani și atâția morți".

• Care este secretul energiei dumneavoastră pe care toți am văzut-o în aceste zile?

"Care este drogul dumneavoastră? Aceea era adevărata întrebare. Mate mă ajută, dar nu am gustat coca, acest lucru să fie clar!".

• În această călătorie am auzit atâtea mesaje puternice pentru cei săraci și atâtea mesaje puternice, uneori severe, pentru cei bogați și cei puternici. Dar am auzit foarte puține mesaje pentru clasa mijlocie, pentru oamenii care lucrează, plătesc taxele, oamenii normali. De ce sunt puține mesaje pentru clasa mijlocie? Și care ar fi mesajul?

"Multe mulțumiri, este o corectare frumoasă. Dumneavoastră aveți dreptate, este o greșeală din partea mea. Voi face câteva comentarii, dar nu pentru a mă justifica. Trebuie să mă gândesc un pic. Lumea este polarizată, clasa mijlocie devine tot mai mică și polarizarea dintre bogați și săraci este mare. De ce vorbesc despre săraci? Pentru că sunt în inima Evangheliei, vorbesc din inima Evangheliei, nu în mod sociologic. Pentru clasa mijlocie există câteva cuvinte spuse en passant. Oamenii obișnuiți, oamenii simpli, muncitorii, au o mare valoare. Cred că dumneavoastră să-mi spuneți ce trebuie să fac. Vă mulțumesc pentru ajutor".

• Dumneavoastră în aceste zile ați insistat asupra parcursurilor de integrare și de dialog și ați susținut proiecte despre modul de a trăi bine... Veți atinge aceste teme în timpul vizitelor dumneavoastră la ONU și la Casa Albă?

"Nu, nu, m-am gândit numai la această călătorie concretă în America Latină și la lume în general, acest lucru e adevărat. Însă datoria țărilor în lume este teribilă. Toate țările au o datorie. Există țări care au cumpărat datoria altor țări. Dar nu m-am gândit la asta...".

• Am vorbit despre Cuba și despre rolul pe care l-a avut Vaticanul. Acum când Cuba va avea un rol în comunitatea internațională, trebuie să se îmbunătățească în respectarea drepturilor umane și a libertății religioase? Ce va câștiga și ce va pierde Cuba?

"Drepturile umane sunt pentru toți și nu se respectă drepturile umane numai într-o țară sau în două țări: în atâtea țări din lume nu se respectă drepturile umane. Ce pierde Cuba și ce pierd Statele Unite? Amândouă vor câștiga ceva și amândouă vor pierde ceva. Dar amândouă vor câștiga pacea, întâlnirea, prietenia, colaborarea. Ce vor pierde nu reușesc să mă gândesc. Într-o negociere mere se câștigă și se pierde. Dar întorcându-ne la drepturile umane și la libertatea religioasă: gândiți-vă că în lume există țări - și europene - care nu te lasă să faci un semn religios, din diferite motive. Și în alte continente se întâmplă același lucru. Libertatea religioasă nu este în toată lumea".

• Dumneavoastră sunteți ca un nou lider mondial al politicilor alternative, pentru că vă bazați mult pe mișcările populare și mai puțin pe lumea întreprinderii. Credeți că Biserica vă va urma în mâna întinsă mișcărilor populare, care sunt foarte laice?

"Mișcările populare sunt o realitate foarte mare în lume. Eu am făcut asta: le-am dat doctrina socială a Bisericii. Același lucru îl fac cu lumea întreprinderii. Dacă dumneavoastră citiți discursul adresat mișcărilor populare, veți vedea că este un rezumat al doctrinei sociale a Bisericii, dar aplicată lor. Și când trebuie să vorbesc lumii întreprinderii, spun același lucru, ceea ce doctrina socială spune acelei lumi. De exemplu, în Laudato si' este un text despre datoria socială și despre binele comun. Asta înseamnă a aplica doctrina socială. Eu sunt cel care urmează Biserica aici, pentru că pur și simplu predic doctrina socială a Bisericii. Nu este mâna întinsă unui dușman, nu este un fapt politic, este un fapt catehetic".

• Nu vă este frică un pic ca dumneavoastră și discursurile dumneavoastră să fie instrumentalizate de guverne, grupuri de putere și mișcări?

"Orice cuvânt poate să fie instrumentalizat. Acea frază citată de jurnalistul ecuadorian, unii spuneau că era pro-guvern, alții că era împotrivă, mereu instrumentalizate... Uneori apar știri care iau o frază în afara contextului. Nu-mi este frică, spun: priviți contextul. Și dacă greșesc, cu rușine, cer scuze și merg înainte".

• Ce părere aveți despre selfie-urile pe care atâția oameni cer să le facă împreună cu dumneavoastră?

"Este o altă cultură, eu mă simt un... străbunic. Astăzi un polițist, un om de patruzeci de ani, în momentul în care m-a saltul a făcut un selfie cu mine. Eu i-am spus: dumneavoastră sunteți un adolescent! Dar eu respect asta".

• Ce mesaj ați voit să dați cu această călătorie a dumneavoastră la Biserica din America Latină și ce mesaj dă Biserica latinoamericană lumii astăzi?

"Biserica latinoamericană are o mare bogăție, este o Biserică tânără, acest lucru este important: este tânără, cu o anumită prospețime, și cu unele informalități, nu este atât de formală. Are o teologie bogată, care caută și eu am voit să dau curaj acestei Biserici tinere și cred că această Biserică poate să ne dea nouă mult. Un lucru care m-a uimit mult, în toate cele trei țări, a fost să văd de-a lungul drumului atâția tați și mame, cu copiii: îi arătau pe copii, dar niciodată nu am văzut atâția copii, este un popor și este și o lecție pentru noi, pentru Europa unde scăderea numărului de nașteri înspăimântă un pic și sunt puține și politicile pentru a ajuta familiile numeroase. Mă gândesc la Franța care are o politică frumoasă pentru a ajuta familiile numeroase care a ajuns cred la mai mult de doi copii la o mamă, dar alte țări acum sunt la natalitate zero sau chiar mai puțin. Însă nu toate. În Albania, de exemplu, cred că populația cu mai puțin de 40 de ani este 45%, în Paraguay este 72% sau 75%. Bogăția acestui popor și a acestei Biserici vii, este o Biserică vie, de viață, și acest lucru este important și cred că noi trebuie să învățăm. Pe mine mă atinge mult cultura rebutului, se rebutează copiii, se rebutează bătrânii și cu lipsa locului de muncă se rebutează tinerii. Noile popoare, mai tinere ne dau mai multă forță în acest sens. Biserica din America Latină este o Biserică tânără cu multe probleme, are probleme... cred că acesta este mesajul pe care-l găsesc eu: să nu ne fie frică de acest tineret, de această prospețime a Bisericii și poate să fie și o Biserică indisciplinată: cu timpul se va disciplina, dar ne dă atâta vigoare".

(După Vatican Insider, 13 iulie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat