Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XV-a de peste an - B (2015)

"Tatăl Domnului nostru Isus Cristos să pătrundă inimile noastre cu lumina sa, ca să putem înțelege speranța pe care ne-o dă chemarea noastră" (cf. Ef 1,17-18).

Citim în revista "De la Răsărit până la Apus", realizată la Editura "Presa Bună" a Episcopiei Romano-Catolice de Iași, cum odată un copil a fost întrebat de cineva: "Ce vrei să te faci când vei deveni mare?" Iar copilul a răspuns fără nici o ezitare: "Vreau să mă fac fericire!" Cel care i-a pus întrebarea a continuat: "Poate ai voit să spui că vrei să fii fericit?" La care copilul a replicat: "Vreau mai mult decât să fiu fericit. Vreau să fiu fericire! Vreau să împart fericire tuturor!"

Când Isus a coborât din cer pe pământ, Tatăl ceresc a spus: "Vreau ca Isus să fie fericire! Vreau ca Isus să împart fericire tuturor oamenilor!" Iar Isus a spus și el la rândul său: "Vreau să fiu fericire! Vreau să împart fericire tuturor oamenilor!" Și chiar dacă pe Isus, fericirea și mântuirea noastră, l-au costat suferințe și moartea pe cruce, el a împărțit fericirea și mântuirea tuturor oamenilor care l-au primit. După ce Isus și-a încheia misiunea sa pământească, sfântul Luca a scris: "A trecut prin lume făcând bine și vindecându-i pe toți cei care erau stăpâniți de diavol, pentru că Dumnezeu era cu el" (Fap 10,38).

Deși Isus aducea fericirea și mântuirea veșnică, nu toți l-au primit, nu toți i-au ascultat solia și nu toți s-au bucurat de darurile sale spirituale și materiale. Orbiți de diavol, chiar cei din patria lui Nazaret, care au fost primii beneficiari ai cuvintelor și minunile sale; aceștia, pe motiv că Isus s-a născut fără bărbat, l-au refuzat și s-au lipsit de învățătura, de minunile și de mântuirea lui.

Refuzat și jignit de către cei din patria sa, Nazaret, Isus nu s-a oprit în fața acestui refuz. El a înțeles că refuzul lor era o chemare de a merge mai departe și să-i facă fericiți pe alții. Și, într-adevăr, Isus a plecat să predice prin localitățile dimprejur (cf. Mc 6,6), ca să nimicească lucrările diavolului (cf. 1In 3,8) și să caute și să mântuiască ceea ce era pierdut (cf. Lc 19,10).

Nu numai Isus a primit de la Tatăl ceresc misiunea de a-i face fericiți pe alții, ci și toți cei care cred în Isus și-l urmează. De aceea, Isus i-a chemat pe ucenicii săi și i-a trimis doi câte doi, ca să fie niște martori credibili (cf. Dt 19,15), ca să scoată duhurile necurate și să le nimicească lucrările, să vindece bolile și să-i cheme pe oameni la convertire: "Ei au ieșit și au predicat ca oamenii să se convertească. Și scoteau mulți diavoli, ungeau cu untdelemn mulți bolnavi și-i vindecau" (Mc 6,12-13).

Fiecare ucenic al Domnului a primit la Botezul său misiunea de apostol, misiunea de trimis al Domnului care să-i vestească evanghelia sa: "În Isus, în care am fost chemați, am fost rânduiți de mai înainte după planul aceluia care lucrează toate după hotărârea voinței sale, ca noi care mai dinainte am sperat în Cristos să fim ca niște instrumente care cântă gloria sa" (Ef 1,11-12).

Isus i-a avertizat pe toți ucenicii săi, cu privire la greutățile misiunii lor, dar mai ales, cu privire la refuzul pe care îl vor primi din partea oamenilor atunci când le vor duce mesajul lui de fericire și de mântuire; acceptarea și refuzul fac parte din planul divin de vestire a mântuirii, ca să se aleagă grâul de neghină, ca să se aleagă cei buni de cei răi. Nimeni nu trebuie să capituleze în fața refuzului celor răi, ci, scuturându-și praful de pe picioare, să plece mai departe făcându-i fericiți pe cei care îi vor primi: "Iar dacă nu veți fi primiți în vreun loc și nu vă vor asculta, plecând de acolo, scuturați praful de pe picioarele voastre ca mărturie împotriva lor. Adevărat vă spun că, în ziua judecății, va fi mai ușor pentru pământul Sodomei și Gomorei decât pentru cetatea aceea" (Mc 6,11).

Mesajul ucenicilor este atât de fericitor, că oamenii nu numai că trebuie să-i primească, ci trebuie să le ofere găzduire și cele necesare traiului. De aceea, Isus le-a spus să nu ia nimic pentru drum, nici pâine, nici desagă, nici bani la cingătoare, căci toate aceste le vor primi de la cei cărora le vor vesti evanghelia.

Practic, astăzi, Isus le spune oamenilor de evanghelizat că lor le revine datoria de a găzdui și de a se îngriji de cele necesare ale mesagerilor săi, ca aceștia liberi fiind de grija celor materiale, să se poată dedica plenar vestirii evangheliei fericirii și a mântuirii divine. Mesagerii trebuie să posede numai sandale și toiag; sandale pentru a-și proteja picioarele și toiagul pentru a se apăra de animalele sălbatice. Apoi, toiagul trebuia să le amintească de permanenta nevoie de Dumnezeu, iar sandalele trebuiau să le amintească că ei poartă evanghelia păcii (cf. Ex 12,11; Ef 6,15).

Este interesant de observat că Isus, atunci când a strâns primii 12 apostoli, i-a și trimis să predice și să-i facă fericiți pe oameni (cf. Mc 6,7-13). Când a mai strâns încă 72 de ucenici, i-a trimis și pe aceștia să predice și să-i facă fericiți pe oameni (cf. Lc 10,1-17). Iar, înainte de înălțarea sa la cer, i-a trimis pe toți cei care vor crede în el, să predice și să-i facă fericiți pe oameni (cf. Mc 16,15). Dup[ cum notează sfântul Marcu, "ei au plecat și au predicat pretutindeni, în timp ce Domnul Isus lucra cu ei și le întărea cuvântul prin semnele care-i însoțeau" (Mc 16,20).

La început, toți creștinii, înțelegându-și chemarea și misiunea, au plecat să predice mântuirea prin Isus, pretutindeni. Refuzați și persecutați de iudei au plecat să predice la păgâni (cf. Fap 13,46; 18,6). Refuzați și persecutați într-un loc, mergeau fără resentimente în altul (cf. Fap 16,40). Iar rezultatele au fost uimitoare. Toată lumea cunoscută până atunci a putut să audă prin intermediul lor vestea cea bună a mântuirii și mulți oameni au putut să se ridice din păcat și să primească fericirea și mântuirea lui Isus.

Înainte de venirea lui Isus în lume, erau chemați și trimiși numai puțini oameni. Dar Dumnezeu a promis că își va ridica un popor nou, unde toți membrii lui vor fi profeți: "După aceea, voi turna Duhul meu peste orice făptură; fiii și fiicele voastre vor prooroci, bătrânii voștri vor visa visuri și tinerii voștri vor avea vedenii" (Ioel 2,28). Iată că acest timp mult așteptat a venit odată cu Isus, care a făcut din orice om care crede în el și primește Botezul un profet, un preot și un rege pentru împărăția cerurilor (cf. 1Pt 2,9).

De aceea, Biserica, prin lecturile de astăzi, le amintește tuturor creștinilor de misiunea primită de la Isus Cristos, de datoria de a aprofunda evanghelia, de obligația de a o trăi și de misiunea de a o vesti tuturor, ca astfel să-i conducem pe cât mai mulți oameni la fericirea și mântuirea lui Isus. Papa Benedict al XVI-lea, scrisoarea apostolică din 21 septembrie 2010, spunea: "Biserica are datoria de a vesti mereu și pretutindeni evanghelia lui Isus Cristos, pentru a o readuce în inima celor care nu o mai înțeleg".

Chiar dacă oamenii care au părăsit credința și au devenit idolatri ca preotul Amația, ne vor respinge ca pe profetul Amos, din prima lectură (cf. Am 7,12-15), noi trebuie să ducem mai departe vestirea evangheliei și să nu ne oprim. Chiar dacă oamenii ne vor respinge ca pe Isus, la Nazaret, noi trebuie să ducem mai departe vestirea evangheliei și să nu ne oprim. Chiar dacă oamenii ne vor respinge și prigoni ca pe apostoli și ca pe toții sfinții, noi trebuie să ducem mai departe vestirea evangheliei și să nu ne oprim; căci tocmai oamenii care ne resping au mai mare nevoie de vestirea evangheliei împărăției. Făcând așa, "Domnul își va revărsa bunătatea și pământul își va aduce roadele sale" (Ps 84/85,13).

Cardinalul Ștefan Wyszyński (1901-1981), prietenul sfântului papă Ioan Paul al II-lea (1920-2005), povestește că, atunci când în anul 1939 naziștii au invadat Polonia și bombele curgeau de pretutindeni, a văzut un țăran care cu tot calmul, semăna grâul în ogor. Țăranul spunea: "Eu semăn, și chiar dacă nu îl voi culege eu, îl va culege un altul. Vor fi incendii, dar grâul semănat va fi în siguranță și va crește la timpul potrivit".

La fel trebuie să facem și noi, să semănăm cuvântul, căci, la timpul potrivit, va aduce rod. "Căci, după cum ploaia și zăpada se coboară din ceruri și nu se mai întorc înapoi, ci udă pământul și-l fac să rodească și să odrăslească, pentru ca să dea sămânță semănătorului și pâine celui ce mănâncă, tot așa și cuvântul meu, care iese din gura mea, nu se întoarce la mine fără rod, ci va face voia mea și va împlini planurile mele" (Is 55,10-11).

Giovanni Papini (1881-1956), jurnalist, eseist, critic literar, poet și romancier italian, vorbind în numele celor mulți care caută adevărul, spunea: "Eu nu cer pâine, nici glorie, nici compătimire. Eu cer puțină certitudine, un atom de adevăr. Nu știu să trăiesc fără așa ceva!" Și a găsit adevărul și certitudinea prin vestirea unui suflet bun; el spera că toți cei asemenea lui, să le găsească prin aceeași vestire a creștinilor buni. El însuși, prin scrierile sale, s-a făcut un purtător de Cristos și un purtător de credință și speranță pentru alții.

Sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) definește munca misionară a creștinilor prin următoarele cuvinte pe care el însuși și le-a asumat: "Unde este ură eu s-aduc iubire; unde este ofensă eu s-aduc iertare; unde este învrăjbire eu s-aduc unire; unde este îndoială eu s-aduc credință; unde este rătăcire eu s-aduc adevărul; unde este deznădejde eu s-aduc speranță; unde este întristare eu s-aduc bucuria; unde este întuneric eu s-aduc lumina".

Sfânta Elisabeta a Portugaliei (1271-1336), deși era regină, n-a uitat niciodată de săraci, de bolnavi și de păcătoși; ea a purtat totdeauna și oriunde: pacea, iertarea, unirea, credința, adevărul și lumina. Se poate spune același lucru despre noi?

Adrien Albert Marie Conde (1841-1914), conte de Mun, militar și deputat catolic francez, auzind pe un muribund care se plângea că nu știe dacă este Dumnezeu și viață veșnică, a părăsit cariera militară și politică și s-a dedicat slujirii oamenilor care nu îl cunosc pe Dumnezeu și mântuirea lui, spunând că aceasta este lucrarea cea mai bună a omului pe pământ.

De aceea, papa Pius al XI-lea (1857-1939), vorbind unor pelerini din Lombardia, le-a spus: "Nu este suficient să fiți creștini pioși, trebuie să fiți și creștini apostoli, căci asta așteaptă Isus și Biserica de la voi". Iar episcopul Ottocar Prohaszka (1858-1927) spunea: "Drumul spre Dumnezeu trece adesea prin făpturi, trece prin inima oamenilor către inima lui Dumnezeu".

Sfântul Cristofor (+ 251), patronul călătorilor, care până la botez se chema "Reprobus" (reprobatul, refuzatul), transporta oameni de pe un mal pe altul al fluviului Oronte (un fluviu cu lungimea de 450 km care curge prin Liban, Siria și Turcia și se varsă în Marea Mediterană). Într-o zi a transportat un copil drăguț, care la un moment dat, i-a spus: "Curaj! Tu îl porți pe Cristos!" Și noi, creștinii, când purtăm evanghelia, îl purtăm oamenilor pe Cristos.

Trecând timpul, unii creștini n-au mai fost la fel de zeloși ca la început. Trecând timpul, unii dintre ei au lăsat trăirea și vestirea evangheliei numai în seama ierarhiei Bisericii. Cu timpul, unii creștini și-au căutat fericirea în afara lui Isus și a Bisericii. Pentru că și astăzi mai sunt asemenea creștini care au lăsat evanghelizarea pe seama altora și își caută fericirea în afara lui Cristos și a Bisericii sale, papa Benedict al XVI-lea spunea: "Fericirea pe care o căutați, fericirea din care aveți dreptul să gustați, are numai un singur nume și un singur chip: Isus Cristos, prezent în sfintele Scripturi și în sfânta Euharistie".

Evanghelia este exact ca o apă, care nefiind dăruită, își pierde savoarea. Episcopul maghiar Tihamer Toth (1889-1936), în cartea sa Viață curată, spunea: "Priviți la o apă stătută care nu se revarsă nicăieri, în ea trăiesc doar reptile. Priviți la un creștin care nu mai trăiește și mărturisește evanghelia, în viața lui sunt tot felul de vicii pierzătoare".

Chemarea la misiune este o chemare universală, asta ne-o arată Biblia: Amos este dintre păstori; Elizeu este dintre agricultori; Samuel este dintre copii; Debora este dintre femei; Isaia este dintre cei bogați; Ezechiel este dintre robi; Ioan Botezătorul este dintre preoți; David este dintre regi; Apostolii sunt dintre pescari și vameși; Paul este dintre prigonitori. Iar noi, creștinii, suntem dintre toate categoriile de oameni.

Deci, toți creștinii sunt chemați în lucrarea de evanghelizare și de reevanghelizare a lumii. Dar sfântul papă Ioan Paul al II-lea (1920-2005), spunea: "Nimeni nu poate evangheliza dacă mai întâi nu se evanghelizează pe sine, dacă nu este el însuși obiectul evanghelizării". Tot el mai spunea: "Să ne hrănim din cuvântul divin, pentru a fi slujitorii Domnului în munca de evanghelizare; aceasta este o prioritate pentru Biserica celui de-al treilea mileniu", deoarece "numai un om transformat de legea iubirii lui Cristos, descoperită în evanghelii, poate produce o adevărată convertire și în inimile altor oameni" (cf. Audiența cu păstorii și creștinii din Dieceza de Torun, februarie 1998).

Mișcarea de vestire a evanghelieii la diferite sanctuare, Lourdes, Fatima, Cacica și altele, mișcare care schimbă destine pentru veșnicie, poate și trebuie să înceapă din fiecare parohie și din fiecare familie.

"Tatăl Domnului nostru Isus Cristos să pătrundă inimile noastre cu lumina sa, ca să putem înțelege speranța pe care ne-o dă chemarea noastră" (Ef 1,17-18). Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat