Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XVII-a de peste an - B (2015)

Paștele, sărbătoarea iudeilor, era aproape.

Evanghelia și lecturile de astăzi au un caracter pascal, de aceea, nu pot fi înțelese bine dacă sunt separate de Paște. Lecturile de astăzi ne duc cu gândul la trecerea lui Isus de la viață la moarte; la trecerea de la pâinea care dă viață trupului, la pâinea care dă viață sufletului; la trecerea de la ospățul de aici, la ospățul cel veșnic din paradis.

Pericopa evanghelică din această duminică o continuă pe cea din duminica trecută, care ne spunea că lui Isus, văzând mulțimile care l-au urmat, i s-a făcut milă de ele, căci erau ca niște oi fără păstor (cf. Mc 6,34). Isus și-a arătat mila față de oamenii care l-au urmat oferindu-le hrană pentru suflet, adică o învățătură curată, și hrană pentru trup, adică pâine și pește din belșug. Isus nu neglijează nici sufletul și nici trupul. Isus a venit să ne mântuiască sufletul, dar să ne învie cu trupul. Deci, cine vine la Isus găsește hrană îmbelșugată pentru trup și pentru suflet. Isus se preocupă de trebuințele materiale și spirituale ale tuturor oamenilor, dar mai ales de cele ale celor care îl urmează.

Apostolii, ca și mulți oameni de-a lungul timpurilor, au voit să separe hrana pentru suflet de hrana pentru trup. De aceea, i-au sugerat lui Isus să dea drumul mulțimii pentru ca oamenii să își poată găsi ceva de mâncare în satele învecinate. Însă Isus le-a răspuns: "Dați-le voi să mănânce!" (Mt 14,16). Atunci, au adus la Isus puținul pe care l-au avut, iar Isus a săturat cu cele cinci pâini de orz peste 5000 de bărbați numai.

La înmulțirea pâinilor de către Isus remarcăm cu ușurință: simbolul, semnul și profeția.

1. Mai întâi simbolul. Moise, cel prin care Dumnezeu a trimis mana pentru hrana vechiului său popor ales, a așezat mulțimea poporului pe iarbă, în cete de câte 50 și 100 de persoane (cf. Ex 18,21.25). Isus, așezând mulțimea pe iarbă tot în cete de 50 și 100 de persoane (cf. Mc 6,40), arată că el este noul profet promis și trimis de Dumnezeu (cf. Dt 18,15; Lc 7,16), pentru a hrăni poporul și pentru a-l conduce printr-un nou exod spre împărăția sa veșnică din ceruri.

Isus folosește cele cinci pâinișoare puse de mama săracă în desaga copilului ei, trimis să primească evanghelia mântuirii (cf. In 6,9). Cele cinci pâini sunt simbolul celor cinci cărți ale lui Moise, învățătura de bază a iudeului. Și cele cinci pietre alese de David din râu, în lupta cu Goliat (cf. 1Sam 17,40), tot pe cele cinci cărți ale lui Moise le-a simbolizat. Căci cu puterea lui Dumnezeu l-a învins David pe Goliat (cf. 1Sam 17,45) și tot cu puterea lui Dumnezeu a înmulțit Isus pâinile. Dacă Legea veche satisfăcea nevoile spirituale ale poporului, cu cât mai mult nu vor satisface miile de pâini binecuvântate și oferite de Isus?

Faptul că Isus a ales tocmai timpul Paștelui pentru a hrăni mulțimea cu pâine din belșug vrea să arate că el este noul Paște, noua "trecere"; că, odată cu el, au început noile binecuvântări și eliberări. Acum nu mai este vorba de o "trecere" dintr-o țară în alta, ci acum este vorba de o "trecere" deosebită: trecerea de la pământ la cer, trecerea de la pâinea pământească la pâinea cerească a nemuririi, trecerea de la o viețuire după trup la o viețuire duhovnicească, trecerea de la timpul așteptării la timpul împlinirii, trecerea de la stăpânirea satanei la stăpânirea lui Dumnezeu, trecerea de la o viață muritoare la o viață veșnică, trecerea de la călăuzirea oamenilor la călăuzirea lui Dumnezeu, trecerea de la jertfele neputincioase ale animalelor la jertfa atotputernică a lui Isus, adevăratul Miel al lui Dumnezeu (cf. In 1,29).

2. Apoi semnul. Înmulțirea pâinilor poate fi privită și ca "minune", cum o văd sfinții Matei, Marcu și Luca; dar poate fi privită și ca "semn", așa cum a privit-o sfântul apostol Ioan. Diferența dintre minune și semn este aceea că "minunea" poate fi văzută ca un simplu gest de milă a lui Isus față de oamenii flămânzi, dar "semnul" este acela care trece dincolo de timpul prezent și are în vedere veșnicia fericită. Semnul înseamnă că ceea ce au făcut Isus, profeții, apostolii și creștinii buni trebuie să continuăm a face noi, sub aceeași binecuvântare a lui Dumnezeu. Preocuparea lor trebuie să fie și preocuparea noastră, adică de la alinarea trupului să ajungem la alinarea sufletului. Isus, apostolii, profeții, creștinii cei buni, de la vindecarea ochilor, urechilor, picioarelor și a altor boli trupești, ajungeau la vindecare ochilor, urechilor, picioarelor și a altor boli sufletești. Semnul este ceva care ne implică plenar și pe noi. Chiar dacă cei răi, asemenea lui Cain, vor spune că nu sunt păzitorii fraților lor (cf. Gen 4,9), Dumnezeu spune clar că suntem păzitorii fraților noștri și că de la noi va cere izbăvirea și mântuirea lor (cf. Ez 3,17-18).

Primul și cel mai la îndemână mod de a continua grija lui Isus pentru trupurile și sufletele fraților noștri îl găsim în lecturile de astăzi: un om din Baal-Șalișa a adus 20 de pâini mici de orz la Elizeu, omul lui Dumnezeu, iar acesta a săturat cu ele 100 de oameni flămânzi și a mai rămas și pentru alții (cf. 2Rg 4,42-44); un copil a adus la Isus cinci pâini de orz și doi pești, și Isus a săturat 5.000 numai bărbați, afară de femei și copii (cf. In 6,10). La început, primii creștini aduceau la apostoli bunurile lor și nimeni nu ducea lipsă (cf. Fap 4,32). Apoi, pentru a arăta că nevoia pentru suflet nu poate fi separată de nevoia pentru trup, celebrau Cina Domnului în cadrul unei mese fraterne (cf. 1Cor 11,20-22).

Acest mod binecuvântat de a îngriji de trupurile și sufletele oamenilor a continuat în Biserică, prin dărnicia creștinilor. Tot aici trebuie să spune că pâinile de orz, care erau la acea vreme hrana săracilor, au fost primite și de către Elizeu și de către Isus, pentru a arăta că Dumnezeu primește ofranda săracilor și că nimeni nu este scutit de a participa la continuarea operei caritabile, apostolice și misionare. Astfel:

Sfântul preot Iosif Benedict Cottolengo (1786-1842) a deschis în Torino, Italia, o casă numită "Divina Providență", unde el a adunat pe toți săracii și bolnavii din oraș și din împrejurimi și unde Dumnezeu trimitea ajutoare prin creștinii cei buni. Aici oameni se vindecau și se întăreau și la trup și la suflet.

Sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859), paroh de Ars, Franța, a înființat și el un adăpost pentru bolnavi și orfani, numit tot "Providența". Într-o zi i s-a adus la cunoștință că nu mai exista nici o pâine, nici grâu și nici bani. Persoanele la care mai apela sfântul în momentele dificile de data asta n-au mai răspuns solicitărilor. Atunci, când oamenii au refuzat să participe cu ofrandele lor, a apelat la ajutorul sfinților. S-a gândit să recurgă la ajutorul și mijlocirea sfântului Francisc Regis, a cărei bunătate o simțise. Ce a făcut? A luat relicva sfântului Francisc Regis (1597-1640), un preot iubitor de săraci și bolnavi, a pus-o sub mâna de grâu care mai rămăsese în hambar și s-au rugat lui Dumnezeu împreună cu sfântul. Dimineața următoare, împreună cu directoarea orfelinatului, s-a dus direct la hambar, a deschis ușa și, surpriză, hambarul era plin cu boabe de grâu.

Mulți creștini buni continuă această operă încredințată de Isus tuturor celor care cred în el și merg pe la bătrâni și bolnavi, ducându-le cele necesare trupului, ducându-le și un cuvânt de întărire sufletească; alții îi aduc pe săraci și bolnavi în casele lor, asemenea sfintei Elisabeta de Turingia (1207-1231), pentru că văd în persoana lor pe însuși Isus, sărac, bolnav, lipsit și fără adăpost. Să fim pe deplin convinși că tot ceea ce facem pentru toți cei săraci și bolnavi lui Isus îi facem (cf. Mt 25,40) și că, făcând așa, nu ne vom pierde răsplata (cf. Mt 10,42; Mc 9,41).

Diavolul ne poate amăgi ca pe Adam și Eva, să-l părăsim pe Dumnezeu pentru pâine, și dintre toate cele bune puse la dispoziția noastră să le alegem pe cele înveninate (cf. Gen 3,6); sau ne poate amăgi ca pe evrei din pustiu, care au lăsat mana cerească și s-au întors la prazul și sclavia Egiptului (cf. Num 14,4). Cei 5000 de bărbați, plus femeile și copii, pentru pâinea cea trupească, s-au strâns în jurul lui Isus și voiau să-l facă rege al lor, dar când Isus le-a cerut să-l ia pe el drept "Pâine a vieții și a învierii", l-au părăsit (cf. In 6,66). Diavolul a făcut și face din pâinea trupească o capcană pentru pierderea mântuirii veșnice. Două căi, una mai puțin plăcută la vedere, alta plăcută la vedere. Cea plăcută la vedere are un defect fatal, este veninoasă și duce la moarte veșnică. Să ne încredem în ajutorul divin și fim convinși că nu vom avea nefericiri cu Dumnezeu și cu Legile sale.

3. În final, profeția. Lui Israel, Dumnezeu i-a dat mana din pustiu ca o prefigurare a "Pâinii vieții" care urma să vină la plinirea timpului. Fiecare aspect al manei din cer vorbea despre câte o calitate a lui Isus, care urma să vină. Astfel: mana era rotundă, iar cercul era simbolul eternității. Mana rotundă anunța veșnicia lui Isus Cristos. Mana era dulce. Dulceața era simbolul bunătăților. Mana dulce anunța toate bunătățile aduse Cristos. Mana era albă. Albul este simbolul neprihănirii. Mana albă vorbea despre neprihănirea lui Isus. Mana coborâse din cer pe pământ. Isus s-a coborât din cer pe pământ. Mana a dat viață fizică. Isus a dat viața cea veșnică. Mana avea gust uleios și îl anunța pe Isus, unsul lui Dumnezeu. Mana satisfăcea orice gust. Ea îl prefigura pe Isus, care avea să aline orice durere și să aducă orice bucurie (cf. Ex 16,31; Înț 16,20). Invitația evangheliei de astăzi este: dacă ești bolnav, în lipsă, în durere, vino la Isus și vei fi săturat din plin. Isus este abundența noastră, chiar în vremuri de criză și lipsă.

Așa cum mana din pustiu (cf. Ex 16,31-32), pâinile lui Elizeu (cf. 2Rg 4,42-44), mâncarea adusă de înger lui Ilie (cf. 1Rg 19,5-8) l-au vestit pe Isus "Pâinea Vieții" cu mult înainte de a veni, tot astfel, primirea "pâinii euharistice" îl vestește pe Isus care trebuie să vină iar, pentru a ne lua cu el în bucuria lui veșnică (cf. In 14,2-3; 17,24). Sfântul Paul ne spune: "Ori de câte ori mâncați din pâinea aceasta și beți din potirul acesta, vestiți moartea Domnului până când va veni" (1Cor 11,26). Iar sfântul Toma de Aquino (1225-1274) spune și el: "O, sfânt ospăț în care, primindu-l pe Cristos, cinstim memorialul pătimirilor sale, sufletul ni se umple de har și ni se dă chezășia vieții viitoare".

Sfântul Augustin (354-430) ne spune că, la începutul creștinismului, sfânta Euharistie se numea "Viață". De aceea, primii creștini, în loc să spună ca noi: "ne-am împărtășit", ei spuneau: "am primit viața". Isus a spus: "Eu sunt învierea și viața" (In 11,25); "Eu sunt calea, adevărul și viața" (In 14,6). Isus trebuie să fie viața noastră, în sensul în care sfântul Paul, care celebra euharistia și se împărtășea, spunea: "Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine" (Gal 2,20). Isus trebuie să fie motorul care pune în mișcare toate planurile, gândurile, vorbele și toate faptele noastre. Sfântul Paul spunea iarăși: "Când Cristos, care este viața noastră, se va arăta, atunci vom apărea și noi împreună cu el plini de slavă" (Col 3,4).

Bogatul căruia i-a rodit țarina a zis: "Suflete al meu, ai multe bogății, odihnește-te, bea, mănâncă și te veselește" (Lc 12,19) s-a înșelat, sărmanul, pentru că sufletul nu se hrănește cu bogății, ci cu Dumnezeu însuși. Sfântul Augustin (354-430) spune: "Sufletul omului astfel a fost creat să nu poată fi umplut de nimeni și nimic decât de Dumnezeu". Blaise Pascal (1623-1662) spune și el: "Dumnezeu a lăsat un gol în inima omului, gol pe care nimeni și nimic să nu-l poată umple decât el însuși. Iar Biblia spune că Dumnezeu a pus în om gândul veșniciei (cf. Qoh 3,11).

Trupul, sângele și cuvântul lui Isus sunt pâinea, apa cea vie și lumina vieții, care s-au coborât din cer; sunt nectarul și ambrozia, pe care o căutau cu ardoare oamenii din vechime, dar n-au găsit-o pentru că Isus nu venise încă în lume. Primind vrednicește sfânta Euharistie, primim medicamentul nemuririi, garanția învierii și vestim lumii de mântuit, până la parusie, că Isus este "pâinea, apa și lumina vieții", "ambrozia și nectarul" care dau viață veșnică. Sfântul Augustin (354-430) spune că el, însetat de fericire, se avânta după lucrurile lumii trecătoare care nu satură. Apoi, când în final a descoperit că numai Isus poate sătura pe deplin sufletul, a exclamat: "Târziu te-am cunoscut, Doamne! Ne-ai creat pentru tine, Doamne, și neliniștită este inima noastră până ce nu se va odihni în tine".

Primindu-l pe Isus în Cuvântul divin și sfânta Împărtășanie, vestim lumii întregi că Isus este cea mai mare forță din univers și cu el ne putem rezolva toate problemele sufletești și trupești. Astfel:

Ecaterina de Siena (1347-1380) a găsit în Euharistie singura pâinea care poate sătura foamea sufletului. Jacques-Benigne Bossuet (1627-1704), un episcop francez, teolog, orator renumit și predicator la curtea regelui Ludovic al XVI-lea și la catedrala Notre Dame din Paris, a găsit în Euharistie forța care stinge incendii la propriu și forța care convertește suflete rebele. Sfântul Ioan Maria Vianney îi chema pe toți cei neliniștiți sufletește la sfânta spovadă și la sfânta împărtășanie. Sfânta Clara (1193-1253) din Assisi, Umbria, Italia centrală, în anul 1240 îi pune pe fugă pe sarazini, făcând semnul crucii cu monstranța asupra lor. Sarazinii au fugit îngroziți, așa cum au fugit sirienii atunci când le-a fost dat să vadă mulțimea de oștire cerească lângă Elizeu (cf. 2Rg 6,16; 2Cr 32,7); astfel, orașul Assisi a scăpat vătămat.

Sfânta Euharistie, prefigurată în evanghelia de astăzi în înmulțirea pâinilor (cf. In 5,1-15), ce făcea trimitere și la sărbătoarea Paștelui care era aproape, este pentru noi o prezență perpetuă a lui Isus atotputernic în mijlocul nostru (cf. Mt 28,20); este un medicament universal pentru orice durere sufletească și trupească; este o rugăciune perfectă pentru orice problemă trupească și sufletească; este o cerere perfectă, este o mulțumire perfectă, este o putere infinită, este o ofrandă potrivită pentru orice situație în care ne-am putea afla. Să primim pâinea euharistică, ca să-l ținem departe pe diavol, ca să ne fie bine aici, ca să înviem în ziua de apoi și pentru ca să trăim în veci fericiți (cf. In 6,53-54).

"Ochii tuturor sunt îndreptați spre tine, Doamne. Tu le dai hrană la vreme potrivită. Tu îți deschizi mâinile tale și saturi cu dărnicie orice vietate" (Ps 144/145,15-16). "Eu sunt Pâinea vieții. Cine vine la mine, nu va flămânzi niciodată; și cine crede în mine, nu va înseta niciodată" (In 6,35).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat