Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Pentru a contribui la pace

De Vincenzo Buonomo

Vineri, 26 iunie 2015, în Palatul Apostolic Vatican a fost semnat Acordul Global între Sfântul Scaun și Statul Palestina. Înțelegerea urmează după Acordul Bază care a fost semnat între Sfântul Scaun și Organizația pentru Eliberarea Palestinei (OLP) la 15 februarie 2000 și este rezultatul negocierilor încredințate unei Comisii bilaterale în cursul ultimilor ani.

Au semnat pentru Sfântul Scaun, E.S. Mons. Paul Richard Gallagher, secretar pentru raporturile cu statele, și E.S. dl. Riad Al-Malki, ministru al afacerilor externe, pentru Statul Palestina.

La actul solemn erau prezenți:

Din partea Sfântului Scaun: E.S. Mons Giuseppe Lazzarotto, delegat apostolic în Ierusalim și Palestina; E.S. Mons. Antonio Franco, nunțiu apostolic; Preafericirea Sa Fouad Twal, patriarh de Ierusalim al latinilor; Mons. Antoine Camilleri, subsecretar pentru raporturile cu statele; pr. Lorenzo Lorusso, O.P., subsecretar al Congregației pentru Bisericile Orientale; Mons. Alberto Ortega, oficial de la Secțiunea pentru Raporturile cu Statele din Secretariatul de Stat; Mons. Paolo Borgia, oficial de la Secțiunea pentru Afaceri Generale; pr. Oscar Marzo, O.F.M., membru al Custodiei din Țara Sfântă și oficial al Congregației pentru Bisericile Orientale.

Din partea Statului Palestina: E.S. Dr. Ramzi Khoury, consilier al președintelui, vice-șef al Înaltului Comitet Prezidențial pentru Afacerile Bisericii în Palestina; ambasadoarea Issa Kassissieh, reprezentant al Statului Palestina pe lângă Sfântul Scaun; ambasador Rawan Sulaiman, ministru adjunct al afacerilor externe pentru afacerile multilaterale; d-na Vera Baboun, primar de Betleem; dl. Mousa Abu Hadeed, primar de Ramallah; dl. Ammar Hijazi, vice-ministru adjunct al afacerilor externe pentru afacerile multilaterale; dl. Azem Bishara, consilier juridic al OLP; dl. Ammar Nisnas, consilier la Reprezentanța Diplomatică a Palestinei la Sfântul Scaun.

Acordul este constituit dintr-un Preambul și din 32 de articole distribuite în 8 capitole. El se referă la aspecte esențiale ale vieții și activității Bisericii în Statul Palestina, reafirmând în același timp sprijinul pentru o soluționare negociată și pașnică a situației din regiune.

Acordul va intra în vigoare odată ce ambele părți vor notifica în scris că au fost îndeplinite respectivele condiții constituționale sau interne.

* * *

Atenția față de rezultatele obținute de negociatori și față de faptele noi care pot să apară este în general sentimentul care însoțește încheierea unui tratat. Semnarea Acordului dintre Sfântul Scaun și Statul Palestina de astăzi - Acordul asumă limbajul în vigoare la nivel internațional - cere, însă, să se îndrepte gândul la istorie sau la situații speciale, recunoscute sau oricum tratate de înțelegerea la care s-a ajuns. De fapt, Acordul se prezintă cu un propriu caracter deosebit format din continuitate reînnoită și din actualitate necesară, care ține cont de situații juridico-politice ce se învârt în jurul conflictelor, al regulilor suprapuse de-a lungul secolelor. Acolo, unde sfințenia și conflictul par indisolubile pentru că lipsește "curajul păcii, forța de a persevera în dialog cu orice preț, răbdarea de a țese zi de zi țesătura tot mai robustă a unei conviețuiri respectuoase și pașnice", cum avea să spună Papa Francisc, la 8 iunie 2014, flancat de responsabilii politici israelieni și palestinieni. Continuitatea este evidentă cu Acordul - cadru pe care Sfântul Scaun și OLP de atunci îl încheiaseră la 15 februarie 2000. Noutatea, în afară de a oglindi evoluția situației din acea zonă, este mai ales acea libertate recunoscută pentru "Biserica catolică, persoanele juridice canonice și fiecare catolic" (art. 2 § 3), interpretată și reglementată pe baza standardelor cele mai înalte ale dreptului internațional în materie.

Preambulul Acordului, cu o trimitere la actualul drept internațional, încadrează câteva puncte cheie: autodeterminarea poporului palestinian, obiectivul lui two-State solution, semnificația nu numai simbolică a Ierusalimului, caracterul său sacru pentru evrei, creștini și musulmani și valoare sa religioasă și culturală universală ca o comoară pentru toată omenirea, interesele Sfântului Scaun în Țara Sfântă. Cele două părți, gândindu-se la raportarea lor reciprocă și zilnică, indică în înțelegerea negociată un mod pentru a acționa, împreună și distinct, nu numai în definirea condiției Bisericii catolice în Palestina ci și pentru binele persoanelor și instituțiilor. Așadar, Acordul, ca instrument care concură la obiectivul acelei păci "juste și durabile" care poate să provină numai dintr-un "acord între autoritățile palestiniene și israeliene" (Preambul). Ideea că viitorul Țării Sfinte este în mâinile actorilor prezenți acolo găsește sprijin în voința Sfântului Scaun de a exercita "misiunea sa educativă, spirituală și morală", dar - folosind și lărgind formula din art. 24 din Tratatul Lateran - rămânând "străin de competițiile temporale sau politice și de a nu reclama o competență asupra disputelor teritoriale dintre națiuni, cu excepția cazului în care părțile în conflict sau instituțiile internațional fac apel univoc la misiunea sa de pace" (art. 2 § 2).

Sunt puncte esențiale îndreptate spre respectul față de viața popoarelor din întreaga regiune și la fel pentru cei care aparțin la cele trei religii monoteiste. O alegere susținută fie de motivele de siguranță și de dreptate la care Comunitatea internațională încă din 1947 a condus normele sale, fie de realitatea Bisericii catolice cu prezența sa diversificată în acea regiune, cu particularitatea și frumusețea comunităților sale cu diferitele lor rituri și cutume seculare. Aspecte care au considerație deplină acolo unde Acordul (cap. 2) tratează chestiunea Libertății de religie și de conștiință în multiplele sale dimensiuni și conținuturi care merg de la efectele civile ale căsătoriei canonice, la "facilitările consuetudinare" pentru diferitele rituri, la respectarea festivităților și a dreptului creștinilor care lucrează în oficiile publice să-și îndeplinească obligația de a asculta liturghie în zi de sărbătoare, la asistența religioasă pentru forțele armate, deținuți, până la dreptul părinților de a da copiilor o educație "religioasă și morală". Iese în evidență apoi prin actualitate interesantă recunoașterea explicită a unei "autentice «obiecții de conștiință» ca practică coerentă cu dreptul la libertatea de conștiință, crez și religie". Este vorba despre un mod articulat de a gândi la libertatea de religie care depășește orice posibilă restricție determinată numai de referința la "libertatea de crez, de cult și de celebrări religioase" pe care normativele din diferite state confesionale o contemplă.

Semnarea Acordului cere să se privească spre viitor fără a uita istoria și cu ea acele evenimente care, pe planul politic și în dimensiunea juridică, au trasat condiția, țesutul social și ordinea normativă din Palestina și în ele acțiunea Bisericii. Acest fapt din urmă recunoscut ca fundamental - în sens calitativ - pentru trăirea armonioasă a societății civile din cauza activității sale "religioase, morale, educative, sociale și caritative". Activitate primită nu numai într-o dimensiune statică sau culturală (Locurile Sfinte nu sunt "pietre", ci semn de identitate, agregare și reglementare a vieții persoanelor și comunităților), sau ca regulă doctrinală, dar și ca trăire de persoane și comunități în măsură să inspire, etic, binele comun, ordinea instituțională, limbajul politicii, legile și cea mai vastă ordine socială.

De aici, în mod coerent, previziunile:

- din Capitolul III, care recunoscând personalitatea juridică și dreptul de autoorganizare a Bisericii, îi salvgardează ordinea internă, libertatea de conferire a oficiilor ecleziastice, scutirea clericilor de servicii personale obligatorii inclusiv cel militar, etc.. Se confirmă competența tribunalelor ecleziastice, prevăzută de dreptul palestinian, de a exercita jurisdicție civilă. Chestiunea, care are precizare în Capitolul IV, se referă înainte de toate (dar nu numai) la materii precum căsătoria, filiația și adopția, urmând statutul personal al creștinilor în Țara Sfântă;

- din Capitolul V, care pornind de la regimul "Status Quo"-ului, declină natura și tipologia Locurilor Sfinte, punând conceptul de sfințenie - din care derivă cel de drepturi religioase - ca izvor de obligație pentru autoritățile civile chemate să respecte cu privire la ele pe cale exclusivă "autoritatea și jurisdicția canonică" a Bisericii catolice, cu excepția intervențiilor coordonate. Chestiunea se leagă de libertatea de cult și de garanțiile necesare pentru pelerinaje și pentru structurile de primire a pelerinilor;

- din Capitolul VI, care garantează dreptul Bisericii de a acționa în sectorul educativ, social, de asistență și al comunicării, și îi reglementează raportul cu dreptul palestinian. Acesta este însoțit de o previziune generală cu privire la libertatea de a primi fonduri și la "puterea discreționară" care aparține acestor instituții ecleziastice în privința funcționării și a personalului;

- din Capitolul VII, dedicat în întregime proprietăților ecleziastice și regimului fiscal special aplicabil lor inspirat din criterii funcționale de neimpunere. Chestiuni care pentru o aliniere directă la situația și legislația locală vor fi obiect de noi negocieri și acorduri.

Colaborarea comunității catolice la lungile tratative, începute în mod sistematic în 2010, a dat Acordului o valoare adăugată. Biserica locală a arătat că poate să fie protagonistă eficace dând o contribuție leală nu numai pentru consolidarea realității ecleziale, ci pentru imaginea Palestinei, precum și a întregii Țări Sfinte. O aptitudine care confirmă ceea ce a fost dorit în mod clar de Papa Francisc în cursul călătoriei sale în acele locuri: "creștinii vor să continue să desfășoare acest rol al lor ca cetățeni cu drept deplin, împreună cu ceilalți concetățeni considerați ca frați" (Întâlnirea cu autoritățile palestiniene, 24 mai 2014). Așadar, cetățeni cu drept deplin, care sunt "chemați să fie artizani de pace, de reconciliere și de dezvoltare, promotori ai dialogului, constructori de punți, după spiritul Fericirilor..., să proclame evanghelia păcii, deschiși la colaborarea cu toate autoritățile naționale și internaționale" (Scrisoarea Sfântului Părinte către creștinii din Orientul Mijlociu, 21 decembrie 2014).

(După L'Osservatore Romano, 27 iunie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat