Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

CĂLĂTORIA APOSTOLICĂ A SFÂNTULUI PĂRINTE FRANCISC
ÎN ECUADOR, BOLIVIA ȘI PARAGUAY

(5-13 iulie 2015)

Întâlnirea cu reprezentanții societății civile

Stadionul "León Condou" de la școala "San José", Asunción (Paraguay)

Sâmbătă, 11 iulie 2015

Bună după-amiază!

Eu am scris acest text pe baza întrebărilor care mi-au sosit și care nu sunt toate acelea pe care le-ați adresat voi, și astfel ceea ce lipsește voi completa în timp ce vorbesc. În așa fel încât, pe cât posibil, să reușească să dea gândirea mea despre reflecțiile voastre.

Sunt bucuros să fiu cu voi, reprezentanți ai societății civile, pentru a împărtăși visele și idealurile unui viitor mai bun și problemele. Mulțumesc monseniorului Adalberto Martínez Flores, secretar al Conferinței Episcopale din Paraguay, pentru cuvintele de bun-venit pe care mi le-a adresat în numele tuturor. Și mulțumesc celor șase persoane care au vorbit, prezentând fiecare un aspect al reflecției voastre.

A vă vedea pe toți, fiecare provenind dintr-un sector, dintr-o organizație din această iubită societate paraguaiană, cu bucuriile, preocupările, luptele și căutările sale, mă face să fac o aducere de mulțumire lui Dumnezeu. Adică, pare că Paraguayul nu este mort, mulțumire fie lui Dumnezeu. Pentru că un popor care nu menține vii preocupările sale, un popor care trăiește în inerția acceptării pasive, este un popor mort. Dimpotrivă, văd în voi limfa unei vieți care curge și care vrea să germineze. Acest lucru Dumnezeu îl binecuvântează mereu. Dumnezeu este mereu în favoarea a tot ceea ce ajută să ridice, să îmbunătățească viața fiilor săi. Există lucruri care merg rău, e adevărat. Există situații nedrepte, e adevărat. Dar a vă vedea și a vă auzi mă ajută să reînnoiesc speranța în Domnul, care continuă să acționeze în mijlocul poporului său. Voi veneți din diferite viziuni, diferite situații și diferite parcursuri de căutare, toți împreună formați cultura paraguaiană. Toți sunteți necesari în căutarea binelui comun. "În condițiile actuale ale societății mondiale, unde se găsesc atâtea inegalități și sunt tot mai numeroase persoanele care sunt rebutate" (Enciclica Laudato si', 158), a vă vedea aici este un dar. Este un dar pentru că în persoanele care au vorbit am văzut voința pentru binele patriei.

1. Cu referință la prima întrebare, mi-a plăcut să aud din gura unui tânăr preocuparea de a face în așa fel încât societatea să fie un loc de fraternitate, de dreptate, de pace și demnitate pentru toți. Tinerețea este timp de mari idealuri. Mie îmi vine să spun adesea că mă întristează să văd un tânăr pensionat. Cât de important este ca voi tinerii - și cum dacă sunt tineri aici în Paraguay! - ca voi tinerii să înțelegeți că adevărata fericire trece prin lupta pentru o țară fraternă. Și este bine ca voi tinerii să observați că fericirea și plăcerea nu sunt sinonime. Una este fericirea și bucuria... și alta este o plăcere trecătoare. Fericirea construiește, este solidă, edifică. Fericirea cere angajare și dăruire. Voi sunteți foarte prețioși pentru a merge în viață ca "anesteziați"! Paraguayul are o îmbelșugată populație tânără și este o mare bogăție. Pentru acest motiv, cred că primul lucru care trebuie făcut este să se evite ca această forță, această lumină care este în inimile voastre să se stingă și să contrasteze mentalitatea crescândă care consideră inutil și absurd a aspira la lucruri cre se merită: "Nu... las-o baltă... cu privire la asta nu este nimic de făcut...". În schimb, mentalitatea care caută să meargă dincolo este considerată ca absurdă. A juca pentru ceva, a juca pentru cineva. Aceasta este vocația tineretului! Și nu vă fie frică să dați totul pe teren. Jucați curat, jucați cu toate puterile. Nu vă fie frică să dați ceea ce aveți mai bun. Nu căutați acorduri prealabile pentru a evita truda, lupta. Nu corupeți arbitrul!

Acest lucru da, această luptă, n-o faceți singuri. Încercați să discutați, profitați pentru a asculta viața, istoriile, relatările persoanelor în vârstă și ale bunicilor voștri, pentru că acolo este înțelepciunea. Să pierdeți mult timp ca să ascultați toate lucrurile bune pe care le au ca să vă învețe. Ei sunt păzitorii acelui patrimoniu spiritual de credință și de valori care plăsmuiesc un popor și luminează drumul. Să găsiți consolare și în forța rugăciunii, în Isus. În prezența sa zilnică și constantă. El nu dezamăgește. Isus invită prin amintirea poporului vostru, este secretul pentru ca inima voastră să se mențină mereu bucuroasă în căutarea fraternității, a dreptății, a păcii și a demnității pentru toți. Pentru că acesta poate să fie un pericol: "Da, da, eu vreau fraternitate, dreptate, pace, demnitate...", însă poate să devină un nominalism. Simple cuvinte. Nu, fraternitatea, dreptatea, pacea, demnitatea ori sunt concrete ori nu folosesc. Sunt de toate zilele. Se fac în fiecare zi. Așadar, eu te întreb pe tine, tinere: cum construiești aceste idealuri zi de zi, în concret? Chiar dacă greșești, te corectezi și mergi înainte; dar concretețea. Vă mărturisesc că uneori mă deranjează un pic, sau ca s-o spun în termeni nu așa de fini, un pic de "răpciugă", să ascult discursuri solemne cu toate aceste cuvinte și când cineva cunoaște persoana care vorbește spune: Ce mincinos ești! Pentru aceasta, cuvintele singure nu folosesc. Dacă spui un cuvânt, angajează-te pentru acel cuvânt! Lucrează la asta zi de zi, zi de zi. Jertfește-te pentru acel lucru. Angajează-te!

Mi-a plăcut poezia lui Carlos Miguel Giménez, pe care monseniorul Adalberto Martínez a citat-o. Cred că rezumă bine ceea ce voiam să spun: "[Visez] un paradis fără război între frați, bogați în oameni sănătoși cu sufletul și inima... și un Dumnezeu care binecuvântează noua sa ascensiune". Da, este un vis. Și există două garanții: ca visul la trezire să fie realitate de toate zilele și ca Dumnezeu să fie recunoscut ca garanție a demnității noastre ca oameni. Da, Dumnezeu este garanția demnității noastre de oameni.

2. A doua întrebare se referea la dialog ca mijloc pentru a construi un proiect de națiune care să-i includă pe toți. Dialogul nu este ușor. Există și dialogul-teatru, adică reprezentăm dialogul, jucăm dialogul și apoi vorbim între noi doi și acela rămâne șters. Dialogul este cu cărțile pe față. Dacă tu în dialog nu spui realmente ceea ce simți, ceea ce gândești și nu te angajezi să-l asculți pe celălalt și să corectezi ceea ce gândești tu și să nu te confrunți, dialogul nu folosește, este o văruială. Desigur, este adevărat, că dialogul nu este ușor, trebuie depășite multe dificultăți și, uneori, pare că noi ne încăpățânăm să facem lucrurile și mai dificile. Pentru ca să fie dialog este necesară o bază fundamentală, o identitate. Desigur. De exemplu, eu mă gândesc la dialogul nostru, dialogul interreligios, unde vorbim între reprezentanți ai diferitelor religii. Ne reunim, uneori, pentru a vorbi... cu punctele de vedere, dar fiecare vorbește pornind de la propria identitate. "Eu sunt budist, eu sunt evanghelic, eu sunt ortodox, eu sunt catolic". Fiecare se exprimă, cu propria identitate. Adică, pentru ca să fie dialog este necesară această bază fundamentală. Și care este identitatea într-o țară? Aici vorbim despre dialogul social. Iubirea față de patrie? Mai întâi patria, după aceea afacerile mele! Mai întâi patria. Aceasta este identitatea. Așadar eu, pornind de la această identitate, dialogul nu folosește. În afară de asta, dialogul presupune, cere de la noi căutarea culturii întâlnirii. O întâlnire care să știe să recunoască faptul că diversitatea nu numai că este bună, ci este necesară. Uniformitatea ne anulează, ne face autonomi. Bogăția vieții se află în diversitate. Motiv pentru care punctul de plecare nu poate să fie: "Eu dialoghez, însă acela greșește". Nu, nu, nu putem presupune că celălalt greșește. Eu merg cu ceea ce este al meu și voi asculta ce anume spune celălalt, în ce anume mă îmbogățește celălalt, în ce anume celălalt mă face să-mi dau seama că greșesc și ce anume pot să-i dau eu celuilalt. Înseamnă un a da și a primi, a da și a primi, dar cu inima deschisă. Dacă există presupunerea că celălalt greșește, este mai bine de mers acasă și a nu începe dialogul. Nu este așa? Dialogul este pentru binele comun și binele comun se caută pornind de la diferențele noastre, dând mereu posibilitatea la noi alternative. Adică: el caută ceva nou. Mereu, când există adevărat dialog, se ajunge - permiteți-mi cuvântul, o spun cu noblețe - într-un nou acord, în care toți ne-am pus de acord cu privire la ceva. Există diferențe? Rămân deoparte, de rezervă. Dar cu privire la acel punct, sau cu privire la acele puncte asupra cărora ne-am pus de acord, ne angajăm și le apărăm. Este un pas înainte. Aceasta este cultura întâlnirii. A dialoga nu înseamnă a negocia. A negocia înseamnă a căuta să se scoată propria "felie". Să vedem cu o iau pe a mea. Nu, nu, nu dialoghezi, nu pierde timpul. Dacă mergi cu această intenție, nu pierde timpul. Înseamnă a căuta binele comun pentru toți. A discuta împreună, a gândi la o soluție mai bună pentru toți. De multe ori această cultură a întâlnirii se vede implicată în conflict. Adică... Tocmai am văzut un balet frumos. Totul era coordonat, cu o orchestră care era o adevărat simfonie de acorduri. Totul era perfect. Totul mergea bine. Dar în dialog nu este mereu așa, nu este totul un balet perfect sau o orchestră sintonizată. În dialog se dă conflictul. Este logic și previzibil. Pentru că dacă eu gândesc într-un mod și tu în altul și ne confruntăm, se creează un conflict. Nu trebuie să ne temem de el! Nu trebuie să ignorăm conflictul. Dimpotrivă, suntem invitați să acceptăm conflictul. Dacă nu acceptăm conflictul - "Nu, mă doare capul! El să plece acasă cu ideea sa și eu rămân cu a mea" - nu putem dialoga niciodată. Asta înseamnă: "A accepta să suporți conflictul, a-l rezolva și a-l transforma într-un inel de legătură dintr-un nou proces" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 227). Începem să dialogăm, există un conflict, îl accept, îl rezolv și este un inel dintr-un nou proces. Este un principiu care trebuie să ne ajute mult. "Unitatea este superioară conflictului" (ibid., 228). Conflictul există. Trebuie acceptat, trebuie încercat să se rezolve până acolo unde se poate, dar cu perspectiva de ajunge la o unitate care nu este uniformitate, ci unitate în diversitate. O unitate care nu strică diferențele, ci care le trăiește în comuniune prin solidaritate și înțelegere. Încercând să se înțeleagă motivele celuilalt, încercând să se asculte experiența sa, dorințele sale, putem vedea că în mare parte sunt aspirații comune. Și aceasta este baza întâlnirii: toți suntem frați, fii ai aceluiași Tată, ai unui Tată ceresc, și fiecare cu propria cultură, propria limbă, propriile tradiții, are mult de oferit comunității. Ori, sunt dispus să accept asta? Dacă sunt dispus să accept asta și să dialoghez astfel, atunci mă așez ca să dialoghez; dacă nu sunt dispus, mai bine nu pierd timpul. Culturile autentice nu sunt niciodată închise în ele însele - mor, dacă se închid în ele însele mor - ci sunt chemate să se întâlnească cu alte culturi și să creeze noi realități. Când studiem istoria găsim culturi milenare care acum nu mai există. Au murit, din multe motive. Însă unul dintre acestea este faptul că s-au închis în ele însele. Fără această bază esențială, fără această bază de fraternitate va fi foarte dificil să se ajungă la dialog. Dacă cineva consideră că există persoane, culturi, situații de a doua, a treia sau a patra categorie... ceva cu siguranță va merge rău, pentru că lipsește pur și simplu minimul, care este recunoașterea demnității celuilalt. Că nu există persoane de prima, de a doua, de a treia, de a patra categorie: sunt la același nivel.

3. Și acest lucru îmi dă ideea pentru a răspunde la neliniștea exprimată în a treia întrebare: a primi strigătul săracilor pentru a construi o societate mai inclusivă. Este curios: egoistul se exclude. Noi vrem să includem. Amintiți-vă de parabola fiului risipitor: acel fiu care a cerut moștenirea de la tatăl, a luat toți banii, i-a irosit în viață frumoasă și la sfârșitul unui timp îndelungat în care a pierdut totul, pentru că îl durea stomacul de foame, și-a amintit de tatăl său. Și tatăl său îl aștepta. Este figura lui Dumnezeu, care ne așteaptă mereu. Și când îl vede venind, îl îmbrățișează și face sărbătoare. În schimb, celălalt fiu, cel care a rămas acasă, se supără și se autoexclude: "Eu cu astfel de oameni nu stau, eu m-am comportat bine... Eu am o mare cultură, am studiat în universitatea cutare, aparțin acestei familii și acestui neam și cu aceștia nu mă amestec...". A nu exclude pe nimeni, ci a nu ne autoexclude, pentru că toți avem nevoie de toți.

Și un aspect fundamental pentru a-i promova pe săraci este și în modul în care îi vedem. Nu folosește o privire ideologică, ce ajunge să-i utilizeze pe săraci în slujba altor interese politice sau personale (cf. ibid., 199). Ideologiile se termină rău, nu folosesc. Ideologiile au o relație ori incompletă ori bolnavă ori rea cu poporul. Ideologiile nu se ocupă de popor. Pentru aceasta, observați în secolul trecut, ce sfârșit au avut ideologiile? Au devenit dictaturi, mereu. Gândesc pentru popor, nu lasă poporul să gândească. Sau cum spunea acel critic atent al ideologiei când i-au spus: "Da, însă acești oameni au bunăvoință și încearcă să facă lucruri pentru popor...". "Da, da, totul pentru popor, dar nimic cu poporul!". Acestea sunt ideologiile.

Pentru a căuta efectiv binele săracilor, primul lucru este a avea o adevărată preocupare față de persoana lor, a-i aprecia pentru bunătatea lor. Însă o apreciere reală cere să fim dispuși să învățăm de la cei săraci. Săracii au multe să ne învețe în umanitate, în bunătate, în jertfă, în solidaritate. Și, în afară de asta, noi creștinii avem un motiv în plus pentru a-i iubi și a-i sluji pe săraci: pentru că în ei avem fața, vedem fața și carnea lui Cristos, care s-a făcut sărac pentru a ne îmbogăți prin intermediul sărăciei sale (cf. 2Cor 8,9).

Săracii sunt carnea lui Cristos. Mie îmi place să-l întreb pe cineva, când spovedesc persoanele - acum nu am multe oportunități să spovedesc așa cum aveam în dieceza precedentă - dar îmi place să întreb: "Dumneavoastră ajutați oamenii?! - "Da, da, dau pomană" - "Ah! Și, spuneți-mi, când dați pomană, dumneavoastră atingeți cu mâna pe cel căruia dați pomană, sau aruncați moneda și faceți așa?". Sunt moduri de a face. "Când dumneavoastră dați acea pomană, priviți în ochi persoana sau priviți în altă parte?". Asta înseamnă a-l disprețui pe sărac. Sunt săracii. Să ne gândim bine. Este unul ca mine. Dacă trece printr-un moment urât din mii de motive - economice, politice, sociale sau personale -, eu aș putea să fiu în locul lui și aș putea să doresc să mă ajute cineva. Și în afară de a dori ca să mă ajute cineva, dacă mă aflu în acel loc am dreptul să fiu respectat. A-l respecta pe cel sărac. A nu-l folosi ca obiect pentru a spăla păcatele noastre. A învăța de la cei săraci, cu ceea ce spun, cu lucrurile pe care le au, cu valorile pe care le au. Și noi creștinii avem acel motiv: că sunt carnea lui Isus.

Desigur, sunt foarte necesare pentru o țară creșterea economică și crearea de bogăție și ca aceasta să ajungă la toți cetățenii, fără ca nimeni să nu rămână exclus. Și acest lucru este necesar. Crearea acestei bogății trebuie să fie mereu în vederea binelui comun, al tuturor, și nu al celui al câtorva. Și în asta trebuie să fim foarte clari. "Adorarea vechiului vițel de aur (cf. Ex 32,1-35) a găsit o versiune nouă și nemiloasă în fetișismul banului și în dictatura unei economii fără chip" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 55). Persoanele a căror vocație este de a ajuta dezvoltarea economică au misiunea de a asigura ca aceasta să aibă mereu o față umană. Dezvoltarea economică trebuie să aibă o față umană. Nu economiei fără față! În mâinile lor este posibilitatea de a oferi un loc de muncă multor persoane și de a da astfel speranță atâtor familii. A duce pâinea acasă, a oferi copiilor un acoperiș, a oferi sănătate și educație, sunt aspecte esențiale ale demnității umane, iar întreprinzătorii, politicienii, economiștii, trebuie să se lase interpelați de ele. Vă cer să nu cedați în fața unui model economic idolatru care să aibă nevoie să jertfească vieți umane pe altarul banului și al profitului. În economie, în întreprindere, în politică, primul lucru este mereu persoana și mediul în care trăiește.

Pe bună dreptate Paraguayul este cunoscut în toată lumea pentru că a fost țara în care au început "Reducerile", una dintre cele mai interesante experiențe de evanghelizare și de organizare socială a istoriei. În ele, Evanghelia era sufletul și viața comunităților în care nu era foamete, nu era șomaj, nici analfabetism nici asuprire. Această experiență istorică ne învață că o societate mai umană este posibilă și astăzi. Voi ați trăit-o în rădăcinile voastre aici. Este posibil. Când este iubire față de om și voință de a-l sluji, este posibil să se creeze condițiile pentru ca toți să aibă acces la bunuri necesare, fără ca nimeni să nu fie exclus. A căuta în orice caz soluțiile cu dialogul.

Cu privire la a patra întrebare, am răspuns vorbind despre economia în întregime în vederea persoanei și nu în vederea banului. Doamna, întreprinzătoare, vorbea despre puțina validitate a anumitor drumuri. Și menționa unul pe care eu l-am menționat în Evangelii gaudium, care este populismul iresponsabil, nu este așa? Și pare că nu produce efecte... Și există atâtea teorii... Ce-i de făcut? Cred că în ceea ce spun despre economia cu față umană se poate găsi inspirația pentru a răspunde la această întrebare.

Cu privire la a cincea întrebare, cred că răspunsul se află în jurul a ceea ce am spus când am vorbit despre culturi. Adică, există o cultură iluministă, care este o cultură și este bună și trebuie respectată, desigur. Astăzi, de exemplu, într-o parte a baletului a fost cântată o muzică dintr-o cultură iluministă și bună. Dar există o altă cultură, care are aceeași valoare, care este cultura popoarelor, a popoarelor originare, a diferitelor etnii. O cultură pe care aș îndrăzni să o numesc - dar în sensul bun - o cultură populară. Popoarele au cultura lor și fac cultura lor. Nu este cultură numai faptul de a fi studiat sau de a se putea bucura de un concert, sau de a citi o carte interesantă, ci este cultură și mii de lucruri. Vorbeați despre țesătura din ?andutí, de exemplu: aceea este cultură. Și este cultură născută din popor. Pentru a da un exemplu.

Există două lucruri, înainte de a încheia, la care aș vrea să fac referință. Și în asta, pentru că sunt politicieni prezenți aici, este și președintele Republicii, o spun fratern. Cineva mi-a spus: "Auziți, acela este sechestrat de armată, faceți ceva!". Eu nu spun dacă este adevărat sau nu este adevărat, dacă este corect sau nu este corect, dar una dintre metodele pe care le aveau dictaturile din secolul trecut, la care mă refeream puțin mai înainte, era să-i îndepărteze pe oameni, ori cu exilul ori cu închisoarea ori, în cazul lagărelor de exterminare, naziste sau staliniste, îi îndepărtau cu moartea... Pentru ca să fie o adevărată cultură într-un popor, o cultură politică și a binelui comun, este nevoie cu celeritate de procese clare, procese limpezi. Și nu folosește alt tip de stratagemă. Justiția limpede, clară. Asta ne va ajuta pe toți. Eu nu știu dacă asta există sau nu aici, o spun cu tot respectul. Mi-au spus când intram, mi-au spus asta aici. Și ca să cer pentru nu știu cine... n-am auzit bine numele.

Și apoi este un alt lucru pe care tot din onestitate vreau să-l spun: o metodă care nu dă libertate persoanelor pentru a asuma responsabil misiunea lor de construire a societății, și este șantajul. Șantajul este mereu corupție. "Dacă tu faci asta, îți facem asta și astfel te distrugem". Corupția este molia, este cangrena unui popor. De exemplu, niciun politician nu poate desfășura rolul său, munca sa, dacă este șantajat de atitudini de corupție: "Dă-mi asta, dă-mi această putere, dă-mi asta, dacă nu îți fac asta și aia...". Acest lucru, care se întâmplă în toate popoarele din lume - pentru că acest lucru se întâmplă - dacă un popor vrea să mențină propria demnitate, trebuie să-l elimine. Vorbesc despre o problemă universală.

Și închei. Pentru mine este o mare bucurie să văd cantitatea și varietatea asociațiilor care sunt angajate în construirea unui Paraguay tot mai bun și prosper, dar dacă nu dialogați, nu folosește la nimic. Dacă practicați șantajul, nu folosește la nimic. Această multitudine de grupuri și de persoane sunt ca o simfonie, fiecare cu particularitatea sa și propria bogăție, dar căutând armonia finală, armonia, și acest lucru e ceea ce contează. Și nu vă fie frică de conflict, ci acceptați-l și căutați căi de soluționare.

Iubiți patria voastră, pe concetățenii voștri și mai ales iubiți pe cei mai săraci. Astfel veți fi în fața lumii o mărturie că un alt model de dezvoltare este posibil. Sunt convins, pentru istoria voastră, că aveți cea mai mare forță care există: umanitatea voastră, credința voastră, iubirea voastră. Acest caracter al poporului paraguaian care îl distinge într-un mod așa de bogat printre națiunile din lume.

Cer Fecioarei de Caacupé, Mama noastră, ca să aibă grijă de voi, să vă ocrotească și să vă susțină în eforturile voastre. Dumnezeu să vă binecuvânteze și rugați-vă pentru mine. Mulțumesc!

[După cântare]

Un sfat, ca rămas-bun, înainte de binecuvântare: cel mai rău lucru care vi se poate întâmpla fiecăruia dintre voi când ieșiți de aici este să vă gândiți: "Ce bun lucru e ceea ce a spus Papa lui cutare, lui cutare, celuilalt...". Dacă vreunul dintre voi consideră să gândească așa - pentru că gândul vine adesea, și mie îmi vine uneori, dar trebuie alungat -, să spună: "Cui a spus Papa acest lucru?" "Mie". Fiecare, oricine ar fi: "Mie".

Și vă invit să-l rugăm pe Tatăl nostru comun, toți împreună, fiecare în propria limbă:

Tatăl nostru...

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat