Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Plugul și evanghelia

Mediul, omul și Dumnezeu în viziunea lui "Laudato si'"

De Giampietro Dal Toso

Printre multele sugestii ale enciclicei Laudato si', aș vrea să preiau îndeosebi invitația papei de a merge în profunzime pentru a descoperi valoarea vieții (nr. 212). Și în acest sens cred că nu se poate interpreta corect acest text fără a ține cont de ceea ce scrie la nr. 221: "Cristos înviat a asumat în sine această lume materială și acum, înviat, locuiește în interiorul fiecărei ființe, înconjurând-o cu afectul său și luminând-o cu lumina sa".

Așadar viziunea pe care o are creștinul despre universul care-l înconjoară, mediu natural și mediu uman, trece prin misterul pascal al morții și învierii lui Cristos. Acest lucru îmi aduce aminte de un pasaj fundamental din sfântul Paul, când scrie că în El toate au fost create și toate subzistă (cf. Col 1,16-17). Misterul lui Cristos este prezent în orice operă creată. Când enciclica vorbește despre armonie universală (cf. capitolul IV), vrea să ne amintească faptul că toată creația vorbește despre Cristos, dacă suntem suficient de atenți la glasul său. Această armonie spune că legătura care ține unită toată realitatea este misterul lui Cristos, așadar universul întreg poate să fie înțeles pe deplin numai în lumina morții și învierii sale, adică a dăruirii pentru a se găsi, a oferirii pentru a fi pe deplin. Totul a fost creat cu scopul de a se dărui. O floare se dăruiește pentru a trezi în om sentimentul frumuseții; o panoramă de la munte se dă pentru a trezi stupoare; lanțul alimentar este făcut pentru ca unul să se dea altuia ca mâncare; un om este pe deplin om când se dă celuilalt.

Destinul creației nu este pentru ca fiecare lucru să se închidă în el însuși, ci pentru a se dărui altuia. În acest sens nu am fost făcuți pentru a ne proteja, ci pentru a ne dărui. Cristos a murit pentru a se întoarce la viață. Și aceasta este o lege care străbate toată creația, este înțelepciunea în care totul este constituit. Isus însuși confirmă acest principiu când asumă ca paradigmă a vieții sale un fapt natural: bobul de grâu moare pentru a aduce rod (cf. In 12,24). Așa cum nu putem să ne gândim la mediul natural închis în el însuși așadar închis omului care intervine asupra lui, în același mod nu ne putem gândi la omul închis în el însuși fără a se deschide lui Dumnezeu și fratele său și mediului însuși.

Acest principiu se opune unei viziuni despre mediul natural care îl consideră aproape ca un simulacru în care omul este mai degrabă un element de deranj.

În dăruirea de sine înscrisă ca lege intimă în fiecare creatură este cuprins un mare dinamism care nu se referă numai la contemporaneitate. În schimb acolo se exprimă, cu un proces interior de transformare, și o privire spre viitor. Mă uimește fraza sfântului Paul care spune că "toată creația suspină și suferă durerile unei nașteri până în timpul de acum" (Rom 8,22). Suferințele care caracterizează existența noastră în lume vin și de la mediul natural: să ne gândim de exemplu la catastrofele naturale, care nu întotdeauna sunt provocate de om și cu care Cor Unum trebuie să se confrunte adesea. Există în toată realitatea creată o dimensiune care așteaptă să fie răscumpărată pe deplin, motiv pentru care suntem implicați într-o mare mișcare de transformare, până când vor fi "ceruri noi și pământ nou" (2Pt 3,13), adică până când - pentru a ne întoarce la misterul Paștelui - totul va fi "reunit în Cristos" (Ef 1,10). Sacramentele anticipă acest destin universal - regăsim și această reflecție în Laudato si' (nr. 235-236) - pentru că în ele materia este transformată pentru a fi instrument de har și, chiar, în Euharistie, pentru a fi realitate divină, trup și sânge al lui Cristos. Natura întreagă nu se poate sustrage de la vocația de a fi transformată.

Enciclica evidențiază așadar o lectură teologică și cristologică a chestiunii. Când Cristos moare, totul se întunecă. Nu se poate planta un copac fără rădăcini. Fără o privire teologică, riscăm să reducem considerația noastră despre mediu la un ambientalism, adică la o idee care trebuie să se impună realității. Nu este o întâmplare dacă apar elemente de violență chiar acolo unde aparent s-ar voi să se apere natura: nici nu este o întâmplare că unele curente marxiste s-au diluat în curente ambientaliste. În alte situații viața unui animal pare să valoreze mai mult decât viața unui om. În schimb, deja titlul enciclicei mă determină să cred că prima intenție a Papei Francisc este tocmai aceea de a uni cântarea noastră cu cântarea întregii creații care proclamă gloria lui Dumnezeu, "prin Cristos, cu Cristos și în Cristos".

În afară de asta - și aici discursul se declină în manieră mai practică - această lectură cristologică ne ajută să înțelegem că adevărul ființei se află tocmai în a se dărui. De fapt există o mișcare circulară de reciprocitate între ființă, adevăr și bunătate. La acest nivel se combate individualismul și consumismul care derivă din el: fericirea omului nu vine din faptul de a se concentra asupra sieși și asupra nevoilor sale, ci de deschiderea la întâlnirea cu Dumnezeu și cu frații săi. Așadar nu trebuie să pierdem centralitatea chestiunii antropologice.

Așa cum aminteam mai înainte, acest lucru evită și să se divinizeze natura și forțele sale, pentru a conduce din nou toată realitatea la un principiu divin de slujire: totul este în slujba tuturor. Pământul îl slujește pe om și omul îl slujește pe Dumnezeu. Mi se pare necesar să se sublinieze această reciprocitate; de fapt, cartea Genezei indică asta drept caracteristică existențială a omului după cădere: "Domnul Dumnezeu l-a alungat din grădina Edenului ca să lucreze pământul din care a fost luat". Este util de amintit în această privință marea tradiție benedictină, mai vie ca oricând și astăzi, de exemplu în Africa.

Cultura europeană se naște din Evanghelie și din plug, adică din prezența de călugări care au cultivat pământul, au transformat mediul, au cultivat literele, au vestit Evanghelia: din toate aceste elemente se naște cultura. Mediul natural, omul, Dumnezeu nu sunt opuși, ci merg împreună, unul pentru celălalt. Desigur, realismul trebuie să ne ajute să nu uităm că trăim marcați de păcatul strămoșesc, deci străbătuți mereu de dificultăți și radicale: aceasta este de altfel limita obiectivă a eticii sociale.

În orice caz, în această perspectivă unificatoare trebuie să înfruntăm marile teme legate de mizerie și de subdezvoltare. Lumea noastră este o lume extrem de complexă. Dar nu putem opune o forță celeilalte, pe bogați săracilor, nordul sudului, pe cei răi celor buni, capitalul muncii, natura persoanei. Aș invita să nu se citească enciclica în această cheie, cum de altfel s-a întâmplat. Nu este o întâmplare dacă în unele țări care au fost sub dominația ideologiei marxiste - așadar sub semnul conflictualității - problema ambientală s-a pus în manieră foarte puternică, împreună cu aceea a reducției persoanei. În schimb papa vorbește despre dialog la diferite nivele. Și incită la schimbarea personală pentru ca lent să se schimbe și marile procese.

Și aici văd o mare posibilitate pentru creștini și pentru Biserică. În cursul istoriei am fost în măsură să creăm cultură, modele de dezvoltare, forme de promovare a persoanei animați de ceea ce vestește evanghelia. Astăzi putem repeta această propunere într-o lume care se schimbă rapid și radical. Probabil că pericolul este de a nu fi suficient de curajoși în formularea ei, preferând să fim trași de cel care îl calcă în picioare pe om în numele naturii sau de cel care calcă în picioare natura în numele omului.

În schimb papa Francisc vorbește despre casă comună: experiența creștină se naște din întâlnire și este experiență de iubire.

(După L'Osservatore Romano, 25 iulie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat