Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Conferință de presă de prezentare a Instrumentum laboris al celei de-a XIV-a Adunare Generală Ordinară a Sinodului Episcopilor (23 iunie 2015)

Marți, 23 iunie 2015, în Aula Ioan Paul al II-lea a Sălii de Presă a Sfântului Scaun, a avut loc Conferință de presă de prezentare a Instrumentum laboris al celei de-a XIV-a Adunare Generală Ordinară a Sinodului Episcopilor cu tema: "Vocația și misiunea familiei în Biserică și în lumea contemporană" (Vatican, 4-25 octombrie 2015).

Au intervenit Eminența Sa Cardinalul Lorenzo Baldisseri, secretar general al Sinodului Episcopilor; Eminența Sa Cardinal Péter Erdö, arhiepiscop de Esztergom-Budapesta (Ungaria), raportor general al celei de-a XIV-a Adunări Generale Ordinare a Sinodului Episcopilor; E.S. Mons. Bruno Forte, arhiepiscop de Chieti-Vasto (Italia), secretar special al celei de-a XIV-a Adunări Generale Ordinare a Sinodului Episcopilor. Prezentăm în continuare intervențiile:

Intervenția cardinalului Lorenzo Baldisseri

Papa Francisc, în discursul conclusiv al celei de-a III-a Adunări Extraordinare a Sinodului Episcopilor, din octombrie anul trecut, îndemna: "să medităm îndelung, cu adevărat discernământ spiritual, asupra ideilor propuse și să găsim soluții concrete la atâtea dificultăți și nenumărate provocări pe care familiile trebuie să le înfrunte; [și] să dăm răspunsuri la multele descurajări care înconjoară și sufocă familiile", și în afară de asta adăuga că va fi "un an pentru a lucra asupra «Relatio synodi» care este rezumatul fidel și clar a tot ceea ce a fost spus și discutat în această aulă și în cercurile mici. Și este prezentat Conferințelor episcopale ca «Lineamenta»" (Discurs conclusiv, 18 octombrie 2014).

Secretariatul General al Sinodului a pornit imediat la lucru pentru a da curs invitației Papei, cu convocarea membrilor Consiliului de Secretariat, reuniți în zilele de 18 și 19 noiembrie 2014, sub președinția Sfântului Părinte. În această reuniune s-a prezentat un proiect de Lineamenta, compus din textul Relatio Synodi și dintr-o serie de 46 de întrebări pentru receptarea și aprofundarea documentului sinodal. Textul Lineamenta a fost trimis apoi la Sinoadele Bisericilor Orientale Catolice sui iuris, la Conferințele Episcopale, la Dicasterele Curiei Romane și la ceilalți subiecți care au dreptul, cu invitația de a răspunde până la 15 aprilie 2015.

În pofida timpilor restrânși, numărul mare al aporturilor venite la Secretariatul General în această perioadă confirmă interesul extraordinar și participarea activă a întregului popor al lui Dumnezeu. În acest mod, perioada intersinodală s-a revelat o ulterioară ocazie prețioasă de auditus Ecclesiae, sau mai exact de ascultare a "ceea ce Duhul spune Bisericilor" (Ap 2,17) în pluralitatea componentelor lor.

Până astăzi, Secretariatul General a primit 99 de Răspunsuri din partea organismelor care au dreptul. La ele s-au adăugat 359 de Observații, trimise liber de dieceze și parohii, asociații ecleziale și grupuri spontane de credincioși, mișcări și organizații civile, numeroase familii și credincioși individual. În același timp, universități, instituții academice, centre de cercetare și studioși individual îmbogățesc aprofundarea tematicilor sinodale cu Contribuțiile lor - prin simpozioane, întâlniri și publicații - care adesea scot în evidență aspecte noi, după cum este cerut de "întrebarea prealabilă" din Lineamenta. Între timp, Secretariatul s-a putut folosi de ajutorul noilor consultanți, numiți la 14 martie, și de consultanța altor experți.

În reuniunea Consiliului de Secretariat, prezidată de Sfântul Părinte, în zilele de 25 și 26 mai 2015, a fost examinată sinteza elaborată de Secretariatul General din care a provenit Instrumentum laboris care astăzi este făcut public. Cum se va putea constata, documentul reflectă în mod credibil percepția și așteptările Bisericii întregi cu privire la tema crucială a familiei, integrând rezultatul precedentei Adunări conținute în Relatio Synodi.

A XIV-a Adunare Generală Ordinară, la care ne pregătim, va reflecta despre Vocația și misiunea familiei în Biserică și în lumea contemporană, în continuitate cu a III-a Adunare Generală Extraordinară din toamna 2014, care a tratat tema Provocările pastorale asupra familiei în contextul evanghelizării. Conexiunea intimă dintre cele două evenimente sinodale face în așa fel încât Relatio Synodi să reprezinte punctul solid de plecare pentru drumul care urmează; împreună cu receptarea sa și cu aprofundarea care a avut loc în această perioadă intersinodală, Instrumentum laboris va fi baza pentru lucrările următoarei Adunări.

Documentul se împarte în trei părți, care reiau structura lui Relatio Synodi, arătând raportul strâns între cele două Adunări și dezvoltarea lor internă. Ascultarea provocărilor asupra familiei (partea I) amintește mai direct primul moment sinodal; în timp ce Discernământul vocației familiale (partea a II-a) și Misiunea familiei astăzi (partea a III-a) vor mai ales să introducă tema următoarei Adunări.

Deoarece, pentru prima dată, Lineamenta ale noului Sinod reluau un text precedent aprobat de Părinții sinodali, în Instrumentum laboris s-a preferat să se lase neatinse paragrafele din Relatio Synodi - care pot fi recunoscute după numărul între paranteze cu textul în cursiv - la care se adaugă textele noii elaborări urmând numerotarea continuă și cu caracterul normal.

Îmi permit acum să enunț tematicile tratate în document, care vor fi ilustrate de raportorii care vor urma.

Aș evidenția câteva puncte de noutate care se întâlnesc consistente în prima parte, intitulată "Ascultarea provocărilor asupra familiei", în special între nr. 7-27, în care se vorbește despre contextul antropologic - cultural, cel socio-economic și aspectul ecologic, care astăzi este în mod fericit luminat de noua scrisoare enciclică Laudato si'. Provocările sunt: sărăcia și excluderea socială, vârsta a treia, văduvia, doliul în familie, neputința, migrațiile, rolul femeilor, afectivitatea și educația sexualității, bioetica.

În partea a doua, intitulată "Discernământul vocației familiale", se îmbogățește Relatio Synodi cu o lărgire a temelor referitoare la căsătoria naturală și plinătatea sacramentală, indisolubilitatea dar și misiune, viața familială, unirea și rodnicia, dimensiunea misionară, credința, rugăciunea, cateheza, legătura intimă dintre Biserică și familie, tinerii și frica de a se căsători, milostivirea.

În partea a treia, dedicată "Misiunii familiei astăzi", pornește de la o reflecție pe larg asupra familiei și evanghelizării și se aprofundează, printre altele, teme precum familia subiect al pastorației, liturgia nupțială, un limbaj reînnoit și o deschidere misionară.

Se vorbește despre "Familie și însoțire eclezială", despre grăbirea procedurilor cauzelor matrimoniale, integrarea credincioșilor aflați în situații iregulare, eventuala introducere a unei căi penitențiale, problematicile pastorale cu privire la căsătoriile mixte și cu disparitate de cult, precum și chestiunile responsabilității generative și denatalității, adopția și încredințarea, respectarea vieții, de la zămislire la sfârșitul său natural, și educația noilor generații, și altele. Este relevantă referința la lipsa economică a multor familii care riscă să fie supuse la uzură și la angajarea socio-politică a creștinilor în favoarea familiei, și în contextul internațional. În această privință se consideră utilă repropunerea Cartei Drepturilor Familiei, legând-o cu Declarația Universală a Drepturilor Omului.

Aș vrea să afirm cu această ocazie că perioada intersinodală a fost extrem de utilă, a permis nu numai receptarea și aprofundarea lui Lineamenta, ci și o lărgire efectivă a tematicilor referitoare la familie, grație implicării unei mari părți a poporului lui Dumnezeu și a numeroase instituții ecleziale și academice. A rezultat astfel un document dens, folosindu-se de doi ani de timp de reflecție, depănați de la convocarea primei etape la celebrarea Adunării Extraordinare cu publicarea lui Relatio Synodi, de la trimiterea lui Lineamenta la primirea răspunsurilor care acum se află sintetizate de document. În el se pot întâlni diferitele sensibilități culturale și geografice, care se armonizează într-o simfonie de voci care exprimă bogăția experiențelor ecleziale prezente în lume. Asta confirmă că sinodalitatea efectivă și adevărată se realizează atunci când diferitele instanțe se întâlnesc și se compun într-o singură partitură de concert, care la executare strălucește prin frumusețea sa armonioasă.

În coincidență cu a cincizecea aniversare a încheierii Conciliului al II-lea din Vatican, și Sinodul Episcopilor amintește cu bucurie propria creare, voită de fericitul Paul al VI-lea la 15 septembrie 1965, "pentru ca după Conciliu să continue să ajungă la poporul creștin acel larg belșug de binefaceri, care în timpul Conciliului au existat din unirea vie [a Suveranului Pontif] cu episcopii" (motu proprio Apostolica sollicitudo, 15 septembrie 1965, proemio). Motiv de reflecție ulterioară și har pentru toată Biserica este apropiatul Jubileu Extraordinar al Milostivirii, convocat de Papa Francisc pentru 8 decembrie.

Acum aș vrea să adaug un cuvânt despre metodologia următoarei Adunări Generale Sinodale din octombrie, care este Ordinară și nu Extraordinară. Voi indica numai câteva linii fără a intra în detalii care vor fi expus în mod oportun în luna septembrie, aproape de celebrarea Adunării Sinodale.

Pornind de la experiența celei de-a III-a Adunări Generale Extraordinare din octombrie anul trecut și folosindu-se de numeroasele și îmbogățitoarele sugestii venit din mai multe părți, în special de la membrii sinodali, acest Secretariat General se simte încurajat să continue proiectul unei desfășurări a Sinodului în linia sa dinamică și tot mai adecvată la timpurile noastre.

Un punct cerut puternic de părinții sinodali este acela de a evita lunga serie de intervenții ale fiecărui membru așa cum se întâmpla în Sinoadele precedente, adică să se facă în așa fel încât intervențiile Părinților să fie distribuite mai bine în timp și nu toate una după alta. În afară de asta, s-a cerut să se valorizeze mai mult Circuli Minores, distribuite în timp și nu toate împreună, precum și de a menține ferm principiul ordinii tematice.

Pe această linie se prevede că cele trei săptămâni de durată a Sinodului vor fi distribuite conform părților documentului Instrumentum laboris, care sunt trei. Prima săptămână va trata prima parte a documentului, a doua se va ocupa de partea a doua și a treia va fi dedicată părții a treia. La sfârșitul celei de-a treia săptămâni se va dedica timpul necesar pentru a elabora textul final al documentului, care va fi supus Adunării pentru ultimele moduri, care vor fi inserate pentru aprobarea finală.

Această desfășurare va asigura tuturor celor care au dreptul să intervină în Aulă, inclusiv în ora de la sfârșitul zilei, și va permite să se aibă mai mult timp de acordat lui Circuli Minores.

Se prevede un document final, care va fi încredințat în mâinile Sfântului Părinte.

Cu privire la informare, în timpul Adunării sinodale, va fi acordată toată atenția pentru ca ea să aibă loc în cea mai bună formă posibilă.

Adesea Sfântul Părinte a amintit că Sinodul este un spațiu în care să poată acționa Duhul Sfânt, nu este un parlament. Părinții sinodali sunt invitați să se exprime cu parresia. Ei vor fi liberi să comunice cu mass-media la discreția și responsabilitatea lor. Se studiază maniera și mai potrivită pentru a face serviciul comunicării mai efectiv. Sala de Presă se va îngriji în mod oportun, cum este obicei, de informare despre Sinod.

Încredință Sfintei Familii din Nazaret lucrările sinodale, foarte conștienți că - așa cum ne-a amintit Sfântul Părinte - exemplul său luminos "ne angajează să redescoperim vocația și misiunea familiei" (Audiența generală, 17 decembrie 2014).

* * *

Intervenția cardinalului Péter Erdö

Partea I a Instrumentum laboris

1. Titlul oficial al următoarei adunări generale a Sinodului este: "Vocația și misiunea familiei în Biserică și în lumea contemporană". Tema revelează o abordare care a cerut o atenție specială față de circumstanțele din lumea contemporană. Atât Relatio Synodi de la adunarea extraordinară trecută cât și chestionarul transmis de Secretariatul Sinodului la conferințele episcopale, la dicasterii și la alții care au dreptul au dat ocazie unor reflecții practice și unor culegeri de date referitoare la situația familiei în lume. Rezultatul din toate acestea este prezentat în prima parte a acestui document cu titlul: "Ascultarea provocărilor asupra familiei". El se împarte în patru capitole.

2. Primul capitol vorbește despre familie în contextul antropologic-cultural. În afară de punctul 5 din Relatio Synodi el descrie schimbările antropologice și sociale care au avut loc. Ia act de faptul că numai o minoritate "trăiește, susține și propune învățătura Bisericii catolice despre căsătorie și familie, recunoscând în ea bunătatea proiectului creator al lui Dumnezeu". Desigur, ca în cazul atâtor alte valori, și cu privire la valorile căsătoriei și familiei există o diferență între recunoașterea teoretică a unui ideal și realizarea lui. Deși comportamentul matrimonial putea să fie destul de diferit de ideal, până cu puțin decenii în urmă recunoașterea teoretică a căsătoriei a fost aproape generală. Însă recent căsătoriile, și cele civile, diminuează și numărul despărțirilor și al divorțurilor este în creștere. Despre despărțire se vorbește mai degrabă despre țările în care instituția divorțului în dreptul civil este relativ recentă. În altă parte nici nu se gândește la separare legală, ci se recurge imediat la divorț la orice criză a căsătoriei. Se vorbește mult despre demnitatea fiecărei persoane, dar transformarea acestui adevăr în limbaj instituțional produce uneori situații contradictorii. Accentuarea exagerată a drepturilor individuale fără a ține cont de aspectul comunitar al ființei umane produce un individualism care pune în centru satisfacerea de dorințe și care nu duce la realizarea deplină a persoanei. Izolarea individului este contrar proiectului Creatorului. Pare să fie una dintre manifestările acestui individualism faptul că multora le este frică să asume angajamente definitive.

3. Separarea sexualității de procreație și individualismul general contribuie puternic la creșterea denatalității. Mobilitatea forțată a maselor și viziunea mercantilă a întregii activități economice au tendința de a considera ființa umană ca o cifră, o "forță producătoare", neținând cont de nevoile elementare ale persoanei umane. Slăbiciunea legăturilor sociale face dificilă căsătoria și educația copiilor. Cuplul se vede adesea singur fără legături de prietenie și rudenie și se simte incapabil să înfrunte responsabilitatea educației.

În același timp se înregistrează tendința crescândă de a concepe nașterea unui copil ca un instrument pentru afirmarea de sine, care trebuie obținută cu orice mijloc. Această viziune îi consideră pe copii ca mijloace și nu respectă demnitatea lor personală.

4. În același timp se manifestă tendințe care vor să lărgească conceptul de căsătorie, familie și paternitate golind astfel de conținut aceste categorii. Învălmășeala nu ajută la definirea specificului social al acestor uniri afective, în timp ce încredințează opțiunii individualiste legătura specială dintre diferență, generare, identitate umană... Așa cum a spus Papa Francisc la audiența generală din 15 aprilie din acest an: "Înlăturarea diferenței... este problema, nu soluția".

5. Politicile economice nesăbuite pun în pericol chiar și relațiile în cadrul familiei. În multe țări au crescut enorm poverile întreținerii copiilor și s-au agravat îndatoririle îngrijirii sociale a bolnavilor și a bătrânilor. Poveri care nu sunt suportabile pentru foarte multe familii, unde adulții sunt șomeri sau așa de slab plătiți, într-un sistem de exploatare, încât nu reușesc aproape nici măcar să revigoreze propriile lor forțe de muncă - de exemplu să mănânce suficient pentru a putea munci și mâine. Îndeosebi este îngrijorătoare sărăcia și malnutriția infantilă. În anumite țări sărăcia lovește mai ales familiile care au copii.

6. Capitolul al doilea din prima parte vorbește despre familie în contextul socio-economic. Se reafirmă că familia va rămâne mereu "pilastrul fundamental și la care nu se poate renunța al trăirii sociale", ea este o școală de umanitate - așa cum spune Gaudium et spes (nr. 52). Instrumentum laboris se oprește asupra necesității de politici familiale adecvate, pentru că familia nu este o realitate numai privată. Se face aluzie și la necesitatea de a redistribui resursele și de a reechilibra efectele negative ale inegalității sau chiar ale nedreptății sociale.

În acest context reiese raportul strâns dintre viața familială și realitatea economică. Se vorbește cu franchețe despre salariile insuficiente, despre lipsa unui loc de muncă demn și despre siguranță la locul de muncă. Se ia act cu claritate despre problema traficului de persoane umane și despre sclavie. Se face mențiune în mod repetat "despre inegalitatea economică", expresie care poate provoca unele îndoieli într-un cititor non-italian. Consultând de exemplu ediția din 1986 a dicționarului Zingarelli nu se găsește acest termen. Există inegalitate care înseamnă desigur nedreptate sau chiar păcat, vină. Pare chiar că în cazul anumitor situații economice suntem în fața unor grave nedreptăți, care pot fi numite cu drept deplin și "structuri de păcat" cum spune și Catehismul Bisericii Catolice (nr. 1869). Incertitudinea existențială a persoanelor și funcționarea economiei care distruge ambientul aparțin strict la această problematică.

7. Capitolul al treilea este intitulat "Familia și incluziunea". Cuvântul "incluziune" nu este folosit aici desigur în sensul mineralogiei care indică un "corp străin inclus prin natură în piatra prețioasă... care îi ia puritatea și îi diminuează valoarea". Documentul, dimpotrivă, vorbește despre bătrâni, despre provocarea văduviei, despre persoanele care se află în faza terminală a vieții lor pământești. Se vorbește despre neputincioși, despre problemele care provin din migrațiune, despre rolul special al femeilor și al copiilor. Toate acestea fac parte integrantă din familie. Și boala și moartea aparțin vieții și diferitele generații se îmbogățesc reciproc. Toți împreună fac familiile izvor de creștere umană.

8. Capitolul al patrulea subliniază rolul familiei în formarea afectivității. Se face aluzie la problemele, la provocările care provin din revoluția biotehnologică și la posibilitatea de a face independent actul generativ de relația sexuală dintre bărbat și femeie. Se observă tendința de a considera viața umană și faptul de a fi părinți ca realități supuse dorinței fiecăruia sau a cuplurilor. Acest fenomen constituie o noutate în ultimele timpuri cu profunde repercusiuni în relațiile personale ale vieții sociale și în legislații. Răspunsul pastoral trebuie să acorde multă atenție formării tinerilor la căsătorie și însoțirii cuplurilor după căsătorie.

9. În partea a treia a documentului se face mențiune despre grija pastorală a celor care trăiesc în căsătorie civilă sau în conviețuiri. În această perspectivă se vorbește despre grăbirea procedurilor în cazurile de nulitate matrimonială (nr. 114). Pentru a elabora un proiect concret în această privință, Papa Francisc deja anul trecut a stabilit o comisie specială. Cu privire la propunerile din adunarea sinodală trecută (cf. nr. 114 - Relatio Synodi 48) pare să reiasă o convergență largă cu privire la depășirea așa-numitei duble sentințe conforme, rămânând neatinsă posibilitatea de apel din partea apărătorului legământului sau a unei dintre părți. De fapt, Benedict al XIV-lea a fost cel care, în 1741, a introdus necesitatea de două sentințe conforme care să declare nulitatea căsătorie, pentru ca părțile să poată celebra o nouă căsătorie. După Conciliul al II-lea din Vatican, pentru a evita frecventa pierdere de timp a fost permis pentru Statele Unite ale Americii, ca în lipsa apelului deja prima sentință despre nulitate să fie executivă. Experimentul făcut în Statele Unite s-a terminat cu retragerea normelor speciale din partea Sfântului Scaun și cu reintroducerea necesității dublei sentințe conforme. Această experiență pastorală a arătat avantajele și riscurile unei asemenea schimbări. Riscul poate să fie superficialitatea tribunalului de gradul întâi. Acest risc ar putea să fie redus cu supravegherea corespunzătoare asupra muncii tribunalelor, cu accentuarea și seriozitatea rolului apărătorului legământului, precum și prin eventuala obligație a apărătorului legământului de a apela în anumite tipuri de cazuri chiar dacă el personal n-ar avea obiecții speciale. În schimb alte propuneri cum sunt procedurile administrative pentru declararea nulității căsătoriei sub responsabilitatea episcopului au provocat multe obiecții și rezerve. Un acord mai mare s-a manifestat cu privire la posibilitatea unui proces canonic sumar în cazurile de nulitate evidentă a căsătoriei (nr. 115). De fapt, în Codul de Drept Canonic actual se descrie un "proces contencios oral" (can. 1656-1670) care se compară cu procesul sumar cunoscut în tradiția juridico-canonică (cf. Clement al V-lea, decretalul Saepe). Aplicarea unui astfel de proces în cazuri de nulitate matrimonială ar cere desigur precizări ulterioare.

S-a vorbit adesea despre importanța credinței personale a mirilor pentru validitatea consimțământului matrimonial. Însă în răspunsuri se întâlnește o mare varietate de abordări. În învățătura magisterială și în codurile actuale de drept canonic se subliniază că "între botezați nu poate să subziste un contract matrimonial valid care să nu fie, în același timp, și sacrament" (CIC, can. 1055 § 2). Separarea căsătoriei valide între creștini de sacramentul căsătoriei ar comporta mari dificultăți teoretice, pentru că sacramentalitatea căsătoriei nu este consecința unei voințe exprese a părților îndreptată spre sacrament, ci provine din faptul că cele două părți botezate îl reprezintă pe Cristos și Biserica în timp ce încheie o adevărată căsătorie conform voinței Creatorului.

* * *

Intervenția E.S. Mons. Bruno Forte

Partea a II-a și a III-a (aspecte teologico-pastorale)

Partea a doua a Instrumentum laboris sinodal are ca temă discernământul vocației familiale. Cele trei capitole care o compun sunt dedicate respectiv pedagogiei divine în istoria mântuirii, vieții Bisericii și drumului familiei spre plinătatea sa. Pe fundalul reflecțiilor prezentate se percep provocările descrise în prima parte, îndeosebi contradicția prezentată de atâtea părți între dorința de familie a tinerilor și criza răspândită a instituției familiale, în locul căreia mulți preferă conviețuiri și uniri de fapt. Însă intenția textului nu este să răspundă la provocări în manieră moralistă sau polemică, ci mai degrabă aceea de a propune pozitiv frumusețea și importanța familiei în lumina revelației. Sân de umanizare, sau "școală de umanitate", cum afirmă Conciliul al II-lea din Vatican (Gaudium et spes, 52), familia este la fel descrisă ca școală de socialitate, care face să crească persoana în dezvoltarea capacităților sale de relație și în posibilitatea sa de a contribui la construirea societății, și ca școală de eclezialitate și de credință, unde se învață să se roage și să fie introduși la experiența lui Dumnezeu și a Bisericii. În această lumină, Instrumentum, în timp ce valorizează toate aspectele pozitive ale umanului prezente în căsătoria naturală (cf. nr. 40), subliniază bogăția umanizatoare a indisolubilității conjugale, stabilită de sacramentul căsătoriei, și plinătatea de sens pe care o dă soților deschiderea la rodnicie conform planului lui Dumnezeu. Familia întemeiată pe sacramentul nupțial este astfel propusă ca "veste bună", evanghelie pe care Biserica este chemată s-o vestească cu convingere femeilor și bărbaților din timpul nostru, experiență în care se reflectă fața Dumnezeului trinitar, distinct în Persoane și unul în forța iubirii veșnice.

În viața concretă a Bisericii familia este văzută de text nu numai ca obiect și destinatară a acțiunii pastorale, ci și ca subiect și protagonistă a ei: de aceea este evidențiată dimensiunea ei misionară constitutivă, recunoscând în realitatea familială "calea Bisericii" accesibilă celor mai mulți pentru a cunoaște și a experimenta măsura divină a iubirii. Familia va îndeplini cu atât mai mult această misiune cu cât va fi mai capabilă de rugăciune și va hrăni credința fiecăruia dintre membri săi. Și în domeniul catehezei familia trebuie considerată nu numai obiect, ci și ca subiect al acțiunii evanghelizatoare și catehetice: este fundamentală în acest sens mărturia pe care soții pot s-o dea despre bucuria trăirii împreună. Apoi, în schițarea realității familiei în drumul ei spre plinătatea la care este chemată în planul Domnului, este evidențiat pe de o parte misterul creatural al căsătoriei, pe de altă parte legătura intimă dintre Biserică și familie, văzută ca dar și ca misiune. Este datoria comunității creștine să ajute familia în creșterea sa, educând pe membrii săi la experiența milostivirii care vine de la Dumnezeu și exercitând milostivirea față de familiile rănite și fragile. O angajare deosebit de importantă astăzi este aceea de a-i susține pe tineri în înfruntarea fricii de a se căsători care îi cuprinde adesea, aspect al temerii mai generale care se întâlnește în noile generații față de angajamentele definitive, al căror adevăr și frumusețe este legat în schimb chiar de irevocabilitatea lor, care cu ajutorul de sus poate să fie trăit ca izvor de bucurie și consolare.

Partea a treia a Instrumentum laboris se ocupă de misiunea familiei astăzi, oprindu-se asupra a patru domenii decisive în viața familiilor. Primul este cel al evanghelizării: după ce a reafirmat cât de urgent și important este de a vesti Evanghelia familiei astăzi în diferitele contexte, textul se oprește asupra modului în care familia devine ea însăși subiect evanghelizator. Acest lucru are loc atunci când în ea se experimentează duioșia, care este capacitatea de a iubi dând și primind bucurie, o experiență care trebuie să fie hrănită de recurgerea continuă la duioșia infinită a lui Dumnezeu. În acest mod, familia se oferă pe deplin ca subiect al acțiunii pastorale a Bisericii: acest aspect trebuie scos în evidență pornind de la însăși liturgia nupțială, pentru ca să se perceapă că în viziunea de credință familia nu este pur și simplu realizare umană, ci lucrare a lui Dumnezeu la care trebuie să se deschidă și față de care trebuie să se rămână disponibili într-o neîncetată convertire a inimii. Pentru a forma la acest stil de viață familială este nevoie de un limbaj reînnoit, sensibil față de necesitatea medierii culturale cerute de diferitele contexte, și mai ales referința continuă la Cuvântul lui Dumnezeu, izvor fundamental de viață spirituală pentru familie. Din această școală de credință se vor putea naște trăiri familiale diferite, a căror întemeiere comună pe darul revelației divine va permite să arate armonia, într-o semnificativă și îmbogățitoare simfonie a diferențelor.

La toate acestea este necesar să fie formați: aici responsabilitatea familiei în raport cu formarea este scoasă în evidență în mod deosebit. Domeniile acestei formări sunt prezentate cu grijă: pregătirea la căsătorie, formarea viitorilor preoți, a clerului și a lucrătorilor pastorali, care atât de mult pot să însemne pentru a însoți viața familială, responsabilitatea instituțiilor publice și angajarea legată socio-politică în favoarea familiei. Nu se evidențiază mai puțin condițiile care fac dificilă armonia vieții familiale, între care au un loc relevant sărăcia și factorii care pun relațiile familiale în pericol de uzură (condiționări de muncă, stres, obișnuințe relaționale mai puțin vii, etc.). Textul subliniază și cât de necesar este de a-i conduce pe logodnici pe drumul de pregătire la căsătorie și de a-i însoți în primii ani ai vieții matrimoniale. Mai în general familia are nevoie de o îngrijită însoțire eclezială, fie în drumul spre sacramentul nupțial, fie în educația la exercitarea zilnică a primirii reciproce și a iertării, hrănită de "marele fluviu" al milostivirii divine. Arta însoțirii apare un aspect fundamental al acțiunii pastorale a comunității creștine față de realitatea familială. O atenție specială trebuie dată și îngrijirii pastorale a celor care trăiesc în căsătoria civilă sau în conviețuiri, și celei a așa-numitelor "familii rănite" (despărțiți, divorțați nerecăsătoriți, divorțați recăsătoriți, familii monoparentale). Cei despărțiți și cei divorțați fideli față de legământ trebuie la rândul lor să fie susținuți în mod deosebit de angajarea pastorală a Bisericii. Tuturor acestora trebuie vestit că Dumnezeu nu abandonează pe nimeni niciodată!

Cu privire la grăbirea procedurilor în cauzele de nulitate matrimonială Instrumentum dă glas unei cereri generale care vine din orice parte a lumii. La fel a fost scoasă în evidență importanța de a lua în considerare relevanța credinței mirilor în vederea eventualei recunoașteri a nulității legământului. Pregătirea lucrătorilor în acest domeniu și creșterea ca număr a tribunalelor ecleziastice sunt date asupra cărora există o insistență răspândită, precum și asupra importanței de linii pastorale comune, care să aibă ca țintă integrarea divorțaților recăsătoriți civil în comunitatea creștină. Pentru a realiza aceste ținte mulți propun definirea unei căi penitențiale specifice. Se cere să se valorizeze și distincția și raportul dintre împărtășania spirituală și împărtășania sacramentală a celor care sunt în situații iregulare sau dificile. O atenție specială este rezervată situații care derivă din căsătoriile mixte și din cele cu disparitate de cult, în timp ce particularitatea tradiției ortodoxe și a exercițiului practicat în ea de condescendență milostivă față de unele situații dificile este abordată cu respect în diversitatea sa de teologia și de practica Bisericii catolice. În sfârșit, este recomandată o atenție pastorală oportună față de însoțirea familiilor în care trăiesc persoane cu tendință homosexuală și a acestor persoane.

În sfârșit, vorbind despre familie o privire specifică trebuie îndreptată spre darul și spre exercitarea generativității și spre provocările educației copiilor. Textul reafirmă importanța angajării pentru transmiterea vieții și denunță provocarea denatalității, deosebit de gravă în unele țări. Este reafirmată responsabilitatea generativă a soților, care se raportează la misterul intangibil și prețios al vieții umane și se extinde la înțelegerea valorii deosebit de pozitive a experiențelor adopției și încredințării. Relevanță asemănătoare este dată angajării educative proprie familiei.

Concluzia, în timp ce scoate în evidență cum Instrumentum a fost rod al unei autentice colegialități care a implicat episcopii și Bisericile din toată lumea, amintește de importanța pentru tot drumul sinodal a conducerii Papei Francisc, care "simultan cu a cincizecea aniversare a încheierii Conciliului al II-lea din Vatican și a instituirii Sinodului Episcopilor din partea fericitului Paul al VI-lea, a convocat la distanță de un an cu privire la aceeași temă două Adunări sinodale diferite... Nici nu se poate uita că celebrarea următorului Sinod se situează în lumina Anului Jubiliar al Milostivirii care va începe la 8 decembrie 2015".

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 9.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat