Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XVIII-a de peste an - B (2015)

"Îmbrăcați-vă cu omul cel nou, cel creat după asemănarea lui Dumnezeu" (Ef 4,24)!

Evanghelia de astăzi continuă discursul despre "Pâinea Vieții", început duminica trecută, din Ioan 6, și cuprinde două episoade; unul cu ucenicii lui Isus; celălalt cu noroadele lui Israel.

În capitolul VI, al Evangheliei după Ioan, îl găsim pe Isus discută cu oamenii, care l-au urmat și cărora le-a împărțit pâinea înmulțită, despre misiunea lui: "Tot ce-mi dă mie Tatăl va veni la mine; și pe cel ce vine la mine, nu-l voi izgoni afară; căci m-am coborât din cer nu ca să fac voia mea, ci voia Celui ce m-a trimis. Și voia Celui ce m-a trimis este să nu pierd nimic din tot ce mi-a dat el, ci să-i învii în ziua de apoi. Voia Tatălui meu este ca oricine vede pe Fiul și crede în el să aibă viața veșnică; și eu îl voi învia în ziua de apoi" (In 6,37-40).

Voia Tatălui este ca din cei pe care mi i-a dat, să nu pierd pe nici unul. Prin aceste cuvinte Isus ne spune că suntem într-un permanent pericol ca să ne pierdem de la fața lui Dumnezeu. Unul sau altul poate să spună: "Sunt creștin de 10, 20, 30, 40 50, 60, 70, 80, 90 de ani; eu merg în fiecare duminică la biserică; eu îmi achit datoriile, cum să mă pierd?" Da, se poate să ne pierdem și în aceste condiții.

Biblia ne spune că unii s-au pierdut în casa lui Dumnezeu, ca fariseii, cărturarii, marii preoți și fratele mai mare a fiului risipitor. "Când stăpânul casei se va scula și va încuia ușa, și voi veți fi afară, și veți începe să bateți la ușă, și să ziceți: "Doamne, Doamne, deschide-ne"! Drept răspuns, el vă va zice: "Nu știu de unde sunteți. Atunci ei îi vor zice: "Noi am mâncat și am băut cu tine, și în ulițele noastre ai învățat pe norod. El va răspunde: "Vă spun că nu știu de unde sunteți; depărtați-vă de la mine, voi toți lucrătorii fărădelegii" (Lc 13,25).

Alții s-au pierdut departe de casa lui Dumnezeu ca fiul risipitor, care a plecat de acasă ca să nu mai audă dojenile mântuitoare ale tatălui (cf. Lc 15,13), ca ucenicii care au plecat și nu mai umblau cu Isus (cf. In 6,66). Tatăl spune despre fiul său risipitor că a fost pierdut și mort (cf. Lc 15,32). Apropo de fiul risipitor care a plecat de acasă ca să nu mai audă cuvintele dulci ale tatălui, cineva povestea despre un tânăr pe care tatăl său în copilărie îl îndemna duminica la biserică, că plecând de acasă, s-a căsătorit și s-a stabilit într-un sat unde nu era nici un fel de biserică, pentru ca nici el, nici nevasta lui și nici copiii lui să nu mai audă nici măcar clopotele care cheamă la biserică.

Alții s-au pierdut lucrând numai din vanitate și pentru câștig trecător, ca fariseii și cărturarii (cf. Mt 6,5).

Aceștia, chiar și când îl primeau pe Isus în casele lor, o făceau pentru câștig pământesc, o făceau pentru ca să le crească cota de popularitate și astfel să fie lăudați de oameni; de fapt, toate le făceau pentru ca să fie lăudați de oameni: și rugăciunea, și postul, și pomana, și prezența la templu (cf. Mt 6,1-7.16-18).

Alții s-au pierdut nefăcând nimic, ca slujitorul care și-a învelit talantul și l-a îngropat în pământ (cf. Mt 25,24-30). Deci, este pericol să te pierzi în casa lui Dumnezeu ca și în afara ei; aproape de Dumnezeu ca și departe de el; lucrând din mândrie deșartă, ca și nelucrând nimic. Totul depinde de credința și de intenția pe care o are fiecare.

Isus pune astăzi în fața oamenilor slujirea pe care el o face din voința lui din Dumnezeu, ca să vegheze ca oamenii să nu-și piardă credința (cf. Lc 22,32) și pentru ca nimeni să nu se osândească (In 6,37-40). Să ne oprim la această lucrare de veghere a Domnului Isus pentru ca nimeni să nu-și piardă credința și pentru ca nimeni să nu se osândească.

I. Oare cum lucrează Domnul Isus pentru ca nimeni să nu-și piardă credința și pentru ca nimeni să nu se osândească?

1. Isus intervine în circumstanțele vieții fiecărui om. Viețile oamenilor, în afară de lucrurile comune tuturor: a mânca, a bea, a se îmbrăca, a se adăposti, nu prea se aseamănă între ele, căci nu toți au aceleași griji, boli, necazuri și probleme. Ce face Isus ca să fim păziți de a ne pierde credința și ca să nu ne pierdem sufletele?

Lecturile de astăzi ne spun că, în situațiile grele ale vieții, Domnul vine și se implică în viețile oamenilor, pentru a le face bine, pentru a nu le scădea credința și pentru ca să nu se piardă. Astfel, când oamenilor le-a fost foame, le-a dat să mănânce; când le-a fost sete, le-a dat să bea; când le era cald, le-a dat umbră; când erau în întuneric, le-a dat lumină; când nu aveau țară, le-a dat una în care curge lapte și miere; când nu aveau un salvator, Isus, s-a făcut mântuitorul lor; când au făcut alegeri greșite, Isus a venit ca să le repare greșelile; când au căzut în disperare, Isus a venit să le dea speranță.

Evanghelia de astăzi surprinde niște greșeli ale ucenicilor și acțiunea reparatorie a lui Isus. Ucenicii lui Isus au avut cutezanța de a porni singuri fără Isus pe mare și pe timp de noapte. Și pentru asta au pățit-o, erau să fie înghițiți de valuri. Dar Domnul Isus, fără a lua în seamă cutezanța lor, din proprie inițiativă, fără ca ei să-l cheme, vine și îi salvează. Astfel, se apropie de ei, potolește furtuna și îi duce la limanul dorit. Le spune: "puțin credincioșilor"; căci, știindu-se slabi, au plecat singuri și pe timp de noapte; căci, văzând grija și mila lui pentru mulțimea de oameni pe care a săturat-o, s-au îndoit de grija lui; căci, având în barcă și coșurile cu firimituri, s-au îndoit de puterea lui; căci, văzându-l ei pe el umblând pe mare și venind la ei, s-au temut.

Prima lectură (cf. Ex 16,2-4.12-15), surprinde și ea niște greșeli ale evreilor ieșiți din Egipt, în drum spre Țara Canaanului. Aceștia, deși au văzut marile minuni săvârșite de Dumnezeu în favoarea lor la trecerea Mării Roșii, din cauza arșiței și lipsurilor pustiului, s-au îndoit că Dumnezeu le poate da acolo: carne, pâine și apă, de aceea au murmurat împotriva lui Dumnezeu, împotriva lui Moise și împotriva lui Aron, trimișii Domnului. Iar Dumnezeu, în loc să-i pedepsească așa cum meritau, se implică în viața lor, le face chiar pe plac, le dă ziua răcoare și noaptea lumină (cf. Ex 13,21-22), le dă pâine din ceruri, "pâinea îngerilor" (cf. Ps 77/78,24-25), le dă apă proaspătă din stâncă (cf. Num 20,8), îi duce în țara promisă (cf. Neh 9,15), pentru ca ei să nu-și piardă nici credința și nici speranța; să nu se piardă nici trupește și nici sufletește.

2. Dumnezeu vine întotdeauna la timp. La ucenicii de pe mare a venit când vântul și valurile au fost puternice, când ei nu mai aveau nici o soluție. La evreii din pustiu a venit când soarele a fost dogoritor, când lipsa de apă și hrană putea să-i ucidă.

Și în viața oamenilor de astăzi Isus intervine și nu-i lasă să ajungă la disperare. De multe ori când totul pare pierdut, iată că Isus intervine și ne dă împlinire și speranță, ca să nu ne pierdem încrederea în el. Cred că fiecare dintre noi ar putea povesti multe cazuri în care Dumnezeu a intervenit miraculos. Personal, mi-am pus mereu încrederea în Dumnezeu și nu m-a dezamăgit niciodată. Am găsit un text care spune așa: "Când ești copil, Isus, merge în fața ta ca să-și fie exemplu. Când ești tânăr merge în spatele tău ca să-ți fie sprijin. Când ești om matur merge alături de tine, ca să fiți împreună, ca doi prieteni. Când ești bătrân te ține de mână și apoi te întâmpină cu brațele deschise în împărăția sa!"

3. Dar Domnul ne ajută, mai ales când îl rugăm și îl chemăm să vină. Astăzi, ucenicii tulburați l-au chemat pe Isus în ajutor și totul s-a rezolvat ca prin minune. Altă dată, când se iscase mare furtună, Domnul dormea la cârmă; ucenicii speriați s-au dus să-l trezească. Și Isus a rezolvat totul imediat (cf. Mt 8,24-26; Mc 4,38-39).

II. Acum să ne îndreptăm atenția spre mulțime de oameni, atât spre cei care au mâncat mană timp de 40 de ani, cât și spre cei care au mâncat pâine pe săturate, pâine înmulțită de Isus, spre cei care de bucurie voiau să-l facă rege și care l-au căutat și dincolo de mare, să ne întrebăm care a fost motivația comportamentului lor.

1. Mai întâi să ne gândim la noi. Oare care este motivul pentru care: venim duminica la biserică sau nu venim; care este motivul pentru care citim Scripturile sau nu citim; care este motivul pentru care ne spovedim și ne împărtășim sau care este motivul pentru care nu ne spovedim și nu ne împărtășim? Biblia spune că Dumnezeu, ne numără pașii spre casa Domnului și ne numără lacrimile (cf. Iob 31,4; Ps 56,8). Dar Dumnezeu se uită și la motivul pentru ce facem pașii spre biserică și pentru care vărsăm lacrimile. Isus le reproșează oamenilor care au mers după el, că au făcut aceasta pentru că "au mâncat și s-au săturat". De aceea, Isus, îi îndeamnă să caute mai întâi mâncarea cea nepieritoare pe care o dă el și care dă mântuirea, învierea și viața veșnică (cf. In 6,26-27).

2. Dacă vom urmări din Noul Testament motivul pentru care oamenii care au venit la Isus, vom vedea că mulți au venit pentru că erau bolnavi, pentru că aveau scurgeri de sânge, pentru că erau leproși, pentru că cineva din casă era îndrăcit, pentru că cineva din familie trăgea să moară, pentru că o slugă avea friguri, pentru a-și aranja copiii etc. Aceste căutări nu au fost rele, dar n-au venit pentru esențial, n-au venit pentru ceea ce Dumnezeu l-a trimis în lume pe Isus, n-au venit în primul rând pentru iertarea păcatelor, pentru mântuirea sufletului, pentru viața veșnic fericită. Isus spune: "Ce i-ar folosi unui om să câștige lumea întreagă, dacă și-ar pierde sufletul" (Mt 16,26)?

Dacă vom privi la mulți oameni de astăzi, vom vedea că vin la Dumnezeu numai pentru: sănătate, spor, ajutor, reușită în afaceri, pentru o partidă bună în căsătorie, pentru scăpare de greutăți etc. O doamnă care participa la o expunere de moaște spunea că a venit pentru sănătatea și ajutorul copiilor; nimic rău, dar nu a spus că a venit pentru că are credință, pentru că voiește ca ea și fiii ei să fie mântuiți. Oamenii de astăzi vin la Isus, sunt ca și cum ar avea numai trup, nu și suflet; oamenii de astăzi vin la Isus ca și când ar exista numai pământul acesta, nu și paradisul, pe care apostolul Paul l-a gustat încă de aici (cf. 2Cor 12,2).

Dacă venim la Domnul numai când avem o problemă și când ne-am rezolvat problema, ne-am îndepărtat de el, ne-am îndepărtat pentru totdeauna. Domnul vrea să venim la el pentru ce a fost trimis de Dumnezeu la noi, pentru că el este "Cristos, Fiul lui Dumnezeu, mântuitorul, care a venit în lume" (In 6,69), pentru că el este cel care a fost trimis în lume ca să-l iubim, ca să credem și să sperăm în el (cf. 1Cor 16,22); ca să primim iertarea păcatelor (cf. Ef 1,7; Col 1,14); ca să primim cuvântului veșnic și pâinea care satură, care dau învierea, care dau viața veșnică, care dau mântuirea sufletului, care dau pentru viața veșnică (cf. In 6,53-54).

Când Isus le-a spus iudeilor să-l caute pentru că el este pâinea vieții, ei au refuzat motivând că "greu este cuvântul acesta", au plecat și nu mai umblau cu Isus (cf. In 6,66). Ucenicii l-au urmat pe Isus pentru mântuirea adusă de el, așa cum a spus Petru: "Doamne, la cine să mergem? Tu ai cuvintele vieții veșnice. Și noi am crezut și am ajuns la cunoștința că tu ești Cristos, sfântul lui Dumnezeu" (In 6,68-69).

3. Dacă nu venim la Isus mai întâi pentru toate cele veșnice, degeaba mai venim la el. Sfântul Paul ne spune: "Dacă numai pentru viața aceasta ne-am pus nădejdea în Cristos, atunci suntem cei mai nenorociți dintre toți oamenii" (1Cor 15,19). Și tot sfântul Paul, în lectura a doua de astăzi, ne spune să ne convertim: "Să nu mai umblați cum umblă păgânii; lăsați deoparte purtarea de mai înainte; înnoiți-vă duhul minții voastre și îmbrăcați-vă cu omul cel nou, creat după chipul lui Dumnezeu" (cf. Ef 4,20-24).

Deci, trebuie să ne schimbăm viața după voința lui Dumnezeu și să-l căutăm pe Isus, pentru tot ceea ce este el și pentru tot ceea ce a făcut el pentru noi: la cruce, la Cina de Taină, în cer, dar și în viața noastră de aici.

Demonizatul din care Isus a scos mai mulți diavoli a voit să vină după Isus pentru tot ceea ce a făcut Isus pentru el și a cerut să-l primească ca să-l urmeze. Atunci Isus, văzând disponibilitatea lui sinceră, l-a trimis acasă ca să spună oamenilor tot ceea ce a făcut el pentru eliberarea și mântuirea lui. A mers, a vestit ceea ce Isus a făcut pentru el, iar când Isus a ajuns acolo, a fost bine primit (cf. Lc 8,27-40). Sfântul Petru ne spune și nouă "să vestim faptele minunate ale Aceluia care ne-a chemat din întuneric, la minunata sa lumină" (1Pt 2,9).

Maria Magdalena este o altă ființă care l-a căutat pe Isus pentru ceea ce era el și pentru tot ceea ce făcuse Isus pentru ea. Ea s-a dus dis de dimineață la mormânt, pe când Isus era mort și nu mai putea face nimic pentru ea. S-au dus la mormântul lui Isus, pentru ceea ce era Isus și pentru tot ceea ce a făcut Isus pentru ea: pentru că o eliberaseră de șapte demoni (cf. Lc 8,2), pentru că o iertase, o prețuise când toți o desconsiderau, pentru că Isus o mântuise în timp ce toți o osândeau (cf. In 20,1-2).

Psalmistul spune: "Binecuvântează, suflete, pe Domnul, și nu uita nici una din binefacerile lui" (Ps 103,2)!

Când venim la Domnul, primul motiv pentru care venim trebuie să fie el însuși, dragostea pentru el, recunoștința pentru tot ceea ce el a făcut pentru noi la cruce, la Cină și pentru ceea ce a pregătit pentru noi în ceruri. Nu nevoile noastre și ale familiei noastre; nu interesele noastre și ale familiei noastre; nu prosperitatea noastră și a familiei noastre; ci pe primul loc trebuie să fie Dumnezeu, dragostea și recunoștința pentru tot ceea ce a făcut el pentru noi și pentru întreaga lume, prin Cristos și Duhul Sfânt.

Recapitulăm: 1. Dumnezeu intervine în viața noastră; Dumnezeu ne scapă de necazuri și ne mântuiește; Dumnezeu ne hrănește cu trupul și sângele Fiului său; Dumnezeu ne întărește prin cuvântul său; Dumnezeu ne poartă în cerul său. Nu suntem la voia întâmplării în lumea aceasta. Suntem sub atenția sa continuă. Când marea vieții se înfierbântă, când drumurile pe care apucăm sunt întunecate, Domnul nostru Isus Cristos intervine pentru noi. 2. Dar și noi trebuie să implicăm, să-l chemăm în ajutor, să-l luăm cu noi în viața noastră. Motivațiile noastre pentru care venim la Isus nu trebui să fie cele egoiste, ci trebuie să venim la el, fie că ne dă, fie că ne ia, așa cum a spus Iov (cf. Iov 1,21), căci el toate le întoarce spre binele celor care îl iubesc pe el (cf. Rom 8,28).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat